Google Chrome

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan mielenkiinnosta: Saisko tarkempia perusteluita, miksi se on parempi ja mikä Firefoxissa on niin kankeaa? En ole kovin paljoa Chromea käyttänyt, koska en ole kokenut mitään ongelmaa FF:n käytössä, joten ihan oikeasti ei ole pahemmin tietoa siitä, miten käyttökokemus eroaa. Nyt kuitenkin innostuin tutkimaan asioita kun halusin maksimoida hyötypinta-alan läppärin pienellä näytöllä ja Chromeakin siinä haettiin ratkaisuksi. Päädyin kuitenkin säätämään Firefoxin tämän ohjeen mukaiseksi.
  1. Heti kärkeen totean että niin, jouduit siis säätämään saadaksesi Firefoxin toimimaan yhtä minimalistiseksi kuten Chrome. F11 full screen moodin voi mun mielestä unohtaa, joku sen kuitenkin sanoo kohta, eihän se ole "täysverinen" selainnäkymä. Chrome kuitenkin on paljon minimalistisempi kuin Firefox suoraan pakasta vedettynä, mutta toiminnot yhtä laajasti kuin Firefoxissa.
  2. Mitä Chromesta voisi muuta sanoa, siinä on mukana nykyään Flash ja PDF lukija. Noita ei siis tarvitse ladata ollenkaan.
  3. Chromessa on sisäänrakennettu Google Translate (Firefoxissa ehkä lisäosa?) joka toimii aivan loistavasti, ja käännös on helposti tarpeeksi hyvä jotta saa etsimänsä tiedon.
  4. Chromen osoitekenttä on paljon muuta kuin miltä näyttää. Se on suoraan itsessän hakukenttä (Googlaa: Chrome omnibox), ei erillinen kuten Firefoxissa, JA jos käyt sivulla jossa kunnon haku (esim. IMDB, TV.com, Wikipedia, ja satoja muita) niin kun kirjoitat vaikka imdb.com ja painat tab niin sen jälkeen kirjoitettu teksti on suoraan haku sillä sivustolla sen omalla hakukoneella. Eli esim. jos kirjoitat osoitekenttään ensin "en.wik" ja painat TAB, ja sitten "Bill Clinton" niin se hakee enkku Wikipedia omalla haulla Bill Clintonia. Ei tarvitse edes kirjoittaa kokonaan kun on kerran käynyt. Video, tosin tuossa ei ole saittien omia searchejä näytetty.

Tuossa mitä tuli äkkiseltään mieleen, ja nuo muutamat asiat jo parantaa kokemusta aika paljon. Keveys ja nopeus on plussaa tohon päälle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Chrome on ihan kiitettävän nopea selain, ainakin tuo uusin Canary-build missä on taas joku paranneltu JS-moottori. Raskaat sivustot latautuivat selvästi nopeammin kuin muilla selaimilla.

Chromen osoitekenttä on paljon muuta kuin miltä näyttää. Se on suoraan itsessän hakukenttä (Googlaa: Chrome omnibox), ei erillinen kuten Firefoxissa, JA jos käyt sivulla jossa kunnon haku (esim. IMDB, TV.com, Wikipedia, ja satoja muita) niin kun kirjoitat vaikka imdb.com ja painat tab niin sen jälkeen kirjoitettu teksti on suoraan haku sillä sivustolla sen omalla hakukoneella. Eli esim. jos kirjoitat osoitekenttään ensin "en.wik" ja painat TAB, ja sitten "Bill Clinton" niin se hakee enkku Wikipedia omalla haulla Bill Clintonia. Ei tarvitse edes kirjoittaa kokonaan kun on kerran käynyt. Video, tosin tuossa ei ole saittien omia searchejä näytetty.

Hmm ei tule nyt mieleen miten tuo eroaa merkittävästi Firefoxin osoitekentästä, kun sekin hakee suoraan hakukoneesta, kirjanmerkeistä ja muiden sivujen hakukentistä. Tosin nuo omat haut joutuu määrittelemään itse, esim. wikipedian hakukentässä "Lisää pikakomento tälle haulle" ja määritän sille vaikkapa komennon "wiki", sitten jatkossa kun haen wikipediasta niin osoiteriville pitää kirjoittaa "wiki hakusana".

Firefox 4 muuten osaa tuon aiemmin mainitun textarea-laatikon venytyksenkin nykyään.

Kannattaa käydä asentamassa tuo request blokkeri (Disconnect)
Estää googlea, facebookkia, twitteriä, yms. keräämästä sitä tietoa.

Jos se yksityisyys nyt on tärkeetä. Eikä haluu et koko maailma tietää et hihhuloi siellä pokesivuilla päivät pitkät.

Toimiiko muilla chromen käyttäjillä tämä sivu:
http://www.mol.fi/paikat/ ?

Mulla on ennen toiminut ja nyt toimii kyllä operalla, firefoxilla ja IE:llä, mutta ei chromella. En siis pysty kirjoittamaan yhteenkään kenttään mitään.

Chromen käyttäjät ei hae työpaikkoja.

Ei vaa... kyllä tuo toimii.

Vielä kun tulis tuo ChromeOS testailtavaks. Vaikkei nyt ookkaa nähny ku vasta näitä mainosvideoita ni hyvältä tuntuu vaikuttavan.

Oon käyttänyt chromea varmaan miltei vuoden eikä mitään ongelmaa pakkiksen suhteen.

Jostain syystä nykyään väittää tuossa etusivulla etten ole kirjautunut sisään mutta sitten itse keskusteluketjuissa kuitenkin olen. Liekö joko päivitysversio moka...

Hmm ei tule nyt mieleen miten tuo eroaa merkittävästi Firefoxin osoitekentästä, kun sekin hakee suoraan hakukoneesta, kirjanmerkeistä ja muiden sivujen hakukentistä. Tosin nuo omat haut joutuu määrittelemään itse, esim. wikipedian hakukentässä "Lisää pikakomento tälle haulle" ja määritän sille vaikkapa komennon "wiki", sitten jatkossa kun haen wikipediasta niin osoiteriville pitää kirjoittaa "wiki hakusana".
Tuo on kuitenkin erillinen kenttä. Chromessa kuitenkin kun kirjottelet osoitekenttään se ehdottaa joko tota TAB nappia ja siten hakua, tai sitten aiemmin käytyä sivua (myös sivun sisällön perusteella, ei vain URLin), ja tietenkin vielä itse Google hakua.

Tuo "pikakomento hakusana" käytti silti Googlea? Vasta jos valitsi esim. Wikipedia haun ja kirjoitti niin se avasi hakutulokset ihan Wikipediassa?

Mites Chrome pelittää Pakkiksella, onko bugailua?
Ei ole bugailua, parilta kohtaa ehkä parempi vs. Firefox (stable release versio)... eli kuvien lisäyksessä tuo Firefoxin törkeän hidas popup setti on aika rasittava. Toki siinä on lisäfeatureita... mutta itse en näe kovin tarpeellisina. Toinen on toi vastauslaatikon venytys, mutta kuulemma nyt uudessa Firefox betassa on tuo sama.

Tuo on kuitenkin erillinen kenttä. Chromessa kuitenkin kun kirjottelet osoitekenttään se ehdottaa joko tota TAB nappia ja siten hakua, tai sitten aiemmin käytyä sivua (myös sivun sisällön perusteella, ei vain URLin), ja tietenkin vielä itse Google hakua.

Tuo "pikakomento hakusana" käytti silti Googlea? Vasta jos valitsi esim. Wikipedia haun ja kirjoitti niin se avasi hakutulokset ihan Wikipediassa?

Eikun ihan osoitekentästä puhun, jos siihen ei kirjoita urlia niin se hakee googlesta (Firefox 4:ssä oletuksena), sen oman hakukentänhän saa heitettyä pois. Tuo pikakomento käyttää nimenomaan sitä wikipedian omaa hakua suoraan, sen komennon voi määrittää mille tahansa hakukentälle.

http://support.mozilla.com/en-US/kb/Smart keywords

Eikun ihan osoitekentästä puhun, jos siihen ei kirjoita urlia niin se hakee googlesta (Firefox 4:ssä oletuksena), sen oman hakukentänhän saa heitettyä pois. Tuo pikakomento käyttää nimenomaan sitä wikipedian omaa hakua suoraan, sen komennon voi määrittää mille tahansa hakukentälle.
Okei, nyt huomasin ja testasin. Puuttuu edelleen Googlen instant search tulokset siitä, tuleekohan niitä nelosessa vai onko se Googlen puolesta estettynä? Tuo toki tapahtuu Firefoxin erillisessä hakuboksissa jos Google valittuna. Ainakaan mulla ei tehnyt tuota tossa osoitekentässä, ja puhutaan stable versiosta.

Okei, nyt huomasin ja testasin. Puuttuu edelleen Googlen instant search tulokset siitä, tuleekohan niitä nelosessa vai onko se Googlen puolesta estettynä? Tuo toki tapahtuu Firefoxin erillisessä hakuboksissa jos Google valittuna. Ainakaan mulla ei tehnyt tuota tossa osoitekentässä, ja puhutaan stable versiosta.

Jep ne taitaa puuttua, ei sitten tietoa onko tulossa myöhemmin kun tuntuvat kopioivan ominaisuuksia puolin ja toisin.

tuntuvat kopioivan ominaisuuksia puolin ja toisin.
Hyvä että tekevät niin. Ei se ainakaan mua haittaa, ja ainahan se niin menee.

Tulee mieleen nämä "Apple teki tän jo" -keskustelut ym.... mitä sitten? :)

Saapahan sitten kaikki nauttia samoista loistavista featureista omalla alustallaan, oli se selain tai käyttis tai mikä vain.

Hyvä että tekevät niin. Ei se ainakaan mua haittaa, ja ainahan se niin menee.

Tulee mieleen nämä "Apple teki tän jo" -keskustelut ym.... mitä sitten? :)

Saapahan sitten kaikki nauttia samoista loistavista featureista omalla alustallaan, oli se selain tai käyttis tai mikä vain.

Joo tottakai se on hyvä, eihän se ole keneltäkään pois jos tulee uusia ominaisuuksia. Vielä parempi jos juuri ne voi kytkeä pois mitä ei tarvitse.

Mites Chrome pelittää Pakkiksella, onko bugailua?
Valehtelin aiemmin, unohdin että ainakin yksi bugi mulla.

Piti muilta Chrome käyttäjiltä kysyä, että toimiikko teillä multiquote oikein siinä mielessä että kun olette vastanneet niin ne multiquote napit resetoituu?

Mulla siis niin, että jos käytän niitä ja vastaan niin viestin lähetyksen jälkeen ne on edelleen valittu. Eli jos samassa ketjussa vain vastaan lainaten niin siihen änkee taas ne samat multilainaukset. Ne pitää käsin ottaa pois... tuo siis vaikka selailee muualla välissä.

1. Heti kärkeen totean että niin, jouduit siis säätämään saadaksesi Firefoxin toimimaan yhtä minimalistiseksi kuten Chrome. F11 full screen moodin voi mun mielestä unohtaa, joku sen kuitenkin sanoo kohta, eihän se ole "täysverinen" selainnäkymä. Chrome kuitenkin on paljon minimalistisempi kuin Firefox suoraan pakasta vedettynä, mutta toiminnot yhtä laajasti kuin Firefoxissa.
  2. Mitä Chromesta voisi muuta sanoa, siinä on mukana nykyään Flash ja PDF lukija. Noita ei siis tarvitse ladata ollenkaan.
  3. Chromessa on sisäänrakennettu Google Translate (Firefoxissa ehkä lisäosa?) joka toimii aivan loistavasti, ja käännös on helposti tarpeeksi hyvä jotta saa etsimänsä tiedon.
  4. Chromen osoitekenttä on paljon muuta kuin miltä näyttää. Se on suoraan itsessän hakukenttä (Googlaa: Chrome omnibox), ei erillinen kuten Firefoxissa, JA jos käyt sivulla jossa kunnon haku (esim. IMDB, TV.com, Wikipedia, ja satoja muita) niin kun kirjoitat vaikka imdb.com ja painat tab niin sen jälkeen kirjoitettu teksti on suoraan haku sillä sivustolla sen omalla hakukoneella. Eli esim. jos kirjoitat osoitekenttään ensin "en.wik" ja painat TAB, ja sitten "Bill Clinton" niin se hakee enkku Wikipedia omalla haulla Bill Clintonia. Ei tarvitse edes kirjoittaa kokonaan kun on kerran käynyt. Video, tosin tuossa ei ole saittien omia searchejä näytetty.

Tuossa mitä tuli äkkiseltään mieleen, ja nuo muutamat asiat jo parantaa kokemusta aika paljon. Keveys ja nopeus on plussaa tohon päälle.

Kiitoksia. Ihan päteviä syitä varmasti, mutta mikään noista ei oikein omalla kohdalla muuta mitään.

1. Kyllä, näin tosiaan täytyi tehdä, mutta lopputuloksena on UI, joka vie vielä Chromeakin vähemmän tilaa. Tästä on enää vaikea kiristää, jos ei halua menettää mitään. Toki noin monen addonin kanssa tulee jossain vaiheessa varmasti jotain ongelmia kun firefox päivittyy.
2. OK
3. En koskaan käytä translatea
4. Tästä olivatkin muut jo kommentoineet ja pidän siitä, että itse osoitekenttä ehdottaa tuloksia vain kirjanmerkeistä ja historiasta. Toista kenttää on mielestäni ihan sujuva käyttää Google-hakuihin.

Chromen nopeutta on taidettu myös kehua, mutta itse en ole vähäisissä kokeiluissani huomannut kyllä mitään eroa usein käyttämilläni sivuilla. Sen verran pitkään Firefoxia on tullut käytettyä, että siihen on niin tuttunut, ettei ihan vaihtelun virkistävyyden takia jaksa uuden selaimen pikanäppäimiä jne opetella.

Oon käyttäny jo jonkun aikaa chromee ja tykkään kovasti, mutta pystyykö tässä mistään säätää sillee, että sivuhistoria ja hakutiedot sun muut poistuu aina ittestään, kun sulkee selaimen? Ei oo mikään iso ongelma mulle, mutta oon tottunu firefoxilla siihen vaan.

Oon käyttäny jo jonkun aikaa chromee ja tykkään kovasti, mutta pystyykö tässä mistään säätää sillee, että sivuhistoria ja hakutiedot sun muut poistuu aina ittestään, kun sulkee selaimen? Ei oo mikään iso ongelma mulle, mutta oon tottunu firefoxilla siihen vaan.
Tietääkseni ei. Kirjautumiset ja muut erillisten verkkosivujen tiedot saa häviämään sulkemisessa, mutta ei muuten.

Iso asia joillekin, eli asetus voisi olla tarjolla, vaikka itse en ymmärrä. Jos ei halua että mitään infoa ei selauksesta tallennu, niin käytä incognito ikkunaa. Se toimii täysin sen session kun selaat, mutta unohtaa kaiken jos suljet ikkunan. Voit vaikka tehdä Chrome -pikakuvakeestasi incognito ikkunan avaavan, ja selaat sillä. *linkki*

EDIT: Tietenkin huonoa tuossa se että kirjautumiset unohtuu joka kerta. Tosin onko tuo ongelma, jos ylipäätään haluaa että historiakin katoo aina sessioiden (sessioiden, höhöö) välissä.

Google julkaisi Chrome 9:n

Googlen Chrome-selain on saanut hyvää vastakaikua kuluttajien keskuudessa ja reilun kahden vuoden aikana se on onnistunut kahmimaan itselleen yli 10 prosentin osuuden selainmarkkinoista. Myös selaimen kehitysvauhti on ollut rivakkaa, sillä Googlen tavoitteena on julkaista kuuden viikon välein vakaa versio selaimestaan. Google jakaa vapaasti beetaversioitaan ja nyt Chrome 9:stä on julkaistu vakaa ei-beetaversio.

Chrome 9:ssä on tuettuna WebGL, jonka kehityksestä on vastuussa esimerkiksi OpenGL:stä ja OpenCL:stä tunnettava Khronos Group. WebGL:n päämääränä on tarjota 3D-grafiikkarajapinta webbiselaimiin, ja se perustuu OpenGL ES 2.0:aan ja käyttää muun muassa HTML5:n canvas-elementtejä.

Chrome 9:n yksi uusista ominaisuuksista on sisäänrakennettu Chrome Web Store, joka on saatavilla kuitenkin ainoastaan Yhdysvalloissa. Lisäksi mukana on Chrome Instant -hakutoiminto, joka hakee kohteita välittömästi kirjoitettaessa osoitekenttään ilman, että käyttäjän pitää vierailla Googlen kotisivuilla. Jälkimmäinen ominaisuus ei ole vakiona päällä, mutta sen saa kytkettyä käyttöön Options-valikon Basics-välilehdeltä.

Chrome 9:n vakaan version tarkka versionumero on 9.0.597.84 ja se on saatavilla Windows-, Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmille.
murobbs

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom