Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Ymmärtääkseni autot on jo tutkittu ja ihan lailliset oli. Tai ainakaan FIA ei löytänyt mitään huomautettavaa.

Onko tässä nyt sama juttu takana kuin joskus aiemmin, eli se että autolla pitää ajaa kolmeasataa että se muuttuu sääntöjenvastaiseksi? Ainakin mä käsitin niin että Ferrarin pohja taipuu jolloin saadaan sekä pieni downforce suorilla että iso downforce mutkissa. Ja sääntöjenvastaiseksi tuosta tekee se että liikkuvat osat on kielletty.
 
Onhan monella talilla ollut nopeuden lisääntyessä taipuvat siivetkin, vaikka kaikki tiesi, että ne on kiellettyjä.

Saapa nähdä, toivottavasti ei tule mitään vakavia sanktioita.
 
Tällaistahan tämä on joka vuosi, Mc ei pärjää ja Dennis itkee. Sääntöjen mukaisuutta ei kuitenkaan päätä Dennis eikä Jasba. Jos FIA sanoo tarkastuksen jälkeen, että auto on OK, niin silloin se on. Säännöt on kirjoitettu ja niitä tulkitaan, FIA on kuitenkin se, joka joka sanoo viimeisen sanan.
 
on se jännä että aina jos ferrari vaikuttaa ylivoimaiselta niin aletaan heti itkemään että on laittomia osia... en kyllä muista että olisi silloin avaudutu mitään kun häkkinen oli ylivoimanen.
 
Ron Dennis (:david: ) on koko lajin suurin valittaja ja kitisijä. Aina valittaa milloin mistäkin. Nyt se on jo kritisoinut BMW:n taktiikkaa ja sen takia McLarenin kisa ei sujunut suunnitellusti.

MTV3 sanoi:
McLarenin F1-tallin päällikkö Ron Dennis ei sulattanut sitä taktiikkaa, jolla BMW-kuski Nick Heidfeld ajoi Australian GP:ssä.

Heidfeld ajoi aika-ajossa kevyellä polttoainekuormalla kolmanneksi ja ampaisi pehmeää rengasseosta käyttäen McLaren-kuskien edelle startissa. Dennisin mielestä BMW halusi vain esiintyä edukseen ajamalla alussa toisena.

Heidfeld tuli joukon ensimmäisenä varikkokäyntiinsä 14. kierroksella. Siinä vaiheessa Heidfeldin ero kärkimies Kimi Räikköseen oli reilut 11 sekuntia ja Heidfeldin perässä ajaneiden McLarenin Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson ero kärkeen oli vielä pari sekuntia suurempi.

- BMW:n käyttämä odottamaton taktiikka häiritsi meidän kilpailuamme. Heidfeldin mentyä ensimmäistä kertaa varikolle, ero kärkeen oli liian suuri, jotta sen kurominen umpeen olisi ollut realistisesti mahdollista, Dennis purnasi.

:david:³
 
Ihan niin kuin se kuuluis Ronille, että millä taktiikalla bemari menee. Ihan niin kuin ei sais ajaa just sillä taktiikalla, millä haluaa. Eikä muiden taktiikoita pitäs kehdata syyttää, jos itellä ei kulje, niin kuin pitäs.

Kumma, ettei valittanut Kimin ajosta, koska sehän vasta heidän kisaansa häritsee, kun joku toinen menee voittamaan.
 
Paskat se mäkkäreitä häiritsi että Heidfeld lähti kevyellä autolla. Ei kumpikaan pysynyt perässä joten vaikea hahmottaa miten olisivat päässeet kovempaa jos ei bemari olisi siellä edessä mennyt karkuun. Ihme whinetystä.

Viime vuonna tähän aikaan valittivat Ferrarin siivistä ja sitten valittivat Rellun keularakenteesta. Aika selkeästi on kyllä Maranellossa keksitty jotain uusia jekkuja: Viime vuonna renkaat oli optimoitu joka radalle ja tänä vuonna on kovemmat seokset ja 4 rengasmallia koko kaudelle. Lisäksi autoissa on kierroslukurajoitin mutta silti Räkä paransi nopeinta kierrosta viime vuodesta reilusti.
 
Paskat se mäkkäreitä häiritsi että Heidfeld lähti kevyellä autolla. Ei kumpikaan pysynyt perässä joten vaikea hahmottaa miten olisivat päässeet kovempaa jos ei bemari olisi siellä edessä mennyt karkuun. Ihme whinetystä.

Viime vuonna tähän aikaan valittivat Ferrarin siivistä ja sitten valittivat Rellun keularakenteesta. Aika selkeästi on kyllä Maranellossa keksitty jotain uusia jekkuja: Viime vuonna renkaat oli optimoitu joka radalle ja tänä vuonna on kovemmat seokset ja 4 rengasmallia koko kaudelle. Lisäksi autoissa on kierroslukurajoitin mutta silti Räkä paransi nopeinta kierrosta viime vuodesta reilusti.

Jep on kyllä ferrarilla aika hyvä paketti kasassa. Autojen rakenne on kyllä niin ennalta määrätty, että vaikea keksiä, että missä ne vois muita niin hurjasti olla edellä. Lähinnä tulee mieleen se, että saavat renkaista kaiken pidon ja kestävyyden irti ja ehkä hyvin optimoitu aerodynamiikka.

Aerodynamiikan suhteen joutuvat kyllä nykyään pelaamaan aika pienien marginaalien sisällä. Eli hirveitä eroja ei luulis sieltä saavan, ellei muut sitten ole kahveella sen suhteen.

Tietysti hirveä ero on suhteellinen käsite, mutta Formula mittapuulla ero on aika suuri.
 
15 päivän päästä olis tossa 5km päässä kisat.. halvimmat liput lähtis 30 eurolla, alkaa pikkusen kutkuttaa vaikka ei kyllä vormulat ees oikeastaan kiinnosta :)
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Toi kiinnostas mua aika suuresti, mutta selittävät jotain, että ei ole tarkotus yrittää ennätystä:

http://www.formula1.com/news/5821.html

Joo, nuurdi on kyllä ihan mahtava rata. Ymmärrän hyvin ettei ennätystä olla hakemassa, koska tuolla se on henki pois kun auto lähtee lapasesta. Rata on vielä aika töyssyinen F1 autolle.

Tässä 2 katsomisen arvosta pätkää:

Nordschleifen tourist version (ilman nurburgringiä) rataennätys
http://video.google.com/videoplay?docid=2990770163894389660

Ja porschelle kenkää..... talvella :)
http://video.google.de/videoplay?docid=3619443693981877229&q=röhrl


Jahka olen kouluni käynyt ja rahatilanne sallii niin viikonloppureissu tuonne on saletti. Joku herkku vuokralle (m5 tms.) ja rataa veivaamaan :kuola:
 
Ayrton Senna aikoinaan treenasi parisen tuntia päivässä lihaskuntoa, sekä juoksenteli 16 km:n lenkkejä.

Niin ja joku shakin pelaaja voi treenata vielä enemmän, mutta se ei meinaa, että olis pakko.

No juu, kyllä ne varmasti ihan hyvässä kunnossa on. Vähän oli vaan tuolla formula sivustolla innostuttu liikaa.

Pyranha:

Nuo videot on nähty liian monta kertaa :D

Tottahan se on, että rata on liian vaarallinen ja vanhanaikainen formuloille, mutta kiinnostas niin paljon tietää, että millasen ajan pystysivät ajamaan.

Tietysti siinä on sekin, että noi F1 kuskit tuskin osaa rataa kovinkaan hyvin, joten täböllä ajaminen olis aika vaikeeta ja vaarallista.
 
Yllättäen pertti täällä vähättelee moottoriurheilijoita...

Noh, ainahan mä toteen, että on niillä varmaan kova kunto. Lähinnä epäilin Kimin treeni motivaatiota. Sitten toi formula1 sivuston hehkutus oli vähän hupaisaa.

Mun mielestä moottoriurheilijaa ei hirveesti voi dissata, vaikka heidän kuntoaan epäilisi. Koska vain lopputuloksellahan on välitä, eli sillä, että kuinka kovaa se auto kulkee. Eli aivan yhdentekevää, jos Kimi ei treenaa sikana, kun on kuitenkin nopea/nopein.

Eihän moottoriuhreilussa kilpailla kuskin fyysisestä suorituskyvystä.

Kunnioitan F1 kuskeja, mutta en heidän urheilullisuutensa takia.
 
Eihän moottoriuhreilussa kilpailla kuskin fyysisestä suorituskyvystä.

Ei, mutta sillä on merkityksensä lajissa. Jos kunto pettää fyysisesti, niin ei silloin toimi se tarkkuus/henkinenkään puoli.

Pitää pistää tähän totaalisen eri laji esimerkiksi, mutta kuitenkin. Isä oli Finlandiahiihdossa jossain 10-15:n paikkeilla samaisena vuonna, kun mä ajoin enskaa. Se vähätteli sitä endurolla ajelua aikas pahasti, mutta 10min crossiradalla sai sen mielen muuttumaan lajin fyysistä vaatimusta kohtaan :D

1 tapa testata homma on käydä ajamassa sisämikroa, siinä on lämpötilaa lukuunottamatta ehkä hivenen suunnan paikkaa...kevyesti noin alkuun. Tunnin setin kun raapaset, niin tiedät ajaneesi :)
 
1 tapa testata homma on käydä ajamassa sisämikroa, siinä on lämpötilaa lukuunottamatta ehkä hivenen suunnan paikkaa...kevyesti noin alkuun. Tunnin setin kun raapaset, niin tiedät ajaneesi :)

Totta puhut!
Mun ensimmäinen karting kokemus oli VM-karting centerissä, jossa on varsin kiemurainen rata, oli kädet aika hyytelönä ja muutenkin veto pois sen setin jälkeen :lol2:
 
Mun eka karting kokemus oli Hupen polttareissa parin bissen jälkeen. Hikoilin kuin sika, kädet tärisi ajon jälkeen eikä selkä meinannut suoristua.
 
Tietysti siinä on sekin, että noi F1 kuskit tuskin osaa rataa kovinkaan hyvin, joten täböllä ajaminen olis aika vaikeeta ja vaarallista.

Tuskin f1-kuskilla pitkään menisi tuon opettelussa vaikka tietyti onkin monta kertaa pidempi kuin normaalit radat. Ja mitä ennätykseen tulee niin luulisi että voisi formulallakin tuon ennätyksen nimiin ottaa vähän löysemminkin ajellessa, on ero sentään nopeudessa johonkin Radicaliin niin selvä. Lähinnä kiinnostaisi tietää miten nuo pomput vaikuttaa ajamiseen vai selviääkö niistä maavaraa nostamalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom