Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään kokemuksia laserilla poraamisesta? Ajattelin vaihtaa hammaslääkäriä semmoseen jolla laaserit löytyy. Onko se oikeesti niin kivuton mitä mainostetaan?

- Laserhoito on kivutonta. Potilas ei pysty edes tuntemaan, mitä hammasta hoidetaan,

Ei ole kivutonta. Sitä laserilla porattua kohtaa joudutaan todennäköisesti myös mekaanisesti ronkkimaan ja huuhtelemaan ennen paikkausta.
Silti itse ainakin koen toipuvani operaatiosta ilman puudutusta paljon nopeammin ja aion jatkossakin valita laserporauksen yhteydessä puudutuksettoman vaihtoehdon.

Viisaudenhampaanpoistoissa sitä itse operaatiota ei kannata pelätä. Se on kivuton ja helppo, mutta loppupäivä ja muutama seuraava päivä ovatkin sitten vittumaisia :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kävin yksityisellä.
1286461335.jpg

Myös mun viisurit jouduttiin poraamaan neljään osaan, koska osa juurista oli ankkurin muotoisia :D Poran äänet oli kuumottavat, juuret narskui, rätisi ja paukkui, mutta itse operaatio oli kivuton.

Tähän sama. Itsellä kans porattiin alhaalla olevat viisaudenhampaat 4-5 osaan ja homma kesti reilun tunnin per hammas. Operaatio tehtiin tietysti kahdella eri kerralla mutta oli melko vaikea motivoitua tuohon jälkimmäiseen operaatioon, kun tiesi mitä on tulossa. Ylhäältä viisaudenhampaan "nykäisyyn" meni n. 2 minuuttia enkä meinannut uskoa hammaslääkäriä kun ilmoitti että homma on selvä.

Pelkästään hyviä kokemuksia. Joskus elämäänsä kyllästyneitä hoitajia hoitamassa, mutta hommat on aina hoidettu mallikkaasti. Kerran etuhammas lohkesi ja se piti operoida ja halusin koko homman ilman puudutusta joka oli virhe. Ei sattunut, mutta oli aivan helvetin epämiellyttävä tunne. Viimeksi kävin kesäkuussa jolloin oli ensimmäinen reikä. Se samassa hampaassa mikä kertaalleen oli lohjennut. Jotkut pelottelivat että puudutus sattuu enemmän kuin poraus, mutta otin sen joka tapauksessa. En edes tiennyt että puudutus oli laitettu kun vähän ajan päästä kysyttiin tuntemuksia huulen alueella. Kaiken kaikkiaan hammaslääkärikäynnit stressittömimpiä terveystarkastuskäyntejä. Wiisaudenhampaat kaikki tallella ja kunnossa.

Ei ole kivutonta. Sitä laserilla porattua kohtaa joudutaan todennäköisesti myös mekaanisesti ronkkimaan ja huuhtelemaan ennen paikkausta.
Silti itse ainakin koen toipuvani operaatiosta ilman puudutusta paljon nopeammin ja aion jatkossakin valita laserporauksen yhteydessä puudutuksettoman vaihtoehdon.

Viisaudenhampaanpoistoissa sitä itse operaatiota ei kannata pelätä. Se on kivuton ja helppo, mutta loppupäivä ja muutama seuraava päivä ovatkin sitten vittumaisia :evil:

Mä koin Laserin täysin kivuttomaksi.. Hammaslääkäri kivun tuntemisella ja kivunsiedolla ei juurikaan ole yhteyttä, Tässäkin ratkaisee se kuuluisa tuuri. Joillakin ihmisillä hampaiden hermot ovat niin pinnassa että joka ikinen kerta kun porataan aina napsahtaa, kun taas toisilla saattaa olla hermot erittäin syvällä ja hammas saa olla puoliksi mätä ennen kuin osutaan hermoon.

Viisureiden poistaminen on kanssa hyvin suhteellista joillakin viisauden hampaiden juuret saattavat olla suoraan alaspäin kun taas joillakin voi lähteä juuria minne sattuu..

Tossa pelkäämisessäkin on hieno kierre, pelkääjä huomaa että tuli reikä, Tässä vaiheessa se olisi helppo paikata ja nopea jos menisi lekuriin.. Mutta ei odotellaan niin kauan kunnes hammas tulehtuu ja muuttuu kipeäksi jolloin on pakko mennä-> tämä taas tarkoittaa sitä että esim: puudutusaine ei välttämättä toimi kunnolla ja porauksen tarve on kasvanut helvetisti.

Mulla on lapsena otettu jokaisesta takakulmasta poskihammas pois kun ei mahtuneet olemaan. Ikuiset traumat siitä hommasta. Oon kuitenkin päättänyt rohkaista itseni ja varata itselleni hammastarkastuksen, sillä edellisestä on vissiin kulunut jotain 9 vuotta. Tunnollisesti oon harjannut hampaita niin ettei ole reikiä tullut mutta ilmeisesti hammaskiveä alkaa oleen, siltä ainakin alahampaiden sisäreunassa ikenen juuressa tuntuisi.

En kyllä montaa asiaa pelkää niin paljon kuin hammaslääkäriin menoa.

Viime perjantaina leikattiin ala ja ylä viisauden hampaat. Alahammas oli vuoden kipuillut lähes päivittäin. ( hermoihin asti reikä)
Sitä jouduttiin vähän pilkkomaan, mutta yhteensä koko operaatioon meni 20 min puheineen päivineen.

Vittu, ikinä en ole niin helpolla hammaslääkärillä päässyt, puudutuspiikki oli ainoa joka sattui, lääkäri oli helvetin hyvä!

Söin vielä samana päivänä kotipitsasta lihamonsterin, ja jälkikipua ei ole ollut ollenkaan!

Isä ja pappa ei ole koskaan pessyt/puhdistanut hampaita tai käyneet hammaslääkärillä. Isällä on vielä hampaitakin jäljellä vaikkeivat kovin hyvässä kunnossa eikä montaa.

Ite kävin yli vuos sitten paikkaamassa hampaita. Puudutus teki jotain kummallista mulle, liekkö pysyvästi. Nimittäin mulla toinen puoli alahuulesta ja leuasta on edelleen puuduksissa yli vuoden jälkeenkin. Tuntoaisti on huomattavasti heikompi (ei kokonaan poissa eli ei silleen kuin on puudutus päällä) ja semmoisia jänniä tooooooosi pieniä "sähköiskuja" tuntee sillä alueella jos vaikka puhuu. Eipä tuota edes juuri huomaa jos siihen ei kiinnitä huomiota, mut aika jännä kuiteskin.

Ylihuomenna sitten alkaisi oikomisrumba. Alahampaat ovat edestä sikinsokin, joten mukava saada kuntoon. Eikä tarvitse edes rautoja, vaan läpinäkyvillä muoteilla hoituu, vaikka hampaat ovat todella ahtaasti. Rahaahan tähän tosin uppoaa tuhansia. :(

Noh, lopuksi vielä valkaisu ja jotain korjailua muovilla, niin kelpaa hymyillä.

Ite kävin yli vuos sitten paikkaamassa hampaita. Puudutus teki jotain kummallista mulle, liekkö pysyvästi. Nimittäin mulla toinen puoli alahuulesta ja leuasta on edelleen puuduksissa yli vuoden jälkeenkin. Tuntoaisti on huomattavasti heikompi (ei kokonaan poissa eli ei silleen kuin on puudutus päällä) ja semmoisia jänniä tooooooosi pieniä "sähköiskuja" tuntee sillä alueella jos vaikka puhuu. Eipä tuota edes juuri huomaa jos siihen ei kiinnitä huomiota, mut aika jännä kuiteskin.

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että jokin hermo ottanut puuduttaessa osumaa. Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä...

Pitää nyt avautua omistakin kokemuksista, provosoi toi kiukun 20 minuuttia puheineen muutaman hampaan poisto-viesti :)
Tarina alkoi 1,5 viikkoa sitten ku poistettiin alhaalta toiseksi viimeinen hammas, oli paikattu aikanaan huonosti ja viisainta oli antaa sen mennä. Sitä pilkottiin ihan urakalla ja lopuksi saatiin, en nyt sanoisi että ihan kivuttomasti, pois; kesto >1h. Tänään, 3 kontrollikäyntiä myöhemmin, todettiin että ei ollut parantunut ja lääkäri päätti että sen takana oleva viisaudenhammas ylläpitää tulehdusta ja siinä ei paljon kyselty kun siihen käytiin käsiksi. Alunperin kontrollikäynniksi suunniteltu visiitti kesti kaikkineen 1,5 tuntia josta 55 minuuttia oltiin suu auki. Piti sisällään poistetun hampaan kolon putsausta ja yhden (1) viisaudenhampaanpoiston, joka tuntui kuin koko alaleukaluuta oltais vedetty muutaman miehen voimin paikoiltaan. Tässä sitä ollaan taas jääpalapussi poskella ja surffaillaan netissä pari päivää, töihin ei paljon ole asiaa.

Loppukaneettina vielä että jos puheineen ja puudutuksineen parin hampaan poisto kestää 20 min niin ne on kyllä ollut aivan valmista kamaa tippumaan jo aika päiviä.

Hei, ei sun mulle tarvii valittaa jos herralla on hammaspipi. :)
Tai että on huonot lääkärit.

Tosiaan siis alaviisuria se kerto, että on tavallista pahemmin kiinni, ylähammas meni niin että tunki jonkun piikin hampaan juureen ja väänteli tovin. Sano että ei näissä yleensä mene kauan, jos juuret ei ole pahemmin vituillaan, kun nekin tuppaa kasvamaan viisaudenhampaissa päin persettä.

Mutta olisin silti ollut vaikka vielä samana iltana reenikunnossakin, ei meinaan oikeesti tuntunu missään. :)

Emmä kenellekään valitakkaan eikä toi näillä lääkkeillä mitään kipeä ole, kunhan kerroin omista kokemuksistani. Mulla esim. alkuhöpinät ja puudutus + sen vaikutuksen odottaminen kesti jo molemmilla kerroilla sen 20 min että itse toimenpideaika + tikkaukset + jälkiohjeistus+ reseptien kirjoitukset ei olisi sitten vienyt lainkaan aikaa jos alle 20 minuutin olisin halunnut selvitä. Lääkäri on paras mitä tästä kaupungista löytyy ja sinne pääsin lähetteellä; poistelee pelkästään hampaita + istuttaa implantteja, tehnyt sitä jo yli 20 vuotta :)

Helvetin hyvä että joillain tuo hoituu kuin itsestään, mulla ei. Parin kk päästä poistetaan sitte loput viisaudenhampaat.

Arvaan ettei kukaan varmaan tiedä asiasta mitään, mutta onko ihan tavallinen kokemus, että kun purentaa aletaan oikoa, niin jossain vaiheessa rupeaa tuntumaan, että hampaat eivät osu kohdilleen ollenkaan kuten pitäisi ja kaikki on ihan viturallaan? Mulla takana nyt 9 viikkoa ja eilen kojeistettiin alaleuka, yläleuan kaarta levitettiin sitä ennen siis kiinteillä kojeilla tuo yhdeksän viikkoa ja tietenkin huomasin, että hampaat lakkasivat osumasta vanhalla tavalla kohdilleen, mutta nyt eilisestä saakka on tuntunut että ne ovat ihan päin persettä ja pureskelu tuntuu varsin paskamaiselta (eikä se auta, että nyt sattuukin ihan muikeasti). Kauankohan tässä menee, että alkavat taas osua yhteen järkevämmin... No, ei kukaan varmaan sano mitään mutta kunhan lätisen lämpimikseni.

Arvaan ettei kukaan varmaan tiedä asiasta mitään, mutta onko ihan tavallinen kokemus, että kun purentaa aletaan oikoa, niin jossain vaiheessa rupeaa tuntumaan, että hampaat eivät osu kohdilleen ollenkaan kuten pitäisi ja kaikki on ihan viturallaan? Mulla takana nyt 9 viikkoa ja eilen kojeistettiin alaleuka, yläleuan kaarta levitettiin sitä ennen siis kiinteillä kojeilla tuo yhdeksän viikkoa ja tietenkin huomasin, että hampaat lakkasivat osumasta vanhalla tavalla kohdilleen, mutta nyt eilisestä saakka on tuntunut että ne ovat ihan päin persettä ja pureskelu tuntuu varsin paskamaiselta (eikä se auta, että nyt sattuukin ihan muikeasti). Kauankohan tässä menee, että alkavat taas osua yhteen järkevämmin... No, ei kukaan varmaan sano mitään mutta kunhan lätisen lämpimikseni.

Mulla oijottiin jo onneksi kakarana ressu kuntoon mutta hampaiden pintoja hiottiin ja täytettiin vielä pitkän aikaa sen jälkeen (10v ;) ) se että hampaat saatiin lopulta istumaan vaati asian osaavan yksityisen hammaslääkärin. oireina oli leukakipuja, niskakipuja , päänsärkyä yms. se että suurin osa poskihampaista ottaisi toisiinsa kiinni edes suurin piirtein yhtä aikaa taisi vaatia n.3h. sitä ennen tuntui suurinpiirtein samanlaiselta kuin jos käy paikkaamassa hammasta ja paikka on vielä korkea. Kunnallisessa oli vastaus että ei siellä mitään vikaa ole... yksityiselle kun meni niin eka kysymys oli missä nää on tehty. toki kaikki on muuttunut 80 luvulta. muistan kyseisen kunnallisen lekurin mille olisi tehnyt mieli sanoa että olisiko aika tarkistaa omat hampaat en meinaan ole haistanut ikinä niin pahan hajuista hengitystä.

En ollut käynyt varmaan 5 vuoteen hammaslääkärissä ja olin varma että on isoja reikiä, kun tuntui ihan kielellä sellaista kulumaa. Muutenkaan en nyt ota stressiä jos syön jotain hapanta ja hampaat jäisi illalla joskus pesemättä. Vaikka kerran päivässä hampaat aina pyrin pesemään. No, sitten lopulta rohkaistuin ja menin tarkastuttumaan hampaat: yllätys oli suuri kun reikiä oli nolla. Jotai purunnasta johtuvaa kulumaa on ja niitä luulin reiksi. Aika pahat pelot jäi oikomishoidoista ja siitä kun joskus uskoin jotain tyyppiä joka sanoi ettei hampaiden poraamisesta aiheudu kipua vaan vihlontaa. En sitten ottanut puudutusta ja paikattiin kolme reikää. Ihan sama onko filosofisesti kipua vai, teki niin saatanan pahaa että meinasi taju lähteä.

Mulla oijottiin jo onneksi kakarana ressu kuntoon mutta hampaiden pintoja hiottiin ja täytettiin vielä pitkän aikaa sen jälkeen (10v ;) ) se että hampaat saatiin lopulta istumaan vaati asian osaavan yksityisen hammaslääkärin. oireina oli leukakipuja, niskakipuja , päänsärkyä yms. se että suurin osa poskihampaista ottaisi toisiinsa kiinni edes suurin piirtein yhtä aikaa taisi vaatia n.3h. sitä ennen tuntui suurinpiirtein samanlaiselta kuin jos käy paikkaamassa hammasta ja paikka on vielä korkea. Kunnallisessa oli vastaus että ei siellä mitään vikaa ole... yksityiselle kun meni niin eka kysymys oli missä nää on tehty. toki kaikki on muuttunut 80 luvulta. muistan kyseisen kunnallisen lekurin mille olisi tehnyt mieli sanoa että olisiko aika tarkistaa omat hampaat en meinaan ole haistanut ikinä niin pahan hajuista hengitystä.
Mulla on yksityinen oikomishoitoon erikoistunut hammaslääkäri, luotan ammattitaitoon kyllä. Onhan se tietenkin selvä, että jos yläleukaa aletaan levittää ennen alaleukaa, niin eiväthän ne sitten enää yhteen sovi kun se kaari oikeasti alkaa muuttua. Yllätti vain miten voimakkaasti hampaat tuntuivat päivässä muuttaneen asentoaan vielä lisää kun alaleuka kojeistettiin ja yläleukaan vaihdettiin tukevampi lanka. Mutta kaipa tämä tästä, koko hoitohan on vasta alussa ja seuraava vaihe on levittää alaleukaa ja sitten kohta kumilenkkivedoilla korjata purentaa enemmän kohdilleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom