d33-b0 sanoi:
Kyseessähän oli FISAF-Pro Fitness Kuntosaliohjaajan PERUSKOULUTUS. Kurssin aikana saatiin vain pieni raapaisu kuntosaliohjaajan monipuolisesta tehtäväkentästä. Kouluttujat painottivat heti kurssin alussa, että kurssilla käydään läpi lähinnä perusteet. Paikalla olleena en voi ymmärtää kantaasi vetäjien mollauksesta, koska kyseessä ei todellakaan ollut "kuinka opit bodaamaan 5-jakoisella ohjelmalla-kurssi." Ehkä lähinnä maratoonarin vartaloa muistuttuva olemuksesi ei ollut parhaita puoltamaan 5-jakoisen ohjelman tehokkuudesta. Kouluttajahan tokaisi että KILPAKEHONRAKENNUKSELLA ei ole enää tekemistä terveellisyyden kanssa ja lisäsi siihen, että ei halua lähteä ruotimaan asiaa enempää, koska ei itse siitä henkilökohtaisesti tiedä. Kurssi oli siis räätälöity alkeiden opettelemiseen ja itse kuntosalilla ohjaamisen opettelemiseen. Eri harjoitusliikkeet käytiin teoriassa ja käytännössä läpi, mikä oli mielestäni aivan oikein. Itse henkilökohtaisesti en uskoisi useajakoiseen kuntosaliohjelman toimivuuteen mieheltä, joka penkaa suurinpiirtein puolet omasta painostaan ja väittää tietävänsä kaiken asiasta.
Kurssin anti oli toivottavasti muille osallistujille mielenkiinoinen ja opettavainen.
Topi, oletko se sinä? :D No ehkä et kuitenkaan. Ihan kiva kuulla kurssikaverista, vaikka näin virtuaalisestikkin. Kommentistasi huomaan, että olet ymmärtänyt väärin pari seikkaa. Ensinnäkin tarkoituksenani ei ole ollut missään vaiheessa saarnata jostain viisi-jakoisen ohjelman ylivertaisuudesta. Ja kuten postissani mainitsen, niin kurssihan oli hyvä. En sanonut missään vaiheessa, että siellä esitetyt metodit olisivat huonoja - päinvastoin. Ne sopivat erinomaisesti omiin tarkoituksiinsa. Kritisoin sitä kantaa, minkä kouluttajat ottivat bodaukseen. Tiesin kyllä mille kurssille menin, enkä tosiaan odota että siellä oltaisiin potettu jotain muuta kuin perusteita. Sen vaan sanon, että kun puhuin "off the record" kouluttajien kanssa osaalueista, jotka eivät kuuluneet kurssiin, sain vastaukseksi outoja ennakkoluuloja sisältäviä mietteitä. Kouluttajat tosiaan sanoivat etteivät tiedä bodauksesta juuri mitään (sinällään jo huolestuttavaa), mutta kyllä heillä silti oli aiheesta sanottavaa, kun sitä aihetta sivuttiin. Aika hauskaa muuten, miten kehonrakennus saadaan muutettua täysin turhaksi hifistely puheenaiheeksi, kun sen eteen heitetään sana "kilpa".
Puheesi olemuksestani menivät aika lähelle, mutta mitään pointtia sinun on turha yrittää sillä pönkittää. Onko sinulla jotain vaikeuksia kuullun ymmärtämisessä? Kurssin aikana kerroin moneen otteeseen, että olen juuri palannut yhdeksän kuukauden mittaiselta treenitauolta - kotiuduin juuri intistä. Tiesin etten näytä järin lihaksikkaalta, joten jankkasin aikalailla sitä etten ole viimeaikoina treenaillut. Minähän sanoin tästä vieläpä tässä threadissa - aloitusviestissä. Onko sinulla ongelmaa luetunymmärtämisessäkin? Vai luitko juttua edes loppuun? Syy voi olla minussakin, koska kirjoitukseni ovat yleensä hieman pitkiä. Mutta jos kommentoi jonkun toisen kirjoituksi, pitäisi silti lukea ne loppuun, eikö? Yksi syy siihen, että vinoilet väärin perustein treenitapojeni ja olemukseni välisestä ristiriidasta voi tietenkin olla myös siinä, ettet tiedä lihasmassan säilymättömyydestä. Lihasvoima eroaa aerobisesta kunnosta sillä tavalla, että se säilyy harjoittamattomana paljon huonommin. Jos hankituille lihaksille ei tarjoa tarvittavia ärsykkeitä, eikä proteiinia, ne kuihtuvat.
Väkisinkin rupeaa ihmetyttämään myös nuo sinun puheesi minun penkkimaksimistani. Emme me siellä kurssilla mitään penkkitestiä pitäneet. Ja jos sinä odotat, että minun pitäisi nostella jotain hirmuromuja penkistä, kun vasta aloittelen treenaamaan kovaa, niin vähän armoa siis. Aika kummallista myös miten laitat sanoja suuhuni. Olenko joskus väittänyt tietäväni kaikkea kaikesta? Jos et luota siihen, että minunlaiseni voi antaa neuvoja kuntosaliharjoittelusta, niin OK. Et sitten varmaan luota Raynkaan neuvoihin laihduttamisesta. Hänelläkin oli hyvä syy siihen, miltä hän näytti. Mahdatkohan muistaa mikä se syy oli?