Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vitvall
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by vitvall
[johdanto]
tekstiä lukiessanne koittakaa olla mahdollisimman objektiivisia ja jättää kaikki omat mielipiteet ja uskomukset pois mielestä. tarkoitus ei ole käännyttää teitä mihinkään hämärään uskonlahkoon vaan saada ihmiset ajattelemaan. koita ymmärtää teksti objektiivisena maailmankatsomuksena.

V: Oot likaa yksin

jos sinulla on taipumusta masennukseen tai olet joskus suunnitellut itsemurhaa en suosittele tekstin lukemista.

V: Oot liikaa omissa vallitsevissa ajatuksissa, ei näitä asioita kehitetä muiden mielipiteistä

älkää olko huolissanne mielenterveydestäni.

V: No, elä ammu itseäs, puhu ensin jonkun kans
[/johdanto]

jos saisin toivoa yhtä asiaa ja se toteutuisi, toivoisin etten olisi olemassa.

V: No, elä ammu itseäs, puhu ensin jonkun kans

se mikä erottaa ihmisen eläimistä on kyky ajatella ja minä koen tämän kyvyn heikkoutena.

totuus on se ettei millään olevalla ole mitään tarkoitusta tai päämäärää. elämä on sattumaa. koko maailmankaikkeus on vain epätodennäköinen tapahtuma joka tuli toteen. ihmisen kirous on se että pystymme käsittämään tämän asian, mutta silti kiellämme sen.

koko ihmisrodun historian ajan ihminen on keksinyt tekosyitä elämäntarkoitukseksi. uskonnon avulla ihmiset ovat huijanneet itseään. nyt viimeistään olisi aika myöntää ettei Jumalaa ole olemassa. ei ole olemassa taivasta, helvettiä eikä reinkarnaatiota. kun kuolet oleminen loppuu.

kaikessa synkkyydessään elämäntarkoitus on siis kuolema - ainoa varma asia.

V: Elä ajattele asioita liian pitkällä tähtäimellä :)

kyse on vain siitä ajankohdasta milloin olemisesi loppuu. maailmankaikkeus on ikuinen ja ihmisen osa maailmankaikkeudessa on mitätön. mitättömillä ajatuksillaan ihminen pakenee totuutta jonka jokainen syvällä sisimmässään tajuaa, mutta jonka harva vain myöntää.

kun ajatellaan asioita maailmankaikkeuden kannalta ei ole oikeaa tai väärää. ihmiset ovat kehittäneet omat moraaliset sääntönsä joilla ihmiset hallitsevat toisiaan. ihminen vääristää luontoa. ihmisten auttaessa toisiaan evoluutio vääristyy. heikot jäävät eloon ja vahvat kuolevat sodissa. toisaalta voidaan ajatella että kaikki mitä maapallolla tapahtuu on evoluutiota jolloin ihminen ja jokainen ihmisen teko on osa evoluutiota.

V: Niin, pointteja on monia

voit arvostella ihmisten elämäntapaa/tekoja vain yleisen hyvä/paha-käsityksen avulla. vaikka 99.99999999999% väestöstä pitää tappamista vääränä se ei tee tästä mielipiteestä mitenkään parempaa kuin siitä 0.00000000001% väestön mielipiteestä jonka mukaan tappaminen ei ole väärin. et voi perustella sitä että tappaminen olisi väärin jos tappaja kokee mielihyvää tappaessaan.

kaikessa nerokkaassa monimutkaisuudessaan ihminen on lopulta se tyhmin eläin. mikään muu laji ei näin systemaattisesti tuhoa omaa lajiaan ja tätä planeettaa. lopulta silläkään ei tosin ole väliä.

jokaisella lajilla, ihminen mukaan lukien, on vain yksi tarkoitus - suvun jatkaminen. kaikki muu on tekopyhää itselleen valehtelua.

Eläpä vaivu synkkyyteen vaan homma itselles ELÄMÄ ;)

PS: Nyt puhun asiaaa, mutta noin 3 promallin homallassa, joten jos joku kirjoittamistani pätkistä on epä asiaalinen, koominen, typerä, naurettava tms en ota siitä vastuuta :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
F, jotenkin nuo vastauksetkin meni tuonne Quotan sekaan. No, Shit happens ...

Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by Dragon

Ei evoluutio minnekään vääristy toisten auttamisen ansiosta. On paljon muitakin altruitistisia lajeja.

Altruismi on hyökkäys omaa valintaa, omaa ponnistelua, omaa elämää ja onnellisuutta vastaan. Vain todella tyhmä on altruismin kannattaja. Järkevä ihminen sen sijaan auttaa egoistisin perustein. Siksi ao. sigu. :)

Originally posted by vitvall
...jos saisin toivoa yhtä asiaa...

Kuolema ei ole elämäntarkoitus.

Ihmisellä elämäntarkoitus tarkoittaisi täydellistä taantumista "eläinten" tasolle kaikki muu olisi turhaa joten kaikki kehitys pysähtyisi.
Eli tullaan siihen tulokseen, että ihmisellä ei voi olla elämäntarkoitusta tai synnynnäistä päämäärää.

vastaus kysymykseen elämän tarkoituksesta on tietenkin....42. Pitäisihän tämä jo tietää.

Ihmisille on ainoastaan olemassa ihmistotuuksia... Joka on subjektiivinen asia.

meitä rajoittaa 5 (?) aistia, ja elinikä. Näemme ja koemme asioita rajoittuneesti.

Tajuamme ainoastaan ihmisille selviä asiota koska olemme ainoastaan ihmisiä.

Meillä on oma maailma planeetamme ja emme juuri käsitä mitään muuta...

Ihminen voi olla ihmisenä viisas, mutta on aina rajoittunut.

Tällaista pohdintaa voi jatkaa vaikka kuinka kauan... Ehkä siihen auttaa ainoastaan Hulkin signatuuri (SHUT THE FUCK UP AND TRAIN) :)

Re: Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by Nat_Ural
Vain kuvitelmissasi, arvoisa lajitoveri :) Altruismi vähentää yksilön lisääntymiskapasiteettia, joten altruisit karsiintuisivat luonnonvalinnan seurauksena lopulta kokonaan pois. Ihmisen halu auttaa muita on siis aika paradoksaalinen ominaisuus, sitä ei oikeasti voi olla olemassa.

Vain kuvitelmissani? Mielenkiintoista.

Altruitismi ei ensinnäkään vähennä lisääntymiskapasiteettia vaan pelkästään lisää riskiä ko. yksilön menehtymisestä vaaratilanteessa. Toinen altruitismin muunnos on jo aikuisten poikasten jääminen pesään ja huolehtiminen nuoremmista sisaruksissta.

Jos altruitisminen käytös olisi valintapaineena negatiivinen tekijä niin miksi altruitismia vielä esiintyy hyvä lajitoveri? Miksi on monien yksilöiden yhteisöjä? Miksi on olemassa laumakäytöstä?

Altruitismin toinen nimi on sukulaisvalinta ja sitä esiintyy edelleen aika paljon eliöillä josta tästä käytöksestä on hyötyä.

Muutama esimerkki altruististisesta käytöksestä:

1. Kaikki yhdyskuntahyönteiset maapallolla: esim. muurahaiset, mehiläiset, ampiaiset, herhiläiset, termiitit...

2. Kaikki laumassa elävät nisäkkäät

3. Lähes kaikki yhdyskuntalinnut + monet muut linnut

4. Parvikalat

5. Kasvien indusoiva puolustus ja viestintäkemikaalit

Jos sinulla hyvä lajitoveri on vapaa-aikaa niin laskeppa huviksesi altruitististen lajien lajimäärä... pelkkiä pistiäisiä on noin 100.000 lajia.

Kuulisin myös mielelläni Vahvajussin näkemyksen elämäntarkoituksesta ja -filosofiasta. Onko sinulla kenties joku täysin päinvastainen näkemys asiasta vai rajoittuuko maailmankatsomuksesi huutoon: "Täyttä paskaa!"

vitvalli puhuu suurimmaks osaks ihan asiaa... Onhan noita samoja asioita tullu joskus hulluuspäissään kelattua...

Elämän tarkoitus...doh

Rationaalisesti ajatellen ja nykytietämystä käyttäen elämä on vain sattuma... vahinko. Sitten evoluutio otti ohjat ja seurauksena ihminen.

Etsi siinä nyt sitten itsellesi tarkoitusta... ja jos sellainen sinulle todella vakuuttavalta tasolta annettaisiin ja oli se kuinka syvällinen tahansa niin olisitko sitten tyytyväinen?

En minä ainakaan...:down:

Originally posted by Baarikello
Altruismi on hyökkäys omaa valintaa, omaa ponnistelua, omaa elämää ja onnellisuutta vastaan. Vain todella tyhmä on altruismin kannattaja. Järkevä ihminen sen sijaan auttaa egoistisin perustein. Siksi ao. sigu. :)

Sulla on ihanan ehdottomia mielipiteitä. :whip: Mutta eiköhän se kaikkien (sinunkin) kannalta paras tie ole puolivälissä egoismia ja altruismia. Ellet sitten tarkoita egoismilla jotain idealistisempaa kuin sen ilmeiset, jokapäiväiset käytännön ilmentymät?

Originally posted by Nat_Ural
Vain kuvitelmissasi, arvoisa lajitoveri :) Altruismi vähentää yksilön lisääntymiskapasiteettia, joten altruisit karsiintuisivat luonnonvalinnan seurauksena lopulta kokonaan pois. Ihmisen halu auttaa muita on siis aika paradoksaalinen ominaisuus, sitä ei oikeasti voi olla olemassa. Mitä tähän voi enää sanoa, olen kyllä älyttömän viisas, osaan jopa kirjoittaa oxymoroneita. Tästähän tulikin varsinainen hevonpaskabingo, kohta Vahvajussi taas huutelee... :)

No ainakin evolutiivisesti ajatellen, omaa perimää saa jälkipolville siirrettyä myös epäitsekkäällä käytöksellä: sukulaislapsukaisten paapominen ja hengissäpito tilastollisesti katsoen edistää myös omien geenien säilymistä. Tämän vuoksi (?) luonnossa ilmenee ihan normaalina käytöksenä tietynlainen lähimmäisenrakkaus - muutenkin kuin itseä ja omia lapsia kohtaan.

Re: Re: Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by Dragon
Kuulisin myös mielelläni Vahvajussin näkemyksen elämäntarkoituksesta ja -filosofiasta. Onko sinulla kenties joku täysin päinvastainen näkemys asiasta vai rajoittuuko maailmankatsomuksesi huutoon: "Täyttä paskaa!"

Uskon biblian näkemykseen. :) Mutta en jaksa ruveta kinaamaan näistä asioista, sillä se ei johda yhtään mihinkään. Kaikki huutaa näpit korvilla "mä oon oikeessa mä oon oikeessa, sä oot väärässä..." Eli why bother?

Re: Re: Re: Re: Hajanaisia Ajatuksia Liitetty Sekavaksi Pohdinnaksi

Originally posted by AKV
Sulla on ihanan ehdottomia mielipiteitä. :whip: Mutta eiköhän se kaikkien (sinunkin) kannalta paras tie ole puolivälissä egoismia ja altruismia. Ellet sitten tarkoita egoismilla jotain idealistisempaa kuin sen ilmeiset, jokapäiväiset käytännön ilmentymät?

Minun valintani ei tosiaankaan ole tuossa puolivälissä. Enkä myöskään suosittele sitä kellekään toiselle. Kunhan luet tämän, niin kerro ihmeessä, josko olet vielä samaa mieltä. HTH.:)

vitvall, typerin teksti mitä olen aikoihin lukenut.
voi kuinka ikävää ettei tekstini miellyttänyt Sinua! ehkä joskus kirjoitan tekstin joka miellyttää sinua. mukana tulee olemaan pörröisiä karhuja, ihania prinsessoja ja Onnellista Elämää. voin myös tehdä version joka noudattaa Raamatun Pyhiä Oppeja.

Onneksi lisääntyminen on todella mukavaa puuhaa.
jos jokainen lisääntymis akti toteuttaisi lisääntymistä (lapsen syntyä), harrastettaisiin lisääntymistä paljon vähemmän kuin nyt. ylistäkäämme siis kortsua!

8balls, juuri tällaista vastausta odotinkin. keksit tekohauskan vastineen joka oli sisällöltään tyhjempi kuin pääsi lauantai aamuna.

koitin juuri painottaa sitä että tekstini on vain koottuja ajatuksia. jokainen ihminen joka tajuaa olemassaolonsa (älykkyysosamäärä yli 20) tulee jossain vaiheessa elämäänsä pohtimaan metafysiikan kysymyksiä. jokainen ihminen siis pohtii näitä asioita, toiset syvemmin toiset vain ohimennen. tässä on pieni osuus pohdinnastani, tekeekö sen julkaiseminen minusta Sinua huonomman yksilön?

Eläpä vaivu synkkyyteen vaan homma itselles ELÄMÄ
mitenkäs "elämän" hommaaminen liittyy synkkyyteen? jos täytän elämäni turhanpäiväisillä "ystävillä", liiallisella päihteiden käytöllä ja muulla "sosiaalisella kanssakäymisellä", tuleeko elämästäni automaattisesti valoisampi?

Kaikki huutaa näpit korvilla "mä oon oikeessa mä oon oikeessa, sä oot väärässä..."
tähän mennessä sinä olet ainoa.

tässä topicissa voi kertoa omat näkemyksensä. muiden näkemyksiä ei tarvitse kumota.

Originally posted by mage
"Elämän tarkoitus on elää hyvä elämä" -Dalai Lama

Ja koska hyvä on subjektiivinen käsite, jonka viimekädessä jokainen määrittelee itse niin Dalai kai tuossa kierrättää ikivanhaa "elämänsä tarkoituksen jokainen määrittelee itse"-fraasia.

Eli Dalain mukaan elämän tarkoitus voisi olla esimerkiksi tulla hyväksi murhaajaksi, jos sattuisi pitämään murhaamista hyvänä asiana (esim. vaikka ihmispopulaation rajoittamisen kannalta).

Huomaatko vitvall olevasi hieman eri mieltä kuin kaikki muut? Miksi nähdä noin paljon vaivaa käännyttääksesi kaikki tähän erikoiseen lahkoosi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom