Hack-kyykky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä mieltä olette siitä, että raskaan kyykyn jälkeen tekee pari 8-12 toiston sarjaa hack-kyykkyä ihan kehonrakennus mielessä. Varsinaisella voimakaudella en "hakkia" tee, mutta nyt on päällä kausi, jossa teen voimatreenin lisäksi myös massaa. On ollut tapana nyt tehdä pari kolme sarjaa maksimivoimaa pääliikkeissä ja sitten pitempiä sarjoja, mutta hieman mietityttää tuo hakki, kun on niin samantapainen kuin kyykky, mutta tuntuu ottavan ihan eripaikkoihin. Ja lieneekö turvallinen liike. Polvissa on ilmennyt "outoja tuntemuksia" aina jalka päivän lopuksi. Ei kipua eikä mitään vastaavaa. Mahdoton selittää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Polvet on kyllä hackissa melko kovilla. Itse tykkään tehdä täydellisellä liikeradalla loppuun asti, vaikka sitten painoista hieman karsien. Saa kyllä loistavan pumpin päälle - juuri kyykyn jälkeen.

Hack on todellinen polvien murskaaja. Jos on yhtään polvissa vikaa tai niiden kanssa ikinä ollut ongelmia, niin en suosittele. Etukyykky ajaa saman asian, mutta turvallisemmin ja monipuolisemmin.

Olen itsekin miettinyt tuota etukyykkyä, mutta se liike ei luonnistu millään. Pystyn kyllä tekemään sitä, mutta kun alkaa olla viimeiset toistot kyseessä, niin pettää paketti paljon ennen kuin jalat hyytyvät, joten hyöty ei ole niin hyvä kuin hakissa... Siis minun kohdalla! Ja niistä polvista... Olen kuullut monet kerrat, että hack ei tee polville hyvää, mutta mihin sekin perustuu... Itse teen jalat kapealla ja paljon pienemmillä painoilla kuin esimerkiksi kyykyssä. Pyrin pitämään painot pieninä tekemällä syviä kyykkyjä ja pitkiä sarjoja. Toisaalta ei se hyvältäkään polville tee...

Läski-Oskari sanoi:
Olen kuullut monet kerrat, että hack ei tee polville hyvää, mutta mihin sekin perustuu...

Hakkikoneissahan polvet menee yleensä väkisin ihan hirvittävästi eteen (riippuen tietysti vähän missä jalkoja pitää), taustalevystä johtuenhan ei voi "istua taakse" kuten normaalikyykyssä.

Yksi liike mitä joskus on tullut kevyesti kokeiltua, ja saa aika hyvän poltteen etureisiin, on "alkuperäinen" hakkikyykky tangolla. Se on niinkuin maastaveto mutta tanko selän takana, mutta ei kannata laskea maahan asti. Polville terveellisempi kuin hakkikoneet.

Tepes sanoi:
Hakkikoneissahan polvet menee yleensä väkisin ihan hirvittävästi eteen (riippuen tietysti vähän missä jalkoja pitää), taustalevystä johtuenhan ei voi "istua taakse" kuten normaalikyykyssä.
Tuohon kai hackin erinomaisuus etureisiliikkeenä perustuukin.
Täältä löytyy vähän erilaista näkökulmaa syvien kyykkyjen ja polvien "eteen menemisen" vaarallisuudesta polville :http://www.johnberardi.com/updates/jan312003/na_myths.htm :eek:

Läski-Oskari sanoi:
Olen itsekin miettinyt tuota etukyykkyä, mutta se liike ei luonnistu millään. Pystyn kyllä tekemään sitä, mutta kun alkaa olla viimeiset toistot kyseessä, niin pettää paketti paljon ennen kuin jalat hyytyvät, joten hyöty ei ole niin hyvä kuin hakissa...

keskikroppa pettää tai sitten tekniikka. tuletko tiukemmissa sarjoissa perse edellä ylös?

koita ensi kerralla testinä niin, että pistät kädet ristiin olkapäille ja otat tangon rinnalle "vapaana". jos siten pystyt tekemään etukyykyn normaaleilla raudoillasi, on tekniikkasi ok ja vika ilmeisesti keskikropan heikkoudessa -> lisää treeniä vatsoille ja selälle. jos taas romut meinaa jatkuvasti pudota rinnalta, niin tekniikkasi on perseestä -> lisää tekniikkatreeniä pienillä romuilla ja/tai liikkuvuudenlisäämisharjoitteita.

Mulla on toinen etuolkapää kipuillut aika tavalla viimeiset kuukaudet, mistä syystä penkkiä voi tehdä vain kapealla vastaotteella. Syylliseksi epäilen joko lattiapenkkiä tai etukyykkyä, mistä jälkimmäistä on tullut tehtyä aika tavalla viimeiset puoli vuotta. Kellään muulla tullut etukyykystä olkapäävaivoja?

Jätin normaalin kyykyn kokonaan pois ja olen tehnyt vetoa ja etukyykkyä ihan pohjaan. Ideana oli saada kunnolla lisää voimaa etureisiin ja parannella polvivaivoja, mikä on toiminut tosi hyvin pl. nää olkapäävaivat.

Dopey sanoi:
Kellään muulla tullut etukyykystä olkapäävaivoja?

Joo muistelisin että syksyllä ainakin tuntui että etukyykky rasittasi olkapäitä helposti. Nyt ei enää ongelmia ole joten saattaa olla että pidin tankoa huonosti olkapäillä tai sitten nivelet/lihakset vaan on tottunut siihen rasitukseen. Takakyykky pistää silti paljon herkemmin olkapäät ulvomaan.

Lattiapenkkiä pitäisin silti ykkösvaihtoehtona, koska siinä minullakin napsahti olkapää oikein iloisesti pariksi viikoksi. Lattiapenkissä tuntuu olevan aika vaikea pitää selkää tiukkana ja siksi olkapäät ovat riskissä nousta korviin ja kärsiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Dopey sanoi:
Mulla on toinen etuolkapää kipuillut aika tavalla viimeiset kuukaudet, mistä syystä penkkiä voi tehdä vain kapealla vastaotteella. Syylliseksi epäilen joko lattiapenkkiä tai etukyykkyä, mistä jälkimmäistä on tullut tehtyä aika tavalla viimeiset puoli vuotta. Kellään muulla tullut etukyykystä olkapäävaivoja?

Olen myös itse tehnyt etukyykkyä viime ajat (noin puoli vuotta). Alussa olkapäät kipeytyivät hieman, kun tanko oli aavistuksen liiaksi edessä. Pidätkö tankoa tarpeeksi lähellä kaulaa? Pieni "kuristumisen tunne" tai paine kaulassa pitäisi olla, kun etukyykkyä vääntää. Kyynärpäät ovat minulla noin 5 astetta yli vaakatason (siis lievästi sojottavat ylöspäin) ja kädet menevät ristiin tangon yli olkapäille.

Enemmän se etukyykky tuntuu rasittavan solisluita, kuin olkapäitä.

Zone-sarja -42%
Etukyykyn edut on kiistattomat sen tasapainoon jne. fiksatun luonteen vuoksi. Yleensä virheenä on se, että se näyttää sivulta takakyykyltä, eli lantio menee taakse. Ongelma saattaa siis olla myös nilkkojen jäykkyydessä. Jalat kannattaa olla ihan normaalisti hieman ulospäin suunnattuina, eikä asennon kannata olla kovin kapea. Periaatteessa pitäisi siis pystyä istumaan jalkojen väliin selkä mahdollisimman pystyssä. Etukyykyn edut keskivartalon voimaan ovat myös melkoiset.

Hack- kyykky on ihan turvallinen liike, kunhan ei liioittele sitä polvikulmaa tuomalla jalkoja liian alas levyllä. En myöskään laskisi ihan kokonaan alas, vaan jättäisin hieman vajaaksi, jos tarkoitus on reisiä kiusata. Pohjasta persus auttaa aikalailla. Sinänsä ok, jos sitä haluaa.

Toisaalta noissa polvijutuissakin on monesti kyse treenivasteesta ja lahjakkuudesta sietää kyseisiä liikkeitä nivelpuolella. Jotkut voi ikänsä tehdä syviä etukyykkyjä ja hackejä aika riuskallakin nopeudella, eikä heille tuu mitään vaivoja. Jotkut sitten saa polvensa kipeiksi parilla treenillä. Tää on niin tätä.
:)

skeema sanoi:
Olen myös itse tehnyt etukyykkyä viime ajat (noin puoli vuotta). Alussa olkapäät kipeytyivät hieman, kun tanko oli aavistuksen liiaksi edessä. Pidätkö tankoa tarpeeksi lähellä kaulaa?
Kurkussa kiinni on tai siis oli.

Väärinpäin !!

Mitä mieltä olette siitä, että raskaan kyykyn jälkeen tekee pari 8-12 toiston sarjaa hack-kyykkyä ihan kehonrakennus mielessä. Varsinaisella voimakaudella en "hakkia" tee, mutta nyt on päällä kausi, jossa teen voimatreenin lisäksi myös massaa. On ollut tapana nyt tehdä pari kolme sarjaa maksimivoimaa pääliikkeissä ja sitten pitempiä sarjoja, mutta hieman mietityttää tuo hakki, kun on niin samantapainen kuin kyykky, mutta tuntuu ottavan ihan eripaikkoihin. Ja lieneekö turvallinen liike. Polvissa on ilmennyt "outoja tuntemuksia" aina jalka päivän lopuksi. Ei kipua eikä mitään vastaavaa. Mahdoton selittää.
Kokeile tehdä väärinpäin eli naama telinettä kohden stimuloi mielestäni hyvin etykyykkyä ja saa tuntumaa ja tuhoa!! Huom. vaatii pitoja keskivartalolta ja ei käy mielestäni läheskään yhtä paljon polviin kuin oikein päin tehtynä!! Ps. Ainaski precorin koneella pystyy tekeen hyvin.

Mä teen normaalia kyykkyä mut ärsyttää se et hack-kyykyssä ei polvet kestä eli en voi tehdä sillä....

Suositut

Back
Ylös Bottom