Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vitvall
  • Aloitettu Aloitettu
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by AKV
Omasta mielestäni esim. toisten hyvinvoinnin käsittäminen osaksi omaa hyvinvointia on terveen egoistista (vaikka voisi sitä äkkiseltään altruistisenakin pitää).

Jos tietää ja ymmärtää, mitä altruistinen ja egoistinen tarkoittavat, niin ei ehdota ihmisiä valitsemaan kompromissia egoismin ja altruismin väliltä eikä erottele tervettä ja sairasta egoismia. Hohhoijaa.

Anyway, käsitteiden ja todellisuuden suhde ei ole yksisuuntainen.

Siis, onko nyt kyse tästä:

Suunta 1. Todellisuus määrittää käsitteen.

JA :confused:

Suunta 2. Käsite määrittää todellisuuden.

Kerro. Kuuntelen mielenkiinnolla.:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by Baarikello
Jos tietää ja ymmärtää, mitä altruistinen ja egoistinen tarkoittavat, niin ei ehdota ihmisiä valitsemaan kompromissia egoismin ja altruismin väliltä eikä erottele tervettä ja sairasta egoismia. Hohhoijaa.

Anteeksi. Minä vain olen joskus niin äärimmäisen down-to-earth että unohdan sinun olevan sellaisten maallisten asioiden kuten erehtyväisyyden, epäröinnin ja tieteenfilosofisen kiistelyn yläpuolella. ;)

Siis, onko nyt kyse tästä:

Suunta 1. Todellisuus määrittää käsitteen.

JA :confused:

Suunta 2. Käsite määrittää todellisuuden.

Kerro. Kuuntelen mielenkiinnolla.:)

Minun mielestäni molemmat vaihtoehdot ovat tosia. Vai väitätkö, ettei käsitteiden rakenne & luonne vaikuta mitenkään siihen, kuinka niiden käyttäjä havainnoi todellisuutta? Tai että käsitteet ovat täysin todellisuuden ulkopuolisia asioita?

Kaikesta muusta me olemmekin kerinneet väitellä paitsi käsitteistä. Tämä oli siis kai väistämätöntä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom