Haluan vain avautua, Fotofinlandia 2006 kilpailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Laitan tämän yleiselle puolelle kun tämä on niin outoa.

Suomen "arvostetuin" valokuvauskilpailu ja tuossa on about tuhansien kuvien joukosta päässyt 10 kuvaajaa finaaliin. Palkintona voittajalle on 17 000€.

Tässä yhden finalistin kuvat. Kannattaa jatkossa jokaisen Einaripetterin osallistua kisaan, sillä ei nimittäin ole näköjään mitään tekemistä valokuvaamisen kanssa.

http://www.fotofinlandia.fi/sivusto/index.php?kuvaaja=0#

Kisassa on finaalissa kyllä laadukastakin kuvaa, mutta tuo setti herättää kummastusta. Setti on kyllä selitetty kuvaajan toimesta niin uber paskanjauhannalla, että tainnut sen takia päästä finaaliin asti.

ps. en ole osallistunut koskaan kisaan, eli en ole katkera, ihmettelen vain suunnattomasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No oli kyllä melkosia!

Vaikka en itse alan harrastaja olekaan, niin eipä taso tosiaan päätä huimannu, kuvat vaikuttaa ihan vaan "otetuilta", ilman tarkempaa ideaa sommittelusta tms..

IMO noi Ritva Kovalaisen kuvat oli ihan tyylikäitä, aihepiiriin sen tarkemmin puuttumatta. Mustavalkonen kuva vetoaa muhun lähes aina, jos kuvan taso muuten on kohdillaan..

Eikös muuten vuoden luontokuvaehdokkaana ole aina ollut laadukkaita kuvia?

Et voi olla tosissas!? Melkein on samaa tasoa noiden muiden kuvaajien kanssa:D

Kyllä sun kannattais ehdottamasti osallistua. Lähetät ens vuonna vaikka ne Pakkiskaupan seinällä olevat asiakkaiden kuvat tonne. Selitys on jo valmiina:

"Olen tarkastellut proteiinipatukoiden, lisäravinnepurkkien ja maltotynnyreiden lumossa olevia ihmisiä. Kohtaamme heitä kaikkialla. Miltei kaikilla on kasvoillaan samankaltainen outo ilme; he ovat omissa sisäisissä maailmoissaan. He ovat usein totisia, toisinaan heidän kasvoillaan voi tunnistaa inhimillisiä tunteita. Henkilön keho on läsnä, mutta mieli on muualla. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Jauhokaupan maailmaan sukellettaessa kansalliset rajat häipyvät. Ihmiset vierailevat lisäravinnehyllyllä, seisovat hetken lumoutuneina tuijottaen loistavaa valikoimaamme ja nappaavat sitten proteiinipänikän kainaloonsa. Kaikki tämä tapahtuu sekunneissa.

Uusi teoskokonaisuus Minds Hooked on Protein on pyrkimys hahmottaa tätä aikamme ilmiötä.

Metodi: Käytän töissäni lisäravinnehyllyyn piilotettua nettikameraa. Ihmiset, joita haluan kuvata yleensä unohtavat läsnäoloni, sillä olen kätkeytynyt Pakkotoisto-pipon alle. Proteiiniit ovat yllätyksekseni kiinnostavia ja joudun itsekin tämän tästä niiden lumoihin. Tästä syystä suuri lihasmasssa on olennaista, sillä vasta silloin yksityiskohtien runsautta voi tutkia lähietäisyydeltä."

Ai, noihan on kuvattu kamerapuhelimella, pitääpä osallistua ensi kerralla.

Ei kyllä saisi nauraa, mutta... :)

8Hiltunen300dpi.jpg

http://www.fotofinlandia.fi/sivusto/images/Tatu_Hiltunen/low_res/8Hiltunen300dpi.jpg

11Hiltunen300dpi.jpg

http://www.fotofinlandia.fi/sivusto/images/Tatu_Hiltunen/low_res/11Hiltunen300dpi.jpg

(Vanhuksillakin on hauskaa jos Niinistö valitaan presidentiksi!)

Ei toi kamerakännykkäväsäily nyt mitenkään hirveästi eroa muista kilpailuteoksista, mutta mielestäni kun taiteessa joudutaan selittämään teoksen tarkoitusta, niin silloin ollaan kusessa. Varsinkin valokuvan pitäisi kertoa tarinansa itse - sehän on kuvan tarkoitus.

Niin on, mutta tuo systeemi ei kyllä avaudu muuten ja idea on silti pirun hyvä. Se että piirtämällä pyritään toisintamaan todellisuutta niin eikös valokuvauksessa pitäisi pyrkiä ei-todelliseen. Semmosista valokuvista minä ainakin tykkään jossa todellisuutta on tunattu tai luotu jotain mikä on mahdotonta.

Näähän on aivan loistavia kaikki!

Maarit Hohteri: No täss on mun horatsun näkösiä kavereita ja sit yks mun isomunanen hoito suihkussa. Nää samat kuvat on mun irkkigalleriassa kans.

Jouko Lehtola: Käytiin tuolla Autovahinkokeskuksessa Akin Peran ja Masan kanssa hupparit silmillä. Sit täs on pari kuvaa taloista. Kannattaisko kuitenkin rinnetontille laittaa tää Kannustalon malli?

Pekka Niittyvirta: Meidän perheen lomakuvat Varnasta. Meiju joutu sairaalaan mut mä pääsin paneen yhtä laihaa tyttöä hotellista. Näitä on hei lisää tuolla Aurinkomatkojen suuressa lomakuva-albumissa jos kiinnostaa kattoo. Mutta älkää näyttäkö sitä yhtä hotellikuvaa Meijulle.

Anni Leppälä: No tässä olis vähän "The Making of" settiä tosta uudesta Pikkulotta-elokuvasta. Lopussa pikkulotta joutuu mielisairaalaan ja laitetaan pakkopaitaan.

Ville Lenkkeri: Vittu meinaan laitettiin bändin kanssa se hotellihuone aivan paskaks. Toi yks kuva on sieltä työväentalolta missä se keikka oli. Niillä oli lavan takana tommonen koivumetsälavaste. Aika kiva. Se on meidän treenikämpällä nyt.

Tatu Hiltunen: Meidän perhe yrttiviljelee. Tomaateista tuli muuten tänä kesänä tosi hyviä!

Ritva Kovalainen: Varma voittaja (kieltämättä tyylikkäällä) Afganistanin lapset ja yleismaailmallinen yhteisvastuu -sarjallaan.

(Harri Kallion myyttiset dodot oli oikeesti symppiksiä.)

Ei helvetin helvetti, irc-galleriassakin on taiteellisempia (parempia) web-kamera otoksia kuin nuo räpellykset, vittu tehdään taas jonkun liirum laarumin perusteella paskaa. :urjo:

Kaminari sanoi:
Niin on, mutta tuo systeemi ei kyllä avaudu muuten ja idea on silti pirun hyvä. Se että piirtämällä pyritään toisintamaan todellisuutta niin eikös valokuvauksessa pitäisi pyrkiä ei-todelliseen. Semmosista valokuvista minä ainakin tykkään jossa todellisuutta on tunattu tai luotu jotain mikä on mahdotonta.

No tästä voidaan nyt ruveta vääntämään kättä oikein urakalla, mutta onko se enää 'valokuva', jos sitä on tunattu tai siihen on luotu jotain mikä on mahdotonta? Eikö se ole pelkkä 'kuva' enää silloin?

Valokuva on mielestäni juuri hetki todellisuudesta, kun taas piirros tai maalaus on enemmänkin mielikuvitusta.

Dawg sanoi:
No tästä voidaan nyt ruveta vääntämään kättä oikein urakalla, mutta onko se enää 'valokuva', jos sitä on tunattu tai siihen on luotu jotain mikä on mahdotonta? Eikö se ole pelkkä 'kuva' enää silloin?

Valokuva on mielestäni juuri hetki todellisuudesta, kun taas piirros tai maalaus on enemmänkin mielikuvitusta.

Niin, onhan noita lähestymistapoja. Toi oli vaan se mistä ite oon kiinnostunut. Ts. kuvankäsittelystä.

Pitäis kyllä lailla kieltää kaikki tekotaiteellinen paska.

Halme onkin sanonut hyvin: Mitä hyötyä meille yleensä on koko Kiasmasta ? Mä takaan sen, että jos mä väännän kunnon maissipaskat kattilaan ja lyön siihen propellin pystyyn ja vien sen yöllä salaa Kiasman näyttelyyn jonkun feministilesbotaiteilijan nimellä, niin siellä on helsinkiläiset taidekriitikot seuraavana päivänä lääpällään kehumassa, että onpa uskomattoman hienoa taidetta.

edit. lisää Halmetta: Jos kerran taiteilijaeläkettä myönnetään kaiken maailman savikukon pyörittäjille ja runon rustaajille, joiden kippoja ja kirjoja on nähnyt ehkä viisi ihmistä, niin kyllä musta samalla tavalla pitäisi tukea entisiä urheilijoita. On ihan yhtä rankkaa treenata joka päivä 25 vuotta urheilua kuin puhallella vähän lavalla nuotteja paskatorveen tai sutia baskeri silmillä kännissä pillunkuvia tauluun.

Oikeesti toi on aivan arpapeliä näemmä. Ihme selitykset ja ihme idea, 3 tunnin opastus ja 50 harjotuskuvaa. Sitten etitään kuvauskohteita omaan ideaan, 15 kuvaa per kohde, paras blokataan. Tusinan kuvaa ja lähetetään tonne.

Jos on joku älvapaa idea niin on noin 1/100 voittotsänssi, jos on itse vähän kännissä kun kuvaa ja löytää alastomia/kärsiviä kohteita niin 1/10

Alastomat JA kärsivät kohteet=1/5

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom