Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu

Kalju

Banned
Ikä
46
No niin, tuli sitten tänään soitettua yksityiselle hammaslääkärille, ja varattua aika. Sain peruutusajan heti huomisaamuksi. Eli nyt ehtii porukka antaa pikku vinkkejä ja karmeita kokemuksia tuosta niin ihanasta paikasta :)

Eli miten on, pelkäätkö/inhoatko hammaslääkäriä? En tunne ketään joka varsinaisesti pitäisi siitä että suussa ronkitaan. Ja kai se on hetero miehelle aina vastenmielistä jos suuhun tungetaan.. vaikka vaan sormia ja työkaluja.

On tosiaan useita vuosia viime käynnistä ja tiedossa että yläpuolelle purukalustoa pitää pikku remontti tehdä. Itse en mitenkään hysteerisesti pelkää, mutta inhoan aika tavalla. Edellinen käynti oli paska, julkisella puolella ottivat toisen puolen viisaudenhampaat pois, toinen lähti vetämällä, toinen oli vinossa ja se piti leikata ja palotella osiin.

Julkisella puolelle ei viitsi mennä. Pitkät jonot ja palvelu ei usein ole samaa tasoa kuin yksityisellä.

puudutuksen vaadin varmasti..huh.. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks vinkki olis: Älä mene suoraan hammaslääkäristä pizzalle jos puoli naamaa on turtana puudutuksesta.

En pelkää, eikä se nyt satukaan, mutta joku siinä saa ihon kananlihalle kun vain ajattelee hampaan porausta.

Mikäs siinä, hammaslääkärissä käynti jos mikä on meditatiivista hommaa. Ei tartte ajatella mitään. Mun purukalusto huollettiin (yksityisellä) viikko sitten, hammaskivet pois ja pari reikää paikattiin. Puudutusta en viittiny ottaa kun piti salille mennä samana päivänä eikä naama puuduksissa viitti, mut eipä siinä mitään. Toinen reikä oli aika iso, mut ihmettelen itekkin kun ei se niin pahaa tehny. En mä siitä nyt nauttinut, mut ei se nyt iso juttu ollu. Hammaslääkäri ja hoitsu ihmettelikin että "miten nuori nainen suostuu porattavaksi ilman puudutusta, niillä on yleensä niin matala kipukynnys..." :evil:
Hammaskiven poisto taas oli vittumaista, ikenistä valu verta enemmän kuin esterin perseestä. Ja saatana kun sitä ei edes pääse sylkemään mihinkään... Jooh, siiinäpä mun tilitys.
Hauskaa hammaslääkärireissua. :thumbs:

Ps.Puudutuksessa on muuten se vittumainen puoli, että kestää n. 10 min ennen mu se alkaa vaikuttaa, ja harva lekuri sitä aikaa viittii odotella ja jutella mukavia.. Vastaavasti vaikutus loppuu keskimääräsesti neljän- kuuden tunnin päästä, eli jonkin aikaa saa näytellä kuolaavaa idioottia toimeenpiteen jälkeen. Nimimerkillä viisaudenhampaani paloiteltiin ja leikattiin (puudutuksessa).

Lähes kaikke oon saanut kokea, mutta hammaskiven poisto on ihan hirveetä. Mikä siinä on, kun pitää jokanen veto alottaa ikenestä. Hoidon lopussa ikenissä on pitsireunukset ja sattuu ihan saatanasti. Aina ne jaksaa muistuttaa kuinka hampaita pitäis harjata hellästi ettei ikenet kärsi :rolleyes: .

eipä tuossa nyt ihmeempiä kun on selvinnyt melko vähillä käynneillä,koskaan ei oo porattu :D

Mulla olisi ylihuomenna tiedossa alaviisaudenhampaan poisto yksityisellä, kun työpaikan puolesta saa vuosittain muutamalla eurolla hampaita korjata. Aikasemmin oli vain kokemusta yleiseltä sektorilta sekä varuskuntasairaalan hammaslääkäristä, mutta kun ensimmäistä kertaa menin tänä kesänä yksityiselle ja siellä tehtiin perustarkastus sekä hammashygieenikon hammaskivenpoistot, eikä voi muuta kun kehua.
Nytkin luulen kun menen hampaanpoistoon niin siinä ei kerkiä kissaa sanomaan ku puudutus on laitettu ja hammas on revitty hopeiselle tarjottimelle.

Halleluujaa yksityiselle terveydenhuollolle! :worship:

Mä en ole ikinä pelänny hammaslääkäriä, en edes poraamista (kerran porattu), neuloja oon ainoastaan pelänny. Mä aattelin aina pienenä, että se lääkäri joutuu maksamaan mulle korvauksia jos se satuttaa pahasti :lol2:
Hammaskiven poisto on kanssa mukavan tuntusta mun mielestä, se on kiva sen jälkeen tunnustella kielellä hampaita ja huomata kuinka kaikki kivi on poissa.

Pelkään hammaslääkärissä käymistä yli kaiken. :nolo: Ei mulla kyllä ole vieläkään yhtäkään reikää ollut, mutta mä olen pelännyt hammaslääkäreitä aina. Pentunakin kerran purin hammaslääkäriä. :evil:
Toiset pelkää käydä gynellä, mut mulle siellä käyminen on ok, mut auta armias, jos pitää mennä hammaslääkärille. Kylläpä saa pelätä ja jännittää aina monen monta päivää..

Multa on poistettu kaksi viisaudenhammasta ja yhteen hampaaseen tehty juurihoito (virheellinen paikkaus joskus vuonna miekka ja kivi oli aiheuttanut juureen kuolion), noiden jälkeen ei hammaslääkärissä yksinkertaisesti ole enää mitään pelättävää :)

edit: niin ja nuohan luonnollisesti tehtiin yksityisellä.

Itselläni on yksityiseltä hammaslääkäriltä vain hyviä kokemuksia, julkiselta puolelta ei niinkään. Ensimmäisen viisaudenhampaani "poisti" kunnan, siihen aikaan vielä ilmainen, hammaslääkäri. Puudutuksesta huolimatta hampaan poisto sattui aivan sa*****sti! Hammas oli todella tiukassa ja lääkäri joutui kiskomaan sitä irti noin vartin ennen kuin hammas irtosi. Myöhemmin poistosta jäänyt kolo tulehtui pahasti ja oli todella kipeä noin kuukauden, jonka takia en pystynyt syömään, nukkumaan enkä reenaamaan. Mitkään kipulääkkeet eivät auttaneet. Ja tähän kaikkeen oli syynä se, että ien poistettavan hampaan kohdalla oli poistohetkellä tulehtunut ja sen takia hammasta ei olisi missään nimessä saanut poistaa. Myöskään puudutus ei sen takia tehonnut kunnolla, koska ien oli tulehtunut. Hammaslääkärin olisi pitänyt huomata tulehdus ja jättää hammas poistamatta, mutta ei. Enpä siis mennyt enää ikinä julkisen puolen hammaslääkärille.

Loput kolme viisaudenhammasta on poistanut yksityinen hammaslääkäri, eikä heidän toiminnassaan ole mitään valittamista! Maksaahan se tietysti enemmän, mutta kyllä se on myös sen arvoista! Kertaakaan en yksityisellä ole tuntenut mitään, kun hammas on poistettu. Olen vain ihmetellyt että "joko sä sen otit?" Ja muutenkin palvelu on yksityisellä mielestäni aivan eri luokkaa kuin kunnalla.

Enkä nyt tarkoita, että kaikki kunnan hammaslääkärit olisivat aivan ammattitaidottomia, varmasti on hyviäkin (jossain..) mutta itse käytän enää ainoastaan yksityistä.

Edit: Niin ja vastaus siihen kysymykseen...eli en pelkää hammaslääkäriä (enää), vaikka ei se silti koskaan mukavaa ole sinne mennä.

Noista viisaudenhampaista. Parempi olis, että pysyvät suorana ja siinä koossa, että mahtuvat suussa olemaan. Multa ei yhtäkään hammasta enää poisteta. :evil: Jokunen rautahammas joskus vedetty pois, kun ei kaikki hampaat mahtunu kasvamaan.. :itku:

On noita hampaita tullut poistatettua useampi kappale, osa leikkaamalla puudutuksessa ja osa perinteisellä tavalla. Yleensä nuo ovat olleet ikäviä ja kivuliaita kokemuksia mutta on siihen mahtunut muutama sellainenkin jossa hampaan poistoa ei ole edes huomannut muusta kuin poistosta aiheutuneesta rutinasta. Porausta ei kannata edes jännittää jos se reikä ei ole vielä edennyt kovinkaan pitkälle mutta jos se on pahempi laatuinen niin sitten se sattuu vaikka olisi puudutus, tuon takia kannattaa hoidattaa ne hampaat ajoissa. Tuolla on tullut ravattua keskimääräistä useammin eli muutamia vuosia sitten saatoin käydä n. 10 kertaa vuodessa, lähinnä oikomishoidon takia.

Hammaslääkäripelko onkin aika mielenkiintoinen asia. Mielestäni hammaslääkärillä käynti ei ole mikään kovin epämiellyttävä kokemus. Itse en ole oikeastaan koskaan pelännyt hammaslääkäriä, vaikka hammaslaatuni takia on tullut nautittua porailusta sata ja yksi kertaa. Puolisoni puolestaan pelkää hammaslääkäriä kuin ruttoa, vaikka hyvin harvoin joutunut edes porattavaksi.

Itse kieltäydyn aina puudutuksesta, sillä inhoan sitä puutuneella naamalla olemista yli kaiken. Mielestäni sen puolesta tunnista tuntiin, minkä hoito ottaa, kestää lähes minkälaista kipua tahansa. Eikä mielestäni se porauskipu mikään kovin ihmeellinen ole, vaikka välillä hermot vihlaisevatkin aika terävästi.

Jaa, no juurihoidossa sentään puudutettiin.

Itse asiassa minusta nieluviljelynkin ottaminenkin on inhottavampaa, vaikka kestää vain muutaman sekunnin.

EDIT: Niin hampaiden repiminen onkin sitten eri juttu, siihen varmaan puudutus voi olla paikallaan:)

2 kertaa porattu, kerran puudutuksella ja kerran ilman. Nyt puskee 2 viisaudenhammasta ja oman diagnoosin mukaan kasvaa suoraan mut mene ja tiedä.. :rolleyes:

Pelkään hammaslääkäriä enkä sinne mielellään mene, vaikka tälläkin hetkellä syytä olisi. Tämä kaikki johtuu tasan siitä, kun lapsena jouduin onnettomuuteen jossa kaksi etuhampaistani rikkoontui. Niitä sitten hoidettiin, rakenneltiin ja oiottiin, kävin vuoden verran hammaslääkärissä vähintään kaksi kertaa viikossa. Muutama vuosi sitten sain kuulla, että koko tuo rumba oli oikeastaan tyhjänpäiväinen, sillä minua hoitanut hammaslääkäri oli tehnyt perustavanlaatuisia hoitovirheitä. :curs: Sepä se olikin mukavaa, kun koko homma aloitettiin alusta = hampaita väänneltiin ja käänneltiin, hiottiin ja laitettiin muovia, eikä ne vieläkään hyvät ole. "Lohdukkeeksi" sain hoitajalta kommentit, että "kyllä ne nyt pitäisi suussa kestää, mutta periaatteessa ne voi kyllä tippua milloin vain poiskin." Että silleen. :curs: Kun olisi rahaa ja ennenkaikkea halua laitattaa etuhampaat kuntoon, voisihan sitä mennä jonnekin yksityiselle mutta en tiedä. Ulkonäköön ne ei millään lailla vaikuta ellei läheltä katsele muovien tummentumia ym, mutta voi sitä kipua välillä. :curs:

Mulla ei ole mitään hampulääkärikäyntejä vastaan. Pidän siitä tunteesta jälkeenpäin. Hammaskivenpoisto tms ei häiritse, ei haittaa vaikka ikeniä ronkitaan. Siitä vaan kunhan tulee hyvää jälkeä :P
Kerran oli paha kun yksityisellekin piti venata 10 päivää. Oli joku outo ientulehdus, ulkomailla. Ai saatana se oli paha, 10 päivää syömättä mitään kiinteätä, omenasössökin veti ikeniä vaan enemmän irti. Se oli sitten karseata,verta vaan valui ikenistä eikä päässyt hoitoon. Se tietysti paheni koko ajan kun ei niitä hampaitakaan enää kyennyt harjaamaan. Purskuttelukin kävi liian tuskaiseksi ja muutti lavuaarin liian punaiseksi. Aivan kamalaa. Ei enää ikinä.

Tekisi mieli mennä päivittäin hampulekurille oikeastaan. Että ne on ihania. Piti kiitellä kunnolla sitä enkelilekuria joka auttoi tuosta em tilanteesta yhdellä käynnillä pois. Huhhuh.

Ainiin itselläni ei reikiä kauheasti ole ollut, yksi oli tuossa ja kysyttiin otanko puudutuksen. No vastasin myöntävästi, olin menossa siitä suoraan tenttiin ja ajattelin sen häiritsevän jos en ottaisi. öh. Suu puudutettuna söin ennen tenttiä jotain mäkkärin chicken pitaa ja purin huuliani ja kieltä ja poskia... sotkin sitä faking chikiniä pitkin naamaa ja vaatteita ja purin itseäni ja kirosin. Siitä suoraan tenttisaliin. Luulenpa että olin huvittava näky siellä.

Poraaminen ei ole kovin kummonen juttu, mutta viime kerralla kun poistivat sitä hammaskiveä ni se tuntu kyllä aika inhottavalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom