Haavainen paksusuolen tulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DTR
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

DTR

Kaupunki
Vantaa
Haavaisesta paksusuolen tulehduksesta, eli Colitis Ulcerosasta näyttää olevan täällä vanhojakin topiceja, mutta jäi askarruttamaan muutama asia.

Mulla epäillään k.o. tautia (sukuvika, kun ei suksi luista) ja olen menossa tähystykseen ensi viikolla. Nyt haluaisin hieman kuulla kokemuksia muilta samaa tautia sairastavilta.

Ensinnäkin oletteko pystyneet treenaamaan normaalisti taudin puhjettua? Kovasti olisi hinku mennä salille, mutta joutuu kai jättämään treenit siihen asti, kun saa diagnoosin ja mahdollisen lääkityksen tms. Todella vaikea kuunnella kehoa ja tietää seuraamuksia, kun olen vasta syönyt Litalginia pieniin vatsakipuihin.

Mites ruokavalio, joutuuko paljon varomaan näiden perinteisten rasvaisen ja mausteisen ruuan lisäksi? Mites lisäravinteiden kanssa ja onko lääkkeistä jotain selkeää haittaa treenaamiseen?

Kuten joku aikaisemmin totesi, on todella mukavaa saada hieman jotai tuloksia treenaamisesta ja sen jälkeen huomata kuihtuvansa suolisto-ongelmien ansiosta. Noh, ei pidä antaa lannistaa...

Tauti ei mitenkään estä treeniä. Hyvällä ruokavaliolla ja lääkityksellä colitis ulcerosa pysyy kutakuinkin kurissa. Tosin sillon tällön taudin ollessa akuuttina (onneksi harvoin) ainakin meikäläisellä paino tippuu lyhyessä ajassa kilokaupalla.. Muttakun perinnöllinen sairaus on, niin ei auta valittaa.

Lisäravinteiden kanssa ei ainakaan mulla ole mitään ongelmia ollut, mutta sekin on aika yksilöllistä. Ja testailemalla eri merkkejä varmaan löytää itselleen sen sopivimman.

Elikkäs tsemppiä vain treeneihin :thumbs: Totuuden nimessä on sanottava ettei tauti ainakaan helpota treenejä milläänlailla, mutta hyvin hoidettuna ei hirveästi haittaakkaan.

Itselläkin tuossa helmikuussa 2006 todettiin Colitis Ulcerosa, kämppis sairaalassa jolla oli jo 8v ollu ko. tauti sanoi, että hänellä lisäravinteet aiheuttivat suolessa jotain häikkää ja lopetti painonnoston muutenkin. (Paino tippuu-nousee-tippuu).
Itsellä ei ainakaan ole lisäravinteet haitanneet, kortisoni loppui juuri ja tauti pysyy hyvin kurissa. Oluen olen jättänyt pois, mutta muuten menee kaikki niinkuin ennenkin. (Mausteinen safka, kahvi jne. uppoo hyvin alas ja elimistö silti pysyy tasapainossa.) Paska hommahan tuo on toisaalta, itseltä meni intti sivu suun kun sanoivat että väh. 2 vuotta pitää olla oireetonta aikaa, niin päätin sitten ottaa vapautuksen.

Treeneistä sen verran, että ehkä alussa (siis ihan alussa, sellaset pari-muutama vko), kannattaa ottaa sillai rauhallisesti tai keskitasoa, ei mitään kovia juttuja. (Jotain pieniä lihaksia varmaan voi kovaa reenata, mutta unoha ne tosikovat kyykyt, mavet, penkit jne. pois). Elimistö kuitenkin koittaa silloin vielä korjailla noita vikoja ja lääkemyllytys on päällä. Itse olen nyt jo jostain maalis-huhtikuusta asti pystynyt reenaamaan täysillä.

Itsellä tauti pysyy jokseenkin oireettomana, jos kartan maitotuotteita (minulla on tuima laktoosi-intoleranssi) pidän kahvin juonnin kohtuudessa, ja eritoten viunan.
Kannattaan seurata lääkärisetien ja tätien ohjeita suht tunnollisesti: itselläni kun todettiin colitis ulcerosa 1993,
se lähti aluksi lääkkeillä pois (Asacol 400 mg 3x2 vuorokaudessa). Meni jopa niin oireettomaksi ja hyväksi että lääkityksen sai lopettaa.

Sitten perin vuoden perästä alkoi tulla tiukahkoja masennuksia ja ahdistuksia ja muuta psyykkistä häikkää, jota "lääkitsin" syömällä aika kovia määriä kaikenlaista skeidaa, eritoten suklaata....jota suoli ei laktoosi-intoleranssin takia kestänyt, ja kah, kohta suoli paukahti niin että sitä ei enää lääkkeillä saanutkaan kuriin.
Näin sitten paskansin verta ja olin täysin pidätyskyvytön melko tarkkaan 18 kuukautta.
Sanomattakin selvää että silloin ei oikein reeni kulkenut...ei sillä että paljoa uskalsi muutenkaan kotoa poistua.
Tämäkin ärtsy tulehdus saatiin sitten lopulta sytostaattihoidolla kuriin.
Ja silti pääsin helpolla, joillakinhan joudutaan leikkamaan iso pätkä suolta pois, ja jonkin vuoden päästä se colitis iskee sitten uudestaan sinne jäljelle jääneeseen suolenpätkään, ja taas leikataan.
Sen antaisin vinkiksi, että jos sinulla on taipumusta ylenmääräiseen stressaamiseen, hermoiluun ja jännittämiseen kuin minulla, niin terapia voi kans olla aika tiukka apu colitiksen hoidossa. Meinaan tressi kummiskin on yksi hyvin potentiaalisista colitiksen aiheuttajista, niin jos sitä saa vähemmälle, niin paksusuolikaan ei sitten ole niin lujilla.

Mutta tod näk sulla käy kuitenkin niin, että saat Asacolia lekurilta, ja se hoitaa sun suolen kuntoon ilman sen kummempia häikköjä. Sit vaan pidät itestäs huolta niin no worries.
Se Asacol on siitäkin hyvä, että ainakaan minulla se ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Sytostaateista sen sijaan oli ensimäiset 2 viikkoa helkkarin paha olla. Mutta se oli pieni haitta siihen nähden, että taudin sai viimein, 18täysin toivottoman kuukauden jälkeen kuriin.

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tänään kävin hakemassa apteekista tyhjennyslitkuuun tarvittavat rakeet, taitaa tuo neljän litran satsi olla aika mielenkiintoisen makuista :urjo:

Nyt on jo useampi parempi päivä takana. Verta on ollut hyvin vähän ja vatsaa ei kouristele lääkkeiden ansiosta (yksi päivässä riittää, vaikka kuusikin saisi ottaa).

Toivottavasti ei ole ainakaan mitään tuota Colitista vakavampaa, kun oireetkin ovat olleet vähäisiä. Isälläni on ollut Colitis yli kaksikymmentä vuotta ja häneltä olen perinyt kyllä hyvin tarkkaan kaikki muutkin vaivat, kuten esim. närästyksen. Mielestäni en ole keskitasoa kovempi stressaamaan, tai jännittämään, vaikkakin maha saataa oireilla, jos vastoinkäymisiä tulee eteen, tai jännittää kovasti...

DTR sanoi:
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tänään kävin hakemassa apteekista tyhjennyslitkuuun tarvittavat rakeet, taitaa tuo neljän litran satsi olla aika mielenkiintoisen makuista :urjo:
Kannattaa juoda kylmänä appelsiinimehun (jossa ei ole hedelmälihaa) kanssa, maistuu inhimillisemmältä silloin ;) Eiku hölökynkölökyn :kippis1:

mm...hyvinkin makoisaa tuo neljän litran satsi, taisi olla jotain "vaniljan" makuista jos oikein muistan? ...kolmannen litran jälkeen alkaa tehdä jo niin tiukaa saada se pysymään alhaalla että huhhuh.

Paljon helpompi oli tokalla kerralla sellain sitruuna-inkiväärijuttu mikä vedettiin vaan ykkösellä alas ja sit tankkailtiin vettä/nestettä.

Ikävä sairaus, koska se ei parane koskaan.
Yleensä haavaisen paksusuolen hoito aloitetaan Kortsisonilla laskevalla annoksella n. 7 viikon ajan, siinä mukana otetaan myös Pentasa-peräpuikkoja n. 3 kertaa päivässä ja lisäksi asacolia 6-9kpl vuorokaudessa. Tuo kortisoni on valitettavasti katabolinen hormoni ja sillä on kyky lisätä rasvaa elimistöön, se myös nostaa verensokeria. Kovaa treenaaminen kannattaa ainaskin lopettaa oireiden ajaksi. Yleensä tuo kortisoni tekee taudin oireetomaksi muutamassa päivässä. Jos tauti ei ota talttuakseen, niin sitten lääkäri voi aloittaa Azamun nimisen lääkkeen muiden em. mainittujen lisäksi, jolla voi olla maksatoksisia vaikutuksia ja verikokeita otetaankin lääkkeen aloittamisen jälkeen n. 2 viikon välein n. 2-3kk:n ajan. Ruokavaliosta kannattaa karsia mausteet ja juuri se terveellinen kuitu, ainaskin oireiden ajaksi. Gefilustuotteet voivat olla hyväksi pitkällä juoksulla. Taudin aiheuttaja voi olla stressi. Kehitysmaissa kyseistä tautia ei edes tunneta, joten ruokavaliolla ja elintasollakin on varmasti merkitystä taudin puhkeamiseen.
Onnea taudin hoitoon!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Poikani sai tuon taudin niin akuutisti keväällä 2004, että häneltä poistettiin paksusuoli sen tien, kun lääkitys ei tehonnut alkuunkaan. Vuosi pussin kanssa, sitten uusi leikkaus (kahdessa erässä), jossa ohutsuolesta tehtiin eräänlainen säiliö ja kytkettiin sulkijalihakseen. Jos olisi ollut vähän enemmän varoitusaikaa, olisin ehkä ottanut selvää mm. siitä, olisiko ketogeeninen ruokavalio (ilman hiilihydratteja) ehkä auttanut, en tiedä.

Ja siis nuo peräpuikot ovat lähinnä käytössä jos tulehdus on vain peräsuolen alueella, (en sitten tiedä tuosta ensimmäisestä mutkasta), mutta kuten itsellä on laaja koliitti, niin niiden kanssa on turha käydä leikkimään kun eivät kuitenkaan vaikuta tarpeeksi "kauas". Kortisoni tosiaan tehoaa todella nopeasti, itsellä lähti kuuri 60mg:llä suoneen, jonka jälkeen tabletteina 40-30-25-15-10-10/5-5-5/0-0 mg:n kuurilla. eli aluksi oli viikko kutakin, kympillä mentiin useampi viikko, jonka jälkeen kontrolli, sitten viikko, jolloin joka toinen päivä 10 ja joka toinen 5, sitten joka päivä 5, joka toinen päivä 5 ja joka toinen päivä ei mitään - ja tämän jälkeen pois kokonaan. Itse reenasin kyllä kortisonin aikanakin suht' raskaasti, mutta en ensimmäisillä viikoilla. Jos suoli alkaa reistailemaan - vähennä reeniä, tai ainakin intensiteettiä.

Mausteiset ruoat, kahvi, olut, yms. saattavat vaikuttaa negatiivisesti suolen toimintaan. Ja kiinteä ruoka kannattaa pureskella hyvin, ja vähän rajottaa sitäkin ensimmäisillä viikoilla. (tosin, itse kun pääsin sairaalasta kotiin niin lihaa kului niin maan prrrrrkeleesti)

Insanick sanoi:
Kannattaa juoda kylmänä appelsiinimehun (jossa ei ole hedelmälihaa) kanssa, maistuu inhimillisemmältä silloin ;) Eiku hölökynkölökyn :kippis1:

Onko teillä muita hyviä drinkkivinkkejä, vai onko tuo appelsiinimehu paras blandis? Ohjeissa luki, että ainakin sitruunamehuun voisi sekoitella. Huomenna alkaa töiden jälkeen tankkaus :kippis1:

Tosimies juo raakana :D. Itsellä auttoi kun join teetä välissä. (taisi olla joku 3. tai 4. litra menossa niin hörppyä teekupista aina isojen kulausten välissä.) Olin siis sairaalassa silloin, ja ei pahemmin saanu mitään omia blandiksia :D

Noniin, operaatio takana. Tyhjennyslitku ei ollut appelsiinimehuun sekoitettuna oikeastaan hullumman makuista, mutta voi helvetti, kun se velloi mahassa! Itse tähystys oli aivan pala kakkua siihen asti, kunnes yksi mutkista oli niin ahdas, ettei lääkäri saanut tähystintä siitä läpi...ja ei kyllä tuntunut kivalta. Olin päättänyt olla pahemmin valittamatta, mutta noiden ongelmien takia oli aika lähellä, etten sanonut, että #¤"&!&# nyt riittää se rassaaminen.

Koepaloista tulee tulokset kolmen viikon päästä ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti jotkut dropit määrätään.

Nyt aion kyllä mennä taas salille ja aloitan treenit ihan kevyesti. Tavallaan mukavaa treenata välillä niinkin, ettei tarvii niitä kovimpia sarjoja tehdä :)

Hoitaja kertoi muuten ennen ja jälkeen operaation hieman sairaudesta ja hyvä niin. Ihmettelen vaan sitä, että nykyäänkin on siis paljon ihmisiä, jotka menevät esim. k.o. operaatioon ottamatta yhtään selvää siitä, mitä heille tehdään ja mikä tuo tauti on. Itse olen ainakin netin kautta jne. yrittänyt ottaa mahdollisimman paljon tietoa, ettei tarvitse kantapään kautta opetella.

Itsellänikin ko. operaatio taas edessä elokuussa, jos ei nyt suunnitelmat mene uusiksi. Itselläni todettiin -98 Crohnin tauti, alkuajan akuutin vaiheen jälkeen onkin viimeiset reilu 7 vuotta mennyt oireettomana. Ja ihan hyvin on pystyy treenaan jne.

Akuutissa vaiheesa tuli syötyä antibiootteja, kortisolia, asacolia. Sitten vasta 3 remicade tiputusta lopetti akuutin vaiheen. Akuutin vaiheen jälkeen on ollut ylläpitolääkityksenä pentasaa + azamun. Jonka annostusta on vuosittain laskettu. Elokuussa jos suoli on kondiksessa harkitaan azamuunin lopettamista.

Akuutissa vaiheessa itselläni myös paino laski 88kg tienoolta n. 70kg, kun ei oikein ruoka meinanut maistua eikä myöskään imeytynyt ravintoaineet suolessa. Silloin olin kyllä hoikka skeleton...

Akuutin vaiheen loputtua paino sitten ampaisikin rakettimaisesti nousuun aina tuonna 120kg tuntumaan. Ruoka maistui mutta koko elämilo ja motivaatio treenaamiseen oli kadonnut. Iski jonkin moisen masennuksen päälle, vaikka tuossa vaiheessa sitä en itse tajunnut.

Sitten ajan kanssa alkoi taas oma pääkoppa toimimaan paremmin ja treeni alkoi maistumaan. Myös samalla aloitin ruokavalioremontin. Ruokavalio oli zonen ja bodyruokailun välimaastosta. Itselläni ruokavalion muutos toi todella radikaalin muutokset myös päivittäiseen oloon. Voin paljon paremmin ja energiaa oli jakaa vaikka muille. Myös veriarvot paranivat huomattavasti, lääkärikin oli tästä ihmeissään. Hemoglobiini nousi, verenpaine parempi + senkka/crp alta 5. Noin vuosi tästä paino oli taas vanhat 86kg ja kunto varsin hyvä. Lopetin melkein kokonaan myös viinan kanssa läträämisen samoihin aikoihin.

Ruokavalion kuntoon saamisessa pakkis oli suuri apu, tuli luettua paljon viestiketjuja ruokavaliosta ja lisäravinteista. Ilman niiden lukemista en olisi tässä kunnossa nyt.

Eli pakkis parantaa suolisairaittenkin elämänlaatua :D

Alta olevalta palstalta löytyy paljon suolivaivaisten kirjoituksia ja keskustelua.
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Ruokavalion kuntoon saamisessa pakkis oli suuri apu, tuli luettua paljon viestiketjuja ruokavaliosta ja lisäravinteista. Ilman niiden lukemista en olisi tässä kunnossa nyt.

Eli pakkis parantaa suolisairaittenkin elämänlaatua :D

Alta olevalta palstalta löytyy paljon suolivaivaisten kirjoituksia ja keskustelua.
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Sama täällä. Näiden kahden palstan avulla tehdyllä ruokavalioremontilla oli todella paljon merkitystä mun toipumiselle akuutti-vaiheesta.
Vaikka useimmat lääkärit ja viralliset suositukset väittääkin muuta.

No omat kokemukset sisätautilääkäreiden ruokavaliotietämyksestä ovat aika karua kerrottavaa. Pihalla ovat kuin lumiukot. Mutta ei heiltä kaikkea voi vaatiakkaan, ovat kumminkin omassa hommassaan päteviä ja se riittäköön. Apua ruoka-asioissa voi hakea sitten mualta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom