Hack-kyykky

BCAA-valmisjuoma -40%
Osaako kukaan sanoa, että kuinka painava on hack-kyykkytanko?
Millaiset riskit laitteessa on, kun olen kuullut, että se ei olisi hyväksi polville?
Itse tykkään laitteesta paljon, ja polviin ei satu, kun sillä tekee, niin kannattako siitä luopua?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Tarkoitatko smith-laitetta? Siinä on tanko joka kulkee kiskoilla. Hack-laittessa on selkänoja ja kelkka joka kulkee kiskoilla.

Joka salilla on varmaankin vaaka. Pystysmithissä voit mennä vaa'an kanssa tangon alle ja vähentää lukemasta oman painosi. Hack-koneessa, joka liikkuu kulmassa voi ottaa vaa'an käsiin ja työntää sillä kelkan irti kannattimista niin selviää kelkan paino varmaankin helpoiten.

Edit. Molemmissa laitteissa on turvallista treenata jalkoja.

Joka laitteen kelkka painaa eri määrän mutta ei ole kovin oleellinen tieto jos tekee säännöllisesti samalla laitteella, jos pitää kirjaa niin laittaa vaan ylös painon jonka on siihen lisännyt. Riippuu myös hieman laitteesta ja tekijästä että miten käy polviin, jos ei koske niin en näe syytä vältellä. Minä ainakin pidän kuorman kohtuullisena ja teen orjallisen hallittuja 8+ toiston sarjoja niin on helpompi polville. Eli ei pidä pommittaa mahdollisimman isolla kuormalla niin syvälle kun vaan menee, jättää vaikka pikkasen vajaaksi jos tuntuu ettei taitu tai tuntuu ikävältä polvissa.

Osaako kukaan sanoa, että kuinka painava on hack kyykky tanko?
Millaiset riskit laitteessa on, kun olen kuullut, että se ei olisi hyväksi polville?
Itse tykkään laitteesta paljon, ja polviin ei satu, kun sillä tekee, niin kannattako siitä luopua?
Se ei ole polville sen haitallisempi kun kyykky reiden ojennus tai etukyykky KUNHAN kaikissa on tekniikat kunnossa. Polvessa patella jakaa tietyn alueen jälkeen kuormaa ja jos ei polvessa ole valmista vikaa että se on epästabiili niin siltikin hack on varmaan parhaita tapoja mennä kyykky asentoon kun voit keskittyä pelkästään jalkojen tunnustelemiseen kipujen jne kanssa.

Riippuu täysin laitteesta. Yleensä luokkaa 30-50kg. Itse en ole koskaan laskenut kelkan painoa. Vain levypainot. Näin tuntuu tekevän moni muukin. Terveille polville hack on ok. Mutta jos on kulumaa tai polvivammoja takana, osalla hack kipeyttää polvet. En ainakaan eturistiside vammaisena hakkiin koskisi. Itselle hack on pahin jos polvissa on kipuja. Tekniikka ja säädöt ovat tärkeät. Jalkalevyn pitäisi olla 90 asteen kulmassa selkätukeen nähden. Liian alhaalle säädettynä polville tulee älytön paine ja venytys. Tai jos jalat pidetään liian alhaalla levyllä, polvet ovat kovilla. Hyvä nyrkkisääntö on että kantapäät ei saa nousta alustasta. Jos nousevat jalat ovat liian alhaalla tai jalkalevyn säätö väärä. Jalat levyn ylhäällä rasitus siirtyy perseelle. Mun mielestä 90 kulma on hyvä syvyys hakissakin jos haetaan etureisiä. Pohjaan laskettuna alaselkä voi irrota levystä ja pyöristyä. Muista varmistajat! Kokemuksesta voin sanoa että pohjassa polvet suussa ei viitsisi olla kovin kauaa😁

Teen yleensä hack kyykyn sillä tavalla, että jalat ovat vähän alempana levyllä ja jalat ovat kapeammalla kuin esim normi kyykyssä, niin tulee enemmän rasitusta etureisille. Jos sattuisi joskus käymään niin että hack kyykky rupesi tuntumaan polvissa, niin mikä olisi hyvä liike silloin etu reisille?

Kuten sanottu, ei kelkan painolla niin väliä, esim Goljatin hackissa jopa 70kg, mutta kelkka liikkuu aika loivassa kulmassa. Itse teen jalat aika alhaalla levyssä ja lähekkäin, niin syvältä kun laite antaa myöden, eli varmaan väärin jonkun mielestä. Kannattaa tunnustella niitä polvia ja nousta sarjapainoon rauhassa

Teen yleensä hack kyykyn sillä tavalla, että jalat ovat vähän alempana levyllä ja jalat ovat kapeammalla kuin esim normi kyykyssä, niin tulee enemmän rasitusta etureisille. Jos sattuisi joskus käymään niin että hack kyykky rupesi tuntumaan polvissa, niin mikä olisi hyvä liike silloin etu reisille?
Ota pohjasta aina lyhyellä stopilla. Lasket. Pysäytät. Ylös. Ei koske polviin kun jalkalihat tekee suurimman työn eikä tule nopeaa suunnan vaihtoa. Jos salilta löytyy ssb tanko niin sillä kyykkyä.

Tai jos jalat pidetään liian alhaalla levyllä, polvet ovat kovilla. Hyvä nyrkkisääntö on että kantapäät ei saa nousta alustasta.
TomPlatz_PerfectForm.jpg

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Vaikka kuinka Tomppa tekee kuvassa noin, en suosittele kenellekään. Enkä kyllä ole kenenkään nähnyt koskaan noin tekevän missään kyykyssä. Kantapäiden nousu alustasta on jo ajatuksena tuhoon tuomittu. Joo varmasti venyttää etureittä, mutta niin venyttää nivelsiteitä ja jänteitäkin.

Etukyykky, takakyykky jalat kapealla tanko niskassa, prässi jalat kapealla, askelkyykky, smith kyykky... Aina löytyy vaihtoehtoja.

Vaikka kuinka Tomppa tekee kuvassa noin, en suosittele kenellekään. Enkä kyllä ole kenenkään nähnyt koskaan noin tekevän missään kyykyssä. Kantapäiden nousu alustasta on jo ajatuksena tuhoon tuomittu. Joo varmasti venyttää etureittä, mutta niin venyttää nivelsiteitä ja jänteitäkin.
Mä oon tehnyt. Ja paljonkin. Tosin en nyt enää muutamaan vuoteen, kun innostuin enemmän voimailusta. Eikä siitä mitään kummempaa seurannut. En mäkään ihan varauksettomasti suosittele, koska osa meistä on vähän heikompaa tekoa kuin toiset, mutta ei asia myöskään ole niin, että joku tietty liike tai tietty tapa rikkoo automaattisesti polvet.

Toi on vanhan kansan urbaani legenda, ettei jalkaliikkeissä saisi nousta kantapää, mitään järjellistä perustetta sille ei ole. Esimerkiksi yksi ifbb pro tekee askelkävelyt päkiällä venyttäen reippaasti eteen, erittäin hyvä vaihtoehto.

Kun voimaharjoittelua tehdään oheisharjoitteluna tukemaan muuta lajia, voi olla tarkoituksen mukaisinta suorittaa tiettyjä jalkaliikkeitä päkiällä seisten tai päkiäpainoitteisesti.

yksi ifbb pro
Niin yksi. Jos tietää mitä tekee niin en estä, mutta en kenellekään niin neuvoisi tekemään. Jos on voimanostaja kyseessä niin ihan pahojen tapojen välttämiseksi väitän että on fiksua pitää aina koko jalkapohja kiinni alustassa/lattiassa.

Mulla hack kipeytti jostain syystä toisen polven vaikka kuinka toiset katsoi että tekniikka oikea.
Totesin että ei oo pakko tehdä sillä ja tuskin olen jäänyt mistään paitsi, vaikka tykkäsin kyllä siitä ja etenkin kuminauhojen kanssa aivan loistava härveli kun vastuskäyrä hieman erilainen.

Toi on vanhan kansan urbaani legenda, ettei jalkaliikkeissä saisi nousta kantapää, mitään järjellistä perustetta sille ei ole. Esimerkiksi yksi ifbb pro tekee askelkävelyt päkiällä venyttäen reippaasti eteen, erittäin hyvä vaihtoehto.
On siinä se ero että polvi ajautuu edemmäksi. Terve polviselle nyt sama, mutta näin ristiside vamman kokeneena liikkeitä joissa ilmiö tapahtuu pitää varoa. Vammanen ristiside on kovimmillaan silloin. Mun salilla eräs ifbb pro hajoitti hakilla polvensa. Oli entistä polvivammaa alla. Patella napsahti poikki. No joo ei noi pro bodarien yksittäistapaukset ole totuus. Kunhan mainitsin. Kaikilla on oma vammahistoriansa. Ehkä kantapäiden nosto on pro ukkojen hifistely kikka. Haetaan äärimmäistä venytystä etureiteen. En suosittele pakkiksen alottelijoille. Mietipä jos perusjamppa tekee kyykkyä ja yrittää nostaa kantapäitä koska pro ukotkin. Ukko on turvallaan ja voi hajota mitä vain. Kyllä kantapäiden pito alustassa on se eka juttu mikä pitää oppia. Yksi suurimpia syitä kyykkyjen epäonnistumisiin on kantapäiden nousu. Liike kippaa jullekyykyksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Niin yksi. Jos tietää mitä tekee niin en estä, mutta en kenellekään niin neuvoisi tekemään. Jos on voimanostaja kyseessä niin ihan pahojen tapojen välttämiseksi väitän että on fiksua pitää aina koko jalkapohja kiinni alustassa/lattiassa.
On noita enemmänkin ja muissakin lajeissa. Myös, imho, maailman paras raaka kyykkääjä tekee askelkyykkyjä päkiällä.

Ei nyt kannata sekoittaa tangon kanssa tehtäviä kyykkyjä, tuetussa laitteessa tehtyjä kyykkyjä ja yhden jalan kyykkyjä.

Ei kait täällä kukaan ole suositellut perus kyykkyyssä siirtämään painoa päkiälle? Siitä on kuitenkin turha vetää johtopäätöstä ettei missään liikkeessä voisi mennä päkiän varassa alas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom