Formula1 - Kausi 2008

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Fia:n pitäis keksii joku ratkasu, joka hyödyttäis todella paljon paria heikointa tallia. Se, että mikä se olis, niin en tiiä sitten yhtään, ehdotuksia?

Edit: tuohon kastelujärjestelmään olis paras joku yhteinen juttu, että esim, 10 ekaa kiekkaa ajetaan märällä samoin kun 10 vikaa kiekkaa. Tämä sitten vaikka joka 4:s kisa. Pitäis pistää Max Mosley:lle sähköpostia...

näiden kustannussääntöjenhän on tarkoitus pienentää isojen ja pienien tallien eroa. mitään erikoiskohtelua ei pikkutalleille voi antaa, muuta kuin joidenkin muutosten siirtymäajoissa. tororossahan ajoi toissakaudella vielä v10 moottorilla kun muut painoivat v8:lla. suurin ongelmahan on että mihin rajat vedetään, mikä talli on oikeutettu saamaan jotakin etuuksia ja mikä ei.

kastelussa imo koko kisa tai ei mitään. tuo esimerkkisi taas tuhoaisi varikkotaktikoinnit kokonaan. ei mitään jännitystä milloin kukakin tulee sisään yms.
 
Sellasesta systeemistä tulis vähiten itkua, missä koko kisa ajetaan märällä. Ite ajattelin, että jossain vaiheessa kisaa rupeis vaan tulemaan vettä radalle, niin kisataktiikatkin menis uusiksi, mutta tosiaan viisaampaa olis varmaan ajaa ennalta sovitusti koko kisa märällä.
 
Sellasesta systeemistä tulis vähiten itkua, missä koko kisa ajetaan märällä. Ite ajattelin, että jossain vaiheessa kisaa rupeis vaan tulemaan vettä radalle, niin kisataktiikatkin menis uusiksi, mutta tosiaan viisaampaa olis varmaan ajaa ennalta sovitusti koko kisa märällä.

vielä hauskempi vaihtoehto olis että jokaiselle tiimillä jaettaisin "sadekortti". voisivat käyttää kerran kaudessa sadekortin. menisi esim näin: talli X ottaa kisan kuluessa punaisen puhelimen kouraan ja sanoo toisessa päässä olevalle tuomaristolle "this is team X, we want rain, now" jolloin tuomaristo käsittelisi pyynnön ja sade alkaisi max 5min kuluttua. jokaisella tiimillä olisi yksi kortti per kausi käytössään.

tällöin saadaan yllättävyys ja taktikointi mukaan. tosin alkaa jo mennä vähän koomiseksi mutta ainakin olis mukavaa katseltavaa.
 
vielä hauskempi vaihtoehto olis että jokaiselle tiimillä jaettaisin "sadekortti". voisivat käyttää kerran kaudessa sadekortin. menisi esim näin: talli X ottaa kisan kuluessa punaisen puhelimen kouraan ja sanoo toisessa päässä olevalle tuomaristolle "this is team X, we want rain, now" jolloin tuomaristo käsittelisi pyynnön ja sade alkaisi max 5min kuluttua. jokaisella tiimillä olisi yksi kortti per kausi käytössään.

tällöin saadaan yllättävyys ja taktikointi mukaan. tosin alkaa jo mennä vähän koomiseksi mutta ainakin olis mukavaa katseltavaa.

Heh, kunnon sirkus vaan kehiin :D
 
Jos huonompia haluttaisiin suosia, olisi yksi vaihtoehto lisäpainojen käyttäminen, eli sama homma kuin DTM:ssä.

tätä harkittiin muutamia vuosia sitten kun ferrari ja schumi dominoivat. ei saanut paljoa kannatusta, ferrari jopa uhkasi vetäytyä sarjasta jos lisäpainot tulee mukaan. en tiedä tarkasti miten tuo DTM:n lisäpainosysteemi toimii mutta mä luulen että se ei juurikaan auttaisi peräpään talleja, haittaisi vaan kärkitallien keskinäistä taistelua.
 
jos kustannukset ovat liian suuret ja erot suurten ja piententallien välillä on liian suuri, niin eikö sitä voi määrittää jonkun budjetti katon, eli vaikka 200M€ per talli/vuosi...
 
Käytännössä rajoitusten pitää olla jotain mitä voidaan järkevästi valvoa, kuten auto tai sen osat. Näinhän se on tähän mennessä ollutkin. Tämä kaiken muun rajoittaminen on uudempi ilmiö ja vaikeasti toteutettavissa.

Esimerkiksi supertietokoneita ja niiden käyttämistä voidaan yrittää rajoittaa, mutta miten rajoitat tallin tai ulkopuolisten "clustereiden" ym. käyttämistä.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Heh, minkäköhän perässä tuo juoksee.. eihän rahojen?!
http://viihde.mtv3.fi/uutiset/muut.shtml/593059?f1

no flaviohan on aina ollut kova naistenmies. nimikin kuulostaa siltä, FLAVIO. eipä nuo sen naiset perintörahoja kaipaa, falvio kuitenkin on vasta 57vuotias, ja varmasti heillä itselläänkin on rahaa omasta takaa. eli varmasti on jotakin tunnettakin homman takana, vaikka löytyy muitakin etuja. falvio saa kuuman muijan ja muija saa näkyvyyttä ja falvio varmasti pystyy avaamaan neidin uralle uusia ovia.
 
http://www.f1fanatic.co.uk/2007/12/19/rumoured-qualifying-changes-for-2008/

Olen samaa mieltä tuon tekstin kanssa. Eli tiivistettynä sen vikan kappaleen.

mä taas tykkään tästä nykyisestä systeemistä. aika-ajon tarkoitus ei ole saada selville nopeimpia kuskeja vaan lähtöjärjestys, näin ainakin mun mielestä. en ole niin kiireinen ihminen ettenkö jaksaisi katsoa niitä bensanpolttokierroksia. ja nykyisellä systeemillä voidaan taktikoida, ja taktikointi on mun mielestä vaan hyvä juttu. varsinkin tulevien muutosten, apuvälineiden ja aerodynamiikan osalta, turvin sen nopeimman kuskin pitäisi pystyä nousemaan.


http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/12/593771
Montezemolo: McLaren-kuskeilla doupattu hevonen

mua on alkanut jo vähitellen kyrpimään toi montezemolon lässytys. jätkä jaksaa vieläkin mussuttaa noista asioista, jokaisessa haastattelussa tai kommentissa jaksaa lässyttää siitä miten mclaren olikin ferrari.
 
mä taas tykkään tästä nykyisestä systeemistä. aika-ajon tarkoitus ei ole saada selville nopeimpia kuskeja vaan lähtöjärjestys, näin ainakin mun mielestä. en ole niin kiireinen ihminen ettenkö jaksaisi katsoa niitä bensanpolttokierroksia. ja nykyisellä systeemillä voidaan taktikoida, ja taktikointi on mun mielestä vaan hyvä juttu. varsinkin tulevien muutosten, apuvälineiden ja aerodynamiikan osalta, turvin sen nopeimman kuskin pitäisi pystyä nousemaan.

Siis mun mielestä nyky systeemi, mutta niin, että joka välissä saa ajaa kevyellä autolla. Bensan poltto on täysin turhaa ja olis kiva nähdä autojen ja kuskien todellinen nopeus.

PS: loppukevennys http://www.youtube.com/watch?v=viwllFnipds
 
Siis mun mielestä nyky systeemi, mutta niin, että joka välissä saa ajaa kevyellä autolla. Bensan poltto on täysin turhaa ja olis kiva nähdä autojen ja kuskien todellinen nopeus.

PS: loppukevennys http://www.youtube.com/watch?v=viwllFnipds

joo näin ymmärsinkin, mutta mä taas tykkään tästä että kisabensat tankissa lähdetään. aika rankasti jakaa ihmiset kahtia tää järjestelmä. toiset haluu taktiikan mukaan ja toiset haluaa nähdä sen absoluuttisen nopeuden.

laitetaan toinen loppukevennys:
http://www.youtube.com/watch?v=2nDn50Bf-bI&feature=related

"VIU VIU VIU VIU", "tumma aito karvainen espanialainen" "en meinannut tunnistaa vaatteet päällä" :D
 
toiset haluu taktiikan mukaan ja toiset haluaa nähdä sen absoluuttisen nopeuden.
Paalupaikkojen määrä on kyllä ollu yksi tärkeimmistä kusikien määrittely pointeista. Siinä mielessä on ikävää että esim. Schumacher, joka ennätystä pitää (doh'), rikkoi Sennan entisen ennätyksen tänä " taktiikka" aikana.
Ei sillä etteikö olisi rikkonut muutenkin mutta ei mielestäni voi paalupaikkojen määrällä enää vastaavasti hehkuttaa, koska ON mahdollista saada paalu kisan kustannuksella.

Mielestäni F1een kuuluu myös puhe parhaista kuskeista ( Sch ) ja nopeimmista kuskeista ( Sen, Häk )

Tosin hyötyäkin tästä voisi. Jos koko aika-ajo ajettais kisabensoilla ja paalupaikasta saisi yhden pisteen, niin sitä voisi huonommat tiimit käyttää hyödykseen.
Nyky systeemillä ei onnistu koska ne huonoimmat ei pääse kympin sakkiin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom