Lahtelainen lukkopainija pääsi hiljentämään täyden areenan Lontoossa - "Ihan kuin olisi ollut vapaaottelu- tai nyrkkeilyillassa"
Tuomas Simola on saamassa nostetta uralleen kamppailu-urheilijana. Kuva: Mirja Hussain
Lahtelainen lukkopainija
Tuomas Simola pääsi lauantaina kokemaan urheilu-uransa tähänastisen kohokohdan, kun hän otteli Lontoossa O2-areenassa järjestetyssä Polaris-kutsuturnauksessa.
Turnaus pidettiin areenan Indigo-salissa, joka on tarkoitettu muun muassa pienemmän kokoluokan konsertteihin. Tupa oli täynnä, lehtereillä oli noin 1 600 katsojaa.
- En ole tämän lajin parissa vastaavaa tunnelmaa ennen kokenut. Ihan kuin olisi ollut vapaaottelu- tai nyrkkeilyillassa. Yleisö esimerkiksi lauloi, Simola kertoo.
Meteli vaimeni siinä vaiheessa, kun Simola voitti vastustajansa, britti
Jamie Scottin.
- Hän on Lontoosta. Minut tuotiin sinne vähän kuin viholliseksi, Simola taustoittaa.
- Kun matsi oli, ei paljon enää laulu raiannut. Olin vähän ilonpilaajana siellä.
Kymmenen minuutin otteluaika käytettiin täyteen. Sen jälkeen Simola julistettiin voittajaksi kaikin tuomariäänin.
- Ehdin jälkikäteen katsoa ottelun selostuksella, ja juontajat sanoivat, että oli hyvää urheiluhenkeä. Pikkusikaa vedettiin molemmat, mutta se kuuluu asiaan. Rehdissä mutta kovassa hengessä oteltiin.
- Meriiteiltäni olin vastustajaa kovempi. Ei minulla ollut epäselvyyttä etukäteen, ettenkö voittaisi, mutta ikinä ei ole matsi noin paljon hermostuttanut ja jännittänyt.
Tähdille tonneja, muille kulurahoja
Viidettä kertaa järjestetty Polaris on brasilialaisen jiu-jutsun ja lukkopainin suurimpia kutsuturnauksia. Simolalle paikka aukesi hänen oman aloitteellisuutensa ansiosta.
- Otin järjestäjiin yhteyttä ja esittelin itseni. Heidän kiinnostuksensa nousi, ja lopulta tuli ilmoitus, että olisi paikka tarjolla.
Simolan vanavedessä turnaukseen pääsivät hänen seuratoverinsa
Tommi Pulkkanen Lahden Gentaista ja
Elviira Karppinen Tampereelta.
Simolalle ei ottelusta palkkiota maksettu, mutta matkakulut katettiin.
- Raa'alla matematiikalla jäin vähän miinukselle. Pääotteluiden maailmantähdet tienasivat varmaan hyvinkin kymppitonnin.
Jonakin päivänä Simola, 26, haluaa itse olla niiden joukossa, jotka lajilla tekevät rahaa.
- Jokainen voitto tuollaisessa tapahtumassa on askel sitä kohti. Kamppailulajeissa voitot nostavat aina nimeä ja markkina-arvoa.
Simolan kilpailukausi jatkuu ensi viikonloppuna Finnish Openissa Helsingissä. Kisoissa on mukana kaikkiaan kymmenkunta Lahden Gentain ottelijaa.