Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pelkään, että sillä keittää, jos homma ei luista niin kuin se haluais ensi kaudella. Ei haluta Ferrarille mitään McLareneita.


en usko. massa on varsin lojaali ferrarille, onhan ferrari tehnyt massan kanssa sopimuksen jo vuonna 2001. ja kuten itse sanoi, räikkösen mestaruus ei muuta mitään, ykkös ja kakkoskuskia ei ole ennenkuin siihen on oikeasti aihetta, kuten tämän kauden lopussa jonka homman massa hoiti tyylikkäästi.

pitäisin enemmänkin kimiä riskinä tiimin sisäiselle tasapainolle kuin massaa. jos tilanne olisi toisinpäin niin en olisi ollenkaan niin varma että kimi pelaisi massan pussiin yhtä vapaaehtoisesti kuin massa pelasi kimin pussiin. ymmärrän kyllä massankin turhautumisen, jätkä ajaa ferrarilla ja odotti että schumacherin jälkeen koettaa hänen hetkensä vaan ei.

anyway turhaa pelkoa imo. ferrarilla varmasti ruvetaan toimiin nopeasti jos toinen kuljettajista ei suostu pelaamaan tiimin pussiin. ei väliä kuka voittaa kunhan ferrari voittaa.

edit: kohta voidaan alkaa spekuloimaan kunnolla kuskimarkkinoita kun alonson jatkosta pitäisi tulla tieto viimeistään ensiviikolla.
 
Tuosta luistonestosta tuli mieleen, että uusimmassa F1 Racingissä vai mikä lieneekään on aika mielenkiintoinen Peter Windsorin artikkeli Kimin ajotyylistä. Mies muun muassa toteaa, että vaikka Ferrarin luistonesto on "the TC to end all TC's", se on itse asiassa Kimille "liian hyvä". Se mikä toimi Schumilla, ei välttämättä toimi Kimillä, ja Windsorin mukaan se oli nimenomaan auto eikä Bridgestone josta Kimin alkukauden pulmat johtuivat. Siinä missä Schumi luotti elektroniikkaan, Kimi haluaa pitää asiat pitkälti omissa käsissä. Mutta että käykääpä lukemassa, oli paljon kiintoisaa asiaa Kimin ja muiden ajosta, josta minä en tietenkään mitään tajunnut. Voihan se Windsor paskaakin puhua, mutta jos ei, ensi vuoden kielto voi Kimin kannalta olla aika hyvä juttu.
 
Tuosta luistonestosta tuli mieleen, että uusimmassa F1 Racingissä vai mikä lieneekään on aika mielenkiintoinen Peter Windsorin artikkeli Kimin ajotyylistä. Mies muun muassa toteaa, että vaikka Ferrarin luistonesto on "the TC to end all TC's", se on itse asiassa Kimille "liian hyvä". Se mikä toimi Schumilla, ei välttämättä toimi Kimillä, ja Windsorin mukaan se oli nimenomaan auto eikä Bridgestone josta Kimin alkukauden pulmat johtuivat. Siinä missä Schumi luotti elektroniikkaan, Kimi haluaa pitää asiat pitkälti omissa käsissä. Mutta että käykääpä lukemassa, oli paljon kiintoisaa asiaa Kimin ja muiden ajosta, josta minä en tietenkään mitään tajunnut. Voihan se Windsor paskaakin puhua, mutta jos ei, ensi vuoden kielto voi Kimin kannalta olla aika hyvä juttu.

Linkkia kiitos!
 
Linkkia kiitos!
Pitänee ostaa lehti jos meinaa lukea koko jutun.

Tuolla kuiten pätkä artikkelista:
http://www.f1racing.co.uk/testdrive
Edit: hidas


Tuosta luistonestosta tuli mieleen, että uusimmassa F1 Racingissä vai mikä lieneekään on aika mielenkiintoinen Peter Windsorin artikkeli Kimin ajotyylistä..
Luitko mistä ko. jutun, vai onko sulla paperimuodossa se? Viittitkö skannata/kuvata ja heittää vaikka tänne/mailiin :D
 
Joo ei mullakaan taas hyvin mee...eli siis tosiaan lehdestä oli kyse. Ihan Akateemisessa lukaisin koko lehden (Tapiolassa ne on ihan kimejä koko henkilökunta...niitä ei kiinnosta), joten skanneja ei luonnollisestikaan ole luvassa, ellen nyt sitten äidy vielä lunastamaan tuota pumaskaa.

Nyt kun rupesin ihan ajatuksella katsomaan noita onboard-videoita, vaikka nyt Schumia ja Nandoa rinnakkain, en kyllä nähnyt äkkiseltään mitään eroja missään, mutta kun pari kertaa kyttäsi ja vertaili, alkoi jo pieniä poikkeavuuksia hahmottua, esim. Alonson leveämmät mutkiin lähestymiset. Siitä sen ronskista tyylistähän jaksaa naapurin mummokin jo jauhaa, mutta aika JJ saa olla, että noista videoista juuri viisastuu.
 
http://www.youtube.com/watch?v=EGkylBRb3ls

Pientä vertailua kuskien ajotyyleistä.

Button: Ajaa tarkasti siistillä linjalla käyttäen koko radan leveyden. Kaasun ja ohjauksen käyttö on pehmeää, auto ei juuri luistele. Ajaa oppikirjan mukaan "kiskoilla".

Alonso: Heittää auton mutkaan jo aikaisessa vaiheessa rajulla ohjausliikkeellä mutkan suuntaan. Auto puskee mutkaan sisään tultaessa reilusti, mutta hän hallitsee sen ja saa hyvän vauhdin mutkasta ulos.

M Schumacher/Räikkönen: Ohjaavat mutkaan samalla jarruttaen. Auton keula pysyy radassa ja näyttää menosuunnan, kun taas perä saa luistaa. Perän luisto auttaa auton kääntymisessä.
 
Eli Schumi ja Kimi ajavat tyypillistä rallia reilulla trailbrakingillä. Kaippa se nopeampi painonsiirto etupyörille saa aikaiseksi isompia sivuttaispitolukemia... Saahan sitä pitoa eteen säädöillä ja siivilläkin mutta jarrulla kun kääntelee niin ei tarvitse muuta rataa ajaa niin etupainotteisella autolla. Isompi riski siinä aina on pyöräyttää. Tuossa videossakin taitaa olla se bahrainin tiukka vasuri jossa hamilton liukui tyylikkäästi, Schumi lukitsee pyörät ja tekee heti nopean vastakorjauksen ennekuin perä lähtee kiertämään.

Varsinkin ohitustilanteissa kun pitää taivuttaa autoa oiken urakalla niin tämmöinen ajotyyli on eduksi. Ei pääty jokainen liian myöhäinen jarrutus ulosajoon linjalta.
 
Aika vähän Kimille noita virheitä tulee, että sillä tavalla varma kuski vaikka yliohjaavasta autosta enemmän tykkääkin. Veikkaisin Alonson olevan ensi kaudella vaikeuksissa kun se ajaa nyt ihan hirveän aliohjaavalla autolla.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jenson Buttonin tyylillä tulee helposti ajettua kaukana limitistä tai sitten jos ajaa limitillä, niin välillä aliohjaa ja välillä yliohjaa (mutuilua, en ole ammattilainen). No joo, paha tietää, että onko sillä kuitenkin joku tietty tapa ajaa ne mutkat auton käytöksen suhteen.
 
Aika jännä homma, että tyylillä ei tuntuisi olevan sateella kamalasti vaikutusta. Schumihan oli "Regenkönig", Alonso taitaa olla nykyukoista kovin sadekuski, ja Button on märällä aina kova luu. Henk.koht. taito kai ratkaisee enemmän, vaikka Buttonin hellä tyyli lienee etu. Jense oli hyvässä vauhdissa Nürburgringillä ennen kuin surffasi pihalle siinä suoran päässä.
 
Jenson Buttonin tyylillä tulee helposti ajettua kaukana limitistä tai sitten jos ajaa limitillä, niin välillä aliohjaa ja välillä yliohjaa (mutuilua, en ole ammattilainen).

Nimenomaan, auton säädöt on kuitenkin kompromissi koko radalle, ei jokaiseen yksittäiseen mutkaan joten niiden ehdoilla ajaminen ei voi olla aina nopein tapa. Ja jos säädöt on pielessä niin jälki on surkeaa.

Toki tuo renkaiden säästäminen maksaa kisoissa takaisin, ainakin tarvittaessa sieltä renkaista saa sitten vähän enemmän irti kuin kaveri joka on ajanut saman kierrosmäärän ronskimmin.
 
Nimenomaan, auton säädöt on kuitenkin kompromissi koko radalle, ei jokaiseen yksittäiseen mutkaan joten niiden ehdoilla ajaminen ei voi olla aina nopein tapa. Ja jos säädöt on pielessä niin jälki on surkeaa.

Olis ihan mielenkiintoista nähdä, miten kuskien ajotyylit vaikuttas / muuttus, jos autoissa sais olla aktiivijousitus ja säätyvä siivet ja pohjalevyt ym.

Eli autos vois säätää itsensä jokaiseen mutkaan sellaiseksi, kuin kuski haluaa. Perjaatteessa autosta voisi yrittää tehdä neutraalin kaikissa mutkissa ja sitten ajaa Buttonin tyylillä?!?!
 
Olis ihan mielenkiintoista nähdä, miten kuskien ajotyylit vaikuttas / muuttus, jos autoissa sais olla aktiivijousitus ja säätyvä siivet ja pohjalevyt ym.

Eli autos vois säätää itsensä jokaiseen mutkaan sellaiseksi, kuin kuski haluaa. Perjaatteessa autosta voisi yrittää tehdä neutraalin kaikissa mutkissa ja sitten ajaa Buttonin tyylillä?!?!

toiveesi toteutuu ainakin osittain. http://www.totalf1.com/view-article.php?newsid=234159

On Wednesday the FIA World Council confirmed new aero rules for 2009, which were proposed by the so-called overtaking group. According to our spies in Brazil, Ferrari’s Rory Byrne together with Renault’s Pat Symonds and McLaren’s Paddy Lowe, worked out a car configuration, which should make it easier to follow another car and to overtake.



The technical directors agreed to proposals which are as follows:

- Front wing width increased to 180 instead of 140 cm.

- Front wing height decreased to 7.5 instead of 15 cm.

- The middle section over a width of 40 cm has to be a standard part.

- The driver may adjust the front wing flaps from the cockpit twice a lap by an angle of a maximum 6 degrees.

- Rear wing width 75 instead of 100 cm

- Rear wing height 95 instead of 80 cm.



The diffusor then starts from the centre of the rear axle rather than from the front end of the rear wheels. It may raise to 17.5 instead of 12.5 cm. The bodywork has to be clean. That means no barge boards, no winglets, no chimneys, no flipups.



Windtunnel research has shown that with the new rules the overall downforce loss will be 50 percent compared to the 2006 aero. If you follow another car within half a car length you will only lose 25 instead of 46 percent of the downforce and the balance shift will be 1 percent to the front rather than 4 percent to the back as it is now…sounds good.

hyvältä näyttää.
 
Vähän on Massalla näköjään vainoharhaisuutta ja tavaraa hampaankolossa.

Next season things have to be different to keep the team spirit

Jahas, jos tiim spirittia ei ala loytymaan niin kumpikohan lahtee ferrarilta suksimaan helvettiin. Ai niin, taitaa massa olla ainoa jolla on tiim spiritin suhteen valittamisen aihetta, kaikki muut kun tuntuu sita kehuvan maasta taivaaseen :jahas:

Kovia selittamaan nuo latinot. Eipa kimi paljon selitelly kun ei menny hyvin.
 
Jahas, jos tiim spirittia ei ala loytymaan niin kumpikohan lahtee ferrarilta suksimaan helvettiin. Ai niin, taitaa massa olla ainoa jolla on tiim spiritin suhteen valittamisen aihetta, kaikki muut kun tuntuu sita kehuvan maasta taivaaseen :jahas:

Kovia selittamaan nuo latinot. Eipa kimi paljon selitelly kun ei menny hyvin.

Ilmeisesti F1:sissä pitäisi olla vain yksi kuski per talli? Ketä kiinnostaa olla ikuinen koira vaan sille ykköskuskille, ei mua ainakaan. En yhtään ihmettele noita Massan kommentteja. Samoin tein Ferrari voisi palkata jonkun Luca Badoerin Kimin tallikaveriksi, ei ainakaan tarvitsisi tietoisesti pitää hitaampana ja päästää toista ohi, vaan saisi Räikkönen ajella jatkuvasti parempana. Urheilija henkeä tällä hetkellä formuloissa, ei vitussa.
 
Ilmeisesti F1:sissä pitäisi olla vain yksi kuski per talli? Ketä kiinnostaa olla ikuinen koira vaan sille ykköskuskille, ei mua ainakaan. En yhtään ihmettele noita Massan kommentteja. Samoin tein Ferrari voisi palkata jonkun Luca Badoerin Kimin tallikaveriksi, ei ainakaan tarvitsisi tietoisesti pitää hitaampana ja päästää toista ohi, vaan saisi Räikkönen ajella jatkuvasti parempana. Urheilija henkeä tällä hetkellä formuloissa, ei vitussa.

massa ei ole kakkoskuski. badoerista ei olisi lähellekkään niin paljon apua ferrarille kuin massasta. ferrari lähtee kauteen kahdella ykköskuskilla ja kauden mittaan ratkaistaan kummasta tehdään viimeisiin kisoihin kakkoskuski jos on tarpeen. onhan schumacherkin ajanut kakkoskuskin hommia ferrarilla.

turha myöskään ajatella että räikkönen voitti interlagosissa ainoastaan massan avustuksella. on se ennenkin nähty että varikkokäyntien aikana mennään ohi. toki nyt lienee selvää että tilanne pelattiin varman päälle mutten pitäisi läheskään varmana että räikkönen olisi palannut varikolta massan taakse vaikkei olisikaan pelattu varman päälle.

ja jos ei kiinnosta pelata tiimin pussiin niin aina ferrarikuskille löytyy uusi tiimi. se on varma.
 
Ketä kiinnostaa olla ikuinen koira vaan sille ykköskuskille, ei mua ainakaan.

Ei tietysti ketään kiinnosta olla se ikuinen koira.

Ainakin itse, jos olisin moisessa tilanteessa, niin yrittäisin kaikkeni voittaakseni sen paremman. Eli loistava kehityksen paikka! Ellei onnistu niin eikun nurkkaan nuolemaan haavoja.
 
Ei tietysti ketään kiinnosta olla se ikuinen koira.

Ainakin itse, jos olisin moisessa tilanteessa, niin yrittäisin kaikkeni voittaakseni sen paremman. Eli loistava kehityksen paikka! Ellei onnistu niin eikun nurkkaan nuolemaan haavoja.

No tuossa vaikuttaa se team spirit aikalailla, jos talli on perse suhun päin ja naama toiseen kuskiin päin, niin kyllä siinä saa motivaatiota ja yritystä kaivaa aika syvältä, jos on henkisesti herkempi, esmes Alonso on juuri tällainen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom