GSM ja säteily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nilsson
  • Aloitettu Aloitettu
Ankka sanoi:
Mikä lie ollu, itsellä aiheuttaa ainakin kutinaa. Esimerkiksi jos känny on vyökotelossa niin alkaa nivusia kutittamaan ja jos känny on takin povitaskussa, niin alkaa kutittamaan rintaa.

Mä oon huomannut ihan saman asian.

[SIZE=-2]On se värinähälytys vaan niin kätevä.[/SIZE] :eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
L0b0 sanoi:
Toi tais olla jotenki psykologista, eli tavallaan aivos reagoi siihen sillähetkellä kun kuulet soittoäänen, mutta jotenki tajuat itse sen, että ennalta-aavistit tjsp, jostain luin jotain ton suuntaista.

Vähän sama asia, kun monesti luulee heräävänsä just ennenku kello soi ja sit parin sekunnin päästä kello soikin. Todellisuudessa kello on soinut kokoajan, mut sä tajuat tilanteen vasta myöhemmin.

Mutta jos ihan järkevästi keskustellaan, niin tässä on todennäköisesti se järkevä selitys asiaan.

Ja ainahan asian voi testata. Helpostihan saman pöydän ääreen saa vaikkapa 5 kännykkää. Sitten vaan kaverin silmät tiukasti siteen alle ja soitto yhteen puhelimeen. Jos vaikka 5 kertaa perättäin ottaa oikein puhelimen käteensä, on jo pakko uskoa että se aistii sen säteilyn

Niin ja ne värinätkin pois päältä äänien lisäksi... :D

Mäkin aina töissä ollessa tiedän etukäteen jos tulee viesti tai puhelu. Tuo vanhahko monitori nimittäin ottaa sen verran hyvin häiriötä, että kuva alkaa "hieman" hyppiä... :)

Viimeisimmätkin tutkimukset koskien lisääntynyttä aivokasvainriskiä ovat ristiriitaisia. Ei voida osoittaa matkapuhelimen käytön terveysvaaroja, mutta vaarattomaksikaan sitä ei voida julistaa. Kuulohermon vaurioitumista tutkittaessa on tultu samaan lopputulemaan. Ongelmallisia tekijöitä ovat altistuksen arviointi, pitkä latenssiaika (esim. syövän puhkeaminen min. 10 v.), altistuminen lapsuus-/nuoruusiällä, jne.

Tutkimuksista* voi kuitenkin vetää seuraavat johtopäätökset: handsfreen käyttö todennäköisesti laskee mahdollista riskiä tehokkaasti ja jos tähän ei ole mahdollisuutta, kannattanee käyttää puhelinta suunnilleen yhtä paljon molemmilla korvilla.

Sähköallergian olemassaoloa ole pystytty osoittamaan tieteellisesti, eli uskomuspuolelle mennään vahvasti.

*esim.
Hardell et al. Int J Oncol 1999;15:113-16
Dreyer et al. JAMA 1999;282:1814-16
Hardell et al. Eur J Cancer Prev 2002
Auvinen et al. Epidemiology 2002
Muscat et al. JAMA 2000
Inskip et al. NEJM 2001
Muscat et al. Neurology 2002

UKK sanoi:
Sähköallergian olemassaoloa ole pystytty osoittamaan tieteellisesti, eli uskomuspuolelle mennään vahvasti.

[/SIZE]

Toisaalta sehän tiedetään, että ihan ison sähkölinjan alla asuminen ei ole hyväksi, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Vai olenko ihan väärässä? Mutta jos muistan oikein, niin onko kyse vaan siitä, että kodinkoneitten säteily tms on niin vähäistä, ettei se pysty aiheuttamaan mitään reaktioita, vaikka isot sähkölinjat pitkällä aikavälillä haitallisia olisivatkin?

Minunkin olisi varmaan syytä mennä nuppinikkarille, koska minusta tuntuu, että kostealla ilmalla voimajohdoista kuuluu ääntä, kun ihan alta kävelee. Voivatko ne oikeasti humista tms?

reinhardt sanoi:
Minunkin olisi varmaan syytä mennä nuppinikkarille, koska minusta tuntuu, että kostealla ilmalla voimajohdoista kuuluu ääntä, kun ihan alta kävelee. Voivatko ne oikeasti humista tms?

Kyllä voivat ja siinä ei ole mitään epänormaalia.

reinhardt sanoi:
Toisaalta sehän tiedetään, että ihan ison sähkölinjan alla asuminen ei ole hyväksi, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Vai olenko ihan väärässä?

Aihetta on tutkittu jonkin verran ja näyttäisi, että haitallisia terveysvaikutuksia saattaa olla, etenkin lapsilla. Vaikutukset näyttäisivät lisääntyvän suhteessa magneettikentän voimakkuuteen. Maalaisjärjellä ajatellen kannattanee varmuuden vuoksi rakentaa talonsa vähän kaummaksi siirtolinjoista.

reinhardt sanoi:
Mutta jos muistan oikein, niin onko kyse vaan siitä, että kodinkoneitten säteily tms on niin vähäistä, ettei se pysty aiheuttamaan mitään reaktioita, vaikka isot sähkölinjat pitkällä aikavälillä haitallisia olisivatkin?

Muistat oikein, kodinkoneet eivät tuota tarpeeksi voimakkaita magneettikenttiä.

setae Hän varmaan herää myös hetkeä ennen kuin herätyskello soi?
Pitäisiköhän tässä itse sitten aloittaa kampanja herätyskellojen säteilyn vaarallisuudesta, kun herään lähes aina minuttia-paria ennen..

Joo Kannatetaan, ite heräsin viimeksi tänää 2 min ennen kellon sointia ja tiesin että on aika nousta.. :D

En pitäis mitenkään ihmeellisenä, että joku voi tuntea sen kun gesmin lähetin herää esim. juuri ennen tekstarin tai soiton tuloa. Sieltä kuitenkin pari wattia puksuttaa ulos ja kyllä siitä osa sitoutuu lähellä olevaan kudokseen (= lämmittää). Jos pidempään puhuu luuri korvalla niin ainakin mulla tuntuu korva tosi kuumalta sen jälkeen.

EDIT: riippuu tietty myös havainnon todennäköisyys siitä, miten kaukana ollaan lähimmästä tukiasemasta. Mitä kauempana ollaan, sitä lujempaa se lähetin huutaa.

On näitä tyyppejä jotka väittävät olevansa sähkölle allergisia, ja väittävät saavansa erilaisia oireita lähes minkä tahansa sähkölaitteen läheisyydessä. Heillä on joku yhdistyskin. Olivat telkussa jossain ohjelmassa puhumassa siitä kuinka kännykät aiheuttaa heille hirveää tuskaa ja oireita. Siinä sitten tehtiin sokkotesti, eli oli useita kännyköitä eri pusseissa, joissain virta toisissa ei. Nämä tyypit eivät saaneet millään todennäköisyydellä osoitettua että tunnistaisivat missä kännykässä on virta päällä ja missä ei.
:david:

PS. Mä herään aina 15 min ennen puhelimen herätyssoittoa. Eikä mun puhelin soi kuin minuutin. :lol2:

tiedän tyypin jolle sanottiin että mitään ei voi enää tähdä (lekuri siis sanoi), mutta tyyppi itse keksi tai huomasi että on sähkö allerginen ja allergisuus johtui amalgaami paikoista. sitten kun paikat oli vaihdettu oireet katosivat.

Jissen sanoi:
On näitä tyyppejä jotka väittävät olevansa sähkölle allergisia

Muun muassa Norjan entinen pääministeri, Gro Harlem Brundtland, väittää olevansa yliherkkä sähkölle, kännyköille ja tietokoneille. Nykyisin Gro vaikuttaa WHO:n pääsihteerinä. Hevosmiesten tietotoimisto kertoo, ettei Gron toimistoon saa viedä kännyköitä. WHO tutkii sähköyliherkkyyttä ainakin puolitosissaan.

Brundtlandin vaivoista lisää täällä ja myös täällä. Itse pidän ilmiötä kiinnostavana pääasiassa psykologiselta katsontakannalta. Jonkin teorian mukaan muuttolinnut suunnistavat Maan magneettikentän mukaan, joten ehkäpä joku voi todellakin aistia sähkökenttiä. En kuitenkaan usko sähköyliherkkyyden olemassaoloon, ennen kuin asiasta on julkaistu vakavasti tehty tieteellinen tutkimus. Siihen asti, sähköyliherkkyys on :anssi:

Dopey sanoi:
En pitäis mitenkään ihmeellisenä, että joku voi tuntea sen kun gesmin lähetin herää esim. juuri ennen tekstarin tai soiton tuloa. Sieltä kuitenkin pari wattia puksuttaa ulos ja kyllä siitä osa sitoutuu lähellä olevaan kudokseen (= lämmittää). Jos pidempään puhuu luuri korvalla niin ainakin mulla tuntuu korva tosi kuumalta sen jälkeen.

Samalla lailla tuntuu tosiaan että korva tuntuu kuumalta.

No tässä kaikki keritään saada sen verran että säteilyä näin kännykkä aikakaudella että kun meidät haudataan niin aikamoinen valoilmiö on siellä kun haudassa hehkutaan vihreänä :D ..... ääh en jaksa huolehtia...

itse olen kelaillut semmosta asiaa,kun on ravintelin narikassa ja siellä takkien taskuissa 100puhelinta jotka soivat kilpaa.niin altistuukohan siinä liikaa.varsinkin kun tuulikaappi on terästä.olen lukenut että esim junavaunuissa (teräksinen kori) säteily nousee huimiin lukemiin...no tiedä häntä?

Dopey sanoi:
Jos pidempään puhuu luuri korvalla niin ainakin mulla tuntuu korva tosi kuumalta sen jälkeen.

Eiköhän saman vaikutusen saa jo kun pitää kättä korvalla (ilman puhelinta) kymmenen minuuttia. :)

nilsson sanoi:
Mitäs mieltä olette kännyköistä ja mobiiliverkoista onko vaaratonta tai piilekö terveydelliset haitat nurkan takana tyyliin asbestia ja 50 lukua ?

Ei ole välttämättä vaaratonta - 2 wattia säteilee muutama milli aivoista...GSM ollut käytössä vasta reilut kymmenen vuotta ja jos aiheuttaisi terveydellisiä riskejä ne olisivat ilmeisesti vasta tulossa

nimimerkki "nappikuuloke"

iso-erno sanoi:
itse olen kelaillut semmosta asiaa,kun on ravintelin narikassa ja siellä takkien taskuissa 100puhelinta jotka soivat kilpaa.niin altistuukohan siinä liikaa.varsinkin kun tuulikaappi on terästä.olen lukenut että esim junavaunuissa (teräksinen kori) säteily nousee huimiin lukemiin...no tiedä häntä?

Säteilijän eli puhelimen etäisyys esim. aivoista on tässä hyvin ratkaisevaa eli yksi puhelin korvalla pahempi kuin sata huoneessa metrien etäisyydellä

FFQ sanoi:
Eiköhän saman vaikutusen saa jo kun pitää kättä korvalla (ilman puhelinta) kymmenen minuuttia. :)
Tottakai saa. Mikähän oli pointtina?

muzzi sanoi:
Säteilijän eli puhelimen etäisyys esim. aivoista on tässä hyvin ratkaisevaa eli yksi puhelin korvalla pahempi kuin sata huoneessa metrien etäisyydellä

Eiköhän se säteilyn kokonaisvoimakkuus ole ratkaiseva. Siihen vain tarvitaan huomattavasti enemmän energiaa, jotta metrin päästä saadaan samankaltainen vaikutus. 100 kännykää voisi riittää. Sama homma kuin ääniaalloilla/lämmöllä tai muulla energiamuodolla. Mieluummin kuuntelen nappikuulokkeesta suht. kovalla kuin metrin päästä olevasta 500 watin kaiuttimesta täysiä.

Vaikka sähkö kulkisi 5cm muuntajassa niin se ehtii aiheuttaa magneettikentän. Samoin sähköjohdot aiheuttavat silloin magneettikenttää ja ne taas kiertävät koko taloa. Että jos sille sähkölle voi olla allerginen, niin ei se enää siitä muuntajan pituudesta ole kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom