Sen kaiken tiedon hakeminen, lukeminen ja sisäistäminen vaatii aikaa ja viitsimystä ja jo pelkästään se riittää monelle syyksi maksaa palveluista. Vaikka pakkis on loistava paikka hankkia perustietoa treenaamsiesta, ei täältäkään saa kaikkea tarvittavaa tietoa ja välillä jutut on ristiriidassa keskenään (menkääpä vaikka katsomaan mitä tahansa kyykkyä käsittelevää ketjua). Sitten ne liikkeet on 10x helpompi opetella kun joku on vieressä opastamassa ja on tärkeää että opastaja opettaa oikein.
Mä itse olen koko treeniurani hakenut tietoa ja kokemusta enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja olen myös opastanut kavereita ja sukulaisia ihan ekoista päivistä viime kuukausiin. Täytyy sanoa että vaikka mulla oli pakkiksen ansiosta alusta asti perusteet suhteellisen hyvin hallussa, niin on siitä tultu paljon vielä viisaammaksi ja kun muistelen miten opastin silloin alussa kavereita treenaamisessa niin nyt tekisin aika paljon toisin. Välillä muistuu mieleen jopa vain muutaman kuukauden takaisia aivoituksia, jotka kuulostaa nyt ihan pöllöiltä vaikka silloin pidin niitä järkevinä. Kokemuksella on väliä.
On täysin ymmärrettävää etsiä täältä jotain kokenutta itseoppinutta treenaajaa opastamaan aloittelijan treenejä kohtuulliseen hintaan. Sitten täytyy vain toivoa että opastaja on oikeasti perillä asioista.