Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Multa otettiin viime perjantaina oikealta puolelta kummatkin viisaudenhampaat (alempi leikkaamalla)...

Kuin helvetissä sä söit? :wtf:

Mulla ei aukea vieläkään kunnolla toi oikea puoli josta tuo napsastiin pois, ja sinne puolelle ei kärsi juuri edes nestettä laittaa. Kaikki pitää pureskella vasemmalla puolen, ja ylipäätään suuhun ei mitään sämpylää kovempaa sais laittaa. Voi luoja jos ne ois suostunu siihen mun pyyntöön että molemmat veks nyt.

Kahden viikon päästä sit toi toinen, vituttaa kun toi on semi kipeä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh... itseasiassa mulle tehtiin juurihoito ilman puudutusta joskus 16-17 -vuotiaana kun vielä kävin kunnallisella. Sanoin sitten äiskälle kun tuli hakemaan että tuntui aika kettumaiselta ja että mielummin ottaisin vaikka tunnin turpaan kuin toistan ton. Äiti kyseli että eikö tullut puudutuspiikkiä tms ja ei niitä tosiaan ollut näkynyt. En oikein tajunnut silloin pyytääkään sitä ja kesken toimenpiteen meinasin vaan että kai tämä kohta loppuu... ;)
Kuulostaa melkoiselta paskapuheelta tai sitten hammaslääkäripelko sumensi sun muistin. Tai sitten sulle ei tehty juurihoitoa vaan joku muu operaatio. Juurihoitohan vaatii useamman käyntikerran ja tuosta tekstistä vähän paistaa läpi, että kävit lääkärissä vain kerran. 16-17 vuotias ei selviä hengissä juurihoidosta ilman puudutusta :D

16-17 vuotias ei selviä hengissä juurihoidosta ilman puudutusta :D

Mitä se ikä siihe vaikuttaa? Mulla tähystettii polvi "ilman puudutusta" 16 vuotiaana (oon hidas puutuja ja välillä en puudu ollenkaan vaikka ainetta laitettais miten.) Sormikin on tikattu "ilman puudutusta" sekä viisauden hammas otettu pois.

"ilman puudutusta" = en puudu vaikka puudutusainetta laitettaisiin kuinka paljon tahansa.. Vissiin hermoissa jotain vikaa. Se kohta kyllä puutuu mihin piikki laitetaan, mutta ei operoitava kohta.

edit. Toi tähystys kyllä sattu ihan saatanasti. Kylkiluitten päällä on tatska parin vuoden takaa jota tehtiin n.tunti. Se ei tuntunu miltään tuon tähystyksen rinnalla.

Kuin helvetissä sä söit? :wtf:

Mulla ei aukea vieläkään kunnolla toi oikea puoli josta tuo napsastiin pois, ja sinne puolelle ei kärsi juuri edes nestettä laittaa. Kaikki pitää pureskella vasemmalla puolen, ja ylipäätään suuhun ei mitään sämpylää kovempaa sais laittaa. Voi luoja jos ne ois suostunu siihen mun pyyntöön että molemmat veks nyt.

Kahden viikon päästä sit toi toinen, vituttaa kun toi on semi kipeä.
No eipä toi syöminen kyllä kovin ihmeellisiä vaikeuksia tuottanu. :) Ekana päivänä söin rahkaa, jäätelöä ja patonkiakin hiukan napostelin. Seuraavana päivänä noiden lisäksi uunilohta. Vasemmalla puolella olen toistaiseksi yrittäny kaiken ruuan pureskella.

Itse asiassa se suorastaan yllätti, että yhtään ei kipua tarvinu tuntea näiden hampaiden poistojen takia. Parina ekana päivänä söin 3x2x400mg ibumaxia (3 x 400mg oli perussetti, mutta hoitaja sanoi että kannattaapi melkein mennä tuplalla) ja sen jälkeen vaan antibioottia. Ainoa varsinainen kipu, mitä tässä operaatiossa kaiken kaikkiaan oli tuli puudutusneulojen pistoista, eikä nekään suuremmin sattunu.

Mutta toki toi on yksilöllistä, että kuinka paljon esim. poski turpoaa operaation jälkeen. Toi turpoaminen saattaa estää suun kunnollisen avautumisen. Seuraavana päivänä mullaki oli kyllä poski kuin Marlon Brandolla konsanaan. :D

Kyllä ihmettelen, että jos jollain on otettu viisaudenhammas pois ilman puudutusta.

Multa otettiin yks viisaudenhammas 'ilman puudutusta', tosin syynä oli suht' rajusti tulehtunut ien, joka ei vaan suostunut puutumaan, vaikka kuinka paljon sitä ainetta siihen työnnettiin.

Ei muuten se irrotus tuntunut juurikaan pahalta silloin :)

Vielä tuosta yksityinen vs. kunnallinen asiasta sen verran, ettei ehkä aina kannata olettaa, että yksityisellä olisi parempi käydä.
Tuppaavat nimittäin hammaslääkärit helposti laittamaan +100k€ autoon, mutta 400€ remontti porainstrumenttiin onkin liian kallis ;)

Tuo syöminen riippuu myös siitä, onko tikkejä ja jos on niin missä kohdassa. Multa on leikattu molemmat alaviisurit, toisessa tikit olivat ns. suoraan ylöspäin takimmaisesta hampaasta ja toisessa posken myötäisesti. Näistä ensin mainitun jälkeen en voinut viikkoon syödä mitään kiinteää, toisen kanssa pystyi jo seuraavana päivänä. Ensimmäisen kanssa oli kyllä vaikka mitä muutakin kivaa, vaikkei se edes tulehtunut (toinen tulehtui, koska jäljelle jäänyt monttu oli niin suuri). Tulehdus ei edes sattunut, mutta tuon ensimmäisen leikkauksen takia oli vähällä, etten jättänyt menemättä toiseen. Molemmat oli kunnallisella, mutta ekan leikkasi "pelkkä" hammaslääkäri, toisen kirurgi.

Nyt on alhaalta viisaudenhammas poistettu ja itse operaatio ei tuntunu kovinkaa pahalta, mutta nyt alkaa jo vähä puudutuksen teho lähteä ja tuntuu aika ilkeältä.

Tuo syöminen riippuu myös siitä, onko tikkejä ja jos on niin missä kohdassa. Multa on leikattu molemmat alaviisurit, toisessa tikit olivat ns. suoraan ylöspäin takimmaisesta hampaasta..

Mulla on juurikin noin, ihan perseestä. Onneksi tää turvotus alkaa jo laskea, pystyy syömään suht normisti vaikka toi kipeytyykin aina syönnin ja hampaanpesun jälkeen. Vituttaa jo valmiiksi toi seuraavan poisto kun se on tuolla syvällä, ei ole tullut edes pintaan. Siitä jää varmaan kunnon kraateri joka tulehtuu aivan varmasti.

Multa vedettiin kaikki neljä kerrallaan pois tuossa pari kuukautta sitten alas laitettiin tikit molemmille puolille. Oli aika tuskaa eka vuorokausi syömisten kanssa. Eipä sitä oikein tullut syötyä mitään, mutta juotua sitäkin enemmän. Hampaita en uskaltanut pestä kolmeen päivään vaan purskuttelin jotain suudesifiointi-ainetta, jota lääkäri käski hommata. Kaiken tuskan lisäksi nousi kova kuume ja piti ottaa saikkua lisää alkuperäisen kahden päivän lisäksi :jahas:

Pikkupoikana poistettiin molemmilta puolilta alhaalta 2 takahammasta ja ylhäältä yhdet. Voin kertoa että oli syöminen pari ensimmäistä viikkoa hieman vaikeaa, kun ei voinut takahampaita käyttää. :)

Nykyään en ota puudutusta esimerkiksi porattaessa, mieluummin irvistän pari minuuttia kuin naama puutuneena useita tunteja ja päänsärky.

Meidän koululla on puolalainen Kasimir hoitamassa hampaita. Jokseenkin koomista kun se toteaa aina "Sulla on vitosessa reikä" ja vieressä hoitajatäti joka on hoitanu hampaitani pikkunaskalista pitäen toteaa "Se on paikka." Ja kerran kun olin siellä niin, että hoitaja oli syömässä ja herra Kasimir yksikseen tutkaili suutani oli hieman jännä olo. Kasimiri myös tuumasi "Huono limakalvot, käyttääkö sinä nuuska? Täältä näkeä, että nuuska käyttää" :)

Mulle tehtiin nuorena paljon oikomishoitoa, oli monenmoista vempelettä suussa kuten raudat ja muita yövempeleitä. Myös neljä viisaudenhammasta multa on leikattu, joten kaiken ton myötä on hammaslääkärikammo lähtenyt. Pariin vuoteen en ole hammaslääkärissä käynyt, mutta huomenna pitää varata aika, kun taitaa olla reikä. Viisaudenhampaiden poisto oli kyllä ikävä kokemus jäkikipuineen. Mutta ei traumoja jäänyt.

Mulle tehtiin nuorena paljon oikomishoitoa, oli monenmoista vempelettä suussa kuten raudat ja muita yövempeleitä.

Noi yövehkeet on kyllä joku saatanan esineellistymä maanpäällä. Voi helvetti kun mullakin oli jotku ns. "viikset" yön suussa, jonkun kumilenkin avulla niskantakaa ne suuhun tuli ja kuola virtasi ja piti nukkua aina selällään. Aamulla leuka oli niin kipeä ettei suuta saanut auki.

Seuraava vehje oli sellanen nyrkin kokoinen palikka joka survottiin yöksi suuhun, ainakun leukaluu vähän muotoutui noi alko painamaan johonkin ja suussa oli kulumahaavoja ympäriämpäri. Onneksi toi etupurenta korjaantu, kait tohon pitää tyytyväinen näin jälkeenpäi ollakki vaikka noi ~4v oli aika perseestä.

juu

Kiitos kunnallisen hanpilekurijärjestelmän käyn nykyään yksityisellä.
Muutama kieleen/ikeneen poraaminen ja samalla kevyttä juttelua :pano:hoitsun kanssa rantalomista mitään huomaamatta ei mitenkään vahvista kyseisen ammattikunnan etiikkaa hoitaa potilasta kunnolla.

Pelkoon auttaa kun ottaa 3-4 :rolleyes:diapamia ja sen jälkeen on sama mitä siellä tapahtuu. Nyt saa rahalle vastinetta.
Pamit haihtuu nopeasti pois ja on teräkunnossa kun pois lähtee hohtavan kiiltävin reiättömin leegoin..

Intissä kun olin, kävin kuvauttamassa leukaperät ja valittelin, että viisaudenhampaita särkee tarkoituksena saada passitus hampaanpoistoon kun kerran valtio tarjoaa. :)

Tilkkaanhan siitä tuli reissu, ja ronski lääkintäluutnantti tms. poisti 4 hammasta takaa ylhäältä ja alhaalta eri puolilta, osassa piti ikeniäkin leikellä. Tietysti särky oli sen mukaista. Sain jotain kipulääkettä jälkeenpäin heti kun puudutus häviäisi. Se hälvenikin jonkin ajan päästä ja alkoi jomottamaan niin maan perkeleesti että pyysin hoitsulta jotain vahvempaa tavaraa. Sain kaksi jotain tabua jota ei varmasti reseptittä irtoa, ohjeistuksena ottaa toinen heti ja toinen myöhemmin jos vielä särkee.

Noh, vetäisin pillerit huiviin saman tien kun oli särky sen verran karmivaa. Jonkin ajan päästä hellitti, ja siitä vielä vähän aikaa niin alkoi olla oikein kiva olo. :D Meinasi naurattaa ihan helvetisti, ja täytyi ihan pidätellä kun joku hoitsu kulki ohi. Oli tosi hyvä, leijuva fiilis ja soittelin siinä kavereille kuulumisia, hieman sekavan oloisena kuulemma. Kyllä Suomen puolustusvoimilla on vaan hyvät aineet.. Tollasta trippiä suosittelen jos meinaa ginekset tympäistä ja vaihtelua pitäisi saada. :thumbs:

Kiitos kunnallisen hanpilekurijärjestelmän käyn nykyään yksityisellä.
Muutama kieleen/ikeneen poraaminen ja samalla kevyttä juttelua :pano:hoitsun kanssa rantalomista mitään huomaamatta ei mitenkään vahvista kyseisen ammattikunnan etiikkaa hoitaa potilasta kunnolla.

Pelkoon auttaa kun ottaa 3-4 :rolleyes:diapamia ja sen jälkeen on sama mitä siellä tapahtuu. Nyt saa rahalle vastinetta.
Pamit haihtuu nopeasti pois ja on teräkunnossa kun pois lähtee hohtavan kiiltävin reiättömin leegoin..

Noh noh eipäs arvostella hampilääkäreiden etiikkaa! :D Olisit kiljaissut kunnolla kun osui ikeneen.

Eilen leikattiin alhaalta toinenkin hammas pois. Leuka vieläki puuduksis samalla lailla ku eilen, onko kellään samanlaisia kokemuksia? Pelkään et käy niinku äitille et jää pysyväks toi ku joku hermo kärsiny siinä ku se hammas vedettii pois.

Eilen leikattiin alhaalta toinenkin hammas pois. Leuka vieläki puuduksis samalla lailla ku eilen, onko kellään samanlaisia kokemuksia? Pelkään et käy niinku äitille et jää pysyväks toi ku joku hermo kärsiny siinä ku se hammas vedettii pois.

Kai ne kuvas hampaat ennen irrotusta? Viisaudenhampaan juuren ympärille voi kietoutua tärkee hermo, joka siis vaurioituu helposti jos hammas irroitetaan.

Onko muilla käytetty hammaskiven poistossa tuota mitälie ultraääntä? Ennen noita vaan raaputettiin pois, muttä tällä kertaa hieman jo kirpaisi kun tuolla koko suu hoonattiin läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom