Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Suosittele jtn kiekkoja.
Midareista mistä ite tykkään mm. Latituden opto compass, mako3 tai sitten jotain vakaampaa kuten prodigy mx-3. Väylädrivereista varmaan hyviä Discmanian instict, latitude explorer tai ylivakaampi dynamic discs felon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
@Mike Kaatis näytti videolla varsin siistiltä, eikä ollu ees kaukana ollenkaan. Täytyy käyä tuol kyl. 5000km radan pituudesta arvioin että tuol menee joku 5 tuntia tosin 😅 .
2000km+ radoissa menee se pari h keskimäärin, riippuen pelaajien määrästä.
 
Eihän mun heitoissa oo Anhyzeriä käytännössä yhessäkään.
En jaksa ruveta analysoimaan noita videoita sen tarkemmin, mutta onhan siellä heittoja, joissa sää saatat ihan selvästi alaspäin ja kyllä se silloin antsaan lähtee. Jos sulla noin jyrkkään kippaa kiekko flättinä heitettynä vasemmalle, mitä heitoissa näyttää välillä kippaavan, niin silloin kiekko on kyllä ihan liian alivakaa.

Mut voiko yleistää että millä tahansa kiekolla voi(poislukien heiton pituus) helvetin hyvä heittäjä heittää minkä tahansa heiton?
No ei varmastikaan voi. Eihän Firebird tai Tilt lennä 60m nätisti suoraan, kun kiekot on samperin ylivakaita. Tai putteri lennä hirveellä vedolla vastatuuleen samalla tavalla kuin ylivakaa driveri ts. kiekko tilanteen mukaan, mutta kyllä hyvällä tekniikalla saa tehtyä kaikenlaista mukavaa, mitä ei amatööri tee. Tyyliin Lizotte napsautti putterilla ihan kivan 150m avauksen nostolle jossain kisoissa. Siitä voi ottaa tekniikkaan tavoitetta :)

Ja noista kiekoista, niin minusta kannattais vaan pyrkiä ostamaan ja/tai kokeilemaan kiekkoja. Minimissään liikkeessä tuntuuko muovi ja moldi hyvältä käteen ja mielellään myös sit radalla, että miten mikäkin kiekko lentää eri tavalla heitettynä tai eri olosuhteissa.

Jos on lähtökohtaisesti voimaforepelaaja, niin ylivakaata kiekkoa se varmaan kannattais olla. Firebird, Raptor tai Felon esim. noihin foreihin. Muuten kasaisin tasapainoista bägiä tyyliin joku hyvä heittoputteri puttiputtereiden lisäksi, joku ylivakaa lähärikiekko (esim. Zone, Tactic), pari erilaista midaria (suora, vakaa), pari erilaista väylistä (suorempi, vakaampi) ja samalla kaavalla pituudriverit. Mutta että mitä noi kiekot tarkalleen on, niin sen joutuu melkein ite käydä kokeileen, mitkä sopii itelle.

muoks. jos kylmemmällä kelillä haluaa heittää, niin noi vähän lötkömmät muovit toimii itelle paremmin. Esim. joku Innovan Champion -muovi menee talvella niin kovaksi ja liukkaaksi, ettei enää toimi. Sit taas joku aivan supersofti voi mennä kesäkuumilla niin lötköksi, ettei enää toimi, että ite vaihtelen vähän kelien mukaan sitä, mitä on milloinkin bägissä.
 
@Mike Kaatis näytti videolla varsin siistiltä, eikä ollu ees kaukana ollenkaan. Täytyy käyä tuol kyl. 5000km radan pituudesta arvioin että tuol menee joku 5 tuntia tosin 😅 .
2000km+ radoissa menee se pari h keskimäärin, riippuen pelaajien määrästä.
Ei siellä mitään viittä tuntia mene, tosin fyysisesti aika raskas kun on paljon rajuja ylämäkiä. Mut mee Kaatikselle, niin tulee äitiä ikävä kun meet roiskimaan tollai sinne. Frisbee golf on tarkkuuspeli, ei semmoinen, jossa heitellään kiekko eteenpäin ja katotaan miten hauskasti ja pitkälle menee. Siellä on oikeakätiselle forelle murhaavia väyliä, jossa fore feidaa rajuun alamäkeen 60m.

Kaatiksen ikävä puoli raskauden lisäksi on väyläkarttojen totaalinen puuttuminen, niin saattaa olla ekalla kerralla aivan kamalaa heittää, pare mennä semmoisen kanssa joka tietää missä kori on.
 
Ei siellä mitään viittä tuntia mene, tosin fyysisesti aika raskas kun on paljon rajuja ylämäkiä. Mut mee Kaatikselle, niin tulee äitiä ikävä kun meet roiskimaan tollai sinne. Frisbee golf on tarkkuuspeli, ei semmoinen, jossa heitellään kiekko eteenpäin ja katotaan miten hauskasti ja pitkälle menee. Siellä on oikeakätiselle forelle murhaavia väyliä, jossa fore feidaa rajuun alamäkeen 60m.

Kaatiksen ikävä puoli raskauden lisäksi on väyläkarttojen totaalinen puuttuminen, niin saattaa olla ekalla kerralla aivan kamalaa heittää, pare mennä semmoisen kanssa joka tietää missä kori on.
Juu pitää käydä. Kerron sitten kuinka paskasti meni. En kyllä pysty mitenkään allekirjottaa roiskimis argumenttia. Frisbee golf on ihan selkeesti peli missä heität muovista kiekkoa, ja yrität saada mahollisimman hyvän tuloksen. Keinolla ei yhtikäs mitään merkitystä, jos tuon saavutat laillisesti. Naurat vitun räkäsesti sit vielä hienoperseille, jos onnistut ''väärillä'' konsteilla piekseen heiät, tai saavuttaan X:n :). Toi 2000-luvun alun upsiväittely sopi tuohon teemaan kivasti. Ei esim. taistelulajeissakaan oo merkitystä voitatko ''tuurilyönnillä'' vai robottimaisella kalkuloinnilla. You got knocked the fuck out, ja that's it. Siitäki kitistään sit jälkeenpäin, mut sitki kandee vaan nauraa paskasesti ja olla ylpee. Otat ehkä turhan kiihkeesti tässä nämä mun jutut, ja munki tekee sit mieli ehkä provota vähän takas :d. Tai näin koen. Mä oon vaan innokas, suulas alottelija+, en vihollinen 😇. Kaikki nuo videon ''helpot'' heitotki voi, ja ihmiset tulee kuseen kerta toisensa jälkeen, koska paskaa tapahtuu. Joka heitossa(paitsi kokeilut eri kiekoilla, daa) oli hyvin selkee taktiikka, ja sillä päästiin birdie etäisyydelle(max 5m korista) kun se oli realistista. Jos ne olis vaan roiskimista, ni ne osuis ekaan puuhun, lähtis hevonvittuun, kusis mandon, tjs. katastrofaalista 🤷‍♂️. Pitkälle heitto on myös tietenki hyödyllinen asia, jos saavutetaan kohde nopeemmin. En väitä olevani mikään ekspertti, mut nää on ihan peruslogiikkaa tietenki. Kiitos kuitenkin neuvoista. Mulla tekee sillon tiukkaa, jos en hahmota missä kori on. Videolla toi mesta näytti aika painajaismaiselta siinä mielessä. Mutta hyvin siistiltä mestalta, ja siltä et monenlainen pelityyli toimii. Maksullinen jättirata, eikä opastusta 😠.

Tuli muuten mieleen kiihkeydestä, että mulla kun kehittyy johki lajiin tarpeeks hyvä taso, niin menee tunteisiin ku homma kusee. Fribaaminen ei oo kyllä edes hetkellisesti vituttanut. Vielä. Ei mee kyllä ikinä ihan niin paskasti, et aihetta moiselle mut silti. Kaverit ragee tai lannistuu huolella välillä, ja se kyllä syö omaa intoaki sit.
 
En jaksa ruveta analysoimaan noita videoita sen tarkemmin, mutta onhan siellä heittoja, joissa sää saatat ihan selvästi alaspäin ja kyllä se silloin antsaan lähtee. Jos sulla noin jyrkkään kippaa kiekko flättinä heitettynä vasemmalle, mitä heitoissa näyttää välillä kippaavan, niin silloin kiekko on kyllä ihan liian alivakaa.


No ei varmastikaan voi. Eihän Firebird tai Tilt lennä 60m nätisti suoraan, kun kiekot on samperin ylivakaita. Tai putteri lennä hirveellä vedolla vastatuuleen samalla tavalla kuin ylivakaa driveri ts. kiekko tilanteen mukaan, mutta kyllä hyvällä tekniikalla saa tehtyä kaikenlaista mukavaa, mitä ei amatööri tee. Tyyliin Lizotte napsautti putterilla ihan kivan 150m avauksen nostolle jossain kisoissa. Siitä voi ottaa tekniikkaan tavoitetta :)

Ja noista kiekoista, niin minusta kannattais vaan pyrkiä ostamaan ja/tai kokeilemaan kiekkoja. Minimissään liikkeessä tuntuuko muovi ja moldi hyvältä käteen ja mielellään myös sit radalla, että miten mikäkin kiekko lentää eri tavalla heitettynä tai eri olosuhteissa.

Jos on lähtökohtaisesti voimaforepelaaja, niin ylivakaata kiekkoa se varmaan kannattais olla. Firebird, Raptor tai Felon esim. noihin foreihin. Muuten kasaisin tasapainoista bägiä tyyliin joku hyvä heittoputteri puttiputtereiden lisäksi, joku ylivakaa lähärikiekko (esim. Zone, Tactic), pari erilaista midaria (suora, vakaa), pari erilaista väylistä (suorempi, vakaampi) ja samalla kaavalla pituudriverit. Mutta että mitä noi kiekot tarkalleen on, niin sen joutuu melkein ite käydä kokeileen, mitkä sopii itelle.

muoks. jos kylmemmällä kelillä haluaa heittää, niin noi vähän lötkömmät muovit toimii itelle paremmin. Esim. joku Innovan Champion -muovi menee talvella niin kovaksi ja liukkaaksi, ettei enää toimi. Sit taas joku aivan supersofti voi mennä kesäkuumilla niin lötköksi, ettei enää toimi, että ite vaihtelen vähän kelien mukaan sitä, mitä on milloinkin bägissä.
Joo ei tarvii mut itteä kiinnosti myös, joten katoin noi 6% nopeudella ni tiiän 😁. Tokan clipin eka heitto PD:llä on poikkeus, mut muut on ihan vaan Hyzeroituja. Kaarsin vähän, koska normiforella pidemmällä vasurissa koivut vähän tiellä mahollisesti. Riippuen mistä roikkuu. Putterilla 150m on oletettavasti mäkeen?

Ei oikeen kiinnostanu alkaa välineurheileen tässäkään lajissa, mut näillä kiekoilla tuntuu olevan sen verran drastisia eroja, että se vaikuttaa ihan ymmärrettävältä. Eniten päänvaivaa aiheuttaa noi kiekkojen arvot. Erityisesti vakaudet. Esim. jotkut kiekot luokitellaan eri sivuilla ihan erilaisina, vaikka ne on TÄYSIN samassa muovissa, täysin sama editio, arvot yms. Ei mee järkeen miten noin voi olla. Eri nopeudella heitettynä vaihtelee varmasti, mut silti. PDtä sanotaan ylivakaaksi, vaikka turn on pyöree nolla. Lentää melkeen tikkusuorassa linjassa mulla jossen kikkaile mitään ylimäärästä, eli vakaa mun järjen mukaan. Ylivakaita kiekkoja sanotaan et ne peittää huonon tekniikan, mut samaan henkäykseen sanotaan että ne on propelaajille. Ja alivakaita silti suositellaan alottelijoille 🤔🤔🤔. Mulla oli aiemmin yks flight chartien mukaan erittäin ylivakaa kiekko(Prodiscus Razeri). Sitä oli vähän omituinen heittää forella. Ei kipannut, mut samalla idealla heitettynä(ei Anhyzerissa) ku alivakaat kiekot, pyrki vasuriin ja kovaa. Ei liitänyt pitkään. Tuo kiekko vaihto jo omistajaa, ni ei voi tesmailla sen enempää. Makes sense?

Heitän forella ihan vaan siks koska tuntuu coolimmalta, ja oon sillä parempi. Mut haluan tietenki osata kaikki heitot, koska why the fuck not. Ei voi ku voittaa siinä.
 
Ylivakaita kiekkoja sanotaan et ne peittää huonon tekniikan, mut samaan henkäykseen sanotaan että ne on propelaajille. Ja alivakaita silti suositellaan alottelijoille 🤔🤔🤔.
En jaksa luurilla vastata useampaan kohtaan, mutta ne ylivakaat ja nopeat kiekot tarvii isompaa kättä ja lähtönopeutta, että ne liitää mihinkään. Muuten ne vaan jyrää vasemmalle (bäkkärillä, oikeakätisellä). Siksi ei aloittelijoille.

Alivakaammat on helpompia saada lentään / liitämään.

Ja forella ja bäkkärillä on omat nyanssinsa tekniikassa. Monet opettelee foren tosi ylivakaalla kiekolla ja ylirunttaamalla. Bäkkärin kanssa tuo ei toimi ihan samalla tavalla.
 
En jaksa luurilla vastata useampaan kohtaan, mutta ne ylivakaat ja nopeat kiekot tarvii isompaa kättä ja lähtönopeutta, että ne liitää mihinkään. Muuten ne vaan jyrää vasemmalle (bäkkärillä, oikeakätisellä). Siksi ei aloittelijoille.

Alivakaammat on helpompia saada lentään / liitämään.

Ja forella ja bäkkärillä on omat nyanssinsa tekniikassa. Monet opettelee foren tosi ylivakaalla kiekolla ja ylirunttaamalla. Bäkkärin kanssa tuo ei toimi ihan samalla tavalla.
Voi olla että oon heittäny ylivakaata kiekkoa hiljempaa, kun todennut sen käyttääntyvän epäilyttävästi. Champion Destroyer ainoo ylivakaaksi luokiteltu kiekko mulla nyt. Ehkä kahesti viskassu. Vaikutti tehokkaalta, ehkä. Onko pelkkä nopeus ylivakaassa se juttu, vai mihin muuhun kannattaa pyrkiä jos haluu et se lentää hyvin? Forella siis jälleen 😌. Alivakaan kiekon hyzerointi vaikuttaa ainaki aika itsestäänselvyydeltä. Joka vitun videolla sitä melkeenpä näytettäis ainakin käytettävän, jos yhtään pituutta tai suoruutta heittoon halutaan, ja käytössä joku miinuskiekko. Mut en tiedä, koska ite oon ton vaan luontasesti oppinut, eikä ole kopioitu mistään. En heitä forea täysin flattina käytännössä ikinä, ellei oo PD kädessä. Seki vaan, koska todennu että kyseinen kiekko lentää niin super suoraan. Mut hyzerillä silti salee vieläki suorempaan. Kieltäydyn uskomasta että mun tekniikka on niin huono, että esim. toi -5 Star Mamba ei lentäis sen takia. Mut en usko että pystyn forettaan sitä flattina mihkään suuntaan kyllä ilman rolleroitumista, vaikka poweri olis 10%. Vaikee uskoa että kukaan pystyy, mut en tiiä. Seki on kuitenki 11 speedin kiekko, ni kai se nyt silti jtn poweriakin vaatii, vaikka se alivakaus tekis siitä helpommin pituutta saavan. On muuten super lötkö, & pehmeä driveriksi tuo.

Jos mä runttaan täysiä, ni meneehän se pidemmälle. Mutta mutta... mieluummin tietenki pääsisin samaan suoritukseen pienemmällä vaivalla koska loogista. Oon kysyny kyllä neuvoja reilusti se harva kerta ku oon kokeneempien heittäjien kaa käyny tuolla. Osa on vaan sellasia et ne osaa heittää mut ei analysoida detaljeja mitenkään hirveen syvällisesti, osa sit osaa. Konsensus on kuitenki ollut se, että ei kuulemma kannata välttämättä lähtee tuossa foressa muuttaan yhtään mitään, koska siinä on potentiaalia. Perus tietenki että kokeilee erilaisilla, hitaammillakin kiekoilla, ja kulmiin perehtyy enemmän. Kaikki videot käyttää oletuksena ''rhbh'' ku kuvaillaan jonkun kiekon, tai heiton ominaisuuksia, mikä hämää mua. Tän vuoksi täytyy korostaa ihan simona että puhun pelkästä foresta tässä.
 
Onko pelkkä nopeus ylivakaassa se juttu, vai mihin muuhun kannattaa pyrkiä jos haluu et se lentää hyvin? Forella siis jälleen 😌
Mitä nopeampi kiekko (eli se eka numero isompi), sitä enemmän sille pitää antaa lähtönopeutta, että se lentää niin kuin on tarkoitettu.

Vakaus taas sanoo vähän niin kuin sitä, miten paljon se kiekko haluaa pyrkiä johonkin suuntaan. Samalla tosin vakaus tarkoittaa myös luotettavuutta. Ts. on mitkä tahansa tuulet, niin voit luottaa, että riittävän vakaa kiekko ei kippaa yli ja päätyy vasemmalle (oikeakätisen bäkkäri). Tai vaikka heittää vähän antsaan, niin riittävän vakaa kiekko palauttaa flätiksi ja päätyy edelleen vasemmalle (jälleen se oikeakätisen bäkkäri).

Mutta siis jos liitoa haluaa, niin pitäs löytää kiekko (sekä vakaudeltaan että nopeudeltaan), johon oma käsi riittää (ja joka samalla kestää sen vedon kippamatta ja mielellään myös pienissä tuulissa). Minä ehkä ettisin semmosta kiekkoa, joka pikkuhyseriin heitettäessä suoristaa, liitää ja sen jälkeen feidaa ominaisuuksiensa mukaan. Tommoinen on kaikkein helpoin heitto toistaa avauksissa ainakin bäkkärillä ja varmaan pätee foressakin suht hyvin. Tai jos heittää flättinä, niin kippaa ihan vähän yli, palauttaa ja feidaa.

Jos ei riitä käsi edellisiin, niin on todennäköisesti liian vakaa kiekko max distance heittoihin.

muoks. oma max distance pannu on Shryke, dessuihin ei riitä käsi. Mulla on kolme eripainoista Shrykeä, joita heittelen tuulista ja tilanteista riippuen. Kevyin suoristaa helpoiten, liitää pisimmälle, mutta ei voi oikein tuulisella heittää. Käytän ylämäkiin ja tyynellä. Painavinta ja vakainta vastatuuleen tai kun haluaa olla varma, että päätyy bäkkärillä vasemmalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nopeampi kiekko (eli se eka numero isompi), sitä enemmän sille pitää antaa lähtönopeutta, että se lentää niin kuin on tarkoitettu.

Vakaus taas sanoo vähän niin kuin sitä, miten paljon se kiekko haluaa pyrkiä johonkin suuntaan. Samalla tosin vakaus tarkoittaa myös luotettavuutta. Ts. on mitkä tahansa tuulet, niin voit luottaa, että riittävän vakaa kiekko ei kippaa yli ja päätyy vasemmalle (oikeakätisen bäkkäri). Tai vaikka heittää vähän antsaan, niin riittävän vakaa kiekko palauttaa flätiksi ja päätyy edelleen vasemmalle (jälleen se oikeakätisen bäkkäri).

Mutta siis jos liitoa haluaa, niin pitäs löytää kiekko (sekä vakaudeltaan että nopeudeltaan), johon oma käsi riittää (ja joka samalla kestää sen vedon kippamatta ja mielellään myös pienissä tuulissa). Minä ehkä ettisin semmosta kiekkoa, joka pikkuhyseriin heitettäessä suoristaa, liitää ja sen jälkeen feidaa ominaisuuksiensa mukaan. Tommoinen on kaikkein helpoin heitto toistaa avauksissa ainakin bäkkärillä ja varmaan pätee foressakin suht hyvin. Tai jos heittää flättinä, niin kippaa ihan vähän yli, palauttaa ja feidaa.

Jos ei riitä käsi edellisiin, niin on todennäköisesti liian vakaa kiekko max distance heittoihin.

muoks. oma max distance pannu on Shryke, dessuihin ei riitä käsi. Mulla on kolme eripainoista Shrykeä, joita heittelen tuulista ja tilanteista riippuen. Kevyin suoristaa helpoiten, liitää pisimmälle, mutta ei voi oikein tuulisella heittää. Käytän ylämäkiin ja tyynellä. Painavinta ja vakainta vastatuuleen tai kun haluaa olla varma, että päätyy bäkkärillä vasemmalle.
Jotenki ku nuo alivakaat kiekot toimii Hyzerissä hyvin, niin oletan että ylivakaat toimis sitten Anhyzerissa 🤔. Majesty & Shryke muuten ihan samat arvot, paitsi jälkimmäisessä liito yhen enemmän.
Omat kiekot on 172-175g tyyliin. Tiiä sit paljo toiki vaikuttaa asioihin. Painavampi kuulostaa paremmalta, mut ei ilmeisesti ees ole.
 
Mitä nopeampi kiekko (eli se eka numero isompi), sitä enemmän sille pitää antaa lähtönopeutta, että se lentää niin kuin on tarkoitettu.

Vakaus taas sanoo vähän niin kuin sitä, miten paljon se kiekko haluaa pyrkiä johonkin suuntaan. Samalla tosin vakaus tarkoittaa myös luotettavuutta. Ts. on mitkä tahansa tuulet, niin voit luottaa, että riittävän vakaa kiekko ei kippaa yli ja päätyy vasemmalle (oikeakätisen bäkkäri). Tai vaikka heittää vähän antsaan, niin riittävän vakaa kiekko palauttaa flätiksi ja päätyy edelleen vasemmalle (jälleen se oikeakätisen bäkkäri).

Mutta siis jos liitoa haluaa, niin pitäs löytää kiekko (sekä vakaudeltaan että nopeudeltaan), johon oma käsi riittää (ja joka samalla kestää sen vedon kippamatta ja mielellään myös pienissä tuulissa). Minä ehkä ettisin semmosta kiekkoa, joka pikkuhyseriin heitettäessä suoristaa, liitää ja sen jälkeen feidaa ominaisuuksiensa mukaan. Tommoinen on kaikkein helpoin heitto toistaa avauksissa ainakin bäkkärillä ja varmaan pätee foressakin suht hyvin. Tai jos heittää flättinä, niin kippaa ihan vähän yli, palauttaa ja feidaa.

Jos ei riitä käsi edellisiin, niin on todennäköisesti liian vakaa kiekko max distance heittoihin.

muoks. oma max distance pannu on Shryke, dessuihin ei riitä käsi. Mulla on kolme eripainoista Shrykeä, joita heittelen tuulista ja tilanteista riippuen. Kevyin suoristaa helpoiten, liitää pisimmälle, mutta ei voi oikein tuulisella heittää. Käytän ylämäkiin ja tyynellä. Painavinta ja vakainta vastatuuleen tai kun haluaa olla varma, että päätyy bäkkärillä vasemmalle.
Googlailin vähän, ja oltiin(internethän ei erehdy ikinä!) sitä mieltä että ylivakaata kiekkoo on joko suunnattoman vaikee, tai mahoton heittää tolla mun tyylillä. Tai voi heittää, mut sit se vaan kurvaa vitusti. Mikä voi olla hyödyllinen juttu ehkä jossain. Radalla tuli samaan aikaan heittään joku pätevä äijjä, joka heitti anylyysiä kysymättä & kysyessä. Fore jatkoon, mut hänkin oli sitä mieltä että selkeesti ylivakaata kiekkoo kandeis heittää forella Anhyzerissa. Koitin Tuhoajalla(kokonaisen yhden heiton) hänen neuvoillaan ja kaipa se toimii. Kulmaa tuli vaan vähän liikaa, eli sellanen osittainen tomahawki vähän niinku.

Rysty Anhyzer mikä menee oikeelle, eikä tuu enää ikinä takas vasuriin on todella helppo heittää. Tähtäys ei liian helppoa, mut efektin saavutus itsestäänselvyys. Tekniikka näyttää varmaan omituiselta, ku kaadun vähän niinku vaan eteenpäin siinä. Ihan ok heitto. Saman silti saavuttanu forella tyyliin aina, helpommin, ja saa pidemmälle. Tuo äijä meinas että valtaosa radoista/väylistä olis jostain syystä oikeenpuolisiks suunniteltu. Mene ja tiedä, mutta Saatanalle siitä kiitos(huh!). Ternillä tesmasin myös jokusen heiton(ei jaksa liikaa kikkailla ylimäärästä), ja ei sitä tarvii näköjään mihkään hulluun Hyzeriin pistää että lentää(toisin kun tuo -5 mamba, mikä vaatii aivan jumalattomasti). Onnistuin Terninki heittään kerran niin paljo liikaa Hyzerissä, että se ei kääntyny käytännössä ollenkaa pois alotusasennosta :X3:. Mut tuo Hyzer tulee luonnostaan iisisti, ni siinä ei mee kauaa saada se kohilleen. Perusheitossa laitan sitä niin snadisti, et lisää vaan sit asteittain siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Editointiaika meni umpeen, joten vielä tää tyhmä kysymys loppuun: onko olemas jtn putteria, mistä sais vähän niinku samanlaisen otteen minkä driverista? Lentäis niinku putteri, mut sais halutessa sormia rimmille enemmän. Mun tulokset paranis kyllä radikaalisti jos puttaus olisi edes 7/10 tasolla. Puttereita on vaan huono heittää, ku ei saa oikeen sormia rimmille yhtään. Eli myös puttaan drivereilla. On niilläkin toki kaikki sormet kiekossa +-, mut ainaki pikkurilli on rimmissä myös tuettuna, ja sen päällä nimetön osittain. Tuntuu selkeesti tukevammalta. Selkeesti pahin heikkous mun pelissä. Ihan sama mikä heitto. Jos pakko heittää se syrjitty rysty, ni voin ja menee yleensä varmaan ihan ok. Lyhyemmälle, mut silti ok. Mut puttaus verottaa mulla helvetisti. Joku 5m heitto ihan täysin mahollista missata, ku heitän varmuudeks niin ujosti monesti.
 
Ei ehkä ihan niin matala rimmistä putteria löydy, mutta ite tykkään senseistä ja viking discsin runesta. Toki kannattaa sovitella käteen, daggeria moni kehunut mutta kokeilemalla selviää. Toki myös ottaa ainakin itellä hetken aikaa, että alkaa tottumaan uuteen kiekkoon.

Putitkin vaatii toistoja.
 
Discraftin Soft Ringer. Putit ei vaadi mitään muuta kuin perusmekaniikan, simppelin, 99% on päästä kiinni. Sen ymmärtää jokainen joka yhtään tosissaan on pelannut. Se on aivan vitun hailee naulaatko kotona 100 puttia putkeen, niin se ei kanna radalle. Kotona ei ole tuulta, ei ole pirkkopaineita, ei ketään odottamassa, ei ketään katsomassa, ei kaveria joka just pisti 15m sisään jne. Arvatkaa paljonko Eveliina Salonen on puttia harjoitellut ja miettikää sitten onko se treenistä kiinni, no ei ole. Joka toisin sanoo, on väärässä, piste.

Sit moni on niin hölmö, että paikaltaan nakkelee 10 putteria putkeen samassa asennossa, tottakai ne menee kun aivot korjaa sitä liikerataa kokoajan, radalla sulla ei ole alla viittä puttia siitä kohtaa. Asiaa vain vahvistaa se, että kun se putti menee ohi, niin se jaloissa oleva vaikka Tilt, menee sisään kun vaan roiskasee, koska siinä ei ole enää mitään suorituspainetta.
 
Discraftin Soft Ringer. Putit ei vaadi mitään muuta kuin perusmekaniikan, simppelin, 99% on päästä kiinni. Sen ymmärtää jokainen joka yhtään tosissaan on pelannut. Se on aivan vitun hailee naulaatko kotona 100 puttia putkeen, niin se ei kanna radalle. Kotona ei ole tuulta, ei ole pirkkopaineita, ei ketään odottamassa, ei ketään katsomassa, ei kaveria joka just pisti 15m sisään jne. Arvatkaa paljonko Eveliina Salonen on puttia harjoitellut ja miettikää sitten onko se treenistä kiinni, no ei ole. Joka toisin sanoo, on väärässä, piste.

Sit moni on niin hölmö, että paikaltaan nakkelee 10 putteria putkeen samassa asennossa, tottakai ne menee kun aivot korjaa sitä liikerataa kokoajan, radalla sulla ei ole alla viittä puttia siitä kohtaa. Asiaa vain vahvistaa se, että kun se putti menee ohi, niin se jaloissa oleva vaikka Tilt, menee sisään kun vaan roiskasee, koska siinä ei ole enää mitään suorituspainetta.
Tutoriaaleja kattonut, ja kyllä se on toi push putt selkeesti mikä tuntuu paremmalta. Ennen ku tota tajusin käyttää puttaus oli vieläki hirveempää, ja käytännössä heitin vaan normiheiton. Eli kaikkee muuta ku suorassa linjassa yritys korille. Push putti ainaki kuumottaa vähemmän, ku se kiekko jää melkeen väkisin lähelle koria jos failaa. Jää kyl myös helpommin vajaaks, ja kauempaa pakottaa laittaan silti spinniä, tai tyyliin hyppään samalla. Pelkkä ylösalas liike robottimaisesti ilman mitään hyppyä yms. on kaunis idea, mut ei se kyl toimi ellei etäisyys oo hyvin lyhyt. Ainakaan mulla.

Ja toi painejuttu on niin totta. Ei jaksa enää sitä harkkakoria kyl spammaa. Ehkä yhet heitot max repun sisällöllä, ja sit toteen että turhaa paskaa, ku ei ne heitot merkkaa mitään mulle jos saa äärettömästi extraelämiä. Motoriikkaa joo toistojen kautta toki, mut ei pysty. Tosipaikan tullen ihme kyllä ne alkaa kiinnostaa jopa liikaa, ja suorituksessa on vähintään oikeeta yritystä. Liippaa tuskallisen läheltä usein, eli kaikki on tehty hikipisara otalla :d. Sillon tällön saattaa tulla jtn 10-20m putteja sisään. Mut se on sit päivän kohokohta mulle, eli ei todellakaan yleistä. Kaveri sen sijaan spammaa sitä harkkakoria muna huurussa, ja varmasti upottaa enemmän ku mä. Radalla ykskään heitto siltä etäisyydeltä ei mee hänellä kuitenkaan sisään, vaikka tyyli on varmemman & vähemmän nössön näkönen ku mulla :D. Ja sit se treenaa niitä mun mielestä ihan typerältä etäisyydeltä. Must ei oikeen loogista treenaa aina jostain niin kaukaa, mistä radalla heittää tyyliin 1/20 sisään max.
Mut oma putti sellaselta birdie etäisyydeltä on ihan helvetin varovainen ja hidas. Sellanen et menee just ja just koriin, tai jää ihan viereen. Ei ees kajahda ketjut monesti. Ei uskalla heittää silleen näpäkästi miten kaikki vetää.
 
Mentaalipuoli vaikuttaa kokonaisuudessaan kaikkeen, ei se silti poissulje tekniikkatreenin hyötyä tai tarkoita etteikö siitä olisi mitään hyötyä. Yips on sitten ihan oma juttunsa.
 
Mentaalipuoli vaikuttaa kokonaisuudessaan kaikkeen, ei se silti poissulje tekniikkatreenin hyötyä tai tarkoita etteikö siitä olisi mitään hyötyä. Yips on sitten ihan oma juttunsa.
Mut jos draiviin vertaa, niin puttaaminen on naurettavan helppoa motorisesti. Puttaamisessa ei myöskään päde samat fysiikan lait. Draiveissa on vain yksi ainoa tapa miten ihmisen käsi voi lingota kiekon kovimmalla voimalla ja se on mallinnettu 3D softalla. Proot heittää juuri niin suurin osa, mutta kukaan ei voi enää keksiä tapaa heittää kiekkoa eri tekniikalla pidemmälle kun siinä on tietyt vipuvarsimääreet, mitkä ihmisellä pitää olla jotta kiekko lentää pisimmälle(koskee heittokäden mekaniikkaa). Mut puttaamisessa on kaikenlaista viritelmää, se on vain hurjasti päästä kiinni.
 
Editointiaika meni umpeen, joten vielä tää tyhmä kysymys loppuun: onko olemas jtn putteria, mistä sais vähän niinku samanlaisen otteen minkä driverista?
Et sää todennäköisesti halua heittää putteria samalla otteella kuin driveria. Putteriheitot on aika monen mielestä helpompia hallita fan gripillä versus power grip.

Heitän ainoastaan tota mun lähärikiekkoa (Aaron Earhartin joku signature Zone) välillä power gripillä, jos tarvii heittää kovaa.

Ja putatessa putterista ei varsinkaan pidetä samalla tavalla kiinni kuin driverista avauksessa, vaan siihenkin on oma otteensa. Netti varmaan kertoo otteista, kun googlaa.
 
Niistä otetaan kiinni sillai kun hyvältä tuntuu, ei muiden ohjeiden mukaan. Pätee draivereihin jne. Tämä tulee selväksi jo sillä, että meillä on eri pituiset sormet, esim putterista ei vain saa samaa otetta mukavasti kuin draiverista.
 
Back
Ylös Bottom