Hämmentynyt saliohjaajakurssin jälkeen

jepu

Löytysköhän tästä maasta semmosta treineria joka sanois että reisien lähentäjä/loitontaja -laitteet on täysin turhia. Ýhellä entisistä saleistani nämä olivat uusien asiakkaiden suosikki-tutustumislaitteita. Tekisi mieli lähteä ite noihin koulutuksiin, niin toi asiakkaiden kusetus loppuisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pave sanoi:
Löytysköhän tästä maasta semmosta treineria joka sanois että reisien lähentäjä/loitontaja -laitteet on täysin turhia.
Ainoa käyttötarkoitus, mitä keksin, on alkulämmittely. Ennen leveän asennon kyykkyreeniä tai sumomaastanostoa on hyvä kiinnittää erityistä huomiota nivusten/sisäreisien alkulämmittelyyn, koska ne alueet joutuvat kovaan staattiseen rasitukseen, kun jalkojen asentoa levitetään ja nostetaan isompia kilomääriä. Kunnon lämmittelyn voi tietysti hoitaa muutenkin, mutta lähentäjälaitteessa voi kiinnittää kätevästi erityistä huomiota juuri sisäreisiin.

MikaK sanoi:
Kävin koulussa myös kyseisen kurssin ja pitäjänä oli tämä vierumäeltä valmistunut kaveri (Topi?). Pisti myös itseäni pahasti korvaan kun hän väitti heti kurssin alussa, että bodaus epäterveellistä! :hyper: :zzzz:

Mielenkiintoinen keskustelun aihe. Aika jännä juttu, että Topi vetää jo näinkin pian noita kursseja "ihan ammattilaisena". Valmistui nimittäin 2001 vasta liikunnanohjaajaksi vuotta minua aikaisemmín ja on sen jälkeen käynyt PT kurssin. Varmaan Topi tietää asioista, mutta tietääkö riittävästi?? Pelkkä lukeminen kurssien käyminen ei riitä. Pitää olla myös kokemusta (joka tulee vuosien mittaan). Mutta täytyy todeta, että nuoriahan ne PT yritysten vetäjät useasti ovat ja vielä monet yritykset toimivat menestyksekkäästi.

Käyn parhaillaan PT kurssia ja kyllä se ihan hyödyllinen on. Mietin tarkkaan, että kannattaako kalliin kurssin käyminen, mutta nykyään melkeimpä pitää olla se personal trainer nimike, jos hommia haluaa tehdä. Kurssilla välillä oikeen hammasta purren täytyy niellä joitain asioita. Tuntuu, että monella on kielteinen asenne juuri bodaukseen ja fyssarit tosiaan katsoo aika paljon asioita, etenkin kuntosaliharjoittelua, fyssari lasien takaa, jonka jouduin kurssilla huomaamaan. Parasta on, että välillä pistää asioita toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ottaa sen tiedon, mikä on itsellä heikkoa ja osa asioista on hyvää kertausta.

Monesti sitä itse sortuu katsomaan asioita kilpaurheilun näkökulmasta, jolloin juuri se "tavallisten pulliaisten" ohjaaminen jää vähemmälle. Niistä muodostuu kuitenkin suuri asiakaskunta. Myös esim. kestävyysurheiluun perehtyminen on jäänyt minulta vähemmälle. En kyllä ihan heti pystyisi mennä ohjaamaan maratoonarille hiilaritankkausta.

d33-b0 sanoi:
Kyseessähän oli FISAF-Pro Fitness Kuntosaliohjaajan PERUSKOULUTUS. Kurssin aikana saatiin vain pieni raapaisu kuntosaliohjaajan monipuolisesta tehtäväkentästä. Kouluttujat painottivat heti kurssin alussa, että kurssilla käydään läpi lähinnä perusteet. Paikalla olleena en voi ymmärtää kantaasi vetäjien mollauksesta, koska kyseessä ei todellakaan ollut "kuinka opit bodaamaan 5-jakoisella ohjelmalla-kurssi." Ehkä lähinnä maratoonarin vartaloa muistuttuva olemuksesi ei ollut parhaita puoltamaan 5-jakoisen ohjelman tehokkuudesta. Kouluttajahan tokaisi että KILPAKEHONRAKENNUKSELLA ei ole enää tekemistä terveellisyyden kanssa ja lisäsi siihen, että ei halua lähteä ruotimaan asiaa enempää, koska ei itse siitä henkilökohtaisesti tiedä. Kurssi oli siis räätälöity alkeiden opettelemiseen ja itse kuntosalilla ohjaamisen opettelemiseen. Eri harjoitusliikkeet käytiin teoriassa ja käytännössä läpi, mikä oli mielestäni aivan oikein. Itse henkilökohtaisesti en uskoisi useajakoiseen kuntosaliohjelman toimivuuteen mieheltä, joka penkaa suurinpiirtein puolet omasta painostaan ja väittää tietävänsä kaiken asiasta.
Kurssin anti oli toivottavasti muille osallistujille mielenkiinoinen ja opettavainen.

Topi, oletko se sinä? :D No ehkä et kuitenkaan. Ihan kiva kuulla kurssikaverista, vaikka näin virtuaalisestikkin. Kommentistasi huomaan, että olet ymmärtänyt väärin pari seikkaa. Ensinnäkin tarkoituksenani ei ole ollut missään vaiheessa saarnata jostain viisi-jakoisen ohjelman ylivertaisuudesta. Ja kuten postissani mainitsen, niin kurssihan oli hyvä. En sanonut missään vaiheessa, että siellä esitetyt metodit olisivat huonoja - päinvastoin. Ne sopivat erinomaisesti omiin tarkoituksiinsa. Kritisoin sitä kantaa, minkä kouluttajat ottivat bodaukseen. Tiesin kyllä mille kurssille menin, enkä tosiaan odota että siellä oltaisiin potettu jotain muuta kuin perusteita. Sen vaan sanon, että kun puhuin "off the record" kouluttajien kanssa osaalueista, jotka eivät kuuluneet kurssiin, sain vastaukseksi outoja ennakkoluuloja sisältäviä mietteitä. Kouluttajat tosiaan sanoivat etteivät tiedä bodauksesta juuri mitään (sinällään jo huolestuttavaa), mutta kyllä heillä silti oli aiheesta sanottavaa, kun sitä aihetta sivuttiin. Aika hauskaa muuten, miten kehonrakennus saadaan muutettua täysin turhaksi hifistely puheenaiheeksi, kun sen eteen heitetään sana "kilpa".

Puheesi olemuksestani menivät aika lähelle, mutta mitään pointtia sinun on turha yrittää sillä pönkittää. Onko sinulla jotain vaikeuksia kuullun ymmärtämisessä? Kurssin aikana kerroin moneen otteeseen, että olen juuri palannut yhdeksän kuukauden mittaiselta treenitauolta - kotiuduin juuri intistä. Tiesin etten näytä järin lihaksikkaalta, joten jankkasin aikalailla sitä etten ole viimeaikoina treenaillut. Minähän sanoin tästä vieläpä tässä threadissa - aloitusviestissä. Onko sinulla ongelmaa luetunymmärtämisessäkin? Vai luitko juttua edes loppuun? Syy voi olla minussakin, koska kirjoitukseni ovat yleensä hieman pitkiä. Mutta jos kommentoi jonkun toisen kirjoituksi, pitäisi silti lukea ne loppuun, eikö? Yksi syy siihen, että vinoilet väärin perustein treenitapojeni ja olemukseni välisestä ristiriidasta voi tietenkin olla myös siinä, ettet tiedä lihasmassan säilymättömyydestä. Lihasvoima eroaa aerobisesta kunnosta sillä tavalla, että se säilyy harjoittamattomana paljon huonommin. Jos hankituille lihaksille ei tarjoa tarvittavia ärsykkeitä, eikä proteiinia, ne kuihtuvat.

Väkisinkin rupeaa ihmetyttämään myös nuo sinun puheesi minun penkkimaksimistani. Emme me siellä kurssilla mitään penkkitestiä pitäneet. Ja jos sinä odotat, että minun pitäisi nostella jotain hirmuromuja penkistä, kun vasta aloittelen treenaamaan kovaa, niin vähän armoa siis. Aika kummallista myös miten laitat sanoja suuhuni. Olenko joskus väittänyt tietäväni kaikkea kaikesta? Jos et luota siihen, että minunlaiseni voi antaa neuvoja kuntosaliharjoittelusta, niin OK. Et sitten varmaan luota Raynkaan neuvoihin laihduttamisesta. Hänelläkin oli hyvä syy siihen, miltä hän näytti. Mahdatkohan muistaa mikä se syy oli?

Jos haluat oppia anatomiaa, lue hierojaksi. jos haluat oppia kuntasaliharjoittelua, mene laadukkaaseen kuntosaliin ja ota sieltä ohjausta. Jos haluat töihin "Fitness salille" ohjaamaan rivi-ihmisiä, mene FAFin koulutukseen jos haluat oppia sauvakävelyä tai muuta aerobista jos haluat kuulla että bodaus on vaarallista... aivan,FAF.
Tarvitset jonkun tittelin päästäksesi salille töihin! muuten noi on hupia.

d33-b0 sanoi:
Kyseessähän oli FISAF-Pro Fitness Kuntosaliohjaajan PERUSKOULUTUS. Kurssin aikana saatiin vain pieni raapaisu kuntosaliohjaajan monipuolisesta tehtäväkentästä. Kouluttujat painottivat heti kurssin alussa, että kurssilla käydään läpi lähinnä perusteet. Paikalla olleena en voi ymmärtää kantaasi vetäjien mollauksesta, koska kyseessä ei todellakaan ollut "kuinka opit bodaamaan 5-jakoisella ohjelmalla-kurssi." Ehkä lähinnä maratoonarin vartaloa muistuttuva olemuksesi ei ollut parhaita puoltamaan 5-jakoisen ohjelman tehokkuudesta. Kouluttajahan tokaisi että KILPAKEHONRAKENNUKSELLA ei ole enää tekemistä terveellisyyden kanssa ja lisäsi siihen, että ei halua lähteä ruotimaan asiaa enempää, koska ei itse siitä henkilökohtaisesti tiedä. Kurssi oli siis räätälöity alkeiden opettelemiseen ja itse kuntosalilla ohjaamisen opettelemiseen. Eri harjoitusliikkeet käytiin teoriassa ja käytännössä läpi, mikä oli mielestäni aivan oikein. Itse henkilökohtaisesti en uskoisi useajakoiseen kuntosaliohjelman toimivuuteen mieheltä, joka penkaa suurinpiirtein puolet omasta painostaan ja väittää tietävänsä kaiken asiasta.
Kurssin anti oli toivottavasti muille osallistujille mielenkiinoinen ja opettavainen.

Kuulostaa vähän siltä kuin olisi joku morkattu kouluttaja nyt puhumassa. En käsitä miten toisen lihaksien koko saati penkkitulos voi vaikuttaa siihen miten paljon voi käytännössä tietää saliharjottelusta, kaikki on kiinni lähtökohdista. Olen itsekin melkonen naru enkä nosta juuri mitään mutta silti väitän jo tietäväni tarvittavasti saliharjottelusta että voin puoltaa monijakoista ohjelmaa, jo pelkästään sillä pohjalla että näiden 5kk aikana oon tehny melkosia tuloksia vrt. kavereihini jotka on kanssa käyny salilla, tietämättä itse touhusta sen kummempia. Mitä taas tietämiseen tulee, kaverit pyytää mua jatkuvasti tekemään niille treeniohjelmia sekä ravinto että salipuolelle niin lihasten kasvatuksen sekä rasvanpolton yms. suhteen, kun ovat kattoneet millasia tuloksia niitetään. En kuitenkaan vielä aio tehdä muille ohjelmia johtuen siitä etten koe itseäni tarpeeksi päteväksi ohjaamaan muita.

Tiedän kyllä että toi mun teksti oli vähän kerskailevan oloinen sitä kuitenkaan tarkoittamatta, mutta oon suhteellisen ylpeä omista aikaansannoksistani ja nämä liittyivät nyt tähän asiaan. Lisättäköön vielä että aerobisen liikunnan määrät on niin korkeella että jotain mun salipuuhailuista menee pakollakin tiedon/taidon piikkiin (n. 10h/vk aerobista, tällä viikolla tuli yli 20h).

nim. "Vielä 22kg lisää"

Mikäli joku juoksee ja treenaa spinningiä koko elämänsä niin miten voi joku edes haluta tämmöisen ihmisen apua kuntosaliohjauksessa?
Hakeudu tietävän henkilön oppiin joka treenaa juuri sitä mitä saarnaa ja näyttää siltä että on tullut tehtyä tulosta. Ottaisitko tony halmeelta rasvanpolttovinkkejä? Konoselta massavinkkejä, FAFilta roina tipsejä, minulta äidinkielen oikeinkirjoitus tunteja?

salihemmo sanoi:
...jos olet nuori ja haluat kehonrakennustyylisen ohjelman, niin kuntosaliohjaajalta sitä ei käytännössä voi saada. Ainoa mahdollisuus on, että se kyseinen kuntosaliohjaaja harrastaa bodausta ja on opiskellut asiaa omana vapaa-aikanaan.

No kyllähän periaatteessa jokaisesta kaupungista löytyy kuitenkin ainakin yksi sali missä käy ihan oikeita nostajia eikä mitään rinta-penkki-hauis pellejä. Eli tsekkaa vaan sen että mikä on hyvä sali niin saa samalla hyvän ohjaajan kuin myöskin sellaisia treenikavereita ketkä tietää miten homma menee.

:david:

Kyllä mulle on ainakin jäänyt ihan hyvä maku tosta fisaf kuntosaliohjaajan peruskoulutuksesta... Vetäjäkin vaikuttaa todella ammattitaitoiselta (Aleksi) Joka on kirjoittanut mm. kirjan Menestyjän kuntosaliharjoittelu & ravitsemus: http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-299-2x&DOCENDO=

Vähän vaan jännittää, että päässenkö tosta lopputentistä läpi...
Jos joku vähän viittis valaista näin etukäteen, että mitkä asiat painottuu tossa kokeessa?

paljonko tällänen personal trainer tai kuntosali ohjaaja yleensä tienaa?

Kiinnostaisi minuakin koska koulutukset olisi kohta alkamassa. Sen verran olen käsittänyt että n. 25-30 euroa per tunti olisi "palkka" mutta onko tunteja noin keskimäärin miten paljon? Voisi olettaa että keskittyvät kuitenkin aika paljon iltapäivään ja viikonloppuihin eli todellisia työtunteja ei viikossa monia kymmeniä varmaan tulisi? Ja sitten oma lukunsa ovat nämä salien vakio-ohjaajat eli mm. "omaohjaajat" joillain ketjusaleilla; nehän on usein personal trainereita mutta onko palkka missä luokissa ja tuntimäärät miten isoja? Ilmeisesti toimivat myös välillä tiskillä ja muissakin yleishommissa.

Kaikennäköisiä ideoita, mm. oma toiminimi ja itsensä markkinoiminen hyvin toimiintuleville yrityksille "työtehokkuuden ja -jaksamisen parantamista liikunnan avulla" tms. on ollut mielessä, mainostaminen lehdessä, ryhmä PT-tunnit "piheille" asiakkaille (eli treenataan 2-4 asiakkaan pienryhmää kerralla ja porukan kesken jaettais PT:n tuntipalkka). Toivottavasti alalla pysyisi leivässä ja toivottavasti em. ideat eivät ole ihan tuhoontuomittuja.

kooma: -Taitaapi olla niin paljon vaihtelua sekä palkoissa että viikkotuntimäärissä eri PT:n välillä, ettei mitään varsinaista keskiarvoa voi oikein antaa. Nuihin kun vaikuttaa paikkakunta missä työskentelee, onko työpaikka aina sama (tietty kuntosali, hotelli, kylpylä ym.) vai tekeekö kiertävänä, tekeekö päätyökseen vai sivuhommana ja niin päin pois. Tieten suuri merkitys on myös sillä, mitä se puskaradio laulelee...

"Sen verran olen käsittänyt että n. 25-30 euroa per tunti olisi "palkka" mutta onko tunteja noin keskimäärin miten paljon?"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom