Goa

Mukavahan tuolla oli käydä. Viime helmikuussa olin kaksi viikkoa pakettimatkalla. Hotelli oli siis siinä Bagan ja Calanguten rajamaastossa joten hulinan keskipisteessä.
Me tehtiin niin että melkein joka päivä otettiin taksi ja lähdettiin johonkin pohjoisemmaksi rauhallisemmille rannoille. Ashvemissa yövyttiin pari yötä. Hinta oli jotain 6 euroa kahdelta yöltä.
Vaikka Goa olikin niin sanotusti kalliimpi kuin muu Intia meiltä meni emännän kanssa kimpassa rahaa alle 500 euroa kahdessa viikossa. Suurinosa ns päiväbudjetista meni taksimatkoihin.
Tehtiin yksi pitempikin reissu Hampin kaupunkiin noin 400 kilometrin pääsä Goalta. Junamatka kesti 8-10 tuntia.
Hotellien taso on aivan eri kuin esim Thaimaassa. Thaimaassa voi saada suht rouhean kämpän vaikka tähtiä olisi kaksi mutta kahden tähden hotelli Intiassa on aivan eri luokkaa.
Emännästä en tiedä mutta itse voisin lähteä uusiksi käymään vaikka etelä Goalla. Anjunan "hippi"markkinat oli aivan ahterista. Todella ruuhkaista ja sielläkin toinen repi kädestä ja kolmas korvasta. Ei sopinut mun mielenlaadulle ollenkaan.
Pohjoisen rannoista käytiin läpi Arambol, Ashvem, Morjim, VAgator ja Anjuna. Anjunan ranta oli aika olematon ja meri oli syönyt sen aika olemattomiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaveriporukan kans olis tarkoitus lähtä ens keväänä jos kaikki nyt järjestyy. Paljonko suurinpiirtein maksaa lento/junalippu Delhistä Goalle ja paljonko siinä välissä menee aikaa matkustustavasta riippuen? Ei vielä osaa päättää ottaisko pakettimatkan äkkilähtönä vai ihan pelkät lentoliput, riippuu siitä paljonko päätetään viettää tuolla.

Sama juttu, ei tullut kyllä mieleenikään vuokrata skootteria ja lähteä tonne itseään tappamaan, taksin kyydissäkin pelotti alussa ihan riittävästi kun ei ollut tottunut.

Joo liikenne vaati alussa kyllä tottumista. Me kyllä vuokrattiin skootteri yhdeksi päiväksi ja paineltiin kauemmas rannoille, kyllä me sitten ihan siinä keskustassakin ajeltiin. Liikenteessä pärjäs yllättävän hyvin kun malttoi jättää hermot kotiin ja ajoi vaan omaa tahtiaan, muut paineli sitten ohi. Me ei olla kumpikaan pahemmin ajeltu millään 2 pyöräisillä, joten senkin vuoksi oli "elämys". Olis voinut ottaa mopon kauemmaksikin aikaa käyttöön kun huomattiin, ettei se liikenne nyt niin paha ollutkaan. Ainoana ne vuokrafirmat sanoi, että periaatteessa olisi pitänyt olla moottoripyörä/mopo-kortti ajaakseen noilla ja jos poliisit olis pysäyttänyt niin olisi heti kannattanut raottaa vähän lompakkoaan (miten niin korruptoitunutta :) ).

Kaveriporukan kans olis tarkoitus lähtä ens keväänä jos kaikki nyt järjestyy. Paljonko suurinpiirtein maksaa lento/junalippu Delhistä Goalle ja paljonko siinä välissä menee aikaa matkustustavasta riippuen? Ei vielä osaa päättää ottaisko pakettimatkan äkkilähtönä vai ihan pelkät lentoliput, riippuu siitä paljonko päätetään viettää tuolla.

Välimatkaa Delhin ja Goan välillä on semmoset 1900km.
Suosittelen lämpimästi sitä lentämistä. Delhistä lentää päivittäin kaksi eri firmaa lentoja Goalle. Air Sahara & Indian Airlines. Hinta on about 250 dollaria per suunta.
Mun kokemuksethan liittyi vain tuohon yhteen väliin Goa-Hospet-Goa mutta kun välimatkaa on 400km ja aikaa tuhraantui 8-10 tunia niin siitä laskea mitä tuolta Delhistä ottais Goalle. Pikainen heitto jotain 50 tuntia?:hyper:

Minkälaista hierontaa esim. Goalla on saatavilla, mitä maksaa ja onko hintansa väärti?

Ilmeisesti on olemassa ainakin jotain ayurveda -hierontaa ja eikös intialainen päähieronta ole oikeastikin ihan intialainen juttu?

Hyvin vähän tuli itse kokeiltua mitään hierontoja. Mutta emäntä tais jossain oikeen kunnon hoitolassa käydä? Ite otin rannalla hieronnan ja se oli mitä nyt olettaa voi. Kaverilla oli vihko johon oli eri kielillä kirjoiteltu mielipiteitä. Härmäläiset olivat olleet suht tyytyväisiä ja hintaahan sille tuli joku 4-5€.
Jotain kookosöljyä veteli ympäri kroppaa ja mun aurinkovoiteet hävis sen siliän tien. En sitä tietystikkään itse tajunnut vaan paistuin kookosrasvassa monta tuntia rantsussa kunnes tajusin olevani punainen kuin rapu.

En kylläkään käynyt tuollaisessa ayurveda-hieronnassa mutta tarjontaa oli kyllä ihan reilusti, jopa rannalla. Calangute beachilla olevan Utopia-hotelli-kompleksin rantatuoleilla hieronnasta nauttiminen maksoi 400 rupiaa 45min. Eli vajaa 8 euroa. Pelkkäpäähieronta oli jotain 150rs.

Mulla on muutamia mainoksia viime kevään matkasta tallella kun ne paikalliset niitä niin auliisti käteen työnsivät. Ayurvedic mascular massage: 45min 400rs. Kerala ayurvedic abhyanga 60min 500rs. Ayurvedic rejuventation massage 75min 600rs.

edit. niin ja näähän ei ollu mitään tatinhakkaamista pervot.

Palasin juuri äsken Pohjois-Goasta Galanguten kylästä. Paikka ei alkuun miellyttänyt kauheasti muuten kuin auringon ja edullisuuden tähden, mutta loppua kohden mielipide muuttui hiukan positiivisemmaksi.

Joka tapauksessa menen Goalle mielummin kuin Kanarian saarille, sillä viime kädessä se tulee saman hintaiseksi matkoineen sekä siellä elämisineen. Itse olin reissussa 8 päivää, kahta viikkoa en tuossa kohteessa jaksaisi olla, sillä siellä ei ole mitään erityistä tekemistä, ellei sitten lähde kiertelemään kauemmas. Itse pidän kaukomatkakohteina enemmän Thaimaasta ja Brasiliasta, vaikka Intia on näistä maista ehkä halvin.

Laitan tarkempaa infoa, kunhan kerkeän.

P.S. Puntilla tuli käytyä kerran...

Palasin juuri äsken Pohjois-Goasta Galanguten kylästä. Paikka ei alkuun miellyttänyt kauheasti muuten kuin auringon ja edullisuuden tähden, mutta loppua kohden mielipide muuttui hiukan positiivisemmaksi.

Joka tapauksessa menen Goalle mielummin kuin Kanarian saarille, sillä viime kädessä se tulee saman hintaiseksi matkoineen sekä siellä elämisineen. Itse olin reissussa 8 päivää, kahta viikkoa en tuossa kohteessa jaksaisi olla, sillä siellä ei ole mitään erityistä tekemistä, ellei sitten lähde kiertelemään kauemmas. Itse pidän kaukomatkakohteina enemmän Thaimaasta ja Brasiliasta, vaikka Intia on näistä maista ehkä halvin.

Laitan tarkempaa infoa, kunhan kerkeän.

P.S. Puntilla tuli käytyä kerran...

Milläs puntilla kävit..?

Mahtoiko se olla joku Aiza's Gym (?) siinä Hari Om -tavaratalon toisella puolella. Joka tapauksessa Royal Food'in ja Domino's Pizzan välissä tien toisella puolella (Candolimiin vievän tien varrella). Riksakuski suositteli, että se olisi paras. Kait siellä oli muutama muukin sali.

Painoja siellä ei ollut kauheasti ja kundit olivat aika ihmeissään, kun treenasin jalkoja isommilla painoilla kuin he. Olivat aika hippiäisiä kooltaan.

Tässä jotain infoa (lue varauksella, sillä muisti voi pettää)...

Matkakohde:
Intia, Pohjois-Goa, Calanguten kylä

Hotelli:
Alor Holiday (Aurinkomatkat). Ei mikään hääppöinen hotelli, mutta kyllä siellä nukkui. Hotellin hierontakeskusta en suosittele, sillä hieronta oli huonoa ja siellä huijattiin. Varattiin tunnin kokovartalohieronnat, mutta todellisuudessa se kesti 45 minuuttia. Saatiin kyllä alennusta, kun valitettiin. Yrittivät vaan selittää, että hieronta kestää niin pitkään, että koko vartalo on saatu hierottua. No, voihan sen hieroa 15 minuutissakin…

Aikaero:
Kello Intiassa on 3, 5 tuntia enemmän kuin Suomessa

Tekemistä:
Goassa ei ole kauheasti juuri mitään muuta yekemistä kuin auringonottoa, shoppailua, syömistä, discoilua, vesiaktiviteetteja, hieronnoissa/kauneushoidoissa käyntiä, retkille osallistuminen… Nähtävyyksiä ei juuri ole, paitsi jotain kirkkoja ja luostareita Old Goassa sekä Goasta noin kahden tunnin ajomatkan päässä oleva Intian toiseksi suurin (?) vesiputous Dudhsagar. Itse olisin osallistunut matkatoimiston järjestämälle intialaisen ruuan kokkauskurssille, mutta se peruttiin vähäisen osanottajamäärän takia. Lisäksi käytiin Goan pääkaupungissa Panjimissa ostoksilla

Ravintoloita:
- Little Italy (Calangutessa ja Bagassa). Erittäin hyvä ja melko hintava Intian hinnoilla. Esim. syömäni alku-, pää- ja jälkiruoka maksoi 880 rupiaa ( www.goainns.com/littleitaly )
- Souza Lobo Calanguten rannalla (hyvä paikka katsoa auringonlaskua). Ihan hyvää ruokaa ja normaalia hiukan hintavampi paikka
- Tibetian Kitchen. Hyvää tiibetiläistä ruokaa
- Red India (?). Erinomaista italialaisvaikutteista ruokaa (italailaista ja intialaista ruokaa). Sijaitsee Calanguten ”keskustassa” liikenneympyrän läheisyydessä. Normaalia hintavampi
- Indian Spice. En syönyt täällä itse lainkaan
- Tito’s –disco. Paikallisten suosima pieni disco, ei hääppöinen
- Club Cubana –disco. Todella upea ravintola kukkulan päällä, josta on upeat näköalat ja jossa on useita baaritiskejä, uima-allas, ilmaista hierontaa jne… Ainakin keskiviikkoisin naisille kaikki (sisäänpääsy ja juomat) ovat ilmaista samoin kuin muissakin discoissa. Discossa suoritetaan turvatarkastus muutamaan otteeseen ennen sisään menoa (www.clubcubana.net)
- Westend –disco (en käynyt itse)
- Ravintoloita on joka lähtöön ja pääruuan saa helposti 80 rupialla tai siitä ylöspäin. Itse en pahemmin syönyt intialaisia ruokia, koska en pidä siitä kauheasti. Varsinaisia pikaruokapaikkoja on aika vähän (Mäkkäriä ei lainkaan). Esim. Domino’s Pizza, Royal Food ja Calanguten liikenneympyrän läheisyydessä oleva ”pikaruokakeskus”, joka on auki 24h ja siellä pitää ostaa etukäteen ruokaliput, jonka jälkeen saa valita mitä tahansa ruokaa mistä tiskiltä tahansa. Jotkut ravintolat eivät ole päivisin auki. Aukioloajat voivat olla 12.30-14.30 sekä 19.30-22.30

Kauppoja:
- Hari Om –tavaratalo Calangutessa, sisustustavaraa (tavaratalo/ostoskeskus on Intiassa vähän eri käsite kuin Suomessa, eli ne ovat tosi pieniä paikkoja ja kaikissa ei myydä esim. lainkaan vaatteita eikä missään tunnu olevan ruokaosastoa)
- Acron Arcade –ostoskeskus, tyylikäs paikka Candolimissa
- Mahamaya (Unit Of Rajasthan Souvenir Shop), tyylikästä sisustustavaraa Calangutessa

Markkinoita:
- Mapusan paikallismarkkinat (päivisin, perjantaisin vilkkain päivä). Ihan hyvät markkinat
- Anjunan hippimarkkinat keskiviikkoisin (päivällä). Mielenkiintoiset, mutta vähän rasittavat markkinat pakkomyynnin sekä ihmispaljouden takia
- Arporan yömarkkinat (aukeavat auringon laskiessa ja kestävät yö kahteen/kolmeen). Parhaat markkinat edellä mainituista ja paikkana tosi kivan näköinen. Hyvä illanviettokohde
- Lisäksi Calangutessa on erilaisia bazaarialueita, joissa on paljon tiibetiläisiä myymässä, jotka eivät anna tinkiä kauheasti
- Ostettava: mausteita, teetä, koruja, laukkuja, sängynpeittoja, pöytäliinoja, tyynyliinoja, sisustustavaraa, vaatteita ja kenkiä (pienet koot, lähinnä intilaistyyppisiä), huiveja, silkkiä/kankaita, räätälin tekemät vaatteet

Kulkuneuvot (mm.):
- Riksat. Maksavat lyhyillä matkoilla 50 rupiaa, pidemmillä enemmän
- Taksit. Maksavat 100 rupiasta ylöspäin, iltaisin hinnat nousevat.
- Bussi (ei kokeiltu), halpaa

Rantoja Pohjois-Goassa:
Huonompia kuin esim. Thaimaan rannat (mun mielestä). Rantaravintoloita löytyy ja yleensä rantatuolit ovat ilmaisia, jotka omistaa sillä kohdin oleva rantaravintola. Ravintolalla on myös omat hierojat. Suosittelen Simon’s Place –rantaravintolaa sekä siellä olevaa Gongu –nimistä naishierojaa, joka on pieni, mutta ”kovaotteinen”. Vessoja on aika vähän ja suihkuja en nähnyt. Kaupustelijat häiritsevät. Vesiaktiviteetteja löytyy sieltä täältä. Itse kävin Calanguten, Morjimin (hiljaisin) ja Anjunan rannoilla. Paras oli Anjunan ranta sieltä kohtaa, missä sijaitsi makean veden lampi (saattoi olla nimeltään Vagator Beach). Muuten Anjunan ranta oli aika likainen.

Yleistä:
- Pakkomyyminen häiritsevää, pahempaa kuin Thaimaassa
- Huijausmeininki häiritsee
- Tinkiä kannattaa ja kunnolla (n. 50-70%)
- Hyttyset ikäviä. Kannattaa ostaa paikan päältä (ei Suomesta) hotelliin heti pistorasiaan laitettava hyttyskarkotin, ilmaan suihkutettavaa sekä iholle laitettavaa hyttysmyrkkyä. Apteekista saa voidetta, joka rauhoittaa pistiskohtia. Myös esim. Zyrtecistä on apua
- Vatsatauti, joka tulee jos on tullakseen. Paikallisesta apteekista kannattaa käydä ostamassa kunnon droppia heti, jos vatsatauti iskee. Mulla se kesti vain päivän lääkkeen ansiosta. Kädet kannattaa desinfioida ennen ruokailua ja wc:ssä käynnin jälkeen. Ainetta saa ostaa esim. geelinä Suomesta
- Vesijohtovettä ei voi luonnollisesti juoda. Vesipulloissa kannattaa suosia litran pulloja. Viiden litran kanistereita on saatettu kierrättää ja niissä on saatettu säilyttää esim. bensiiniä. Kannattaa myös katsoa, että pulloissa on kierteet kunnolla kiinni em. asian vuoksi
- Setelirahoja on eri painoksia, mutta kaikki käyvät maksuvälineinä. Kannattaa pitää mukana 100 rupian seteleitä tai pienempiä, sillä isoista seteleistä ei aina ole antaa takaisin ja tippirahoina 10-50 rupian setelit ovat ehdottomia. Tippiä joutuu antamaan vähän joka paikassa 5-10%. Ennen Suomeen tuloa rupiat pitää vaihtaa Intiassa takaisin euroiksi, sillä Suomessa se ei enää onnistu. Goan lentokentällä voi maksaa myös euroilla, mutta vaihtorahat annetaan takaisin joko rupioina tai dollareina. Jokunen rahanvaihtokuitti kannattaa (pitää) säilyttää, jos aikoo vaihtaa rahaa lentokentällä. Rahanvaihtopisteissä tarvitsee toisinaan näyttää passia
- Lentokentällä ottavat tosi helposti ylikiloista maksun (10 euroa/kilo ainakin pakettimatkoilla). Missään muussa maassa en ole joutunut maksamaan. Maksaa voi ainakin rupioilla, euroilla sekä luottokortilla
- Wc-paperia kannattaa pitää koko ajan mukana, wc:t ovat yleensä aina törkyisiä
- Suomalaiset sähkövempeleet kävivät intialaisiin pistorasioihin
- Taskulamppu on hyvä olla mukana, sähkökatkokset ovat yleisiä
- Itsellä oli mukana palovaroitin hotellihuoneessa
- Joka paikassa on paskasta ja roskaista
- Jalkaan ei kannata laittaa hienoja kenkiä, sillä ne likaantuvat heti punaisessa hiekassa eikä myöskään korkkareita kehnojen teiden ja puuttuvien jalkakäytävien takia

Hintoja:
- Ruoka 80 rupiasta ylöspäin
- Vesi (1litra) 20-25 rupiaa, Breezer 50 rupiasta ylöspäin, olut n. 40 rupiasta ylöspäin, limsa 35 rupiasta ylöspäin
- Tyynyliinat (sohva) 75 rupiasta ylöspäin
- Hieronta n. 500 rupiasta ylöspäin (1h)
- Manikyyri ja pedikyyri yhteensä noin 400 rupiasta ylöspäin
- Kaulakorut noin 40 rupiasta ylöspäin
- Banaaniveneajelu n. 350 rupiaa
- Punttisalikäynti 50 rupiaa

Valuutta (Forex 29.01.2007):
100 Intian rupiaa = 1,89 Euro
500 Intian rupiaa = 9,43 Euro
1000 Intian rupiaa = 18,87 Euro
2500 Intian rupiaa = 47,17 Euro
5000 Intian rupiaa = 94,34 Euro
10000 Intian rupiaa = 188,68 Euro

Mahtoiko se olla joku Aiza's Gym (?) siinä Hari Om -tavaratalon toisella puolella. Joka tapauksessa Royal Food'in ja Domino's Pizzan välissä tien toisella puolella (Candolimiin vievän tien varrella). Riksakuski suositteli, että se olisi paras. Kait siellä oli muutama muukin sali.

Painoja siellä ei ollut kauheasti ja kundit olivat aika ihmeissään, kun treenasin jalkoja isommilla painoilla kuin he. Olivat aika hippiäisiä kooltaan.

Juurikin sama sali, missä itse kävin (Asmi´s gym tjsp..). Vaikkei painojen määrä silmiä hivellytkään, niin oli kyl ehdottomasti paras sali. Mulle tuli yksi iso musta mies (ei paikallisia) sanomaan, että "You got plenty of attitude. No one here, spesially guys, train like you." Olin ihan että :) ja :nolo: . Goa nostattaa itsetuntoa :D

Juurikin sama sali, missä itse kävin (Asmi´s gym tjsp..). Vaikkei painojen määrä silmiä hivellytkään, niin oli kyl ehdottomasti paras sali. Mulle tuli yksi iso musta mies (ei paikallisia) sanomaan, että "You got plenty of attitude. No one here, spesially guys, train like you." Olin ihan että :) ja :nolo: . Goa nostattaa itsetuntoa :D

Meillekin noi salilla olleet kaverit tulivat samana iltana juttelemaan Arporan -markkinoilla, muistivat minut ja likkakaverin kuulemma hyvin, vaikka me ei muistettu niitä. Sit siellä salilla oli meidän hotellin tarjoilija duunissa siinä "tiskillä". Sit ne otti meistä siellä salilla "salaa" kuvia kamerakännyllä...

Ja sit meillä oli yks hauska vakiriksakuski, joka jutteli meistä kaikille, eli oltiin lähes "julkkiksia"... ;) Riksakuskit kyselivät, että ootteko te ne suomalaiset poliisit, jota Rai on kuljettanut. Tää Rai suositteli meille just tätä salia ja sanoi, että se on paras sali.

Hotelli:
IMG_2171.jpg

Calangute Beach:
IMG_2187.jpg

IMG_2199.jpg

IMG_2209.jpg

IMG_2367.jpg

IMG_2393.jpg

Morjim Beach:
IMG_2270.jpg

Anjuna Beach ja makean veden lampi:
IMG_2318.jpg

IMG_2325.jpg

Anjunan hippimarkkinoilta:
IMG_2343.jpg

Club Cubanalta:
IMG_2350.jpg

Mapusan markkinoilta:
IMG_2380.jpg

STA_2379.jpg

Arporan markkinat:
IMG_2441.jpg

Muuta:
IMG_2386.jpg

IMG_2420.jpg

IMG_2426.jpg

IMG_2445.jpg

Asmi's Gym:
IMG_2415.jpg

Samaa se on sielläkin. Tuskin missasit mitään. :)

Paitsi että kaikki parhaat rannat on etelässä. Plus siellä on huomattavasti vähemmän turisteja. Jollain rannoilla saa olla täysin omassa rauhassa.

Paitsi että kaikki parhaat rannat on etelässä. Plus siellä on huomattavasti vähemmän turisteja. Jollain rannoilla saa olla täysin omassa rauhassa.

Löytyy niitä pohjoisestakin. Ashwem oli suht rauhallinen ja siitä pohjoiseen päin. Nimet nyt ei taasen muistu. Morjim myös mukavan iisi. Itse olin kaksi viikkoa ja vietin Calanguten rannalla sen 20min. Vaikka hotelli oli kyseisen biitsin tuntumassa. Kukin tyylillään. Etelä Goa jäi itseltäkin näkemättä kun tuntui tuota tekemistä piisaavan ihan riittävästi eikä jaksanut lomalla juosta paikasta toiseen hulluna.

Suositut

Back
Ylös Bottom