Google+

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
PetaPixel -sivusto on tehnyt mielenkiintoisen tutkielman Googlen uuden Google+ nimisen sosiaalisen verkon käyttöehdoista, koskien valokuvaajan näkökulmaa. Havainnon on oikeastaan tehnyt Scott Bourne joka nosti vastaavanlaisen hälyn huomattuaan Twitterin kuvanjako -palvelussa jokunen aika sitten aivan vastaavan epäkohdan. Nyt myös The Washington Post -lehti on tarttunut samaan asiaan joten valotetaanpa hieman asiaa.

Näin Bourne lainasi Google+ -palvelun käyttöehtoja kirjoituksessaan, sanoen samalla että, "Huomioikaa nämä seuraavat poiminnat..": (teksti on lyhentäen ja vapaasti käännetty suomeksi)

“Lähettämällä, julkaisemalla tai esittämällä sisältöä annat Googlelle peruuttamattoman, maailmanlaajuisen, rojalttivapaan lisenssin muokata, kääntää, kopioida, julkaista, julkisesti esittää ja jakaa mitä tahansa sisältöä sinä olet lähettänyt, julkaissut tai esittänyt Googlen palvelussa."

“Myönnät että tämä lisenssi antaa Googlelle oikeuden tarjota kyseistä sisältöä muille yhtiöille, organisaatioille ja yksityisille henkilöille joiden kanssa Google on tekemisissä tavalla tai toisella"

“Ymmärrät että, Google voi (a) välittää sinun tuottamaasi sisältöä eteenpäin monissa eri verkoissa ja medioissa, ja (b) tehdä stuottamaasi sisältöön muutoksia jotta sitä voidaan esittää erilaisissa verkoissa, laitteissa ja palveluissa. Myönnät siis että, Googlella on oikeus näihin toimenpiteisiin."

PetaPixel puolestaan havaitsi että, Bourne oli jättänyt Tietyt kohdat kokonaan pois valitsemistaan käyttöehtojen kohdista:

"Säilytät tekinoikeutesi ja muut oikeudet jotka jo omistat sisältöösi jonka julkaiset, esität tai lähetät Googlen palveluissa. Lähettämällä, julkaisemalla tai esittämällä sisältöä annat Googlelle peruuttamattoman, maailmanlaajuisen, rojalttivapaan lisenssin muokata, kääntää, kopioida, julkaista, julkisesti esittää ja jakaa mitä tahansa sisältöä sinä olet lähettänyt, julkaissut tai esittänyt Googlen palvelussa. Tämän lisenssin ainoa käyttötarkoitus on sallia Googlelle kyseisen sisällön esittäminen ja jakelu palveluissaan, lisenssi voidaan tietyissä tapauksissa kumota."

Valokuvaajan näkökulmasta katsottuna on siis jälleen näin että, mikäli julkaiset kuviasi Google+ -palvelussa annat Googlelle kohtuullisen vapaat kädet tehdä kuvillasi(tai videoillasi) aivan mitä he Googlella haluavatkaan tehdä niillä, ja täysin ilmaiseksi. Sama käytäntö on myös Facebookissa, ideana kyseiselle lisenssille on siinä että USA:n lainsäädäntö ei salli muuten kyseisten palveluiden olemassa oloa, tai niiden toimintaa.

http://mato78.com/uutiset/tietoturv...-googlelle-taeydet-oikeudet-siihen-ilmaiseksi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi on vain varotoimenpide jenkkien vammaisen lain varalta. Eli jenkeissä olisi mahdollista varmaan nostaa syyte laittomasta kuvan käytöstä Googlea vastaan lataamalla sinne palveluun eka kuva ja sitten nostamalla syyte luvattomasta kuvan käytöstä. Koska nyt automaattisesti jokainen kuva joka sinne lisätään, on jo automaattisesti Googlen käytössä.

Toi on vain varotoimenpide jenkkien vammaisen lain varalta. Eli jenkeissä olisi mahdollista varmaan nostaa syyte laittomasta kuvan käytöstä Googlea vastaan lataamalla sinne palveluun eka kuva ja sitten nostamalla syyte luvattomasta kuvan käytöstä. Koska nyt automaattisesti jokainen kuva joka sinne lisätään, on jo automaattisesti Googlen käytössä.

Totta.

Facebook alkoi vituttaa ku huomasin että jos mä kirjoitan mun vanhan peruskoulun nimen googlen kuvahakuun, tulee yks mun kuva facebookista heti ekalle riville. Eikä kuvan pitäis näkyä ku frendeille :) Mä toivon et google+ kuvat on ja pysyy myös siellä.

Mut toisaalta, ite mä ne kuvat sinne oon riskit tiedostaen ladannu..

Jahas, pääsin kenttäkokeiluun tässä. Harmi ettei ole kovinkaan montaa kaveria vielä tässä, jää suurin hyöty tästäkin antamatta googlelle.

Pistin Pehvanssille ja Parstulle kutsut.

Kuun lopussa tosiaan aikovat avata kaikille, kunhan testaus on ohi (Varmaan oli kaikille selvillä ^_^)

Otetaan myös testiin, siis sillä edellytyksellä, että joltain heruu invite...

nigster ät pakkotoisto.com

Kiitos!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom