Habat hapoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J2M
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

J2M

Elikkäs hauistreeni rassaa..viimesen vuoden aikana ja varsinkin nyt keväällä on hausitreenin kesto alkanu jäädä vähiin kun tuntuu että habat menee hapoille jo kahden sarjan jälkee!! Esimerkkeinä parista viime hauistreenistä edellisessä alotin tangolla seisten jossa ekassa sarjassa vedin 8 toistoo ja toisessa just ja just 5 toistoo samoilla painoilla ja samalla lailla kaks viikkoa sitte alotin scotilla ja ekassa sarjassa 11 toistoo ja toisel taas just ja just 8..näitten jälkeen kun oon yrittäny räpeltää jotain käsipainoilla niin aikamoiseks cheatingiks on menny ku ei oo tuntutu olevan enää yhtää jerkkuu haboissa. Yks ennen kisojaki kiertäny ( sekä bodaus että voima ) äijä on sanonut että sitä parempi mitä vähemmil sarjoil saa lihakset pumppii ja et tulis stoppaa heti ku näin käy ja että toi toistojen raju tippuminen johtuis vaa siitä ku mul on tyylinä vetää heti eka sarja finaaliin. Mitäs mieltä te olette miehen kommenteista? Itse oon nyt puolisen vuotta yrittäny hoitaa hommaa jokapäiväsel käsien venyttelyl, sarjojen vähentämisellä ( nykyää yhteensä 2 x 2 sarjaa ), eri liikeiden eri kombinaatioilla ja hauiksen treenausta niin ojentajien hartioiden kun selänkin kanssa, joista viimene oli pohjanoteeraus. Viime talvest saakka oon lisänny liikkeiden negatiivista osuutta ja tiedän sen vetävän hauista yhä enemmän hapoille mutta toisaalta viime aikojen yritykset palata enemmän "repivään" tyyliin ei oo vastannu tarpeeks siihen polttoon jonka negatiivisesta osuudesta haboille saan. Olisin todella kiitollinen mistä tahansa pienestäkin vinkistä koska vähitellen tää juttu alkaa syöpyä jo silleen henkiselle puolelle että hauistreeniä alottaessa tulee jo semmonen maansa myyny olo :( . Eli pitäiskö vaa vetää ne pari-kolme sarjaa koko hauistreenissä, olisko esim. jostain hierojasta ja sen tietämyksestä hyötyä vai pitäiskö palata kunnon cheating-linjalla jolloin ainaki tulokset nousi?? ..ehdotuksia pliis..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
eikös lihasmassan hankkimisessa maitohapon muodostuminen lihaksiin ole välttämätöntä eli sulla on tosi hyvin pullat uunissa....?
kuinka pitkä palautusajat sulla on?

Valitettavasti en osaa neuvoa asiaan mitään koska ongelma on minullekin hyvin tuttu :wall:

Tulin juuri salilta ja viimeisenä tekemäni hauikset jäivät taasen kovin vähiin:
1. sarja mutkatangolla hauiskääntöjä 15 toistoa tyyliin nopeahko ylösvienti, ylhäällä sekunnin pito ja hidas alasvienti, noin kolme sekunttia. Tämän yhden sarjan jälkeen tuli jo täysin ylipumppaantunut olo ja lähinnä sietämätöntä kipua pikku käsiini.
2. Pari minuuttia keräiltyäni kivunsietoa aloitin toisen sarjan samalla systeemillä ja 12. toiston kohdalla kipu hauiksen kohdalla meni taas täysin överiksi ja sarja täytyi lopettaa siihen. Ja samantien se siitä hauistreenistä: useammankaan minuutin odottelu ei auttanut edes siihen, että olisin pystynyt edes suoristamaan käteni - tunne alkoi helpottaa vasta pukuhuoneen puolella.

Eli yritäppä nyt tässä sitten saada pikku kätösiä edes jonkinmoiseen kuntoon jos niitä pystyy treenaamaan kerran viikossa kahden sarjan verran :itku:
Pari vuotta sitten vasta aloitellessani pystyin tekemään huomattavasti enemmän sarjoja ja silloisessa rintahauishuumassa haukkarille teki yleensä yhdeksän sarjaa (kolme eri liiketta, kolme sarjaa jokaista, niin Muscle&Fitnesissä neuvottiin :D ).

Edelliseen kohtalontoveriini yhtyen, onko hommaan mitään ideaa/parannusehdotusta... Olisi ollut niin mukavaa käyttää T-paitaa edes tänä kesänä ;)

littledragon67 sanoi:
Valitettavasti en osaa neuvoa asiaan mitään koska ongelma on minullekin hyvin tuttu :wall:

1. sarja mutkatangolla hauiskääntöjä 15 toistoa tyyliin nopeahko ylösvienti, ylhäällä sekunnin pito ja hidas alasvienti, noin kolme sekunttia. Tämän yhden sarjan jälkeen tuli jo täysin ylipumppaantunut olo ja lähinnä sietämätöntä kipua pikku käsiini.
2. Pari minuuttia keräiltyäni kivunsietoa aloitin toisen sarjan samalla systeemillä ja 12. toiston kohdalla kipu hauiksen kohdalla meni taas täysin överiksi ja sarja täytyi lopettaa siihen. Ja samantien se siitä hauistreenistä: useammankaan minuutin odottelu ei auttanut edes siihen, että olisin pystynyt edes suoristamaan käteni - tunne alkoi helpottaa vasta pukuhuoneen puolella.

Eli yritäppä nyt tässä sitten saada pikku kätösiä edes jonkinmoiseen kuntoon jos niitä pystyy treenaamaan kerran viikossa kahden sarjan verran :itku:
Pari vuotta sitten vasta aloitellessani pystyin tekemään huomattavasti enemmän sarjoja ja silloisessa rintahauishuumassa haukkarille teki yleensä yhdeksän sarjaa (kolme eri liiketta, kolme sarjaa jokaista, niin Muscle&Fitnesissä neuvottiin :D ).

Edelliseen kohtalontoveriini yhtyen, onko hommaan mitään ideaa/parannusehdotusta... Olisi ollut niin mukavaa käyttää T-paitaa edes tänä kesänä ;)

Joo..itsellä kans oli aiemmin varaa vedellä juuripa tuo sama 9 sarjaa. Tuntuu siltä että kun viime kesänä meni oikeaa kyynerpää paskaks ja joutu kovalla kädellä vähentämää cheattausta niin sen jälkee ollu habatreeni pelkkää alamäkeä. Sitähän se aiemminkin mainitsemani äijä sanoo että hyvä vaa kun saan habat pumppiin niin harvalla sarjalla mutta kun en muistakaan milloin nää narut olis ollu kipeenä seuraavana päivänä ja ainakin näin omin silmin kehitystä ei voi sanoo tulleen nyt vuoteen. Nyt vähä off topiccii mut eikös se seuraavan päivän lihaskipu kuitenkin oo merkki onnistuuneesta ja loppuun viedystä treenistä? Kaikel täl yritän sanoo et en tosiaankaan väitä vastaan etteikö harvalla sarjalla hankittu pumppi ois vaa positiivinen asia mut kun tuntuu et niillä 4 sarjal ei saa vaa millään kaikkea irti haboista..aina tulee tunne että treeni epäonnistu ja se on ikävä oravanpyörä.

Mulla kans hauikset menee tosi nopeesti pumppiin ja voimat katoo ekan tai viimestään tokan kovan sarjan jälkeen aika totaalisesti. Ennen tuskailin tästä paljonkin ja väänsin pakolla lisää sarjoja liian isoilla painoilla(oli pakko yrittää egoilla jostaki syystä). Tämän takia tekniikka kusi tosi pahasti viimeisissä sarjoissa. Nykyään pumppaan ekat sarjat kuin ennenkin ja sitten kun voimat loppuu, teen esim. käsipainoilla 2-3 sarjaa, mutta sillä erolla nykyään, että teen niin pienillä painoilla että varmasti jaksan tehdä puhtaita toistoja (lähes) sarjan loppuun asti. Näin saan treenin tehtyä kunnialla loppuun ja hauikset ainakin kipeytyy hyvin, joten treeni menee perille. Mutta tosiaan painoja saa tiputtaa aika rajusti pumpin tultua. Esimerkiksi käsipainoilla tehtäessä viimeisen sarjan painot on noin 50% ekan kovan sarjan painoista. Monesti naureskelen itselleni, kun katson sarjan aikana pelin kautta kun väännän ihan pikku painoilla ja en silti vähällä jaksa. Mutta se pitää vaan hyväksyä, eihän ne painot merkiste mitään, vaan se tuntuma ja lihasten kehitys. Ainakin mun mielestä.

En tiedä sit onko tästä kirjotuksesta kellekään hyötyä, kun teillä ongelmana vissiin oli se, että pumppi on niin älytön ettei hauistreeniä yksinkertaisesti pysty jatkamaan..

edittiä: Kovia sarjoja mulla kertyy hauistreenissä yleensä 6, joista 4 viimestä on jo kädet ihan pumpissa ja voimat lopussa, mutta pystyn silti tekemään, kun teen lirupainoilla.

Mitä jos laskette sarjamääriä? Tarviiko sille hauikselle tehdä 15 toistoa? Kymppikin on jo aika paljon. Pistäkää sen verran painoja että saatte 10 tai alle ja sitten eripituisilla palautuksilla koitatte hakee sitä optimia. Mä teen välis kolmekin toistoa yhdessä sarjassa.
Mulla on tapana, että kun saan 3*10, otan isomman painon, jolla saan 3*3. Sitte kun saan sillä sen kymmenen kertaa kolme, otan taas isomman.
Vois jäädä mullakin aika vähiin sarjat jos tekisin jokaisessa 15 toistoa ja viimeinen cheatillä ylös.

Zone-sarja -42%
Porkkanaraastin sanoi:
eikös lihasmassan hankkimisessa maitohapon muodostuminen lihaksiin ole välttämätöntä eli sulla on tosi hyvin pullat uunissa....?
kuinka pitkä palautusajat sulla on?

..ja tosiaan noi palautusajat onkin mielenkiintonen juttu: vuos sitte talvella kun habat tosiaanki kehitty niin palautusajat oli kaiken järjen mukaan aivan liian pitkät..varmaa jotain 3-4 min (!!) kun ei ollu oikee tietoo max lihasärsytyksestä ja sellasista. Tossa kesällä aloin sitte vetää vähän intensiivisemmin ja tiputin palatusajat 2 min jolloin muut lihasryhmät jatko normaalii rataa mut juurikin habat tippu jo vähän kyydist. Loppu syksyst vedin varmaankin tollasil 1 min palautuksil ja nyt kun miettii niin siit saakka habatreenil ollu tää nykyinen tila..olisko mitään järkee palata noinki pitkiin palautusaikoihin kuin em. ? ..voiko sarjojen välillä palutuminen eri lihasten kohdalla olla näinki erilaista ja yksilöllistä eri henkilöillä? Kuitenkin jos tääläkin missä vaan menee vahingos mainitsee et pitää 3-4 min palautukset niin hullukshan sitä luullaa :)

Saapas sanoi:
Mitä jos laskette sarjamääriä? Tarviiko sille hauikselle tehdä 15 toistoa? Kymppikin on jo aika paljon. Pistäkää sen verran painoja että saatte 10 tai alle ja sitten eripituisilla palautuksilla koitatte hakee sitä optimia. Mä teen välis kolmekin toistoa yhdessä sarjassa.
Mulla on tapana, että kun saan 3*10, otan isomman painon, jolla saan 3*3. Sitte kun saan sillä sen kymmenen kertaa kolme, otan taas isomman.
Vois jäädä mullakin aika vähiin sarjat jos tekisin jokaisessa 15 toistoa ja viimeinen cheatillä ylös.

Mutta kyllä se on tunne kun viimeistä sarjaa vedät mihnä on 15 toistoa, kunno pumppi. :thumbs:

Mulla menee kanssa hauikset aika pumppiin jo 2 sarjan jälkeen, mutta teen yleensä niin, että ensin teen 3 sarjaa ojentajille, jolloin ne menee hyvin pumppii, sen jälkeen 2 sarjaa hauikselle ja ne menee pumppiin, sitten taas 3 sarjaa ojentajille, ja lopuksi vielä 2 sarjaa hauikselle, niin se pumppi ehtii hieman laskea hauiksissa ja pystyy noi 2 vikaa sarjaa tekemään kunnolla. En tiedä sitten, onko tossa systeemissä mitään suurta logiikkaa mukana, mutta ainakin kädet on pari senttiä ton treenin jälkeen turvoksissa ja voimat kasvaa hyvin. Jos putkeen pitäisi tehdä esim. 4 sarjaa hauikselle, niin vikassa sarjassa painot olis n. 10kg kun normaalisti ne on jotain 35kg.

littledragon67 sanoi:
Mitä tarkoitat tuolla pidolla ylhäällä? Se voi olla hyvinkin syy sille miksi maitohapot pääsevät jylläämään käsissä. Itse teen ainakin niin, että nostan mutkatangon (scott-penkissä!) vain siihen pisteeseen saakka missä vielä tuntuu jännitys (ei siis sinne asti missä hauis pääsee lepäämään) ja siirryn suoraan toistoon negatiiviseen vaiheeseen. Negatiivista vaihettakaan ei kannata korostaa enempää kuin mihin on voimia, ja tähän tuntuman oppii vasta ajan kanssa. Alhaalla myös ei tietenkään päästetä jännitystä pois. Tämä toistojen suoritustapa on asiantuntevammilta opittu (trainer/fysioterapeutti) ja tuntuisi toimivan. Lisäksi hauisten venyttely sarjojen välissä hillitsee pumppia (ja maitohappoja) sen verran, että saa halutun määrän sarjoja suoritettua (joka on mun tapauksessa vain 5). Kehitystä on ainakin tullut ai-van he-le-ve-tis-ti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
abine sanoi:
Mutta kyllä se on tunne kun viimeistä sarjaa vedät mihnä on 15 toistoa, kunno pumppi. :thumbs:
No mitä jos koitat tehdä nyt alemmilla toistoilla (3-10) kunnon sarjat, vaikka sen kolme x yhdeksän ja katsot minkä pumpin saat silloin aikaiseksi..(Painot kuitenkin siten, että se viimeinen kiskotaan aina väkisin ylös.) Veikkaan, että se tuntuu vielä seuraavanakin päivänä.
Kyllä mäkin saisin rinnan pumppiin jos tekisin penkissä 25 toistoa kaks kertaa ja jättäisin siihen rintatreenin ja siunailisin kuinka kiva pumppi on. Mutta tuleeko siitä nyt sitten tulosta?

No ei tuu. :hyper:

Porkkanaraastin sanoi:
eikös lihasmassan hankkimisessa maitohapon muodostuminen lihaksiin ole välttämätöntä

Sori nyt että kommentoin yhtä lausetta, mutta voisko tähän saada selvennystä. Eihän tää voi pitää paikkaansa??

Randy Couture sanoi:
Sori nyt että kommentoin yhtä lausetta, mutta voisko tähän saada selvennystä. Eihän tää voi pitää paikkaansa??

Täysin anaerobisessa energianpoltossa lopputuote jää sitruunahapon tai maitohapon muotoon eli toisin sanoen silloin, kun happea ei enää riittävästi ole. Mikää ehdoton edellytys tuo ultimaalisen maitohapon kertyminen ei ole esimerkkinä vaikka voimatreeni, jossa myös oireena on lihaksen kasvu. Näin järkeilisin.

Mä treenaan useesti sillee supersarjana, elikkä toistot on siellä 15-20, j atulostakin näkyy tulevan. Kototna kun aika paljon just treenaan mut nyt oon tosiaan kokeilemas laittaa vähän enemmän painoo ku meen salille ja kattoo...

Mutta alkuperäsielle kysyjälle siis ehdottaisin että voisit kokeilla vähän pidempiä sarjoja ja vähentää pikkasen painoja ettet heti oo ihan loppu, mulla on ainakin toiminu.

Ja muutenkin jos tekee paljon liikkeitä jossa hauis saa kyytiä niin on varmaan voimat loppu kun vikaks tekee sitte niille treenin, jos näin on? Että sijoittaa sen sitte oikeelle päivälle jne. Mut stemppii! :thumbs:

Mulla menee kans hauikset helposti pumppiin. Jos esimerkiksi teen ekassa sarjassa 18 toistoa, niin seuraavalla sarjalla ei ole mitään toivoa saada lähellekkään samaa toistomäärä (paitsi jos tiputtaa painoja _reilusti_). Mutta jos pitää toistot siinä 8-10, niin silloin menee hyvin. Oon nyt alkanu miettii noita palautusaikoja sarjojen välissä, kun teen pitkää sarjaa. Jos tekee lyhyillä palautuksilla pitkää sarjaa, niin vikan sarjan painot alkaa jo kesken sarjan naurattaa ;-)

Kumpi on sitten järkevämpää: treenaa lyhyillä palautuksilla ja tehdä pienillä painoilla vai pitää pidemmät palautukset ja ottaa enemmän rautaa.

Mulla on ollu tapana treenaa niin, että ekalla kierrolla lyhyet sarjat ja vähän pidemmät palautukset ja toisella kierrolla pidempää sarjaa lyhyemmillä palautuksilla (kaikille lihoille)

Yusu sanoi:
Mulla menee kans hauikset helposti pumppiin. Jos esimerkiksi teen ekassa sarjassa 18 toistoa, niin seuraavalla sarjalla ei ole mitään toivoa saada lähellekkään samaa toistomäärä (paitsi jos tiputtaa painoja _reilusti_).

Kumpi on sitten järkevämpää: treenaa lyhyillä palautuksilla ja tehdä pienillä painoilla vai pitää pidemmät palautukset ja ottaa enemmän rautaa.
Mitä helvetin aerobiccia te siellä salilla teette??!! 18 toistoa? Ei helvetti.

18 toistoa on maitohappokestävyyttä. Noin 3-6 toistoa voimaa, 6-12 lihasta.
Se on ihan tavoitteista kiinni, voimatreenissä pidemmät palautukset, noin pari minuuttia, kehonrakennustreenissä lyhyemmät, noin minuutin palautukset.

Saapas sanoi:

Se on ihan tavoitteista kiinni, voimatreenissä pidemmät palautukset, noin pari minuuttia, kehonrakennustreenissä lyhyemmät, noin minuutin palautukset.

Tämä teksti tarjosi minulla paljon uutta tietoa, kiitos

Saapas sanoi:

Mutta ei tuokaan ole noin päivänselvää. Periaatteessa noin, mutta monelle yli 15 toiston sarjat sopivat erittäin hyvin, varsinkin jalkojen ja selän kohdalla.

abine sanoi:

Saapas, korostan että toi viimeisessä sarjassa tehään se 15 toistoa, ja sellaasilla painoilla että menee.

Saa meinaa kunnon pumpin vielä loppuun. :thumbs:

Back
Ylös Bottom