Mä voin vastailla jos jotain kysyttävää tulee mieleen. Useampaankin otteeseen tullut käytyä tuolla.
Itse en tuosta pohjois-Goasta pidä yhtään koska se on niin ylikansoitettu ja kalliimpi. Taksilla pääsee sitten vaihtamaan maisemaa
Tarkoitan tässä nyt pohjois-Goalla Arpora, Bagaa ja Calangutea. Siitä pohjoisempaan on myös kivoja ja rauhallisempia mestoja.
Vaatteet on lähinnä niitä perus feikki T-paitoja. Panjimissa ja Calangutessa on ainakin Leviksen, Benettonin, Addun ja parin muun merkin myymälät joissa myydään Intiassa tehtyjä noiden merkkien vaatteita. Leviksen vaatteissa ei riitä koot miehille. Pukuja voi teettää halvalla mutta kannattaa valita se räätäli huolella.
Puuesineitä tuolla kanssa myydään paljon ja muuta pientä krääsää.
Intialaiset on sitten erittäin taitavia kauppamiehiä
Joten aina saa helvemmalla kun luulee ja tavaran laatu ja aitous kannattaa unohtaa.
Calagutessa on pari ns. 'yökerhoa' mutta aika rauhallista toi iltaelämä mun mielestä on kun vertaa länsimaalaisempiin kohteisiin. Ja valitisin muun kohteen jos bilettäminen kiinnostaa. Goa sopii paremmin chillailuun.
Rantoja tuolla on pirusti ja ne pohjois-goan rannat on aika kansoitettu, mutta eteläänpäin mentäessä rauhottuu. Viimeisen 5:n vuoden aikana tosin esim. Palolem on rakennettu aivan täyteen Beach Hutteja ja ravintoloita joten se siitä rauhasta.
Täysin rauhallista rantaa jos haluaa niin kannattaa suunnata Agondaan jos haluaa vaan chillata. Muutama muukin rauhallinen ranta löytyy etelästä ja vastaavasti aiva pohjoisesta.
Taksi maksaa pohjoisesta etelään (meno-paluu) joku 15-20€, aina tinkimis kysymys mutta mun periaate on ollut etten jaksa lomalla pihtailla muutaman euron takia. Hinta on siis sama vaikka taksi odottaisi koko päivän perillä paluumatkaa.
Vatsataudin todennäköisuus suuri ja heti vaan lääkäriin jos iskee niin taas jaksaa. Silloin menee ehkä vain joku 24 h lomasta hukkaan.
Ruoka on pirun hyvää ja halpaa. Kanaa ja kalaa pääasiassa eri lisukkein ja erilailla laitettuna. Kannattaa kokeilla rohkeasti kaikkea vaan sekaisin :D
Honey Bee Brandy on hyvää/halpaa ja oluesta King Fisher/Kings on kylmänä jopa erittäin hyvää.
Muutenhan Intiassa on köyhää, paskaista, infra on olematonta joten kannattaa jättää se kermaperseily vaan kotio niin lomasta nauttii varmasti. Ihmiset on mukavia ja iloisia, vaikkakin aika kieroja joskus ;)
Enfieldin vuokraus ja sillä kruisailu etelän hiljaisemmilla mutkateillä on ainakin itselle aina yhtä antoista kokemus. Anjunassakin kannatta käydä markkinoilla vaikka se niin rasittavaa onkin. Aina jotain krääsää lähtenyt mukaan. Ja niitä fukin puuhelmiä :D
Lonelyplanetin ja muista oppaista kannattaa tarkastaa se painos. On niissä ihan oikeaakin tietoa, mutta kannattaa vähän varauksellisesti lukea niitä. Plus osa tiedoista joskus hieman vanhentunutta.
Edit: se breezer taitaa maksaa lähemmäs joku 2 €.
Muutama foto:
1. Paikallinen taksi (huomaa eturenkaan muoto)
2. Palolem Beach
3. Agonda Beach
4. Auringon lasku
5. Varga Beach