Hämikselle kysymys ja muillekkin krav maga harrastajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kraveg
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Krav Maga:ahan ei voi verrata oikeastaan mihinkään muihin lajeihin koska maga:ssa on puhtaasti kyse oman henkensä puolustamisesta, tarkoittaa siis sitä että lajista on karsittu kaikki turha pois.
Eli nimenomaan kaikki mitä et pysty/kerkeä stressi tilanteessa käyttämään (hienosteluja).

En tiedä miten suomessa lajia opetetaan mutta kaiken sen lukemani perusteella tässä lajissa on kyse nimenomaan ennakoimisesta ja hermojen hallinnasta stressitilanteessa eli harjoituksetkin pyritään järjestämään niin että päälle käyviä on aina monta (tämä on 1 perussäännöista magassa = hyökkääjiä on aina enemmäin kuin 1)

Tämän takia lajissa ei järjestetä minkäänlaisia kisoja etc. koska lajissa ei ole mitään näyttävää ja kaikki keinot ovat äärimmäisen helpoiksi / tehokkaiksi mietitty.

Todellisuudessa lajissa opetetaan vain kuinka puolustaa itseään ja tehdä hyökkääjästä kyvytön jatkamaan hyökkäystä, ei siis hyökkäyksiä (joita ei saa opettaa muille kuin sotilaille ja poliiseille etc).

Kyse on siis siitä että jo harjoituksissa pyritään järjestämään tilanteita missä ainakin yritetään saada tilanteeseen aitouden tuntua esim. puukoilla etc. (stressi tilanne)

Laji on siis itsensäpuolustamista varten, joten portsareille etc. todellakin sopii varmasti paremmin laji jossa opetetaan lukkoja ja muita keinoja jolla pitää asiakas aisoissa ja saatua taottua vähän järkeä päähän.

Ja mitä tulee tohon "silmien tökkimiseen", jokaisessa lajissa on mahdollisuus satuttaa vastustajaa (vahingossakin) niin että jotain hajoaa. Tuskin tossa silmiin tökkimisessä on tarkoitus tehdä muuta kuin kipua. (herpaannuttaa hyökkääjä).

Päivän kritiikki.

Todellisuudessa lajissa opetetaan vain kuinka puolustaa itseään ja tehdä hyökkääjästä kyvytön jatkamaan hyökkäystä, ei siis hyökkäyksiä

Ei pidä paikkaansa, mutta riippuukin kouluttajasta.

Lukot sun muut on helpompi oppia lyhyessäkin ajassa.

Ihme juttu, kun itsestäni tuntuu että ihan päinvastoin, esimerkiksi refleksinomaisesti suoritettu pysäytyspotku (=etupotku) on IMO paljon helpompi oppia tekemään kohtuullisesti kuin toimiva lukko, varsinkin jos kaveri on vähänkään riisikeppiä vahvempi ja sitä mieltä että sinähän et mitään lukkoja rupea vääntelemään.

Noin yleisesti ottaen kyllä sitä mieltä, että oli tekniikka mikä tahansa niin refleksinomaiseksi sen saa vain toistoilla, toistoilla, toistoilla ... siksi potkunyrkkeily on mulle pop, tarpeeksi vähän eri tekniikoita tarkoittaa harjoituksissa paljon toistoja per tekniikka, verrattuna johonkin lajiin, jossa yhtä tekniikkaa ehtii harjoitella kahdesti vuodessa...

- JjP

Originally posted by onion
"Englantilaista" nyrkkeilyä. Toisella puolella sitten hurraisivat Irakilaiset ja toisella Amerikkalaiset omilleen.

:D
Hymyilyttää ajatellakin.

No anyways, jos katsoo UFC turnauksia niin ei siellä krav magan harrastajia paljoa finaaleissa ole, tosin siellä on munasuojat ja silmiin tökkiminen on kielletty.
;)

Mike,

Horses for courses -- eipä KM:ää ole häkkitappeluksi kehitettykään, vaan keskivertotallaajan versus keskivertotallaajan itsepuolustukseksi ...

Onnittelut tosin KM:ää koskevien stereotypioiden vahvistamisesta ;)

- JjP

Lajihan on alunperin suunniteltu sotilaskäyttöön

Hyvin on täällä mainoslauseet kuunnelleet. Kun lukee näitä KM tarinoita niin tulee tunne että ne on lukenut jo n+15 kertaa jollakin foorumilla. Eipä mitä, KM näyttää ihan fiksulta kunhan vain tajuaa sen rajoitukset. Kadulla on vastakkain kaksi ihmistä ja se voittaa kuka on häijympi ja vähemmän ennalta arvattava. Kokeilkaa muuten joskus ihan piruittain potkia toisianne (tottakait suojat päällä) kiveksille. Jos toinen on liikkeessä niin osuma on vähän treenanneelle todella vaikeeta. Siinä on oikeasti riskiä jos se hento 50kg nainen kokeilee sillä sitä 100kg raiskaajaa siten pysäyttää, seurauksena voi olla rumajälki. Paras tapa sille naiselle on välttää niitä tilanteita joissa tämä 100kg persoona voisi tulla vastaan, monesti tehokkain laji on taksi ovelta ovelle.

Itse treenasin potkunyrkkeilyä (kilpailumielessä) mutta tiedostin sen olevan vain urheilua. Kiva käydä toteamassa taitonsa kehässä. En tiedä mihin tilanteeseen porukka treenaa noita hengensäilytyslajeja, itse olen aina selvinnyt naurulla tai sitten juoksulla.

Mike

Ehkä noihin ei ole osallistuneet alan parhaat? tämä lajihan on todella tarkkaan "suojeltu", eli edes opettaa et saa ilman virallista lupaa "liitolta".

Toisekseen onks noissa UFC kisoissa siis kaikki lajit vai vaan joitain lajeja? meinaan että jopa karatesta (kun se nyt kaikista on niin perinteinen ja tylsä) on variaatioita joissa opetetaan suomeksi sanottuna tappamaan vastustaja. (tälläisiä varmaan on suomeen turha odottaa/tuskin kisataan ikinä missään).

Lisäksi maailmalla on muitakin kuten tämä > http://www.thingsasian.com/goto_article/article.1579.html

Sanosin että on varmaan aika tehokas.

Sellaiset tyypit, jotka treenaavat jotain UFC:tä varten, treenaavat mieluummin pelkästään niitä tekniikoita joita voivat käyttää häkissä, so. painia, BJJ:tä, MT:tä, nekkausta jne. Tämähän on ihan selvä.

Tätä tarkoitin sillä "horses for courses" -- eihän nyrkkeilijäkään treenaa potkuja, kun ei siitä ole matsissa mitään hyötyä, miksi siis joku UFC- ottelija treenaisi KM:ää?

- JjP

Vapaaottelukilpailuissa ei otella laji vastaan laji, vaan ottelija vastaan ottelija. Monet kuitenkin vääristävät lajin paremmuutta kyseisen menestyneen ottelijan meriiteillään. Se on todella hankalaa erotella vapaaotteluissa mitä lajia kukakin ottelija harrastaa. Kukaan karateka ei ottele Karate-tyylisessä otteluasennossa jne. Ja tommoiset ylivoimaiset lajit, ovat bullshittiä.

Kaikilla ottelijoilla on kaksi jalkaa ja kaksi kättä ja rajallinen nopeus, voima ja taito. Kyllä ne menestyneimmät ottelijat on ne, jotka osaavat monista lajeista kaiken tarpeellisen. Ja ne on useimmiten peruslyönnit, alapotkut, sidonnat, maahanviennit, lukot, kuristukset.... noihin edellä mainittuihin lisää voiman, nopeuden, vapaaotteluihin tarvittavan luonteen sekä kovan fyysisen kunnon niin aika pitkälle pääsee, ja loppujen lopuksi paremmuuden ratkaisee yksilö, ei laji.

Originally posted by taisto
En tiedä mihin tilanteeseen porukka treenaa noita hengensäilytyslajeja, itse olen aina selvinnyt naurulla tai sitten juoksulla.

Jonain päivänä vastassa voi olla Mike Tyson -tyyppinen korvia syövä raiskaaja. Tai sitten muuten vaan ei ehdi juoksemaan karkuun, eikä se naurata kun taksikeskuksessa on ruuhkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Hannibal
eikä se naurata kun taksikeskuksessa on ruuhkaa.

*kierii lattialla* :kippis1:

ei naurata ei...:D ja monastiko siinä aamuneljän-puoliviiden välillä se taksi tulee alle viidessä minuutissa paikalle...? vaikkei edes tappelemaan joutuisi, niin pizzat kerkiää jäähtyä... :p

Jonain päivänä vastassa voi olla Mike Tyson -tyyppinen korvia syövä raiskaaja. Tai sitten muuten vaan ei ehdi juoksemaan karkuun, eikä se naurata kun taksikeskuksessa on ruuhkaa.

Puhuin ennakoinnista. Taksin voi soittaa vaikka tuntia aikaisemmin siihen baarin eteen. Nainen joutuu pienemmällä todenäköisyydellä raiskatuksi taksissa kuin puiston poikki kävellessä.

Nämä tilanteet missä olen juossut ovat olleet "etelässä" 6 vs. 1 ryöstöyritys sekä kaksi isoa afro-amerikkalaista vastaan taisto ja silloinen taistotar tyhjällä metroasemalla Nyy Jorkissa. Silloinkin kerkesi juoksemaan, pitää vain lukea tilannetta.

Originally posted by taisto
Puhuin ennakoinnista. Taksin voi soittaa vaikka tuntia aikaisemmin siihen baarin eteen. Nainen joutuu pienemmällä todenäköisyydellä raiskatuksi taksissa kuin puiston poikki kävellessä.

No enhän minä tuota tajunnut. Krav Maga ja muut itsepuolustusvalmiuksia antavat lajit ovat aivan turhia. Pitää vain ennakoida ja lukea tilannetta. Ja taksi kannattaa tilata vähintään puolta tuntia ennen kuin törmää siihen korvia syövään raiskaajaan. :kippis1:

No enhän minä tuota tajunnut.

Näin sitä joskus elämässä käy. :kippis1: :p

No onpas tämä nyt menny yhdeksi kädenväännöksi...
Itse vaan ajattelin että jos tuossa syksyllä vois rueta sitten hieman painoa pudottelemaan, ei mitekään hirveetä laihdutusta päälle mutta kuitenkin nii jos ottais ton krav magan mukaan aerobiseksi. Mua kun ei henkilökohtaisesti kovin kauheasti kiinnosta juosta tai polkea pyörällä. Mitäs ootte mieltä tästä että sopisko se tähän?

Originally posted by Mike
Pointti on se, että jos krav maga on niin mahdottoman tehokas että nainenkin taltuttaa isomman miehen, niin miksi krav magan maailman parhaat eivät pärjää UFC otteluissa?
No katsos kun ne maailman parhaat on tälläkin hetkellä siellä Bagdadin maastossa valmiina puhkomaan aleijuhalamaikkulin silmiä ja muutenkin valmistautumassa sotimahan. Ei siinä enää ole aikaa käydä missään UFC:n tai Priden kisoissa potkimassa muita munille.:D

Ei vaineskaan kyllähän ne ketkä noissa octakonissa "vai mikä onkaan" pärjää, hallitsevat monen lajin summan. Eli painin, lukottamisen, nyrkkeilyn ja potkut. Näillä ei kuitenkaan pärjää vielä. Pitää omata sellanen kova pää mikä kestää hakkaamista, potkimista, räkimistä ja vaikka Suomen talven ilman pipoa että pärjää.

No katsos kun ne maailman parhaat on tälläkin hetkellä siellä Bagdadin maastossa valmiina puhkomaan aleijuhalamaikkulin silmiä ja muutenkin valmistautumassa sotimahan. Ei siinä enää ole aikaa käydä missään UFC:n tai Priden kisoissa potkimassa muita munille.:D

Ei vaineskaan kyllähän ne ketkä noissa octakonissa "vai mikä onkaan" pärjää, hallitsevat monen lajin summan. Eli painin, lukottamisen, nyrkkeilyn ja potkut. Näillä ei kuitenkaan pärjää vielä. Pitää omata sellanen kova pää mikä kestää hakkaamista, potkimista, räkimistä ja vaikka Suomen talven ilman pipoa että pärjää.

:lol1:

Originally posted by Mike
:D
Silmiin tökkimiseen nyt ei pahemmin treeniä tartte, turha laji sanon minä.

Mun mielestä se on turha laji ja aivan liian yliarvostettu, ehkä monien vuosien intensiivisen treenaamisen jälkeen se on tehokas, sitä ennen se on pelkää hypetystä mukamas tehokkaanakin lajina.

No anyways, jos katsoo UFC turnauksia niin ei siellä krav magan harrastajia paljoa finaaleissa ole, tosin siellä on munasuojat ja silmiin tökkiminen on kielletty.

Eipä ole muitakaan lajeja kehitetty varta vasten häkkitappeluun. Pointti on se, että jos krav maga on niin mahdottoman tehokas että nainenkin taltuttaa isomman miehen, niin miksi krav magan maailman parhaat eivät pärjää UFC otteluissa?
;)

Mike taitaa luetella tässä pikkuhiljaa kaikki hölmöimmat mielipiteet ja analogiat mitä löytyy. Et liene paljoa KM treeneissä ollut jos mielikuva lajista on yhtä kuin silmiin tökkiminen? En minäkään mutta sen verran olen magaajien kanssa myllännyt että olen huomannut sieltä löytyvän paljon muutakin kuin silmä- ja pallihyökkäyksiä. Alkeiskurssinko jälkeen sitä pitäisi joka pojasta ja tytöstä luoda lähitaistelutaitojen erikoisosaaja jotta lajia voisi kutsua tehokkaaksi? Jos olet kykenevä luomaan sellaisen lajin niin tee se, uskon että sellaisella lajilla tekee isostipaljon rahaa esim. jenkeissä.

On erittäin ontuvaa alkaa jankuttamaan siitä että taistelu-/itsepuolustuslaji ei ole se paras mahdollinen tekniikkakokoelma vapaaotteluun. Tämän päivän vapaaottelijat treenaavat vapaaottelua (iso yllätys). Kyllä, pelkästään häkkitappelua varten kehitettyä lajia. Lion´s den, Brazilian Top Team, Takada´s dojo,.. ottelijat ei nuissa treenata mitään itsepuolustustekniikoita. Entäpä sama kääntäen, onko sitten vapaaottelun tekniikat ja strategiat mielestäsi parasta mitä itsepuolustukseen voi treenata? Paljonko luulet normi-tytön hyötyvän shootista ja kahdenjalan alasviennistä?

Itse mä olen joskus Km näytöksen nähnyt, siinä mun kokemus lajista.
4 kaveria treenaillut lajia, kaikilla ennen aloittelua vuosien full contact tausta, joista 3 otelleet.
1 piti lajita, treenaa vieläkin, toinen varmaan treenaisi, mutta heitettiin vittuun nuoruuden hölmöilyjen takia, 2 piti hommaa pelleilynä.

Originally posted by NHB
Tämän päivän vapaaottelijat treenaavat vapaaottelua (iso yllätys).

Ja ne jotka asuvat pääkaupunki seudulla niin kamppailuopistolla näkyi juuri alkaneen (Vale Tudo/Mix-Fight ke 19.2.2003 klo 18.30) "vapaaottelun" peruskurssi. Saattaa olla monille yllätys mutta vapaaottelusta on suomessa jopa salikilpailuja joten ensimmäinen ottelu ei välttämättä ole heti pridessä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom