Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä on yks suomen yks kovimmista hammaslääkärin pelkääjistä.. Pelkkä ajatuskin saa kädet hikeentyyn. Arhgh!!! Mites te pahimmat stressaajat ootte selvinny lekuripeloista? Voisin melkein vaikka nukutuksen maksaa.

Tänään hammaslääkärille! GLUNK!

Itse pelkään hammalääkäreitä. Jostain syystä sana "pora" vaan tuo semmosen ilkeen tunteen :( mua on porailtu monen monta kertaa, yhdessä vaiheessa jätin hampaani hoitamatta ainakin vuoden ajaks ja siinähän kerkes reijät kukkia ku voikukat laitumella. Yhtä hammasta jouduttiin korjailemaan tosi paljon, melki puolet hampaasta rakennettiin uudestaan. Noh puoli vuotta sitten kyseisen hampaan juuret tulehtu, kipu oli aivan järkyttävä. 800 buranaa vedin kun karkkia kun ei päässyt viikkoon lekureille, sit menin ensiapulääkärille ja antoivat lääkepaikan. Siinä sitten kävi niin että lääke vei kivut pois ja unohtu mennä sinne lekurille hoidattamaan juuret kuntoon... nyt puoli vuotta menny ja taas alko kivut, yö unetkin vei. Meen poistattamaan hampaan tässä parin tunnin päästä. Minä en mihinkä kalliisiin juurihoitoihin mee kun 99% kavereista sanovat että maksoi 100e hoidoista ja jouduttii repii kuiteski.

Yksityisellä käyn, kunnan lekurille en mee enää ikinä... sen verta huono kokemus jääny sieltä. sain olla uuden koneen "testihenkilö" ja lekurit kokeili uudenlaista poraa... noh, siinä oli suu täynnä omasta hampaasta tehtyä pölyä, ja puudutustahan ei laitettu, siinä oli porat suussa ennenku kerkes suutansa ees avata. Sattu niin maan perkeleesti ja jäin ihana luun maku suuhun. Yksityinen FTW!

Mulla ehkä isoin operaatio, mikä on pitänyt tehdä niin oli seuraava: Alhaalta kulmahammas lähteny kasvamaan väärään suuntaan, eli alaetuhampaitten ien auki ja sitten poraamaan hammasta pois leukaluusta. Vaikka en ees yksityisellä ollut, niin sattu kyllä osaava lääkäri olemaan. Alussa tunki pari piikkiä puudutusta ja sitten viel sano että jos koskee yhtään niin laitetaan viel yks, kun täällä firmassa ei saa koskee. Yhellä kohtaa vähä vihlo, mutten viittinyt siitä sanoo, mutta sit se kysy heti, että nyt tais vähä koskee.."hmm joo". Ja eikun uutta piikkiä meneen. Illasta kyllä jomotti aika lahjakkaasti kun puudutus alko loppuu :rolleyes: Niin ja paikkahan oli KYS

Auts!

Nonni! nyt tää pahan ilman lintu on poissa mun suusta, 20 min se lekuri sitä mun hammasta veivas enneku lähti suusta, juurenki se viel poralla katkas ja veti yksittäisenä palana pois :D joku 8 puudutus piikkiä laitto hampaasee, sano että on sen verran iso hammas kyseessä että vaikka onki ns "kuollu" hammas ni kyl se silti tuntuu :D tässä sitä nyt kauhulla odotellaa sitä hetkee ku puudutuksen voima loppuu :D mää niin kuolen tossa parin tunnin päästä. Pääasia on = hammaslääkäri ei oo niin pelottava! Vähän kyllä inhotti ku se vetäs sen vikan hampaan palan pois ni täytty kurkku verellä jossai 2 sekunnis xD

Yksityisellä kävin tietenkin, mun lekuri on kyl niin mukava että huhhuh :D hoitaa hommat nopeeta ja tehokkaasti ja samalla kerkiää vielä mullekki juttelee :D onneks mulle on siunattu tämmöne yksityinen.

Huomenna on sitten taas hammaslääkärin aika. Viime kerralla juurihoidettuun hampaaseen tulee uusi ihka oikea paikka. Saa nähdä mitä muuta operoidaan, noita reikiä kun on varmaan toistakymmentä vielä sitten jäljellä. Aivan huippu hammaslääkäri on muuten, vaikka kunnallisessa käynkin. Ei muuten jännitä yhtään. Nytkö siitä pelosta alkaa sitten päästä vihdoin eroon...

Ensi viikolla yläviisaudenhampaan poisto. En ole niille tehnyt mitään tähän päivään mennessä kun eivät ole vaivanneet, mutta nyt on jo pakko. Hammas ei ole lainkaan kipeä, mutta on lohkeillut pikku hiljaa ihan ikeneen asti, eli hampaasta ei käytännössä ole jäljellä kuin juuret. Saapa nähdä millainen operaatio tulee.

...Kyllä, pelkään kuollakseni hammaslääkäreitä.

Mä en pelkää kipua hammaslääkärissä...koska en tunne sitä:D. Mulla on semmoset hampaat niinku tuo yksikin että oli juuria myöden reikiintynyt ja mulla ei tuntunut missään...puoli hammasta sitte paikattiin. Neljä reikää vissiin on paikattu ilman puudutusta.

Hammaslääkärikin sanoi että kun en tunne kipua noissa ollenkaan, niin pitäis joka vuosi tarkistuttaa ja mieluiten kuvatakin välillä...kun ne reijät muhii hampaan sisällä (kiille ja hampaan pinta on hyvät) ja kerkeevät pirulaiset kasvaa isoiksi enneku huomataan...

Mutta mun suurin pelko hammaslääkärissä on jonkinsortin tukehtumisen pelko... ahistaa ihan hirveenä ne laitteet ja se asento! Alkaa kurkkua kuristaa ym. ja paniikin vältän yleensä ajattelemalla muita asioita tai pyytämällä taukoa. Yksityisellä tämä kammo otetaan hyvin huomioon :). Viimeksi kun oli tuo iso reikä ja operaatio kesti niin kauan, niin ei ollu paniikkikohtaus kaukana...

Tunti sitten tulin viisaudenhampaanpoistosta.Olin
"pikkasen" hankalampi tapaus kesti vaatimattomat 50min...Poraamista,vääntämistä,epätoivoa,poraamista,vääntämistä...:zzzz:
Nyt vaa jäätä poskelle ja leffoja kattomaa..:dance:

Ei koskaan mitää ongelmia hammaslääkärissä... Ei koskaan ole ollut reikää eikä wiisaudenhampaitakaan ole tarvinnut poistaa. Joka päivä tulee kuitenkin limua, energiajuomia ja karkkia silloin tällöin vedettyä ja hampaita hankailen illalla sen minuutin jos jaksan... toisilla vaan ei ne bakteerit viihdy

Kävin just ekaa kertaa yksityisellä, jännitti hirveästi mutta toimenpide oli täysin kivuton ja nopea. Lääkärikin oli mukava verrattuna terveyskeskuksen lekureihin. Ei maksuakaan ottanut kun oli niin pikku juttu, ensi kerralla sitten.

Ei enää ikinä kunnalliselle!

Mie kun just tuossa aamulla mietin hammaslääkäristä tullessa, että ei enää ikinä yksityiselle.

Ikinä ei ole puudutettu hammaslääkärissä. Tuskin ne sitä pyytämättä edes tekee tai sitten on vaan sattunut vittumaisia lekureita kohdalle.

No onko siulle ikinä tehty juurihoitoa tai poistettu viisaudenhammasta? Nimittäin jos jompaakumpaa olet ilman puudutusta ottanut, niin aika kova jätkä olet. Mie pyydän nykyisin kaikkeen hoitoon puudutuksen, sillä se on tuo hammaslääkärikammokin hävinnyt. Penskana eivät muistaakseni ihan vähällä puudutelleet ja sieltähän ne kauhukuvat juontaa. Paitsi tänään muuten ei tarvinnut puuduttaa, kun vaihtoivat pysyvän paikan yhteen hampaaseen.

Se on ikävää jos joudutaa poraamaan ja ei puuduteta :/ Alkaa vihlomaa ja sit kylmää ilmaa perää, pikkusen vihloo :(

No onko siulle ikinä tehty juurihoitoa tai poistettu viisaudenhammasta? Nimittäin jos jompaakumpaa olet ilman puudutusta ottanut, niin aika kova jätkä olet. Mie pyydän nykyisin kaikkeen hoitoon puudutuksen, sillä se on tuo hammaslääkärikammokin hävinnyt. Penskana eivät muistaakseni ihan vähällä puudutelleet ja sieltähän ne kauhukuvat juontaa. Paitsi tänään muuten ei tarvinnut puuduttaa, kun vaihtoivat pysyvän paikan yhteen hampaaseen.
Heh... itseasiassa mulle tehtiin juurihoito ilman puudutusta joskus 16-17 -vuotiaana kun vielä kävin kunnallisella. Sanoin sitten äiskälle kun tuli hakemaan että tuntui aika kettumaiselta ja että mielummin ottaisin vaikka tunnin turpaan kuin toistan ton. Äiti kyseli että eikö tullut puudutuspiikkiä tms ja ei niitä tosiaan ollut näkynyt. En oikein tajunnut silloin pyytääkään sitä ja kesken toimenpiteen meinasin vaan että kai tämä kohta loppuu... ;)

Nykyään yksityisellä käydessä taas puudutettaisiin vaikka olisi kuinka pieni reikä tahansa. Mä en tykkää siitä piikistä joten viimeksi annoin porata ilman puudutusta.

Viisaudenhampaita poistettaessa en olisi voinut kuvitellakaan olevani ilman puudutusta. Alahammas oli sen verran paljon tulehtunutkin että olisi varmaan pää lähtenyt irti ilman lievitystä.

Kyllä ihmettelen, että jos jollain on otettu viisaudenhammas pois ilman puudutusta. Multa lääkäri ei ainakaan kyselly mitään vaan tunki sitä puudutusainetta ympäri suuta. Olisi kyllä ollut varmaan aika v*ttumainen kokemus ilman puudutusta, kun molemmat hampaat alhaalta jouduttiin "viiltämään" pois, siis ien leikatiin eka. Hammaslääkäri oli kyllä ehdottomasti ammattitaitoinen. Ei tarvinnut hirveen kauaa istua siinä penkillä sen jälkeen, kun se alko äheltämään niitä irti. Kipu oli kyllä vittumainen sitten joskus myöhemmin sinä päivänä.

Pahimmat kokemukset hammaslääkäristä liittyy juurihoitoon. Se tuotti jollain kerroilla tajutonta kivuntunnetta (yleensä kestän kipua varsin hyvin). Se vihlova ja pistävä kipu joka syntyi oli aivan hullua.

Poraaminen ja hampaiden repiminen ilman puudustusta oli siihen verrattuna lastenleikkiä.

Mites porukka on liikkunut ja syönyt viisaudenhampaan poiston jälkeen?

Tänään revittiin toi hammas irti, olihan siinä sellanen reilun puolentunnin urakka kun piti pilkkoa jne.
Tossa jälkihoitolapussa suositellaan ettei mitää kuumaa, kylmää eikä kovaa ruokaa sais syödä ja ei raskasta liikuntaa kahteen päivään. Riittääkö toi 2 päivää vai pitääkö ottaa enemmän taukoa salista, siinä nyt kuitenkin tulee sitä painetta pään verisuoniinkin kyykätessä yms.

Ja entä toi hampaiden pesu, eikai sitä uskalla hammasharjalla sohia lähellekkään leikkauskohtaa?

Mites porukka on liikkunut ja syönyt viisaudenhampaan poiston jälkeen?

Tänään revittiin toi hammas irti, olihan siinä sellanen reilun puolentunnin urakka kun piti pilkkoa jne.
Tossa jälkihoitolapussa suositellaan ettei mitää kuumaa, kylmää eikä kovaa ruokaa sais syödä ja ei raskasta liikuntaa kahteen päivään. Riittääkö toi 2 päivää vai pitääkö ottaa enemmän taukoa salista, siinä nyt kuitenkin tulee sitä painetta pään verisuoniinkin kyykätessä yms.

Ja entä toi hampaiden pesu, eikai sitä uskalla hammasharjalla sohia lähellekkään leikkauskohtaa?
Multa otettiin viime perjantaina oikealta puolelta kummatkin viisaudenhampaat (alempi leikkaamalla) ja maanantaina kävin salilla. Mulla luki ohjeissa, että kolme päivää pitäisi välttää ylimääräistä rasitusta. Itse asiassa toimenpiteen jälkeen kyselinkin tästä asiasta, että uskaltaako sitä sitten tän 3vrk jälkeen mennä salille. Vastaus oli "omien tuntemusten mukaan, jos rupeaa jyskyttämään poskessa, niin lopettaa".

Toki tässä asiassa kannattaa muutenkin käyttää maalaisjärkeä, että jos se haava vielä vuotaa, niin ei varmaan mikään kuningasidea ole lähteä salille pahentamaan asiaa.

Hampaiden harjauksesta sanottiin, että mahdollisimman normaalisti, mutta hampaanpoistoaluetta varoen. Kannattaa peilin edessä harjailla, niin näkee vähän että missä se harja vipeltää, ettei tuu vahingossa pahasti sörkittyä. Suuhygienia on tärkeää parantumisen kannalta, että sitä ei kuitenkaan kannata laiminlyödä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom