Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi niitä viisaudenhampaita poistetaan?

Mulla on tullu puolen vuoden sisään kolme viisaudenhammasta.. Tai kaks ja puol (kolmas puoliks peitossa).

Ja en pelkää hammaslääkäriä :), viimeksi lääkärillä ylä-asteella, eli 4-5v sitten :D

Muistan kun nappulana piti mennä revityttämään maitohampaita (niin pitkät juuret) :curs:. Mulla oli sellanen purkki mihin tungin ne irrotetut hampaat, joita oli aikas paljon :D.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viisaudenhampaat lähtee ylhäältä muutaman viikon päästä, voin kertoa sitten miltä tuntui. Kuulemma laittavat jonkun liinan/ steriilin servetin pään päälle, että et näe toimenpidettä.

Yleensä nuo jutut viisaudenhampaitten poistosta menee samaan kategoriaan kun inttitarinat.

Totta kai on joskus vaikeitakin tapauksia, mutta kyllä ne myös melko helposti sieltä lähtee jos on lähteäkseen. Mitään kipuahan tuossa puudutuksessa ja lääkehöyryissä ei sinänsä tunne, mutta leuassa ja nenäluussa "tuntuu" vähän painetta. Sanoisin jopa, että vittumaisempia päiviä on operaation jälkeiset päivät, kun mitään ei kunnolla pysty syödä ja saattaahan se vähän särkeäkkin.

Itellä sattu olemaan viisaudenhampaitten poistossa semmonen vähän vanhempi ukko, ja semmoset oli otteet että niitä hampaita oli poistettu joskus ennenkin. Aikaa meni kahen hampaan rälläköintiin ja repimiseen ehkä 15min.

WSS sanoi:
Miksi niitä viisaudenhampaita poistetaan?

Koska ne on turhia hampaita, ja suotta ne kerää suussa tyhjän panttina kaikkea paskaa, reikiintyy turhaan yms. Itellä ainakin yks viisaudenhammas kerran kerkes jo tulehtua ja se vasta helvettiä olikin, äkkiä joutu mennä poistattamaan koko hampaan.

Itellä sattu olemaan viisaudenhampaitten poistossa semmonen vähän vanhempi ukko, ja semmoset oli otteet että niitä hampaita oli poistettu joskus ennenkin. Aikaa meni kahen hampaan rälläköintiin ja repimiseen ehkä 15min.

Kauan kesti että haavat parani ylävisureissa?

Pieni vinkki:

Vaikka se puudutus vielä pelaakin itse operaation jälkeen vielä jonki aikaa, niin kannattaa nykiä niitä kipulääkkeitä huppuun jo ennalta ja huolella.

Täytyypä tähän jakaa oma kokemus juurihoidosta tuosta puolentoista vuoden takaa.

Eli alahammas oli jomottanut jo pidempään ja tajusin mennä lääkäriin vasta kun yöunet rupes olemaan katkolla tuon takia.
Sain jollain ihmeen keinolla ajan kunnalliselle puolelle. Lääkäri ei aluksi nähnyt mitään reikää ja pelkäsin että lähettää kotia, mutta suostui sitten ottamaan röntgenkuvat. Reikä oli kahden hampaan välissä ja poraamiseksihan se meni. Tuomio tuli juurihoitoon, mutta kuulemma ei ollut aikaa tehdä kunnallisella, vaan sain oikein valita että mille yksityiselle hammaslääkärille haluan mennä.

Tuo porausoperaatio oli epämiellyttävä, mutta ei mitenkään traumaattinen. Tämä tosin saattoi johtu siitä, että vastaanotolta lähtiessä huomasin että koko vasen puoli naamasta korvaa ja jopa nenää myöten oli puudutuksen jäljiltä aivan tunnottomana.

Valitsin listasta Hakaniemiessä sijaitsevan hammaslääkäriasema Albinin, jonne lähtisin sitten juurihoitoon. Valintaperusteena oli mainostettu laserpora, jonka pitäisi olla lähes kivuton hoitomuoto myös juurihoidossa. Valitettavasti tuota laserporaa ei voinut enää käyttää koska hammas oli avattu perinteisellä poralla ja siinä oli väliaikaispaikka. Itse juurihoito oli lähes kivuton, toimenpide todella nopea ja ammattitaidolla tehty. Meinasin jopa nukahtaa tuoliin kesken hoidon. Puudutus osui aivan nappiin ja naamasta oli jälkeenpäin tunnottomana vain alaleuan vasen puolisko.

Nyt kertokaas vähän että mistä tätänykyä löytyy parhaimman hintaiset hammaslääkärit? Julkiselle en jaksa lähteä kun toimenpideaikaa ei varmasti saa täällä alle puolenvuoden päähän. Nuoruuden oikomishoidoista jäänyt myös tykyttävä kammo hammaslekuriin, joten ne paikat jotka huokeasti tarjoaa myös jotain rauhoittavaa mahdollisiin toimenpiteisiin ovat etusijalla mulle :D Lahden lähettyviltä mielellään haen paikkaa, stadiin asti voin myös lähteä jos vaikka nyt megaklinikka tulisi kyseeseen, kun katsoin että siellä nyt melko huokeaa hinnastoa jo.

Nikula; Jos tarkastukseen haluat, ajat varmasti menevätkin pitkälle kunnalla. Jos kyseessä on esim. lohkeama, ajan voi saada jo muutaman viikonkin päähän. Särkyajat on usein tietysti samalle päivälle. Jos menet yksityiselle, hinnat voivat olla kolminkertaiset kunnalliseen verrattuna. Megaklinikalla ei anneta esilääkitystä, mutta hinnat siellä on kyllä halvemmat kuin monilla muilla Helsingin yksityisillä. Jos Helsinkiin asti lähdet hammaslääkäriin, niin eikös bensoihin jo kulu melkoisesti rahaa? Suosittelisin nyt ainakin kysymään sieltä kunnalta ensin, jos hinta on tärkeää olla mahd. alhainen. :) Kannattaa pyytää jo puhelimessa, että pääsisi sellaiselle hammaslääkärille, joka osaa antaa esilääkkeet. Kaikki eivät sitä valitettavasti ole opetelleet.

Joskus pienempänä, kun suussa oli useampia reikiä, sain ajan jollekin virolaistaustaiselle hammaslääkärille. Ei puuduttanut ollenkaan, ja poraus sattui niin paljon, että teki mieli oksentaa. Tämän kokemuksen jälkeen olen varannut aikoja vastaanotolle hyvin vastentahtoisesti.

Aika ihmeellisiä noi tollaset kokemukset. Kyllä mulla esimerkiks ku viisureita leikattiin niin se puudutus oli kyllä sen verran julmettu et silmienki räpytys tuntu oudolta. Samoin aina kun on porattu reikiä niin puudutus on ollu hyvä, mutta silti joskus on kyllä kipuja tuntunu => lisää puudutusainetta. Vihaan siltikin kaikkia operaatioita mitä hammaslääkäris tehdään.

Kannattaa vaan heti suoraan sanoa jos sattuu! Kivusta ei kuulu kärsiä eikä hammaslääkäri sitä välttämättä huomaa. Puudutetta voi laittaa yleensä kuitenkin paljon lisää. Ja jos piikkiä pelkää niin voi pyytää lisäksi pintapuudutetta. :)

Onko kenelläkään kokemuksia laserilla poraamisesta? Ajattelin vaihtaa hammaslääkäriä semmoseen jolla laaserit löytyy. Onko se oikeesti niin kivuton mitä mainostetaan?

- Laserhoito on kivutonta. Potilas ei pysty edes tuntemaan, mitä hammasta hoidetaan,

4.10 on mulla vuoden jonotuksen jälkeen viisaudenhampaan poisto.

Ei perse, pelkään ihan helvetisti. Kirurgisesti revitään irti.

Mutta pakko se on kai kestää, meinaan yks vittumaisimmista kivuista ikinä on hammassärky, jos siellä on hermoihin asti oleva reikä.

Edellisen kerran kun viisaudenhammas poistettiin niin oli tohtori vähän sipaissut suonta lähistöllä. Joutui yöllä lähtemään isoon tohtoritaloon ottamaan hiukan lisäystä elinnesteisiin kunhan olin ensin oksentanut kahden nyrkin kokoisen hyytyneen veripaakun pönttöön. Sai vähän vartijasetä kannatella Laardia kun ei meinannut jalat kantaa.

Sitä ennen oli semmoinen hento lekuritäti repimässä hammasta pois. No eihän se sitä meinannut saada pois ja tilanne oli sen verran kivulias puudutusaineen tehon loputtua, että kaarella makasin pöydällä. Veri siinä yläpuolisessa lampussa jotenkin pehmensi tunnelmaa.

Niin, että hyvää hampilääkäriä vain.

Mäki sain ajan varattu. Olisin päässy jo huomenna, mutta ei sitä ny huomiselle vielä saa itteensä psyykattua siihen kuntoon niin varattiin sitte ens viikolle vasta aika. Mua pelottaa ehkä eniten tuo tarkastukses käynti, ku sielä kuulee tuomion. Jos jotai löytyy niin seuraavaa käyntiä ei enää sillälailla jännitä, ku tietää mitä on odotettavissa.

Ei ole paha ollenkaan. Varsinkin jos ylähammas. Paljon miellyttävämpää kuin poraaminen, jos ei veren maku suussa häiritse.

Mutta pakko se on kai kestää, meinaan yks vittumaisimmista kivuista ikinä on hammassärky, jos siellä on hermoihin asti oleva reikä.

Vittumaisin hammaslääkäri kokemus itellä mitä koskaan ollut on juurikin viisauden hampaanpoisto, jouduttiin jotenkin neljään osaan paloittelee ja sit otettiin pois :D

Ja se kipu oli saatanasta, kesti kolme päivää ku ite pystyin syömään kunnolla :|

^ 3 päivää.. käyppä nielurisaleikkauksessa.

Myös mun viisurit jouduttiin poraamaan neljään osaan, koska osa juurista oli ankkurin muotoisia :D Poran äänet oli kuumottavat, juuret narskui, rätisi ja paukkui, mutta itse operaatio oli kivuton.

^ 3 päivää.. käyppä nielurisaleikkauksessa.

Nääh... ei sille nyt oo tarvetta, tosta viisaudenhampaiden poistosta alkaa olee jo sellaset 3 vuotta aikaa ja mulla nyt on niin matala kipykynnys ainakin jos hammaskivuista on kyse :D

Ei vittu mitä paskaa saatana.

Ei se oo oikeesti paha setti ees. Ylähampaat lähti muistaakseni suht helposti. Mun jokainen viisaudenhammas oli vasta puhkeamaisillaan, kun niitä alettiin ikenen alta vedellä, eikä niidenkään repimisessä kestäny ku 10-15min.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom