Hämikselle kysymys ja muillekkin krav maga harrastajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kraveg
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Neljännellä tasolla aika rankkaa! ja sitä ennenkin..tietysti ihan riippuu millä kunnolla lähtee harjottelemaan. Ihan hieno laji, mut nyt ois SF:ää tarkotus lähtee vetämään..:whip: :)

Olen samaa mieltä kuin mm. Mike tässä threadissa. UFC kertoo mitkä lajit ovat tositilanteessa tehokkaimmat - ja nehän ovat nyrkkeily/potkunyrkkeily( lyönnit ja potkut ), paini( heitot ) ja judo( lukot ja kuristukset ).

Treenaahan Suomen paras ja tällä hetkellä kaiketi ainoa ammattilaisvapaaottelija Mikko Rupponenkin juuri näitä ed. kolmea lajia. ja ainoastaan niitä muista kamppailulajeista. Vapaaottelijan treenihän on sitä, että otetaan eri kamppailulajeista ne toimivimmat ja tehokkaimmat tekniikat käyttöön.

Ja mitä KM:ään tulee niin en ole itse koskaan kuullut, että vapaaottelijahuippu treenaisi Krav Magaa.

Originally posted by hjjtt
Ja mitä KM:ään tulee niin en ole itse koskaan kuullut, että vapaaottelijahuippu treenaisi Krav Magaa. [/B]

Jaa? No kuuntelepa tarkemmin. Onhan noita, mutta ei ne tosiaan treenaa mitään Magan puukkotorjuntoja kehää varten. Kehässä kun ei saa olla puukkoja mukana ja jos avustaja nousee kehään puukottamaan, diskataan.

No tosissaan, ensimmäisenä tulee mieleen Bas Rutten joka opettaa Krav Magaa.

Ja kun se kehä ei oikeesti ole nakkikioskijono. Totta, kyllähän vapaaottelutreeni auttaa kummasti siinä myyttisessä "katumatsissa". (Krav magassa tosin treenataan useampaa vastustajaa vastaan matsaamista yms. taktiikkaa, eri asia on kuinka paljon siitä jää keskivertoharrastajan päähän).

Myönnettäköön että itselläni oli melkoiset ennakkoluulot KM:aa vastaan aiemmin. Olin samaa mieltä Miken kanssa siitä että lajissa vaan potkitaan munille ja tungetaan sormia silmiin, mitä vitun hyötyä siitä on? Mutta kas kummaa, kun hiljalleen tutustuin lajiin lisää, hylkäsin jujutsun ja ennen pitkää löysinkin itseni peruskurssilta tekemässä verivalaa Israelille (vaaditaan kurssin läpäisemiseksi). Kun ne sormi-silmään-ja-maihari-munille-jutut ei tosiaan ole se lajin ainoa sisältö. Ensimmäisenä menetin sydämeni Magan puukkotorjunnoille (ei kirjaimellisesti, treeneissä käytetään kumipuukkoja). Tehokkaampia ja helpommin opittavia saa hakea. Jujutsun puukkotorjunnat ovat käsittämättömän vaikeita kikkailuja KM:aan verrattuna.

No, turhaan mä tässä vaahtoan. Toivoisin vaan että tutustuisitte lajiin ennen "turha laji"-kommentteja. Se kun on ihan sama kuin toteaisi että kaikki bodarit syö analogisia stereoita ja kasvaa perkeleellisiksi ilman treeniä, toista se oli murtomaahiihto Mietaan aikoina.

[troll]
Ja oikeesti turha laji löytyy täältä.
[/troll] :D

EDIT: Ei helvetti, ne on muuttaneet ne sivut. Siellä oli ennen tosi hyviä juttuja niitten nyrkkiryhmän toiminnasta järkkäritouhuissa. Hoitivat kuulemma kaikki vaaralliset ja erittäin vaaralliset tehtävät, yrittäen pitää muut järkkärit hengissä. Sai nauraa ihan kippurassa. No, näin se maailma muuttuu.

Ei se nyt hjjtt ihan suoraan noinkaan mene. UFC:ssä on selkeä 1-vs-1 -tilanne, kehä, ei kättäpidempää käytössä ja säännöt. Katutappelussa tms. vastaavassa tilanteessa maahanviennit, lukot, kuristukset yms. ovat suhteellisen turhia, etenkin jos sillä "konnalla on kaveri" niinkuin usein opetetaan. Pidä siinä vain yhtä jannua lukossa kun toinen hyppii päällä. Entäs jos toisella on veitsi, niinkuin valitettavan usein nykyään?

UFC:ssä ei myöskään saa esim. potkia munille tai purra. Mikäli kumpaakaan näistä saisi tehdä, lukotus olisi äärimmäisen hankalaa ja painimisen luonne muuttuisi melkotavalla.

Voisin heittää vastaväitteen: en ole kuullut että esim. minkään armeijan erikoisjoukkojen yksikkö harjoittelisi UFC:tä lähitaistelumenetelmänään. Krav Magaa ja sen johdannaisia taas käytetään ympäri maailman.

Okei tuli ehkä turhankin jyrkkää tekstiä, en yritä nyt hehkuttaa minkään lajin paremmuutta enkä tuomita muita, mielestäni esim. nyrkkeily, thainyrkkeily, shootfighting ja paini ovat erinomaisia lajeja. Silti, kaikista näistä urheilulajeista puuttuvat ne kaikista brutaaleimmat tekniikat. MUTTA mielestäni näiden harrastaminen kehittää harrastajansa eräänlaista "pelisilmää" kamppailutilanteisiin, jota taas ei saa treenaamalla pelkkää tekniikkaa, mihin taas treenaaminen useassa itsepuolustuslajissa menee varsinkin alkuaikana.

Itse olen treenannut kamppailulajeja reilut 7v, joista viisi ensimmäistä thainyrkkeilyä ja nyt reilut pari vuotta Krav Magaa. Krav Maga on mielestäni ajatukseltaan ja pääosin tekniikoiltaan erinomainen laji, mutta täytyy muistaa se että jos siellä treeneissä käy hippapippa-asenteella vähän hinkkaamassa tutun kaverin kanssa toisiaan, ei siitä varmasti ole hyötyä. Ja siihen rinnalle kannattaa ehdottomasti ottaa joku kontaktilaji, vaikkapa thainyrkkeily, kehittämään sitä "pelisilmää".

Taisi tulla helkkarin epäselvästi se mitä yritän epätoivoisesti selittää.. :rolleyes:

Originally posted by Taika-Jim
Anteeksi pilkunnussiminen,mutta toi pisti niin hirveästi silmään,että se melkein puhkesi. Ei meinaan todellakaan ole mistään karatesta noi potkut otettu,ihan ovat thaimaalaisten itsekehittämät. Ainakaan koskaan en ole kuullut moista....
...mutta toissalta onko sillä vittujakaan väliä,kovin on tehokkaat meinaan ne potkut ja sillä päästään pitkälle. :kippis1:

Aah kun on taas maailma paljon parempi paikkaaaaah....:cool:

Jep. Karaten mawa-shi-gerit potkitaan jalkapöydällä, muay thaissa säärellä. Jalkapöydässä monta pientä luuta valmiina rikkoutumaan, jos potku torjutaan esim. kyynärpäällä. Itse jouduin melkoisesti tehostamaan ja muuttamaan tekniikoitani kun siirryin karatesta muay thai'hin. Välillä testasin Hoi Jeon Moo Sool'ia (ei älyttömästi eroa Han Moo Do'sta), sieltä oppii hyvin mattotekniikoita, lukkoja, heittoja ja alasvientiä, sekä kepin, kapuloiden käyttöä "perus"pystyottelutekniikan tueksi. Ei ole vastaan tullut lajia, josta aivan kaikki osa-alueet löytyisi kattavasti, itse joutuu yhdistelemään. Nyt vaan joutuu olemaan vamman takia sivussa jonkun aikaa, pitää treenata pelkkää nyrkkeilyä. Muay thai on se "omin" laji, jossain vaiheessa voisi käydä hakemassa tae-kwon do'sta potkitekniikkaa, sinänsä laji, jossa ei tarvitse pelätä vastustajan lyövän nyrkillä päähän, ei tunnu uskottavalta. Krav Magaa voisin testatakin, kunhan vaan pääsisin paikkakunnalle, jossa sitä voisi treenata. Kun saisi ensin entiset vammat alta pois ja vähän lisää massaa, niin voisi harkita vapaaottelun testaamista. :evil:

Originally posted by Trainer
Suosittelen lajia kaikille, jotka haluavat itseään puolustaa uhkatilanteessa. Itsellä kokemusta jujutsusta ja nyt siirtynyt KM:aan. Huomattavasti helpompi oppia ja karsittu pois ne tekniikat jotka eivät tositilanteessa toimi (esim. veitsitorjunnat yms.) Suoraviivaiset tekniikat jotka toimivat, vaikka ei tekisikään hätätilanteessa aivan puhtaasti. Kuitenkaan en halua haukkua mitään pyjamalajeja, arvo niillekin. Mutta tosielämässä..

Miksiköhän KM on juuri niin suosittu monen järjestön ja organisaation koulutuksessa? (Mossad, FBi, CIA jne..)

Taitaapa olla laji, joka on monessa tositilanteessa muotoutunut käyttökelpoiseksi.

Joo no en krav magasta tiedä oikeestaan mitään mutta eritelkää kiitos aina kun esim jujutsusta pouhutte että mitä niistä treenasitte. Taitaa jonkin verran kuitenkin tyylisuunnilla olla erilaiset painotukset harjoituksissa.

Ja kyllähän noita muitakin KM:ää kaikenmaailman henkivartijat ja muut katos harjoittelee että ei se KM varmastikkaan voi noilla CIA sun muilla meriiteillä turhan paljon leijua.
Itsepuolustus lajeissa on kaikissa jotain hyvää ja huonoa riippuen siitä mitä itse hakee. Hyvä harrastus kaikinpuolin mielestäni harrastaisin itsekkin vielä, mutta aika ei riitä kuin yhteen harrastukseen (punttisali 4krt./vko). Harrastin hokoturay(saattaa hyvinkin olla väärin kirjoitettu:D ) jujutsua n. 1v6kk ja voin sanoa että ihan hyvä laji siinäkin vaan tulee vastaan tämä alussa saataa vaikuttaa tyhmältä ku eihän nää opeta ku jotain paskaa fiilis hieman. Tosiaasia vaan on että ensin luodaan pohjaa kunnon harjoittelulle ja vaativamille tekniikoille, eli aikaa jokainen laji vie jos todella hyväksi siinä haluaa tulla. Vielä lisäyksenä jotkut oppii nopeammin kuin toiset. Kuitenkin voin sanoa jotain oppineeni ja näin vuosin perästäkin jotain päähän jäänyt ja matsi treenejä oli sopivasti niin sai sitä kunnon ottelu tunnelmaakin eikä vaan liikkeiden hiomista(sai käyttää polvia ja kyynärpäitä).
Eihän tuo koskaan katu tilannetta millään vastaa ku ei sitä harjoituksissa ole tarkoitus lyödä esim. kyynerpäällä kovaa kurkuun/naamaan, mutta hyvää totuttelua ja varmuutta antaa joka tapauksessa.
Hyvä kuntoilu muoto oli myöös melko rankkoja treenejä välillä(eri tavalla kun punttitreenissä)

Joissain lajeissa kummastelen tätä vyö systeemiä ja sitä kuinka nopeasti joku voi hankkia itselleen esim ruskean/mustan vyön.
KM:ssä tuskin vyösysteemiä on vai olenko väärässä?

Eiköhän siinä sitä taas jo ollu toivottavasti tulee jotenkin mielipiteeni tästä ilmi.:thumbs:

Minä en ainakaan Krav Magassa mitään Israelin verivalaa tehnyt missään vaiheessa. En muutenkaan kannata maata mutta tapella ne osaavat tehokkaasti.

Tosiaan Krav Maga sopii kadulle ja painit sekä nyrkkeily kehään. Kaikkien itsensäkehittäjien kannattaisi treenata myös jotain tälläistä lajia ennenkuin pullistelevat yöelämässä. Saattaa nimittäin tulla sellainen sarja iskuja että ei ehdi käsiä nostaa. Sitten on aivan sama paljon penkistä nousee kun on nenä ja munat rikottu.

Vöitä ei KM:ssa ole. Tasot menee Practiser 1-5, Graduate 1-5, Expert 1-5 jne. Olen talven harrastanut ja taso on P1, eli tasot ei tule nopeasti.

En tiedä sopiiko Krav Maga portsareille mutta sopii hyvin portsarin vastustamiseen.. heh.

Originally posted by XXL

Vöitä ei KM:ssa ole. Tasot menee Practiser 1-5, Graduate 1-5, Expert 1-5 jne. Olen talven harrastanut ja taso on P1, eli tasot ei tule nopeasti.

Vöitä ei ole suomalaisilla KM tyylisuunnilla, mutta kyllä ainakin euroopassa ja myös Israelissa löytyy tyylisuuntia jotka käyttävät vyöarvoja ja myös vöitä.

Aropupu: UFC:tä ei voi käyttää taistelujärjestelmänä sen paremmin kun veikkausliigaakaan koska se on liitto!

UFC ssä sai ennen potkia ja lyödä munille mutta silti siellä lukotettiin ja kuristettiin. pureminen ei usen ole hyvä tekniikka koska silloin usein jää pään sivut paikalleen avoimeksi jolloin nyrkillä ja kyynerpäällä on helppo sammuttaa valot.

Originally posted by LAUMAT
Aropupu: UFC:tä ei voi käyttää taistelujärjestelmänä sen paremmin kun veikkausliigaakaan koska se on liitto!

UFC ssä sai ennen potkia ja lyödä munille mutta silti siellä lukotettiin ja kuristettiin. pureminen ei usen ole hyvä tekniikka koska silloin usein jää pään sivut paikalleen avoimeksi jolloin nyrkillä ja kyynerpäällä on helppo sammuttaa valot.

Joo huomasin pienen sanavirheeni, tarkoitin siis että näitä UFC -kehiä hallitsevia lajeja. Pahoittelen, mutta ymmärsit varmaan mitä hain takaa?

Tuo munille potkiminen ei niinkään lukotusta estä, mutta muuttaisi jonninverran painimisen luonnetta: esim. se joka pääsee toisen jalkojen väliin on pirun hyvässä asemassa, koska voi monottaa polvella munille täysin vapaasti.

Mutta pureminen taas kyllä on aivan saatanan tehokas tekniikka pysäyttämään melkeinpä minkä vain lukotusyrityksen ja yleensäkkin painitilanteessa. Treeneissä valmentajan kertoma tarina (meni pääpiirteissään suunnilleen näin): "Venäläinen raskaan sarjan lukkopainimestari oli tullut Israeliin ... laitettiin painimaan paikallisia perussolttuja vastaan. Israelilaisten kouluttaja sanoi sotilailleen ainoaksi ohjeeksi "purkaa aina kun voitte" ja tulos: venäläinen ei saanut ensimmäistäkään lukkoa tehtyä".

Okei nyt heti tulee kymmenen replyä jossa sanotaan "no vittu tejän valmentaja puhuu paskaa" mutta a) en usko että puhui ja b) tuota puremista sitten testailtiin treeneissä (ei nyt tietenkään kovin lujaa) ja usko tai älä, varmasti lukotushalut loppuvat kun toinen puraisee esim. palan poskesta/kaulasta/korvasta irti.

Mitä luulet, mikä on syy että esim. nämä munille hyökkääminen ja pureminen ovat kiellettyjä UFC-otteluissa? Tuskin ainakaan se että "no ne on niin paskoja tekniikoita että jos joku niitä käyttäs ni heti häviäis".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanottakoon vielä että niin paljon kuin KM:sta pidänkin, en elättele mitään harhaluuloja siitä miten mulle kävisi hyvää vapaaottelijaa vastaan vaikka kuinka pirusti potkisin munille ja purisin. Mä käyn kolme kertaa viikossa treenaamassa (sitä munille potkimista ja silmiin tökkimistä) ja hyvät vapaaottelijat treenaa suunnilleen tsiljoona kertaa viikossa ja puntit siihen päälle (ja lisäravinteet:thumbs: ). Ainoo toivo mulla olis joku semmonen kikka että näyttäis sormella että hei, toi on sun mutsis ja sitten löis jollain jääkaapilla sitä päähän kun se katsoo pois.

Mutta nimenomaan itsepuolustuslajina KM on ainakin mulle se paras. En usko koskaan joutuvani tilanteeseen jossa selviäminen on siitä kiinni osaanko kakstoista erilaista vapautumista armbarista. Lajien käyttötarkoitukset eroavat toisistaan niin paljon että suora vertailu on aika järjetöntä. Ei sillä ettei vapaaottelukehissä käytettäisi paljon tekniikoita jotka on kyllä ihan hyviä sitä hampurilaista jonottaessa, mutta kun siellä kehässä tavoitteena on saada se toinen luovuttamaan, yleensä hirvittävän solmimisen jälkeen ja tositilanteessa mun tavoite ainakin on päästä ehjänä kotiin.

Olipas taas pitkä ja sekava postaus. Mutta treenatkaa mitä tykkäätte, lopullinen totuus näistä lajeista on kuitenkin se, että mun isi on vahvempi ku teidän isi :D.

Tilaappa vaikka UFC vanhoja videoita joissa vielä sai vedellä munille niin eipä vaan paljon vedelty. Se on tietysti kadulla eri kun ei oo metallisia munareita aina matkassa.

Tilaappa vaikka UFC vanhoja videoita joissa vielä sai vedellä munille niin eipä vaan paljon vedelty. Se on tietysti kadulla eri kun ei oo metallisia munareita aina matkassa.

Miksi munille potkiminen on nykyään UFC:ssä kielletty? Onko pureminen ollut koskaan sallittua? Edelleenkään, miksi näitä UFC:ssä pärjäävien lajeja ei juurikaan opeteta "kentällä" toimiville miehille, kun taas KM on hyvin laajassa käytössä? Jopa Suomen Puolustusvoimien nykyinen lähitaisteluoppi on Krav Maga -pohjainen. Noh, olisihan se aika huvittavaa kun miehet taistelukentällä vääntelisivät toisiaan lukkoihin :lol2:

Mutta kuten totesin, en nyt yritä lainkaan ajaa takaa sitä että joku laji on toista parempi tai KM on ihq über, lajit vain on suunniteltu eri tilanteisiin. Ja päinvastoin, jonkin kamppailulajin harrastaminen (vaikka shootti tai thainyrkkeily) KM:n kaverina mielestäni tukee erinomaisesti Krav Magan oppien perillemenoa ja "pelisilmän" syntyä.

Jaa miksei ole?:D

Eihän se munille potkiminen mikään jeesustemppu ole vaikka kivaa onkin. Ei siihen saa niin hirveästi luottaa että ei mitään muuta tarvi opetella, kunhan vaan potkii kaikkia aina munille niin kukaan ei voi sulle mitään. Mutta kyllä sen salliminen muuttaa matsia ja ip-tilannetta kummasti. Mulla oli ainakin valtavia vaikeuksia magaamisen aloitettuani kun koko ajan tuli monoa tutkan alta ja kuppi kolisi. Ja kun sitä alkoi suojelemaan refleksinomaisesti (ns. jalkapallomuurirefleksi: kädet haaroihin) niin tuli hanskaa nenään niin että itketti. Ja monessa hallintaotteessa, esim. niskalenkki, kaverin superyllätyssektori on ikäänkuin tarjolla, ainakin jos se ei arvaa varoa sitä. No joo, niskalenkkejä harvoin näkee siellä UFC-kehissä mutta kun en mä ole sinne menossakaan.

Mikäs ihme siinä muuten on että aina kun magasta puhutaan niin tosta munille potkimisesta kinataan ihan poikkeuksetta?

Kyllä se muakin aina ihmetyttää, et miksi aina munille potkiminen tai silmistä painaminen otetaan esiin. Onhan ne kyllä hyviä ja tehokkaita tekniikoita, mutta ei meille ainakaan opeteta et ensimmäiseksi rusinat ruttuun riippumatta hyökkääjästä. Jokainen voi käyttää ihan sitä omaa järkeään mitä kannattaa tehdä ja jättää tekemättä. Jos 75v. pappa tulee rollattorin kanssa sun kimpuun ni ei tartte puhkoa silmiä, itsepuolustukseksi riittää kun laittaa kiven renkaan eteen...näin on joku viisas joskus sanonu. Sitten jos tulee joku 120kg homoraiskaaja ja alkaa kampee sua maahan, niin kyllä helvetissä mä yritän sitä vetää sinne jalkojen väliin ja mieluummin niin kovaa ettei se yritä sitä hommaa enää kenellekkään!

Kun puhutaan siitä ettei sitä pysty muutaman kuukauden jälkeen itseään puolustamaan, pitää kyllä osittain paikkansa. Mutta mun mielestä on huomattavasti parempi et edes yrittää. Vai mitä mieltä te olette siitä mitä tapahtuu, jos esim. raiskaaja tulee raiskaamaan naista joka ei ikinä kuullutkaan itsensä puollustamisesta ja alistuu kohtaloonsa, raiskaaja ei varmaan lopeta säälistä? Tai toinen on muutaman kuukauden käyny jossain lajissa ja huutaa, potkii, huitoo, puree, tökkii sormia silmiin, niin suuremmalla tod.näköisyydellä raiskaaja saattaa lopettaa hommansa? Siitä kuka siinä tositilanteessa "jäätyy" on ihan sit henkilöstä kiinni oli sit harrastanu jotain lajia tai ei.

Nyt pieni puolustus Krav Maga tekniikoiden oppimisesta (Ite harrastanu 3½ vuotta). Joku sano muistaakseni sano aikasemmin tässä thredissä et ne on vaikeita oppia. Mun mielestä taas ei ole, ainakaan peruskurssilla opetettavat. Esim pään yläpuolelta tulevat hyökkäykset puukko, kivi tms., niin kyllähän se on ihan luontainen reaktio nostaa se käsi sinne ylös suojaks ja blokkaamaan, ei tartte ku hioa hiukkasen sitä asentoa ja ottaa toisen käden lyönti mukaan. On mun mielestäni hiukan helpompaa kun alkaa opettelee jotain hienoo kiinniottoo ja siitä lukkoo.

Katutilanteista: Onhan se niin ettei Krav Maga varmasti ole paras laji nakkikiskalla jotain vapaaottelijaa vastaa, mutta tuskin sitä on sen takia kehitettykkään. Kuinkahan usein joku vapaaottelija tuolla nakkikiskalla hakee sitä ottelukokemusta?? Kyllä kai se parhaiten toimii sellasia hyökkäyksiä vastaan mitä suomessakin yleisimmin tulee, kaveri on kännissä ja näyttää jo ajoissa mitä aikoo tehdä tai jopa kertoo sulle sen; "V***U mä vetäsen sua kohta takakädellä päähän". Sama pätee puukkotorjuntoihin kyllähän ne on niihin urveloitten (jotka ei osaa käyttää sitä puukkoa) hyökkäyksiin tarkotettu, jos kaveri osaa ja aikoo todella käyttää sitä puukkoa niin silloin on kyllä kenellä tahansa siirtyminen toiseen hiippakuntaa aika lähellä.

Miksi armeijassa ei opeteta vapaaottelu tekniikoita: Mun mielipide. Ei ole kauheasti järkeä alkaa viemään niissä lähikamppailutilanteissa kaveria maahan. Tai no oishan se aika mukavan näköstä ku toinen takoo mountista ja tuulettelee siinä voittoaan kun tämän "hävinneen" osapuolen taistelutoveri tulee paikalle ja tökkäsee muutaman kerran pistimellä selkään.

Toivottavasti saitte jotain selvää mun ajatuksista.

Ei ole hyviä ja huonoja lajeja, on hyviä ja huonoja harrastajia.

Krav Magan tekniikathan nimenomaan ovat nopeita oppia, koska ne on hyvin pitkälle luonnollisiin reaktioihin pohjautuvia. Sehän on Magan yksi eniten käytetyistä "mainostuksistakin".

Katutilanteista: Onhan se niin ettei Krav Maga varmasti ole paras laji nakkikiskalla jotain vapaaottelijaa vastaa, mutta tuskin sitä on sen takia kehitettykkään.

Toisaalta mikäli laitettaisiin nakkikiskalla vastakkain vapaaottelija ja joku Sayeret Matkalin tai vaikka Navy SEALien veteraani, itse veikkaisin jälkimmäisen voittoa.

Miksi armeijassa ei opeteta vapaaottelu tekniikoita: Mun mielipide. Ei ole kauheasti järkeä alkaa viemään niissä lähikamppailutilanteissa kaveria maahan. Tai no oishan se aika mukavan näköstä ku toinen takoo mountista ja tuulettelee siinä voittoaan kun tämän "hävinneen" osapuolen taistelutoveri tulee paikalle ja tökkäsee muutaman kerran pistimellä selkään.

Eli eivätkö vapaaottelutekniikat olekkaan tositilanteessa kaikista tehokkaimpia? KM:han on nimenomaan lähitaisteluun kehitetty menetelmä, ja siinähän nimenomaan käytetään oletusta "konnalla on aina kaveri", mikä pätee hyvin usein paikkansa katutappelussakin. Tästä syystä maahanviennit ja lukot voi hyvin pitkälti katutappelussa unohtaa.

Originally posted by aropupu
Toisaalta mikäli laitettaisiin nakkikiskalla vastakkain vapaaottelija ja joku Sayeret Matkalin tai vaikka Navy SEALien veteraani, itse veikkaisin jälkimmäisen voittoa.
Jjuuurri näin. Oon pyörinyt kamppailulajipiireissä tuollaisen 13 vuotta ja kaikkein kovin jätkä, jonka olen nähnyt tositilanteessa oli 55 vuotias poliisi, joka oli vaan tottunut toimimaan väkivaltatilanteissa. Se on nyt loppujen lopuksi aivan sama, mitä lajia on harrastanut (kyseinen poliisi sanoi "nahistelleensa sitä sun tätä"), kamppailutilanteessa on aina vastakkain kaksi ihmistä, ei kaksi lajia. Oon nähnyt vaikka minkä lajin harrastajia matsaamassa snagarijonossa, mutta sellaista tyyneyttä ja ajoitusta ei ole toistaiseksi näkynyt vaikka harrastajalla olisi ollut mustista mustin vyö.

Itse pidän lajia kun lajia lähinnä kehonkäytön opetusmenetelmänä, jokainen tekee itse sitä tekniikkaa omalla tavallaan. Jos osaa käyttää kehoaan kamppailutilanteessa, selviää. Nyrkkeilymatsi, vapaaottelu tms. ei kuitenkaan riitä valmistamaan ketään tositilannetta varten.

Nyrkkeilymatsi, vapaaottelu tms. ei kuitenkaan riitä valmistamaan ketään tositilannetta varten.

Mikä sitten valmistaa paremmin tositilannetta varten kuin vapaaottelu?

hoh hoijaa..

En jaksanut lukea loppuviestejä joten sorry, jos joku on jo maininnut nämä asiat. Joka tapauksessa UFC ja PRIDE ovat turnauksia, joissa tänä päivänä eivät kilpaile tehokkaimmat lajit vaan vartavasten kyseisten turnauksien sääntöjä varten treenaavat ottelijat.

Esimerkki tyhmimmille jotka eivät vieläkään tajua eroa. Jos puhutaan turnauksesta, jossa näkisimme mikä laji on tehokkain, olisi lajien harrastajien suoritettava vain oman lajin tekniikoita.

Rautalangasta väännettynä: Sumopainija vs. Nyrkkeilijä. Sumopainija ei saa lyödä, ei potkia eikä käyttää minkäänlaisia lukkoja jne.. Jos kamppailijat kaatuvat maahan he eivät saa suorittaa minkäänlaisia tekniikoita, koska heidän lajeihin kyseiset tekniikat eivät kuulu. Siinä vaiheessa, kun sumopainija ja judoka alkavat lyömään tai potkimaan ei kyseessä ole enään sumopaini tai judo. Samoten siinä vaiheessa, kun nyrkkeilijä käyttää tekniikoita maassa jujutsukaa tai ketä tahansa vastaan ei kyseessä ole nyrkkeily.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom