Hämmentynyt saliohjaajakurssin jälkeen

Musta vähän tuntuu, että nuo FAF-kurssit on sitä varten, että osataan tehdä ohjelma semmoselle perusjampalle, joka "tykkää aerodynaamisesta liikunnasta eikä tahdo rumia lihasmöhkäleitä, senmosia jotka tulee jos edes vilkaisee levytankoa." :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kun salitreenit alotin aikoinaan niin kunnan salilla oli ohjaamassa sellanen painija-tyyppi. hyvässä kunnossa se oli mut ei treenannu bodytyylillä kuitenkaan. se teki mulle alusta lähtien jaettua ohjelmaa ja kannusti aina kovaan treeniin. en tiiä oliko se mitään papereita mistään suorittanu, mut hyvä tyyppi. ammattitaitoinen, positiivinen ja itsekkin hyvässä kunnossa oleva jannu.

Nuo on kyllä aika omaperäisiä ohjelmia. Tarkistelin kaverille tehtyä ohjelmaa, oli siinä 1 sarja/liike ja toistoja "niin paljon kuin hyvältä tuntuu". Yleensä porukka vielä suorittaa ohjelmaa jollain pikkupainoilla. Tietysti, juuri niin kuin sanoit, on parempi, että jollekkin satunnaiselle konttorityöläiselle on parempi olla sellainen kevyt ohjelma, koska melkovarmasti liikunta on muuten aika olematonta.

Olen minä hyviäkin saliohjaajia nähnyt. Yleensä vain kyseiset saliohjaajat ovat koulutukseltaan fysioterapeutteja, jotka vain hoitaa sivussa kuntosaliohjaajan hommia. Yleensä nämä henkilöt osaavat oma-aloitteisesti jakaa ohjelman kahteen; yläkroppa ja jalat.

itse en pystyisi yksijakoista tekemäänkään. kerran olen samassa treenissä tehnyt ojentajat ja hauikset niin loppui verenkierto sormista pumpin ansiosta. =)

KäveleväRuumis sanoi:
Olen minä hyviäkin saliohjaajia nähnyt. Yleensä vain kyseiset saliohjaajat ovat koulutukseltaan fysioterapeutteja, jotka vain hoitaa sivussa kuntosaliohjaajan hommia. Yleensä nämä henkilöt osaavat oma-aloitteisesti jakaa ohjelman kahteen; yläkroppa ja jalat.

Nyt älkää suuttuko fyssarit, teidän ammattikunnassa on paljon todella hyviä saliohjelman laatijoita ja ohjaajia, mutta omalle tielle esim. työelämässä on sattunut yllättävän monta fysioterapeuttia, jotka ei kyllä treenauksesta ja edes liikkeiden oikeasta suoritustavasta ymmärrä minkään vertaa. Tietopohjaa kropan toiminnasta ja osista kyllä löytyy, mutta käytäntö on jotain ihan järkyttävää.

Oma kokemus on saliohjaajasta oli varmaan joskus vuonna 96 tai 97. Olin todellakin aika aloittelija salihommissa, vaikka en ole ihan paskassa kunnossa koskaan ollut.

Se ohjaaja oli aika :david:. Sanotaan että aika OK, mutta kuitenkin 50% Davidiä. Vähintään. Ohjelma oli kai ihan OK ja muistaakseni kolmeen jaettu ja sillälailla, mutta en vetänyt sitä kuin pari viikkoa... Kai mä itse halusin kokeilla ja vetää vapaasti, vähän koittaa rajoja...

Mielestäni oppii vaan paljon paremmin kun itse tekee ja opiskelee. Pitää kysyä kokeneemmilta koko ajan ja usein nämä vaaralliset jättiläiset salilla ovat aika mukavia ja auttavat mielellään. Muistan kun yksi "lilliputti", ei todellakaan mikään pieni mies, neuvosi kyykkäämään ja kehui että hyvin menee ja muuta...

Eli ohjaaja sanoisin että on ihan OK jos on ujo aloittelija salilla, ja onhan se muutenkin ihan hyvä tapa aloittaa harrastusta, mutta väittäisin kuitenkin että kokeilu tuntumaan mukaan on aika kullan arvoinen juttu... ja sanoisin vielä että kokemus on melkein se tärkein homma, vaikka on lukenut jotain niin salihommissa se ei hirveesti auta ellei sitä ole kokeillut ja tehnyt käytännössä tuhansia kertoja.

Itseäkin kiinnostaisi tietää mitä kaikkia kursseja ja juttuja pitää käydä läpi, että pääsee oikeasti joksikin personal traineriksi. Ikää varmaan tarvii 18 olla? Millasta palkkaa ja muuta? Ja maksaako noi kurssit paljonki? Vois olla varmaan hyvä työ opiskelun ohella.... joskus tulevaisuudessa.

Ämmbee sanoi:
Oma kokemus on saliohjaajasta oli varmaan joskus vuonna 96 tai 97. Olin todellakin aika aloittelija salihommissa, vaikka en ole ihan paskassa kunnossa koskaan ollut.

Se ohjaaja oli aika :david:. Sanotaan että aika OK, mutta kuitenkin 50% Davidiä. Vähintään. Ohjelma oli kai ihan OK ja muistaakseni kolmeen jaettu ja sillälailla, mutta en vetänyt sitä kuin pari viikkoa... Kai mä itse halusin kokeilla ja vetää vapaasti, vähän koittaa rajoja...

Mielestäni oppii vaan paljon paremmin kun itse tekee ja opiskelee. Pitää kysyä kokeneemmilta koko ajan ja usein nämä vaaralliset jättiläiset salilla ovat aika mukavia ja auttavat mielellään. Muistan kun yksi "lilliputti", ei todellakaan mikään pieni mies, neuvosi kyykkäämään ja kehui että hyvin menee ja muuta...

Eli ohjaaja sanoisin että on ihan OK jos on ujo aloittelija salilla, ja onhan se muutenkin ihan hyvä tapa aloittaa harrastusta, mutta väittäisin kuitenkin että kokeilu tuntumaan mukaan on aika kullan arvoinen juttu... ja sanoisin vielä että kokemus on melkein se tärkein homma, vaikka on lukenut jotain niin salihommissa se ei hirveesti auta ellei sitä ole kokeillut ja tehnyt käytännössä tuhansia kertoja.
Jaaha, että ensin oli kattava 3-jakoinen ohjelma jonka heitit syrjään ja aloit kokeileen rajoja "mukavissa" liikkeissä joista tulee tuntumaa.

Tuo on minusta viimeinen virhe jos on lähes aloittelija. Yleensä juuri ne tarpeelliset liikkeet tuntuu aluksi ikäviltä ja niissä ei ole sitä pena/haukka tuntumaa.

Aloin itse ikuisuus sitten kuntoilemaan J-P Pulkkisen tekemällä 3-jakoisella ohjelmalla. Hän opasti vielä kaikki liikkeet läpi. Vaikka ohjelmaa en enää käytä (nykyään 4-jakoinen), tuli siitä hyvä, kattava lihaskunto jo parissa vuodessa jota pelkästään tuntuman ja rajojen rikkojat eivät ole saavuttaneet ikinä.

Aika ironista, mutta onko ketään pääkaupunkiseudulta lähdössä perjantaina FAF instructor koulutukseen vierumäelle? Itse olen menossa näköjään vetämään isot rahat pöntöstä alas ja kyselisin kimppakyytiläisiä.

Hulkki sanoi:
Nyt, kun FAF sanoo lihasmassan kasvattamisen olevan hyvä asia mutta bodauksen eivän, tarkoittaa FAF tietysti sitä että on hyvä kasvattaa lihasmassaa muttei alentaa rasvaprosenttia. Sikabulkki kunniaan. :thumbs:

HUOMHUOM: FISAF, ei FAF. Eroa on.

Niin ja vielä: ehkä se muuten johtui meidän kurssila olleista, jotka kyllä tiesivät vähintään hyvin miten mitäkin tehdään... Mulla jäi FAF:in PT-kurssista oikein hyvä mieli, paitsi ehkä siitä "ei keho tarvitse enempää kuin 0,8g proteiinia painokiloa kohden ja tämä pätee kaikkiin"-puhuvasta ravintoterapeutista. Tosin kyllä me vähän hymisteltiin sille ihan luokassakin... :) Väiteltiinkin hieman aiheesta.

salihemmo sanoi:
Tulin juuri fisaffin kuntosaliohjaajakurssilta, ja täytyy sanoa että on huuli pyöreenä. En olisi kuitenkaan koskaan arvannut kuinka yltiökielteinen kanta fisafilla ja FAF:lla on kaikkia yli yksijakoisia harjoitusohjelmia kohtaan. Koko opintomateriaalissa ei edes mainita että olisi sellaista vaihtoehtoa kuin yli kaksijakoinen ohjelma. .

Kyseessähän oli FISAF-Pro Fitness Kuntosaliohjaajan PERUSKOULUTUS. Kurssin aikana saatiin vain pieni raapaisu kuntosaliohjaajan monipuolisesta tehtäväkentästä. Kouluttujat painottivat heti kurssin alussa, että kurssilla käydään läpi lähinnä perusteet. Paikalla olleena en voi ymmärtää kantaasi vetäjien mollauksesta, koska kyseessä ei todellakaan ollut "kuinka opit bodaamaan 5-jakoisella ohjelmalla-kurssi." Ehkä lähinnä maratoonarin vartaloa muistuttuva olemuksesi ei ollut parhaita puoltamaan 5-jakoisen ohjelman tehokkuudesta. Kouluttajahan tokaisi että KILPAKEHONRAKENNUKSELLA ei ole enää tekemistä terveellisyyden kanssa ja lisäsi siihen, että ei halua lähteä ruotimaan asiaa enempää, koska ei itse siitä henkilökohtaisesti tiedä. Kurssi oli siis räätälöity alkeiden opettelemiseen ja itse kuntosalilla ohjaamisen opettelemiseen. Eri harjoitusliikkeet käytiin teoriassa ja käytännössä läpi, mikä oli mielestäni aivan oikein. Itse henkilökohtaisesti en uskoisi useajakoiseen kuntosaliohjelman toimivuuteen mieheltä, joka penkaa suurinpiirtein puolet omasta painostaan ja väittää tietävänsä kaiken asiasta.
Kurssin anti oli toivottavasti muille osallistujille mielenkiinoinen ja opettavainen.

XXL sanoi:
Jaaha, että ensin oli kattava 3-jakoinen ohjelma jonka heitit syrjään ja aloit kokeileen rajoja "mukavissa" liikkeissä joista tulee tuntumaa.

Tuo on minusta viimeinen virhe jos on lähes aloittelija. Yleensä juuri ne tarpeelliset liikkeet tuntuu aluksi ikäviltä ja niissä ei ole sitä pena/haukka tuntumaa.

Aloin itse ikuisuus sitten kuntoilemaan J-P Pulkkisen tekemällä 3-jakoisella ohjelmalla. Hän opasti vielä kaikki liikkeet läpi. Vaikka ohjelmaa en enää käytä (nykyään 4-jakoinen), tuli siitä hyvä, kattava lihaskunto jo parissa vuodessa jota pelkästään tuntuman ja rajojen rikkojat eivät ole saavuttaneet ikinä.
Se saattaa olla virhe. Mutta väittäisin että se voi olla valtava virhe jos tekee ainoastaan jonkun ohjelman mukaan ja seuraa liikaa kaikkia yksityiskohtia. Joku liike saattaa olla sopimaton ja jos painoa on ihan liian vähän niin treenihyöty on kaukana siitä optimaalisesta. Silloin ei pidä vaan jatkaa ihan samaa rataa, vaan pitää hakea muutosta.

Mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä että esim. liikkeitä ei sovi unohtaa. Balanssi ohjelmassa lihastasapainon kannalta on hyvin tärkeä... ja sitä en ikinä ole rikkonutkaan. Sen muistan ainakin että kun olin tehnyt ojentajaa istuen peilin edessä kyynerpää kattoa kohti, niin päätin että se liike vaan rikkoo kyynerpäitä, ei voi olla minulle paras liike tähän tarkoitukseen.

Lopuksi sanoisin vielä että ohjelman tekeminen jollekin toiselle on tosi vaikeaa... joten väittäisin että 95 % asiakkaista haluaa muuttaa jotain jossain vaiheessa.

Siis en löytänyt FAFin sivuilta mistään hintoja. Tosin tiedän niiden olevan huomattavasti fisafia tyyriimpiä, onkohan hintaero merkki osaavuudesta vai rahastuksesta?

Oon itekin kauan miettinyt, että pitäistkö tuo ammattinimike käydä itselleen hakemassa, koska se kuitenkin voi olla joillekin asiakkaille tärkeä, että olet koulutettu personal trainer. Mutta jotenkin kuitenkin tämä(kin) thread osoittaa sen, että kokemus on paljon tärkeämpää kuin koulutus.

Ja täytyy kyllä sanoa, etten miljuunan ohjelman tehneenä kyllä laita ketään loppuelämäkseen yksijakoiselle ohjelmalle, sellasta en todella käytä kuin ihan aloittelijoilla. Tosin en laita kyllä ketään penkkaamaankaan ensimmäisenä

Edelleen jään miettimään saanko tosta koulutuksesta mitään irti, muuta kun että rahaa menee paljon. Ja voinhan sit kulkee hieno Fisafin tai FAFin t-paita päällä niin kauan kun se repee päälle...

Naapurin tyttö: "Mihin sä meet?"
Minä: "Pelaamaan jalkapalloa."
Naapurin tyttö: "hah hah, älä valehtele, ei tytöt pelaa jalkapalloo..."

Äiskä sanoi:
Siis en löytänyt FAFin sivuilta mistään hintoja. Tosin tiedän niiden olevan huomattavasti fisafia tyyriimpiä, onkohan hintaero merkki osaavuudesta vai rahastuksesta?

Kyllä ne sieltä löytyvät. :) Esim. PT-koulutus on 2100/2570 €. Ei siis mitään kovin halpaa...

Jep ja yksittäiset kurssit jotain 500-700 euron väliltä. Että ei ihan heti viitti lähtee huvikseen kurssittelemaan itteensä.

hmm... muutamia kysymyksiä

koska tuo FAF kuulostaa aika paskalta (hinnat), niin ajattelin, että sitten ku tulee vanhemmaks (pitää olla väh. 20 wee?), niin voisin opiskella PT:ksi FISAFI:n kautta.

koska en kai voi suoraan mennä tuohon PT:n opetusjaksoon, niin riittääkö, että opiskelen "Pro Fitness Kuntosaliohjaaja -koulutus" ja sitten vasta "Pro Fitness Personal Trainer -koulutus". eli riittääkö, että olen 20 ja rahaa löytyy, että voin mennä noille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom