GaLLup: Lempparikevytherkku

Suolaisten herkkujen puolelta päivää! Onkohan kukaan mimmeistä kerennyt kokeilemaan Fastin sivuilta Faidran treenipäiväkirjasta bongaamaani bodypizzaa?
Faidra sanoi:
Pohja:
1dl vehnäleseitä
20g soija- tai sämpyläjauhoja
100g maitorahkaa
2 omegamunaa
1tl leivinjauhetta
suolaa
valkosipulijauhetta

Sekoita ainekset ja levitä leivinpaperin päälle uunipellille mahdollisimman ohueksi levyksi. Ohjeesta riittää hyvin kahden ison massun täytteeksi. ;) Paista 225 asteessa 5-10min kunnes pohja näyttää kiinteältä. Ota uunista, levitä täytteet (puhdasta palankasvatussapuskaa kuten esim. kalkkunaleikesiivuja, kinkkusuikaleita, ananasta, 3% fetaa, raejuustoa, tonnikalaa, paprikaa, tomaattisiivuja, katkarapuja, Julia 10% rypsiöljyä sisältävää kevytjuustoa... jne!) päälle ja tuikkaa takaisin uuniin kunnes täytteet ovat lämmenneet ja juusto sulanut.

Pohjan arvot: 306.8kcal, p 30.2g, hh 21.1g, r 10.9g, kuitua 10.6g (laskuissa käytetty sämpyläjauhoja,soijajauho vähentää hiilarimäärästä 10g ja tuo proteiinia 5g ja rasvaa molempia 4g lisää)
Ajattelin itse testailla viikonloppuna, miten tuollainen pohja pelaa yhteen broilerisuikaleiden, sipulin ja ananaksen kanssa. Pöperö tulee siispä olemaan ainakin ravintoarvoiltaan loistavaa tavaraa, toivottavasti myös maku on edes sinne päin :rolleyes:

Mä oon suunnitellu tekeväni tota. Kerrohan sitte miltä maistu ni tiedän tehdäkö vai ei. :) Ravintoarvojen puolesta ei ainakaan jää kiinni..

Pitihän miunkin sitten maistaa tota raejuusto-lettusta! Hyvää oli. Tosin kevytherkku se ei miulla enää ollu, ku laitoin siihen päälle vadelmahilloa....:jahas:

Itte oon aatellu tehä seuraavan pizza-pohjan siten, että laitan siihen jauhoiksi vaan sämpylä- ja ruisjauhoja...saa nähä mitä siitä tulee. :D

Tuo pizza on superhyvää! :) Meillä ainakin maistuu sekä mulle (mikä ei maistuis?!) että myös miehelle (myös pikkusiskolla testattu, hyvin uppos)... kuulemma pitää koko päivä odottaa töissä kuola valuen, kun tietää että tehdään ketopizzaa illalla. :D Tuo pohjahan on siis tosi vähähiilarinen mikäli sen tekee soijajauhoon - se passaa siis vaikkapa ketodieetille ja siitä tuo sen nimityskin.

Ihan ehdoton viikonloppusapuska.

Viikonloppuna pistän blogiin yhden uuden reseptin, tällä kertaa makeaa... lisää käyttöehdotuksia lisäravinteille. :)

Suosittelen kaikille kokkauskärpäsen pureneille tätä!

Mulla ei tosin hyytynyt ihan perfecto, taisin liottaa liivatteet liian kuumaan nesteeseen..

Jos kakkusesta haluaa tosi kiinteä suosittelen lisäämään liivatteita. Oon laittanu itse 2, ja vähän löysäksi, mutta ei haittaa :) Niin ja kannattaa tosiaan antaa hyytyä ainakin pari tuntia.

Nyt on testattu vichy rahkalettusiin. Mun mielestä oli hyvä lisä! No nannaa ne on aina... Ei siis ainakaan pahentanu lopputulosta.:haart:

Nyt on testattu vichy rahkalettusiin. Mun mielestä oli hyvä lisä! No nannaa ne on aina... Ei siis ainakaan pahentanu lopputulosta.:haart:

Minä olen aina laittanut vichyä lettuihin (äidiltä opittu juttu) ja ehdottomasti tulee sillä tavalla parempia! :) Vaikka hyviähän ne kyllä on aina. :D

Minulla on yksi outo "resepti" jonka teen jos aika on tiukalla.
Aamulla varsinkin jos haluaa nopean munakkaan tapaisen ilman turhia paistorasvoja niin kananmunaa, suolaa ja kinkkusuikaleita kulhoon ja mikroon pariksi minuutiksi. Kananmunasta tulee kuohkea pallo kinkkujen kanssa.
Toinen versio on laittaa valkuainen, makeutusainetta (tai sokeria) ja hieman vispata ensin. Dietillä ainakin menee.:)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Onko kukaan tehnyt ite Kebablihaa kotona?
Mun mies yllätti eilen kotitekosilla kebabeilla:

Naudan jauhelihaa
Aromisuolaa
Mustapippuria

Koko setti sotketaan käsin ja vedetään tiukkaan rullaan folioon ja uuniin 100 astetta 3 tuntii. Oli muuten ihan järkyn hyvää kun siitä veisteli ohuita siivuja. Rasvat oli valunu tosi hienosti pois ja se oli kiintee ja maistu ihan karvakäsikebuloitten lihalta! Nams!

Hei, olen nyt reilu puoli vuotta asunut taalla meren takana ja pahan laktoosi-intoleranssin takia kaikki entiset reajuusto-rahka jne. herkut on mennytta elamaa. Luin tata ketjua kuola valuen, kunnes hoksasin, etta pehmeaa tofua voi varmaan kayttaa rahkan tilalla. Ja kyllahan se toimi, sekoitin tofua, kananmunan ja vahan soijamaitoa sauvasekoittimella, pieneen kulhoon, marjoja ja banaania vahan sekaan ja uuniin n. 200C. Otin pois kun se oli hyytynyt ja hyvaa oli. Tokihan siina oli voimakas tofun maku, josta olen tosin oppinut ihan tykkaamaan. Meidan lahikaupassa se pehmea (ei siis firm) tofu ei maksa juuri mitaan. Taytyy ensi kerralla laskea ravintoarvot, tuohonhan voisi kayttaa tietty pelkkia kananmunanvalkuaisiakin.

aivi, pari kysymystä tosta sun kääretortusta.. elikkä mitä ihmettä toi matelijauho on ja onko se gluteeniton? jos ei, niin voinko ihan vana korvata sen gluteenittomilla tavis jauhoilla?yritin ettii sitäkaupasta mutta ei kyllä osunut silmään,ei tututkaan tienyt.. niin ja sitä vielä, jos laitan 2 kanamunaa ja 2valkuista niin olisko se jees kun haluan et se on just enemmän sellanen kääretorttu kuin marenki?ja onko se vaahto sit sellasta kuohkeaa niinku perinteisessä kääretortussa? kiitos jo etukäteen!:)

aivi, pari kysymystä tosta sun kääretortusta.. elikkä mitä ihmettä toi matelijauho on ja onko se gluteeniton? jos ei, niin voinko ihan vana korvata sen gluteenittomilla tavis jauhoilla?yritin ettii sitäkaupasta mutta ei kyllä osunut silmään,ei tututkaan tienyt.. niin ja sitä vielä, jos laitan 2 kanamunaa ja 2valkuista niin olisko se jees kun haluan et se on just enemmän sellanen kääretorttu kuin marenki?ja onko se vaahto sit sellasta kuohkeaa niinku perinteisessä kääretortussa? kiitos jo etukäteen!:)

Kyse on mantelijauhosta, eli siis jauhettu manteleista. Täysin gluteiiniton. Sitä löytyy mausteosastolta pikkupussissa. Sisältää siis lähinnä rasvaa, mutta hyvää sellaista. Voit toki käyttää ohrakasta, perunajauhoa ym. 2 munasta ja 2 valkuaisesta pitäisi tulla jo suht reilun kokoinen. Jauhon määrää voisi siis vähän lisätä olisiko joku 1/2dl???Siitä tulee mun mielestä aikalailla kääretortunpohjan kaltainen, kun laittaa myös ne keltuaiset :D

On voitu mainitakin jo mutta pilkoin just kolme eri makuista proteiinipatukkaa pieniksi ja laitoin rasiassa pakkaseen.

Toimii makeanhimoon, ihanat kovat jäiset palaset.

Nyt on Faidran bodypizza testattu. Pohja oli ihanan nopea tehdä verrattuna normaalin hiivalätyn vaivaamisiin ja kohotteluihin, siitä ensimmäiset plussat. Loput bonukset tipahtelee tilille ravintoarvojen lisäksi ihan vaan maun ja koostumuksen takia. Täytteiden kanssa eroa tavalliseen pohjaan ei juurikaan huomaa (ei ole liian munakas- tai pannarimaista), eikä esim. rahkan tai soijajauhon maku puske ollenkaan läpi. Sitä paitsi tuo bodypizza maistui myös porukoilleni, joiden elämän prioriteettilistan ykkösenä ei ole sapuskan sisällön kanssa hifistely. Aivan loistava gastronominen keksintö siis, taitaa tulevaisuudessa jäädä pullapohjapizzat vääntämättä.

Tuleeko tuosta Faidran ohjeesta pellillinen vai minkä kokoinen?
Ei tule kokonaista pellillistä, ehkä ~32cm x ~32cm. Yritin levittää taikinan mahdollisimman ohuelti, mutta sillä tavalla, ettei kuitenkaan mistään kohti paistais leivinpaperi läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom