reinhardt sanoi:
ei se riitä, että sanotaan: "Lisää rahaa vanhustenhuoltoon ja enemmän kunnallisia päivähoitopaikkoja." Täytyy olla myös näkemys siitä, mistä rahat otetaan, tai siitä, miten maailmaa konkreettisesti ruvetaan parantamaan -tai sitten täytyy vain tyytyä vallitsevaan olotilaan.
Tässä yhteydessä on muuten hyvä muistuttaa, että oikealla tehdään ihan samaa virhepäätelmää. Vaaditaan jotain tasaveromallia ilman minkäänlaista analyysiä siitä, että mites se budjetti sitten hoidetaan ja julkinen sektori rahoitetaan. Tai sitten kuitataan koko homma jollain nuorsuomalaisargumentilla: "Kyllä se siitä, kato alvi veke ja sitten jengi niinku ostaa enemmän". Vähän on sellainen tunne, että ei edes kansantalouden proseminaarissa menisi tollaiset argumentit läpi, jos tutkimusongelmana olisi progressiivisen verotuksen poistaminen.
Mun on pakko tunnustaa, että mun mielestä on jossain määrin kamalan häiritsevää, miten liikuttavan oikealla tämä Pakkiksen kansantaloustieteellinen nykyparadigma näyttää kulkevan. Kuten (oliko Iron Mind?) tossa hyvin kirjoitti, niin "joko suostut mukisematta työnantajan ehtoihin, tai sitten et suostu ja duunisi siirtyy kinuskille". Olisi kiinnostavaa tietää, että onko työelämän ja sen ehtojen analyysissä laajemminkin tällainen muutos, jossa viittaukset moraaliin ja etiikkaan tulkitaan absoluuttisesti naiveiksi ja epäloogisiksi. Mä voisin vannoa, että Suomalaisessa työelämässä ei tarvitse mennä kovinkaan pitkään historiassa taaksepäin, jolloin työnantaja nähtiin jonkinlaisessa moraalisessa suhteessa työntekijään. Jos teit samalle yritykselle 30 vuotta duunia, sulla oli "oikeus" olla katkera, jos tuli monoa. Nyt jos olet katkera, "et ymmärrä sitä, että yrityksen tehtävä on tehdä voittoa". En sitten tiedä, että moniko teistä kokkareista heittää ton omalle mutsille/faijalle, kun se hypoteettisessa tilanteessa saa viisikymppisenä fudut ja joutuu pitkäaikaistyöttömäksi. Toivottavasti heitätte, että ette ole tekopyhiä.
Mä hakkasin vaimoa aikaisemmin nyrkeillä. Nykyisin läpsin vaan avokkaalla. Yksi kaveri tätä vähän kritisoi tätä mun läpsimistä. Onneksi yksi toinen tajusi muistuttaa, että "onhan Rinkun vaimolla asiat jo paljon paremmin".
Kommari, Kalkkis, Kukkahattusetä = Rinkku