Haavainen paksusuolen tulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DTR
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
..Ja näinkin tärkeä asia on internetin, yms. varassa :rolleyes:

Internet on yksi kanava ja onhan toki ravitsemus terapeutteja olemassa myös. Tosin heidänkin tietämyksen taso on myös aika kirjavaa. Samahan se on mistä apua löytää, kunhan löytää. Bonusta tosin olisi jos lääkärit osaisivat edes peruasiat ravitsemuksesta.

Ilmeisesti "koululääketieteessä" ei ole muuta ruokavaliota, kun vähärasvainen, vähä proteiininen ja hiilaripitoinen ruoka. Joka varmasti saa turvoksiin ja voimaan terveenkin ihmisen pidemmän päälle huonosti :(

Sitten tämä koko scd tietti on mielestäni "yliarvostettua humpuukia", monesti tulee mieleen että sitä noudattamalla saadut tulokset ovat tulleet sen takia kun yleinsäkin on noudatettu jotain ruokavaliota. Eikä välttämättä sen ansiosta että veriryhmällä olisi jotain tekemistä asian kanssa. Mutta ei siinä mitään, jos jollakin se toimii niin hyvä...

Itselläni on riittänyt että olen jättänyt ruokavaliosta pois tuotteet jotka selvästi tunnen aiheuttavan turvotusta tai muita ongelmia.

Mulla todettiin joskus 2001 vuonna kroonisen haavaisen paksusuolentulehduksen ja voin sanoa , että kyllä jollain tavoin haittaa treenejä.
Kovaa ei voi treenata, niinkuin ennen sairauden puhkeamista, jos treenaa kovaa , niin makaat kuumeessa tai flunsassa....käynyt monet kerrat niin....
Eli tulee todella kuunnella elimistöä...
Lisäravinteet esim. proteiinilisät tulee karsia, mutta ei tietenkään pois, mutta vähäsen. Sillä proteini aiheuttaa suolessa muutoksia varsinkin toiminnan osalta.
Sekä liikaa proteiini on pahasta myös sentakia kun osalla cu:n sairastavalla on nivelkipuja ja se jollain tavalla vaikuttaa siihenkin.

Yhden lisäravinteen myös suosittelisin poistaa kokonaan on maltodekstriini....ihan turhaa sokeria jyllämmästä suolesta...
näin omasta kokemuksesta.....

Jotkin lääkkeetkin aiheuttaa sivuoireita, jolloin treenaaminen voi jäädä vähäiseksi mm. masennus.
Mutta voi tämän sairauden kanssa silti elää ja jopa treenata, mutta vaatii paljon enemmän kuin ns terveet treenarit ....
olikohan se Jussi Hokkasellakin tämä sairaus...ainakin hän joskus sairasteli....

Nyt on sitten lääkitys, sekä treenaaminen vihdoin aloitettu. Lääkäri määräsi 3 x Asacol 400mg päivässä. Tähystyksen aikoihin tulehdus oli jo lievä ja nyt ei ole enää mitään oireita.

Lääkäri ei puhunut mitään siitä, että miten kauan noita droppeja nyt sitten pitää vetää, kun oireitakaan ei ole. Täytyy varmistaa vielä joku päivä, mielestäni jorisi jotain, että 2kk päästä katsotaan uudelleen, mutta kun lääkäri on kotoisin jostain mistälie, niin kielitaito on....ööö...lievästi puutteellinen. En olisi kauhean harmissani, jos kuurin voisi 2kk päästä lopettaa ja seurata tilanteen kehittymistä.

Lääkäri ei puhunut mitään siitä, että miten kauan noita droppeja nyt sitten pitää vetää, kun oireitakaan ei ole.
Suolistotaudeissa lääkkeitä syödään useimmiten koko loppuelämä vaikkei (näkyviä) oireita olisikaan. Jatkuvalla lääkityksellä pyritään siihen ettei oireet uusiinnu niin herkästi.

Sitten tämä koko scd tietti on mielestäni "yliarvostettua humpuukia", monesti tulee mieleen että sitä noudattamalla saadut tulokset ovat tulleet sen takia kun yleinsäkin on noudatettu jotain ruokavaliota. Eikä välttämättä sen ansiosta että veriryhmällä olisi jotain tekemistä asian kanssa. Mutta ei siinä mitään, jos jollakin se toimii niin hyvä...
Humpuukiosuuteen en ota kantaa, mutta scd-dieetti ei tietääkseni perustu veriryhmäjuttuihin vaan pitkäketjuisten hiilarien välttämiseen :arvi:

Itse yritin kokeilla tuota joskus, mutta se meni sitten siihen etten uskaltanut syödä paljon mitään, kun mm. useimmat maito- ja viljatuotteet olivat kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ja scd-dieettiä pitäisi noudattaa 100% orjallisesti :david: Loppui lyhyeen se kokeilu..

Nykyinen ruokavalio on sellainen, että välttelen vain niitä ruoka-aineita mistä tiedän kokemuksen perusteella tulevan ongelmia. Esim pekoni, paistetut kananmunat ja tuore ruisleipä pistää takuulla mahan sekaisin.

Suolistotaudeissa lääkkeitä syödään useimmiten koko loppuelämä vaikkei (näkyviä) oireita olisikaan. Jatkuvalla lääkityksellä pyritään siihen ettei oireet uusiinnu niin herkästi.

Juu, kyllä tuo on tiedossa. Sitä vaan niin toivoisi, ettei noita pitäisi syödä loppuelämää. Ymmärtääkseni lääkärikin hieman antoi toivoa siitä, että minulla olisi niin lievä tuo sairaus, että voisi jättää lääkkeet jossain vaiheessa poiskin...tai sitten "uskon vain unelmiini"

Mulla todettiin noin neljä vuotta sit haavainen paksusuolentulehdus. Oli sillo tosi pahana, mutta meni ohi lääkkeillä. Söin niitä silloin jonkiaikaa ja uudestaan pukkasi tulehdusta. Aluksi söin lisää lääkkeitä ja lääkäri anto kortisooni kuurejakin, mutta meni vaan pahemmaks ja pahemmaks. Sit tein vaan niin, että lopetin kokonaan lääkkeiden syönnin. Silloin söin semmoista jotai kuitujauhoa mitä saa apteekista. Pari kertaa sen jälkeen on tuntunu, että olis jotai ongelmaa suolessa, mutta nyt olen ollut semmoset kaks vuotta ihan terveenä, ei tietoakaan mistään sairaudesta, en tarvi mitää lääkkeitä, syön terveellisesti ja mahani toimii hyvin! Tämmöstä mulla.

Juu, kyllä tuo on tiedossa. Sitä vaan niin toivoisi, ettei noita pitäisi syödä loppuelämää. Ymmärtääkseni lääkärikin hieman antoi toivoa siitä, että minulla olisi niin lievä tuo sairaus, että voisi jättää lääkkeet jossain vaiheessa poiskin...tai sitten "uskon vain unelmiini"
Tjoo, jotkut kuulemma pärjää ilman lääkkeitäkin. Taitaa vain olla harvemmassa sellaiset tapaukset.. No, toivotaan että pärjäät ilman lääkkeitä :thumbs:

Samaan yritän itsekkin pyrkiä vaikka tällä hetkellä lääkkeet on vahvemmasta päästä. Ehkä joskus keksitään lopullinen parannuskeino, toivon ainakin.

Itse olen coliittia sairastanut aikalailla kymmenen vuotta. Ensimmäiset oireet kun tulivat niin söin niihin lääkettä sen kaksi kuukautta ja oireet hävisivät, silloin muistaakseni diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli. Sitten olinkin oireeton sen kaksi vuotta kunnes oireet tulivat entistä kovempina takaisin. Sitten vaan painelin Helsinkiin oikeelle lääkärille joko sitten teki oikeian diagnoosin ja siitä sitten saatiin lääkitys kuntoon ja olenkin selviytynyt hyvin tähän päivään asti. Kyllähän suoli välillä oireilee jos on stressiä tai joku kunnon flunssa putki päällä, silloin vaan otan vähän isomman annoksen lääkettä joka on ainakin tähän asti auttanut. Treenejä tauti ei ole milläänlailla haitannut ja syömäänkin pystyn ihan normaalia body-ruokaa, proteiini määrät yleensä 200-300g per päivä.

Ilman lääkkeitä voisin varmasti pärjätä, mutta ihan varmasti jossain vaiheessa tauti iskisi taas uudella voimalla, jolloin ehkä tämä lääkemäärä mikä nyt on ei enää riittäisi. Lääkkeistä ei ole ollut minulle mitään haittaa ja aijonkin syödä niitä niin kauan kunnes keksitään parannus tähän tautiin. Taudin kanssa pystyy elämään kun pitää ajatukset positiivisina eikä mieti sitä liikaa. Aina välillä se saattaa rajoittaa elämistä, mutta suuren osan ajasta ainakin minä olen voinut elää kuin kuka tahansa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on sitten kolme kuukautta syöty noita Asacoleja ilman ongelmia ja sain tiputtaa annoksen 2 x 400mg päivässä. Treenailemaan olen pystynyt lähes ongelmitta, ainoastaan jalkatreeniä piti hieman muuttaa. Jätin jalkatreenistä prässi- ja hack-sarjat pois kokonaan, koska niistä tuntui maha tykkäävän aika hallaa.

Nostellaanpas vanhaa ketjua!

Itse kävin tänään tuolla tähystyksessä ja lievä tulehdushan sieltä löytyi ja sain kortisonivaahtoa- ja puikkoja (:jahas: ) helpottamaan tuota tulehdusta näin ensi alkuun. Koepalojen tulokset saan kuulla ensi kuussa ja saan myös lopullisen diagnoosin vihdoin ja viimein. Miten te kanssaihmiset olette hoitaneet tautia ruokavalion avulla? Olen jo bongannut joitakin ruoka-aineita mitä ei kärsi syödä (maitotuotteet, pavut, gluteeni), mutta olisiko antaa jotain yleismaailmallista ohjetta miten suunnitella uusi ja vatsaystävällisempi ruokavalio? Ei hirveästi innosta ajatus kokeilla kaikkia ruoka-aineita läpi, kun ajatus maanpäällisestä helvetistä ei lämmitä. Ihan kiva, että näille mun vuosia enemmän taikka vähemmän jatkuneille vatsavaivoille löytyi vihdoin syy, mutta tämä tauti olisi kyllä voinut valita pikkaisen paremman ajankohdan puhkeamiselle kuin juuri kilpailukauden kynnyksellä.

Kyllähän se tuo sairaus löytyy, ja noin viimeisen vuoden ajan olen pääasiassa syönyt kaurahiutaleita,makaroonia,rahkaa,tonnikalaa/kanaa, raejuustoa, oliviöljyä ja hedelmiä. Eikä ole ollut minkäänlaisia oireita enää sen jälkeen. Oluen lipittäminen kannattaa jättää kokonaan pois sekä kahvia mahdollisimman vähän. Kaikkia lisäravinteita olen pystynyt käyttämään normaalisti

Minä ainakin jättäisin heti pois viljat(gluteeni) ja maitotuotteet...jos olisi tällainen vaiva..kannattaa esim. googlettaa haulla "haavainen paksusuolen tulehdus gluteeni"..

Mulla ei ainakaan viljat tee yhtään mitään, jos syö vaalea "pullaleipää" ihan vitusti. Ei sitä tiedä kuin itse kokeilumalla mikä sopii, sitä ei Google tiedä

Mulla ei ainakaan viljat tee yhtään mitään, jos syö vaalea "pullaleipää" ihan vitusti. Ei sitä tiedä kuin itse kokeilumalla mikä sopii, sitä ei Google tiedä

Ei tiedä google... mutta eihän idea siinä ollutkaan??? Vihje vaan niille, jotka ei ole kenties kuulleet että gluteeni voi vaikuttaa asiaan(välttämättä ei kaikki tiedä). Eihän kaikkea voi kokeilla aina, jos ei tiedä edes mitä kokeilee..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom