Hämikselle kysymys ja muillekkin krav maga harrastajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kraveg
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Tuo munille potkiminen ei niinkään lukotusta estä, mutta muuttaisi jonninverran painimisen luonnetta: esim. se joka pääsee toisen jalkojen väliin on pirun hyvässä asemassa, koska voi monottaa polvella munille täysin vapaasti.

Ei sinne yleensä päästä, vaan sinne joudutaan. Et ilmeisesti ole koskaan ollut oikeasti guardissa, koska silloin et pysty munille potkimaan (munat ovat aika tarkkaan vatsasi/rintasi kohdilla).
Ja yleensäkin kaikkien "temppujen" tekeminen on varsin hankalaa jos et pärjää vastustajalle pystyssä/matossa. Pitää muistaa että kun lähdetään ns. likaisiin konsteihin vastustajakin varmasti vastaa huutoon ja tekee saman. Elikkä jos hän parempi perusasioissa, niin hänellä myös paremmat edellytykset tehdä myös noita koiruuksia.
Suosittelen käymään treenaamassa brassi,subbari,nhb, nyrkkeilijä etc. kavereiden kanssa ja katsomaan missä mennään.

Ei nyt lähdetä ottamaan shakkityylistä forum-vapaaottelua (eli toinen sanoo tekniikan mitä tekee, toinen taas seuraavana miten vastaa), se on turhaa ;) (eli jos minä sanon että kyllähän siitä guardista pääsee pois silläjatällälailla ja sitten voi monottaa munille, seuraavana sinä sanot että no entä jos teenkin näin ja noin.. ;) )
Kuten jo totesin, olen treenannut itsekkin thainyrkkeilyä 5 vuotta ja treenaan usein esim. shoottia treenaavien kanssa. Ja kolmannen kerran: nämä ottelulajit ovat erinomaisia, ja täydentävät KM:n kanssa toinen toistaan. Jos treenaa pelkkää tekniikkaa, ei pelisilmä kehity lainkaan ja tekniikkaa ei osaa käytännössä soveltaa. Siksipä meidänkin KM-treeneissä treenataan usein juurikin esim. vapaaottelutyylisiä juttuja, ja mielestäni jokaisen KM-harrastajan kannattaisi joku ottelulajikin valikoimaansa ottaa.

Se mihin minä tartuin, oli sivu sitten esitetty kysymys miksei KM lajina hallitse vapaaottelukehiä, ja seison edelleen samojen mielipiteideni takana eli vapaaottelutilanne on täysin eri kuin se mihin kehän ulkopuolella voi törmätä. Enkä nyt tälläkään yritä sanoa sitä että vapaaottelijat eivät olisi kovia tappelemaan kadullakin. Varmasti ovat. Mutta jos kadulla lähdet hakemaan jotain maahanvientä tai lukkoa, niin väärään suuntaan olet matkalla. Toivottavasti tuli taas mahdollisimman epäselvästi :)

Ai niin, kukaan ei ole muuten vieläkään vastannut tyydyttävästi kahteen esittämääni väitteeseen: Jos kerran KM on turha laji ja vapaaottelulajit tappavat talossa ja puutarhassa, niin miksi ihmeessä niitä lajeja ei opeteta tositilanteessa toimiville henkilöille, eli vaikkapa armeijan yksiköille? Ja miksi vapaaottelusta on kielletty mm. munille potkiminen ja pureminen, mikäli ne ovat turhia tekniikoita?

Jos kerran KM on turha laji ja vapaaottelulajit tappavat talossa ja puutarhassa, niin miksi ihmeessä niitä lajeja ei opeteta tositilanteessa toimiville henkilöille, eli vaikkapa armeijan yksiköille?
Kukaan ei kait ole sanonut että turha laji. Krav Maga on loistava laji kun halutaan opettaa lyhyessä ajassa itsepuolustustaitoa, kuten armeijassa.

Kukaan ei kait ole sanonut että turha laji. Krav Maga on loistava laji kun halutaan opettaa lyhyessä ajassa itsepuolustustaitoa, kuten armeijassa.

Krav Magaa ja sen johdannaisia (tai muuten hyvin samantyylisiä tekniikoita) opetetaan armeijoissa(kin) varsinkin erikoisyksiköille, ammattisotilaille jotka varmasti harjoittelevat lähitaistelua todella paljon. Vapaaottelutekniikat vain eivät ole taistelukentälle tarkoitettuja, vaan vapaaotteluun.

Niinpä, täyttä sotaahan tää elämä on.. Toivottavasti itse joudun tappeluun ennemmin kuin sotaan..

Originally posted by aropupu
Krav Magaa ja sen johdannaisia (tai muuten hyvin samantyylisiä tekniikoita) opetetaan armeijoissa(kin) varsinkin erikoisyksiköille, ammattisotilaille jotka varmasti harjoittelevat lähitaistelua todella paljon. Vapaaottelutekniikat vain eivät ole taistelukentälle tarkoitettuja, vaan vapaaotteluun.

Juuri näin. Itse en epäilekään etteikö KM soveltuisi sotilaille, mutta siviilien kohdalla en sen hyötyä tajua. Seuraavaksi voitaisiin sitten kysyä kumpi on lähempänä siviilielämää: vapaaottelu vai taistelukenttä?

Jos palataan teorioista käytäntöön ja katsotaan niitä tilanteita mitä snagarijonoissa, baareissa ja muualla IRL tulee niin poikeuksetta voittajana paikalta kävelee pois se kuka osaa nekata tai painia - ja tietysti sitten se joka sen nyrkin ensimmäisenä matkaan lähettää( siis olettaen että 'lähettäjä' osaa hommansa ). Näillä silmiintökkimis- ja polvien murskausjutuilla on hyvin vähän mitään tekemistä normaalielämän kanssa.

Loppuun ihan subjektiivisena ihmettelynäni: kuka jaksaa vuositolkulla treenata( siis sellainen joka ei työssään niitä tarvitse ) tekniikoita joita ei voi treenata urheilumielessä( lue: täyskontaktilla ja fysiikkaansa samalla parantaen ). Joka tapauksessa, olipa tekniikka kuinka yksinkertainen tahansa, on sitä varmasti treenattava useampi vuosi ennekuin voi olettaa että se tosipaikan tullen tulisi selkäytimestä. Tiedän mm. nyrkkeilyä harrastaneena hyvin kuinka kauan siihen menee että kykenet lyömään refleksinomaisesti, oikein ja TEHOKKAASTI. Kyllä sitä säkkiä ja sparria saa ottaa usemman vuoden ennenkuin mitään OIKEASTI osaa. Näyttävä kikkailu ja käytäntö kun ovat kaksi eri asiaa.

Juuri näin. Itse en epäilekään etteikö KM soveltuisi sotilaille, mutta siviilien kohdalla en sen hyötyä tajua. Seuraavaksi voitaisiin sitten kysyä kumpi on lähempänä siviilielämää: vapaaottelu vai taistelukenttä?
Jos palataan teorioista käytäntöön ja katsotaan niitä tilanteita mitä snagarijonoissa, baareissa ja muualla IRL tulee niin poikeuksetta voittajana paikalta kävelee pois se kuka osaa nekata tai painia - ja tietysti sitten se joka sen nyrkin ensimmäisenä matkaan lähettää( siis olettaen että 'lähettäjä' osaa hommansa ). Näillä silmiintökkimis- ja polvien murskausjutuilla on hyvin vähän mitään tekemistä normaalielämän kanssa.

No se on kyllä tosi että Maga on moneen normaalitilanteeseen liian brutaalia, eikä varmaan sellaisenaan sovi vaikkapa portsarille, mutta tuolla kadulla voi aivan hyvin tulla sellaisia tilanteita että jos et laita satasella takaisin, oma henki lähtee/vammaudut. Näissä tilanteissa taas painit sun muut ovat melko turhia. En nyt sano että näitä tilanteita tulee usein, vaan todella harvinaisiahan ne ovat mutta silti.

Täytyy myös muistaa että se Maga mitä siviileille opetetaan on jo hieman siviiliin modifioitua siitä mitä jollekkin specialforces-ukoille opetetaan. Ainakin meidän Magatreeneissä opetetaan myös siviiliystävällisiä tekniikoita. Ne siis eivät ole silloin enää mitään "virallisia" Maga-tekniikoita, mutta juuri sen takia niitä opetetaan koska aina ei voi sukkana potkia kellekseille. Treeneissä myös usein painotetaan että "ymmärrätte tietysti että jos joku nyt tulee ja tekee sitäsuntätä niin ei voi suoraan painaa silmää sisään, voipi tulla seuraamuksia". Peruskurssin lopussa meille kävi jopa paikallinen rikoskomisaario luennoimassa lainsäädännöstä.

Onhan se totta että Maga on enemmänkin tämmöisiin "elämän ja kuoleman" -tilanteisiin soveltuva laji, joka on ihan ymmärrettävää koska se on alunperin sotilaslaji. Ja hei, se on taistelu/itsepuolustuslaji, eikä kuljekkaan nimellä baaritappelulaji. En tosin yhtään epäile etteikö kokenut Magaaja pärjäisi baaritappelussa todella erinomaisesti, mutta siitä vain voi joutua nopeasti linnaan.

Mutta huomatkaa, että tämä viimonen keskustelu lähti nimenomaan siitä että joku kyseli "miksei Magamiehiä ole UFC-kehien hallitsijoina jos se kerran on niin ylivoimainen laji", ja siihenhän tässä vain vastailtiin että kun UFC-kehä on kuitenkin niin eri paikka kuin täysin säännötön tilanne kehän ulkopuolella.

Ja itsekkin olen kokoajan toitottanut sitä että Magan kaveriksi kannattaa ehdottomasti ottaa joku kontaktilaji, siinä kehittyy pelisilmä ja se kontaktinotto. Olen itsekkin treenannut viisi vuotta thainyrkkeilyä ja tiedostan hyvin sen että jos ei olisi tuollaista pohjaa, en varmaan osaisi reilun kahden vuoden Magataustalla tehdä yhtään mitään. Niin, ja kyllä meilläkin Magatreeneissä monasti kontaktia otetaan, tasojen noustessa yhä enemmän ja enemmän, mutta koskaanhan sitä ei tule liikaa harjoiteltua. Ja kyllä ainakin meidän Magatreeneissä myös fysiikka paranee, ne ovat usein todella rankkoja.

[edit] Jostain syystä tuntuu, tai oikeastaan arvasinkin että kun alan puolustella Magaa, leimaudun ihmiseksi joka ei arvosta urheilukontaktilajeja a'la nyrkkeily, paini, judo, vapaaottelu.. Tästä syystä olen jo moneen otteeseen kirjoittanut että ne ovat erinomaisia, toimivia lajeja ja olen itsekkin treenannut niitä, yhtä niistä jopa vuosikausia (thainyrkkeily). Tuntuu vain että kukaan ei huomaa näitä tekstejä? Mielestäni Krav Magan treenaaminen näiden lajien lisäksi tuo eräänlaisen realismi/katu-survival -lisän omaan valikoimaan, siinä missä näiden kontaktilajien treenaaminen tuo sitä ottelukokemusta ja pelisilmää joka taas täydentään sitä että Magaa joutuu tekniikoiden rajuudesta treenaamaan aika tekniikkapainotteisesti, etenkin alkuvaiheessa. Ja en tiedä mikä kuva Magatreeneistä porukalla on tai miten sitä muissa seuroissa treenataan, mutta ainakin meillä tosiaan treenataan usein ihan vaikkapa thainyrkkeilyä tai paini+lukot -treeniä. Eli ei me nyt pelkkää Maga-tekniikkaa monotonisesti treenata, enemmänkin monipuolista kamppailua/itsepuolustusta. [/edit]

Muistetaan nyt vielä sellainen asia, että siviileille opetetaan "siviili-kravmagaa" , viranomaisille "poliisi magaa" ja sotilaille sotilasversiota. Sama juttu vaikkapa hokutoryu ju-jutsussa.
..Siviileille ei ole tarkoituksen mukaista keskittyä harjoittelemaan vastustajan mahdollisimman tehokasta eliminoimista taistelukentällä ja sotilaan ei kannata keskittyä ongelmien välttämiseen kadulla, siviilien keskellä.

Kokenut kamppailu-urheilija on katutilanteessa vahvoilla taitojensa, fysiikan ja itsevarmuuden puolesta, mutta kilpailulajeissa ei paljoa huomioida sitä taktista puolta kadulla.

Itsepuolustus lajeissa taas sorrutaan helposti turhaan kikkailuun, ainakin alkuvaiheessa.. rupea nyt tositilanteessa vääntämään jotain hienoja rannelukkoja tai heittoja ..siinähän saa vaan turpaansa.

Itsepuolustus lajeissa taas sorrutaan helposti turhaan kikkailuun, ainakin alkuvaiheessa.. rupea nyt tositilanteessa vääntämään jotain hienoja rannelukkoja tai heittoja ..siinähän saa vaan turpaansa.

Erittäin hyvin sanottu.

Kraw magassahan mielenkiintoista on juuri stressireaktioiden tarkastelu ja lakipykälien vatvominen. Itse lajissa en näe mitään järjellistä siviilin silmin katsottuna.
Hyvin yksinkertainen ja tylsä, Ei mitään perinteitä..
En tiedä onko mitään järkeä potkia joka tekniikassa munat paskaksi? Voin vaan sanoa että KM ei nauti minkäänlaista arvostusta muiden lajien keskuudessa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Erittäin hyvin sanottu.

jos olet poke , et voi pistää kaverin kiveksiä tai silmiä paskaks..
on helvetin kätevää tehdä vaan nopee rannellukko tai muu hallintaote hiljaa , huomaamattomasti ja taluttaa kaveri ulos..

En tiedä onko mitään järkeä potkia joka tekniikassa munat paskaksi? Voin vaan sanoa että KM ei nauti minkäänlaista arvostusta muiden lajien keskuudessa

Aikamoista trollailua. Et taida tietää edes mistä puhut. Ja lisäksi, munille potkiminen on hyvin tehokas vaihtoehto, mutta käyttäjällä pitää olla järkeä missä tilanteessa sitä voi käyttää. Jos joku käy vaikka puukon kanssa päälle, tai 120kg mies käy 50kg naisen päälle, niin siinä ei enää tarvitse hienostella.

jos olet poke , et voi pistää kaverin kiveksiä tai silmiä paskaks.. on helvetin kätevää tehdä vaan nopee rannellukko tai muu hallintaote hiljaa , huomaamattomasti ja taluttaa kaveri ulos..

Onon, ja tässä tulemmekin siihen että tilanteitahan on erilaisia, ja itsekkin olen sanonut että KM ei ole portsaritilanteisiin paras laji. Mutta jos esim. kaksi hörhöä käy päälle, on kaikista typerin keino ottaa toinen niistä lukkoon ja antaa toisen hakata sinut hengiltä. Ja entäs jos joku käy päällesi hieman syrjäisemmässä paikassa? Otat rannelukon ja talutat hänet lähimmälle poliisiasemalle?

Ihan sama, treenasiko karatea, krav magaa vai tai chita -> jos ei ole siitä ainaskin 5 vuoden omakohtaista kokemusta, on aika p*** perusteet mennä sanomaan, että se ei toimi.

- Siviili kaduntallaaja tahtoo oppia keinoja, että hän saa hyökkääjän edes tilapäisesti pois pelistä, että pääsee pakenemaan. Ainakin TOIVON, ettei siviileillä ole murhanhimoisempia tavoitteita.
- Järjestysmiehille ja poliiseille on tärkeintä se, että riehuva asiakas saadaan pois pelistä niin, ettei hän tai kukaan muu vahingoitu.
- Sotilaille olennaista on saada hyökkääjä pois pelistä pysyvästi, eikä itketä, vaikka toinen kuolisikin.

Luuleeko osa porukasta tosiaan, että Krav Magassa opetellaan vain tappamis/vammauttamistekniikoita? Koska tähän threadiin ei pysty kukaan enää kirjoittamaan objektiivisesti, niin menkää joku päivä seuraamaan useampaa Krav Maga-treeniä. Haukkukaa sitten.

Joku kaveri meni kerran katsomaan Karate - treeniä. Kertoi sitten minulle, että "vittu mikä laji, ei varmana auta itsepuolustuksess, porukat teki vaan punnerruksia, kuperkeikkoja ja muutamia potkuja." :david:

Originally posted by hjjtt

Noinhan se asia yleensä on siellä baarissa tai muualla kun kaksi enempi tai vähempi kännistä kaveria alkavat uhoamaan ja nostamaan sitä itsetuntoaan, yleensä ovat kummatkin sellaisia jotka eivät harrasta mitään kamppailulajia. Niissä tilanteissa yleensä selvii vielä helpommalla voittajaksi kävelemällä pois. Ainakin minun tuntemani kamppailulajien harrastajat eivät siellä baarissa kovinkaan usein tappele A) Ne ei käy kovin usein siellä ku pitää treenata B) silloin kun sinne mennään, niin ei kauheesti kiinnosta alkaa tappelee ja ehkä vielä makselee korvauksia, paljon paremmat naurut saa kun nauraa sit myöhemmin et olipas taas Urpo jätkä.

Niitä ip.tilanteita kun on muitakin ku baarissa tai snagari jonossa. Voisin veikata että et kovin usein ole nähnyt ko. paikoissa raiskausyrityksä, puukotuksia yms.

Originally posted by Nipsu
jos olet poke , et voi pistää kaverin kiveksiä tai silmiä paskaks..
on helvetin kätevää tehdä vaan nopee rannellukko tai muu hallintaote hiljaa , huomaamattomasti ja taluttaa kaveri ulos..
Aivan ..tarkoitin, että normaaleissa "siviili"-harjoituksissa harjoitellaan monesti älyttömän paljon erilaisia tekniikoita, että harrastaja saisi monipuolisen käsityksen lajista ja mielenkiinto säilyy
-tehokkuuden kustannuksella.

Muuten aika-
:david: pelkistää joku laji pelkäksi silmien puhkomiseksi/ pallien murskaamiseksi, meinaan siitä magassa ei ole kyse.

Aikamoista trollailua. Et taida tietää edes mistä puhut. Ja lisäksi, munille potkiminen on hyvin tehokas vaihtoehto, mutta käyttäjällä pitää olla järkeä missä tilanteessa sitä voi käyttää. Jos joku käy vaikka puukon kanssa päälle, tai 120kg mies käy 50kg naisen päälle, niin siinä ei enää tarvitse hienostella.

Valitettavasti Maga ei tosiaan nauti mitään hirveää arvostusta perinteisten lajien harrastajien keskuudessa. Yleisesti sitä naureskeltiin ainakin entisellä salillani, perusteluna oli juuri tämä munille potkiminen, se kun on turhaa ja hyödytöntä ja siitä joutuu vankilaan ja mitä vielä. Ja perinteiden puuttuminenkin vituttaa joitain ihan suunnattomasti, en sitten tiedä miksi. Jos haluaa kumarrellla sitä nipponin lippua ja leikkiä muinaista japanialaista, opetella japania ja syödä raakaa kalaa koska niin on joskus muinoin jossain kaukana tehty niin siitä vaan, ei se multa pois ole, mutta älä tule mua pakottamaan siihen. Ei punttisalillakaan mitään perinteitä ole eikä se tunnu ketään häiritsevän.

Mutta sama se mulle on, en mä sieltä mitään yleistä hyväksyntää hae. Mä kun tykkään just siitä yksinkertaisuudesta, koska satun olemaan sitä mieltä että mitä yksinkertaisempi tekniikka, sitä vaikeampi se on ryssiä tosipaikan tullen. Tekniikan vaikeustaso kun nousee aika lailla sitten kun kädet hikoaa, mahaa vääntää ja pelottaa niin perkeleesti.

Originally posted by mixu

Ihan sama, treenasiko karatea, krav magaa vai tai chita -> jos ei ole siitä ainaskin 5 vuoden omakohtaista kokemusta, on aika p*** perusteet mennä sanomaan, että se ei toimi.

Näin juuri. Mun mielestä perusteluksi ei riitä se, että on lukenut lajikuvauksen ja tuntee jonkun joka on käynyt näytöksessä. Ehkä sen kyllä alle viidessä vuodessakin huomaa, mutta periaatteessa. Ja yksi pointti vielä: se että Royce Gracie voitti UFC:n monta kertaa peräkkäin, ei tee BJJ:n harrastajasta yhtään vaarallisempaa.

Järkevää keskustelua (enimmäkseen) aiheesta löytyy täältä.. Tietysti siellä ollaan suht puolueellisia, mutta ainakin ylläpito jaksaa suhtautua kysymyksiin avoimesti. Onhan sielläkin pentunsa ja trollinsa...

Valitettavasti Maga ei tosiaan nauti mitään hirveää arvostusta perinteisten lajien harrastajien keskuudessa. Yleisesti sitä naureskeltiin ainakin entisellä salillani, perusteluna oli juuri tämä munille potkiminen, se kun on turhaa ja hyödytöntä ja siitä joutuu vankilaan ja mitä vielä. Ja perinteiden puuttuminenkin vituttaa joitain ihan suunnattomasti, en sitten tiedä miksi. Jos haluaa kumarrellla sitä nipponin lippua ja leikkiä muinaista japanialaista, opetella japania ja syödä raakaa kalaa koska niin on joskus muinoin jossain kaukana tehty niin siitä vaan, ei se multa pois ole, mutta älä tule mua pakottamaan siihen. Ei punttisalillakaan mitään perinteitä ole eikä se tunnu ketään häiritsevän.

Tuo lajien välinen dissailu taitaa tosin olla aika monensuuntaista, itselleni on syntynyt sellainen kuva täältäpäin missä itse olen reenaillut että rajalinja kulkee Maga+kamppailulajit (thai, shootfighting yms.) vastaan kumartelulajit. Aika :david: hommaahan se on, ja mielestäni myös todella turha käyttää sellaista väittelyssä keskustelupalstalla. Ja itse olen juuri samaa mieltä kanssasi noista perinnehommista. Jos haluan oppia itsepuolustusta, haluan oppia nimenomaan sitä ja mahdollisimman tehokkaasti. Jos haluan oppia itämaisia kieliä, teatteria, ruoanlaittoa ja meditaatiota, haen sitä jostain muualta.

Niin ja tuntuu hullulta että porukka valittaa tuosta munillepotkimisesta; tottakai se on lain kannalta tarkasteltuna hyvin kyseenalaista monessa tilanteessa, mutta ei siitä mihinkään pääse että se on hel*etin yksinkertainen, helppo ja hurjan tehokas tekniikka. On muuten myös mielenkiintoista se että ne skapparit joiden olen sattunut kanssakäymiseen (on monen eri lajin miehiä, korkeilta tasoilta) opettavat kaikki kuitenkin tyyliin "niin ja kaikki ne hippapippaliikkeet voitte unohtaa, ainoa alue mihin kannattaa yrittää on tämä *pyörittää kättä haarojen välissä*". Se, mikä toimii taistelukentällä parhaiten, toimii varmasti myös siviilissä parhaiten siinä tilanteessa jossa henkeni on herkässä. En minä enää lakia ajattele jos veitsi on kurkulla tai kolme höyrypäätä käy päälle (kyllä siinä tilanteessa lakikin on jo jonkinverran omalla puolella).

En minä enää lakia ajattele jos veitsi on kurkulla tai kolme höyrypäätä käy päälle (kyllä siinä tilanteessa lakikin on jo jonkinverran omalla puolella).

Niin ja jos kukaan ei näe niin sitä ei ole tapahtunut... :kippis1:

Voisko joku kertoo onko Vaasas mahdollisuutta harrastaa Krav Magaa? Ja jos, nii mihkä tarvii ottaa yhteyttä? Siis tollanen alkeiskurssi rupes kiinnostaan... en löytänyt mitää sivuja vaikka yritin googlettaa... en tiä sitten.. 2x viikos vois ruveta kokeileen jos ei haittaa liikaa punttitreeniä... toi jujutsu taitaa olla vähä liian rankkaa fyysisesti.. sellasta tää ainaki kyl pystyy harrastaa...

Jos treenaat magaa ,mutta ajattelet että jotkut tekniikat ovat liian brutaaleja etkä niitä halua käyttää niin olet vain haaskannut aikaasi. Magan ainoa hyvä puoli on sen oikeasti tehokkaat tekniikat. Toinen hyödyllinen asia on syvällinen teoriapuoli joka saattaa muuttaa ajatusmaailmaa jokapäiväiseen itsesuojeluun.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom