Girya, kahvakuulatreenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spolk
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse omistanut pari viikkoa 16kg ja 24kg kuulat, pelkästään hyviä fiiliksiä ainakin toistaiseksi.
Treenannut silloin kun ei ole salille joutanut tai jaksanut tuommoista puolen tunnin intensiivistä settiä.

Onko olemassa mitään ryhmiä, joissa opetettaisiin Girja-kuula-liikkeitä? Kahvakuulayhdistyksen sivuilla ei sellaisista mainita mitään.
Kuopiossa on menossa kansalaisopiston kurssi aiheessa ja esim. joensuussa joku seura vissiin järjestää Girya koulutusta.

OT: Jossain napparin tekstissä on muuten melko "hauskoja" kohtia mm. käskettiin kuvittelemaan kuminauhaa peräaukon ja navan väliin ja sitä rataa - ja teksissä siis käsiteltiin kahvakuula oppeja :whip:

themastodontti: -No mutta eipä se vaan ihan olekaan sama asia. Tai no joissain punneruksissa tai souduissa on aika lähelle, mutta esim. rinnalevedoissa ja tempauksissa tuo kuula käyttäytyy varsin erilailla kuin käsipaino.

Juu käyttäytyy kyllä eri tavalla, mutta mikä sitten tekee kuulasta paremman?
Onhan se hienon tuntuista kun kuulan saa tempauksessa kulkemaan sutjakasti, mutta en tiedä mitä etua siitä on käsipainotempaukseen verrattuna?

edit: itse kyllä käytän kahvakuulia, mutta en kyllä ymmärrä mikä kahvallisesta möykystä niin spesiaalin tekee, niitäkin saa hommata ihan helvetillisen kasan että olis painonsäätelyyn kunnon mahdollisuus, sekä kahden käden liikkeet.

Ei mielestäni vaadi paljoa päätä ymmärtää miten painopisteen siirtäminen sormien välistä 10-20cm päähän vaikuttaa suurimmassa osassa liikkeitä tasapainoon ja liikkeen suorittamiseen yleensä.

Ja selvähän se on, että turvallisesti tehtynä liike vaikuttaa laajemmin kuin yksinkertainen käsipainolla toteutettu. Tämä siis ei tietenkään päde jokaiseen liikkeeseen. Uskon jopa että tuo käsipaino on joissain turvallisempi vähäisemmän ranteen rasituksen(turhan rasituksen) vuoksi.

Ja selvähän se on, että turvallisesti tehtynä liike vaikuttaa laajemmin kuin yksinkertainen käsipainolla toteutettu. Tämä siis ei tietenkään päde jokaiseen liikkeeseen. Uskon jopa että tuo käsipaino on joissain turvallisempi vähäisemmän ranteen rasituksen(turhan rasituksen) vuoksi.
Vai onko niin, että "rannetta" rasittavissa liikkeissä painoa olisi liikaa... :D
Kuulan paino pitää valita siten että heikoinkin lenkki kestää. Vaihtelemalla alkuasentoa ja liikettä saadaan kyllä ihan tarpeeksi rasitusta aikaan muullekkin kropalle.

themastodontti: -Juuri tuo painopisteen eroavaisuus ja sen vaihtuminen liikkeen aikana tekee kuulaharjoituksissa eniten eroavaisuutta käsipainoon. Tukilihaksisto heräilee kummasti kun se joutuu tukemaan liikettä moneen suuntaan. Ja fysio tuossa jo olennaisen tiivistikin, että "Kuulan paino pitää valita siten että heikoinkin lenkki kestää." Toki näin muissakin harjoituksissa, mutta kuulalla tuo korostuu.

Ja en mä siittä ole varma tekeekö kahvakuulasta mikään nyt sen "spesiaalimman" harjoitusvälineen tai onko sillä ylivoimaisia hyötyjä suhteessa muihin harjoituksiin. Mutta pirun mukavaa vaihteluahan tuo on normi tankoharjoitusten lisäksi ja kroppa tykkää kun saa opetella uusia harjoituksia.

Itse en nuilla kahden käden harjoituksia tee juuri lainkaan, niissä eroavaisuus on vähäisempää normi punttiksen kanssa, joten mielummin perusliikkeet sitten puntilla. Mutta nuita yhden käden ja jalan liikkeitä sitten jos vaikka ja minkänäköisiä. Niissähän tuo liikkeen hallinan ja "pehmeyden" merkitys korostuu ja siksipä niitä teenkin.

Ja miksi nuita "helvetillistä" kasaa hommaa? Tieten jos ainoana treenimuotona, niin saa löytyä vaihteluväliä nitkutuksista koko kropan harjoituksiin, mutta harvalla on. Välipäivän- tai vaihtoehtojumppailun tarkoitukseen 2-3 riittää varsin hyvin.

No perskuta, unohtu jo turinoidesa homman pointtiki, mihin mä olin vastaamasa vai kysyttinkö multa edes mitään, mutta kirjailimpa näköjään nyt kutenki taas jotain :)

Noh, kaivakaa mulle jotain faktaa erilaisen painopisteen tuomasta hyödystä vaikka käsipainoon verrattuna. Toi ""tukilihaksisto heräilee kummasti" ei ihan riitä.

Voihan kuulilla treenata jos tykkää, ja onhan jotkut liikkeet tosi kivan tuntuisia, mutta kyllä kaikki on melkein käsipainolla tehtävissä, ja esim. tempauksen tekeminen yhellä kädellä on mun mielestä paljon järkevämpää käsipainolla, vai mikä hyöty siitä loppukiepsautuksesta saadaan? Muutenkin ennemmin tekisin kuulalla high pullia kuin tempausta.

No kuule enpä kaiva :) Ihan saat itse faktasi etsiä, puolesta tai vastaan, jos niitä kaipaat.

Jos koet ettet saa kuulasta sen enempää hyötyä kuin käsipainolla tehdyistä harjoituksista, niin jätä se kuula rauhaan ja tee käsipainolla. Eihän se sen kummempaa ole. En kyllä tiedä sitten miten nuo kuulaharjoitukset teet, josset niistä huomaa eroa käsipainolla/tangolla tehtyihin.

Mutta miksi muuten juuri high pull kuulalla käsipainon/tangon sijaan? Siinähän tuo liike on lähes sama eikä painopisteen siirtymistä tapahdu liikkeen aikana. Esim. tempauksessa kuiten joutuu liikeen hallintaan panostamaan ihan eritavoin. Jo käytetty vastuksen määrä kertonee tästä. Niistä, jotka tangolla tempaa 50kg yhdellä kädellä, jää 32kg kuula suurimmalla osalla tempaamatta. Merkillistä jos kerta suoritus on lähes identtinen, eikä niistä eroavaisuuksia löydy, eikö?

Mutta kuten jo sanottua, jossei niistä kuulista tunnu hyötyä saavan, kannattaa ne jättää rauhaan. Mitäpä nuita heilauttelemaan ja kiepsauttelemaan, jos tuntee sen touhun turhaksi.

Itse niihin olen kyllä kovin ihastunut, vaikka niitä vasta lyhkäsen aikaa olenkin heilutellut. "Heikkojen lenkkien" vahvistamiseen sopii hyvin ja niitä mulla riittää :) Tuo tukilihaksistokin tosiaan heräilee kummasti, vaikkei tuo perusteluksi riitäkään. Mulle onneksi riittää todisteeksi se mitä tunnen, vaikken siitä mustaa valkoisella hetimiten löydäkkään, varsinkaan etsimättä. Paljon tulee tehtyä muitakin harjoituksia, ilman että niiden biomekaniikka on lähtenyt sen kummemmin tutkimaan ja purkamaan. Sen verta luotan omankropan tuntemuksiin, että jos harjoitus tuntuu hyvältä ja tehokkaalta, se sitä on.

Itselleni olen hommannut 24kg ja 32kg kuulat. Niissä piisaa varmasti vastusta vuosikausiksi, sillä käytän niitä lähinnä perinteisen kuntosaliharjoittelun tukena. Kahvakuulien ominaisuuksia ja hehkutuksia on lueteltu joka paikassa mutta itselleni tärkeimpiä ovat:
- Erinomaista forkkutreeniä (esim. bottoms up-press)
- Kuulat löytyy kämpän nurkasta (dieetillä näppärä aamuaerobinen, alkulämpö venyttelyjä yms. varten)
- Perusliikkeet (työnnöt, heilautukset) tuntuvat auttavan aika paljon penkkipunnerruksessa, kyykyssä ja maastavedossa

Itse saattaisin saada nämä hyödyt myös vastaavan painoisilla käsipainoilla mutta monipuolisuutensa ja näppäryytensä ansiosta kuulat vievät voiton. Olen myös vakuuttunut siitä, että seuraavalla dieetillä jää kuulan ansiosta lenkkeilyt kokonaan pois! :dance:

Jos koet ettet saa kuulasta sen enempää hyötyä kuin käsipainolla tehdyistä harjoituksista, niin jätä se kuula rauhaan ja tee käsipainolla. Eihän se sen kummempaa ole. En kyllä tiedä sitten miten nuo kuulaharjoitukset teet, josset niistä huomaa eroa käsipainolla/tangolla tehtyihin.

Tottakai ne liikkeet tuntuu erilaisilta ja onkin kuulalla, mutta tosiaan en näe mikä tekisi siitä kuulalla tehdystä ratkaisevasti paremman suurimmassa osassa liikkeistä.

Mutta miksi muuten juuri high pull kuulalla käsipainon/tangon sijaan? Siinähän tuo liike on lähes sama eikä painopisteen siirtymistä tapahdu liikkeen aikana. Esim. tempauksessa kuiten joutuu liikeen hallintaan panostamaan ihan eritavoin. Jo käytetty vastuksen määrä kertonee tästä. Niistä, jotka tangolla tempaa 50kg yhdellä kädellä, jää 32kg kuula suurimmalla osalla tempaamatta. Merkillistä jos kerta suoritus on lähes identtinen, eikä niistä eroavaisuuksia löydy, eikö?

Kuten heilautusta, myös high pullia on kuulalla mukavampi tehdä koska se tonne jalkojen väliin kivommin menee varsinkin ykskätisenä. Väitän että hyödyt tulee jo tolla, eli kuulatempauksen loppukiepsautus jää pois. Itse kyllä useimmiten kuulalla teen tempauksia koska se on kivaa, mutta enemmän toistoja saisin pelkällä high pullilla samassa ajassa.
GS:ssä tarkoitus on tehdä mahdollisimman monta tempausta tietyssä ajassa, joten en edes tajua miksi tehdä kuulalla jotain maksimitempauksia kuulalla, jos puhutaan yhden käden tempauksista ja lyhyestä sarjasta on mun mielestä käsipaino siinä parempi.

http://uk.youtube.com/watch?v=a2YOOoxnz7E

Mutta kuten jo sanottua, jossei niistä kuulista tunnu hyötyä saavan, kannattaa ne jättää rauhaan. Mitäpä nuita heilauttelemaan ja kiepsauttelemaan, jos tuntee sen touhun turhaksi.

Käytän ja tulen käyttämään kuulia silloin kun se treeniin sopii, mua eniten ärsyttää se että jengi on hiffannut vasta kahvakuulan myötä että yhessä kädessä painoa pitämällä voikin tehä erinäisiä metkoja liikkeitä. Ja tietenkään ne liikkeet ei oo läheskään yhtä tehokkaita ilman rautapalloa jossa on kahva :D

No mutta hei, positiivisia puolia. Mainonta toimii ja ihmiset heräävät monipuolistamaan treenejään ja opettelemaan uusia metkoja liikkeitä. :)

"mua eniten ärsyttää se että jengi on hiffannut vasta kahvakuulan myötä että yhessä kädessä painoa pitämällä voikin tehä erinäisiä metkoja liikkeitä. Ja tietenkään ne liikkeet ei oo läheskään yhtä tehokkaita ilman rautapalloa jossa on kahva"

Onneksi en sentäs ole niin hurahtanut kahvakuuliin, että mua oikein ärsyttäisi treenaako niillä joku vaiko eikö treenaa saatika mitä mieltä on niillä treenaamisesta. Itse olen tykästynyt nuihin ihan erilaisen tuntumansa vuoksi, mitä tangolla ja käsipainolla (kuten liikeen jatkuvuus, painopisteen muuttuminen ja myötäliikkeet). Ja ihan samoja perusharjoituksia variaatioineen tulee tehtyä hyvin pitkälti kaikilla nuilla. Erikseen vielä sitten tarkoituksella nuiden käytöllä vaikeutetut liikket, esim. pystypunnerrus kuula ylöspäin.

Mutta se siitä turinoinnista, eiköhän mun mielipide jo tullu esille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/kettlebells_101

Hauskaahan noilla on tempoa, mielestäni on vain fakta että jos musklen kasvatus on kovin tähtäimessä ei pelkällä kahvakuulatreenillä (tarkoitan lähinnä erilaisia swingejä ja high pulleja yms., muutenhan kuulaa voi käyttää aivan kuin käsipainoakin eikä siinä mielessä ole mitenkään erityinen) pitkälle pötkitä. Tätä tuskin kukaan on väittänytkään, joskus vain on sellainen kuva että kuulat olisivat jotain aivan poikkeuksellista ja se ultimate treenitapa. Voisi jopa kuvitella että aloittelijalla loukkaantumisriski kovempi kahvakuulalla jos kovin yhdellä kädellä riuhtoo, mikäli ei ole esim. olkapään ligamentit ja tukilihakset tottuneet treenailuun.

Hauskaahan noilla on tempoa, mielestäni on vain fakta että jos musklen kasvatus on kovin tähtäimessä ei pelkällä kahvakuulatreenillä...
Pitää varmaan paikkaansa, osittain... Eihän se yksittäinen lihas erota tehdäänkö rasitus 10Kg:n kahvakuulalla tai jollain muulla.

...muutenhan kuulaa voi käyttää aivan kuin käsipainoakin eikä siinä mielessä ole mitenkään erityinen) pitkälle pötkitä. Tätä tuskin kukaan on väittänytkään, joskus vain on sellainen kuva että kuulat olisivat jotain aivan poikkeuksellista ja se ultimate treenitapa.
Itseasiassa tuossa juuri onkin se ero. Eli kahvakuula tai käsipaino eivät ole sama asia. Ero tulee siitä kahvasta, painopiste siirtyy eteenpäin, joka tekee liikkeen HALLINNASTA vaativampaa, myös toiminnallisempaa. Jos treenaa pelkkää bodya, niin ok, oma valinta. Jos taas treenaa voimaa, jota on tarkoitus käyttää esim. jotain urheilulajia silmällä pitäen tai esim. kuntouttaakseen esim. selkäänsä, niin silloin pelkästään yhden lihaksen harjoittamisesta ei ole hyötyä. Paras hyöty saadaan toiminnallisista harjoitteista, eli harjoitteista jotka tukevat tarkoitusta, tähän kahvakuulat sopivat erittäin hyvin, monen muun treenimuodon ohella. Autuaaksi tekeviä kahvakuulat eivät ole!

Voisi jopa kuvitella että aloittelijalla loukkaantumisriski kovempi kahvakuulalla jos kovin yhdellä kädellä riuhtoo, mikäli ei ole esim. olkapään ligamentit ja tukilihakset tottuneet treenailuun.
Ei tarvi edes kuvitella... Vaan näin se juuri on. Kahvakuula on hyvä, mutta väärinkäytettynä oikein "tuhoisakin". Kyse yleensä liiasta innostumisesta ja juuri tuosta tottumattomuudesta. Eräs lätkäjoukkue treenasi ennaltaehkäisevässä mielessä kahvakuulilla, juuri olkapäätä. Lopputuloksena oli kuusi leikkausta, treenasivat liian isoilla painoilla, väärillä liikeradoilla, tyyliin: Jos sää saat ton kuulan revityä ylös, niin kyllä minäkin... :rolleyes:

Maksimakasiini yllätti positiivisesti eilen kun huomasin että sieltä saa kahvakuulia lähes ilmaiseksi(8-15€), tarjolla ei ollut kyllä kuin neljän ja kahdeksan kilon versiot mutta ne lähti samantien mukaan. Näin ainakin Kuopion maksissa, tarkastaakaa löytyykö muista kaupungeista enemmän valikoimaa? :P

Maksimakasiini yllätti positiivisesti eilen kun huomasin että sieltä saa kahvakuulia lähes ilmaiseksi(8-15€), tarjolla ei ollut kyllä kuin neljän ja kahdeksan kilon versiot mutta ne lähti samantien mukaan. Näin ainakin Kuopion maksissa, tarkastaakaa löytyykö muista kaupungeista enemmän valikoimaa? :P

Jos noin halpaa on nuo painot, niin saisivat 16-32 kiloiset olla jossain alle 50€ tuntumassa. Ilmoitelkaas jos bongaatte joskus noin halvalla noita kokoja :D

Kuula olisi tarkoitus ostaa. Lähiseudulta ei vaan löydy kaupoista noita, joten pitää tilata. Paljonkos noille tulee toimitus kuluja? Painoa kun noissa kuitenkin jonkin verran on.

Myös koko mietityttää. Mikä olisi hyvä paino girya aloittelijalle? Puntti treeniä on jo viisi vuotta takana(vaikka siltä ei ulkosinpuolin näytä). 16kg:n ja 24kg:n kuulia olen miettinyt, kumpi parempi kun rautoja on hiukan salilla kolisteltu?

Käyttötarkoituksena olisi olkapäiden vahvistaminen ja niiden liikkuvuuden lisääminen, sekä tietysti keskivartalon vahvistaminen. Toisaalta välillä olisi myös tarkoituksena korvata salitreeni tuolla jos ei jaksa repiä itseänsä salille työpäivän jälkeen. Vastaavaa treeniähän tuolla ei saa, mutta parempi sekin kuin jäädä kotiin katsomaan kauniita ja rohkeita samalla kaljaa juoden.

Kuula olisi tarkoitus ostaa. Lähiseudulta ei vaan löydy kaupoista noita, joten pitää tilata. Paljonkos noille tulee toimitus kuluja? Painoa kun noissa kuitenkin jonkin verran on.

Myös koko mietityttää. Mikä olisi hyvä paino girya aloittelijalle? Puntti treeniä on jo viisi vuotta takana(vaikka siltä ei ulkosinpuolin näytä). 16kg:n ja 24kg:n kuulia olen miettinyt, kumpi parempi kun rautoja on hiukan salilla kolisteltu?

Käyttötarkoituksena olisi olkapäiden vahvistaminen ja niiden liikkuvuuden lisääminen, sekä tietysti keskivartalon vahvistaminen. Toisaalta välillä olisi myös tarkoituksena korvata salitreeni tuolla jos ei jaksa repiä itseänsä salille työpäivän jälkeen. Vastaavaa treeniähän tuolla ei saa, mutta parempi sekin kuin jäädä kotiin katsomaan kauniita ja rohkeita samalla kaljaa juoden.

Toimituskulut menee varmaankin kaikissa tapauksissa painon mukaan, jonka voi katsoa esim. Matkahuollon sivuilta.

Jos ensisijaisesti haluat lisätä liikkuvuutta olkapäihin, osta 16 kilonen, 24 kilosella saat ne vaan jumiin.

Jos haluat yrittää korvata puntin, osta 24 kg.

Oisko kellään vinkkiä miten yhdistää kahvakuulailu normaaliin punttitreeniin? En haluis jättää punttii kokonaan koska pelkkää kuulaa vääntävät näyttää usein jänteviltä halonhakkaajilta ilman pecsei... :D

Ajattelin treenailla kesällä kahvakuulilla, kun tulee oltua aika paljon liikenteessä aina kesän aikaan (eli ei kotipaikkakunnalla ja vakio salilla). Salejahan löytyy joka pitäjästä mutta silti kahvakuulalla olisi kätevä pitää yllä lihaskuntoa ja muutenkin harjoitella vähän poikkeavasti loman ajan.

Netistä löysin hyvät aloittelijan sivut: http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloittelijan-opas/ ja keskustelua aiheesta http://kahvakuula.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=137&sid=24fbebf9253df170bebb52673dec754b&start=15 kantsii tsekata.

Yritän miettiä noin kymmenen-viidentoista liikkeen sarjan, jolla saisi kattavan yksijakoisen ohjelman jota voisi kesällä muutaman viikon hinkata.

PS: Onko löytynyt edullisia kahvakuulia? Prismoissakin näkyvät myyvän kahvakuulia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom