- Ikä
- 44
Tuleeko kaikille ihmisille viisauden hampaat?
joillekin ihmisille ei kehity viisauden hampaita laisinkaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuleeko kaikille ihmisille viisauden hampaat?
Heh... itseasiassa mulle tehtiin juurihoito ilman puudutusta joskus 16-17 -vuotiaana kun vielä kävin kunnallisella. Sanoin sitten äiskälle kun tuli hakemaan että tuntui aika kettumaiselta ja että mielummin ottaisin vaikka tunnin turpaan kuin toistan ton. Äiti kyseli että eikö tullut puudutuspiikkiä tms ja ei niitä tosiaan ollut näkynyt. En oikein tajunnut silloin pyytääkään sitä ja kesken toimenpiteen meinasin vaan että kai tämä kohta loppuu... ;)No onko siulle ikinä tehty juurihoitoa tai poistettu viisaudenhammasta? Nimittäin jos jompaakumpaa olet ilman puudutusta ottanut, niin aika kova jätkä olet. Mie pyydän nykyisin kaikkeen hoitoon puudutuksen, sillä se on tuo hammaslääkärikammokin hävinnyt. Penskana eivät muistaakseni ihan vähällä puudutelleet ja sieltähän ne kauhukuvat juontaa. Paitsi tänään muuten ei tarvinnut puuduttaa, kun vaihtoivat pysyvän paikan yhteen hampaaseen.
Multa otettiin viime perjantaina oikealta puolelta kummatkin viisaudenhampaat (alempi leikkaamalla) ja maanantaina kävin salilla. Mulla luki ohjeissa, että kolme päivää pitäisi välttää ylimääräistä rasitusta. Itse asiassa toimenpiteen jälkeen kyselinkin tästä asiasta, että uskaltaako sitä sitten tän 3vrk jälkeen mennä salille. Vastaus oli "omien tuntemusten mukaan, jos rupeaa jyskyttämään poskessa, niin lopettaa".Mites porukka on liikkunut ja syönyt viisaudenhampaan poiston jälkeen?
Tänään revittiin toi hammas irti, olihan siinä sellanen reilun puolentunnin urakka kun piti pilkkoa jne.
Tossa jälkihoitolapussa suositellaan ettei mitää kuumaa, kylmää eikä kovaa ruokaa sais syödä ja ei raskasta liikuntaa kahteen päivään. Riittääkö toi 2 päivää vai pitääkö ottaa enemmän taukoa salista, siinä nyt kuitenkin tulee sitä painetta pään verisuoniinkin kyykätessä yms.
Ja entä toi hampaiden pesu, eikai sitä uskalla hammasharjalla sohia lähellekkään leikkauskohtaa?