Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
noniin, perinteiseen f1 tapaan kotikatsomoiden asiantuntijat ovat liikkeellä! heikin hermot ei kestä ja onkin ihan paska, aivan kuin fisichella. hamilton pyyhkii alonsolla lattiaa ja tallimääräyksellä vaihdettiin kuskien järjestys.

heikin suoritus olisi voinut olla helvetisti parempi mutta ei varmasti ole helppoa hypätä mestaritallin autoon kauhean hehkutuksen jälkeen joten minä ainakin ymmärrän täysin heikin tämänpäivän virheet enkä tuomitse niistä. samaa mieltä kyllä olen siitä että montaa kisaa ei todellakaan voi haaskata hermoiluun. kyllähän hamiltonkin kävi vähän pihalla.

fisichellako ihan perseestä? yritä itse ajaa pari vuotta mestarin rinnalla ja näyttää samalla hyvältä. fisichella ei todellakaan ole mestariainesta mutta aivan paskaksi ei todellakaan voi haukkua.

kuka näki alonson ajovirheen joka olisi johtunut kauheasta puristamisesta jotta olisi päästy uudesta tulokkaasta ohi, entä montako kertaa nähtiin alonso yrittämässä ohitaa hamiltonia? jep. maalissa kuitenkin eroa oli alonson hyväksi yli 10 sekuntia. hamiltonilla taisi vielä olla ruuhkaa edessä kun olisi ollut aika takoa niitä nopeita kierroksia että olisi ehtinyt alonson eteen tämän tullessa varikolta. tallimääräys tai ei, en lähtisi julistamaan mitään täysin selväksi.

anyway tämän kauden mestaruudelle näyttää olevan enemmän ottajia kuin viimevuosina ja hyvä niin.

ja jotta täällä voidaan tasokkaasti spekuloida lisää niin yksinkertaisesta asiasta kuin f1 niin: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1338230
 
Täyttä asiaa erkjetteriltä.

Tällä kehutaan tai tuomitaan kaikki ekan kisan perusteella, ilman, että mietitään tapahtumiin vaikuttaneita tekijöitä juurikaan tai sitä, että yksi kisa ei kerro kaikkea.



EDIT:

Hetkinen, samalla moottorillahan pitää ajaa kaksi kisaa. Kimillä on vähän ongelmia, jos moottorissa on vikaa. Tietysti voi olla, että vain joku letku tai jäähdytin ym vuotaa, jonka saa vaihtaa.

Jos itse kone joudutaan vaihtamaan, niin eikös silloin Räkä putoa 10 sijaa lähtöruudukossa.
 
noniin, perinteiseen f1 tapaan kotikatsomoiden asiantuntijat ovat liikkeellä! http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1338230[/URL]

On se hyvä, että sä oot sentään OIKEA F1-asiantuntija! Ihan Iltalehtikin linkkivinkkinä ja kaikkee! Wautsi, oot mun idoli! :haart:
 
hamiltonilla taisi vielä olla ruuhkaa edessä kun olisi ollut aika takoa niitä nopeita kierroksia että olisi ehtinyt alonson eteen tämän tullessa varikolta. tallimääräys tai ei, en lähtisi julistamaan mitään täysin selväksi.

Niinpä. ( Siis Mclaren kuskien osalta) Toisaalta on varmaasti yli 90% todennäköisyys että Alonso on loppupeleissä tasaisemmin hyvä ,tällä kaudella, kuin Hamilton. Jos oli tallipäätös,niin fiksu sellainen.

Noista Räikkösen koneenhajottamisista...
Tilannehan kai kuitenkin menee niinpäin että auto ja kone rakennetaan kestämään se tyyli jolla kuski saa ajettua nopeimmat kierrokset. En tiedä kuinka paljon elektroniikkaa on karsittu mutta Salo joskus sanoi että F1 autolla ei voi vaihtaa väärin ja sen takia hajottaa konetta. Tietokone estää väärän vaihteen sisäänmenon ennenkuin kierrosluku on sopivalla alueella.

Jos enää ei saa olla sitä löes täysin automaattista laatikkoa niin kyllä ratissa varmaan joku valo välkkyy aina optimi vaihto hetkellä. Kaksinkamppailutilanteessa siitä tuskin on apua mutta kun tyhjällä radalla menee muita karkuun tmst. niin varmaan paljonkin.
 
Käsittämättömiä kommentteja briatorelta kovalaista kohtaan. Kyllä tallipäällikön pitäisi enemmänkin puolustella kuskia, kuin aiheuttaa entistä enemmän stressiä haukkumalla tätä julkisesti. Kritiikki on aiheellista, mutta voisi sen ihan kahdenkesken esittää.
 
Tarkennetaan sen verran, että viime kaudella Kimille ei tapahtunut ainuttakaan moottoririkkoa, myöskään tulokaskaudella Sauberilla Kimillä ei hajonnut moottori kertaakaan. Ihmeellinen myytti tuo Kimin taipumus hajottaa moottoreita.

Tais kimillä olla viimekaudella elektroniikkaongelmia autossa aika paljon. Kone ei tainnu mennä useasti, vai menikö kertaakaan.. onhan tuo maclaren tosin vuosien saatossa posahtannu varsin komiasti moneen otteeseen kimin ollessa puikoissa.

Varmasti tulee alonso ja hamiltonkin pärjäämään maclarenilla jos vaan tekniikka kestää, mut riittääkö vauhti ferrarin rinnalla on sitte eri juttu.
 
Pääsin katsomaan Melbournen kisan paikan päällä ja hienoa oli! :rock: Suomalaisia oli paljon paikalla ja katsomoissa olevat liput olivat lähes pelkästään Suomen ja Ferrarin lippuja :D

Eipä tuolla kisaa kovin hyvin pystynyt seuraamaan mutta V8:ien ulina rokkas kympillä :kuola: . Yllättävän isoja eroja oli äänissä eri moottorien välillä: Honda oli erittäin puhtaan kuuloinen kun taas BMW piti kiihdytyksissä älytöntä rätinää.
 

Liitteet

  • IMG_0537.webp
    IMG_0537.webp
    106,7 KB · Katsottu: 301
Pääsin katsomaan Melbournen kisan paikan päällä ja hienoa oli! :rock: Suomalaisia oli paljon paikalla ja katsomoissa olevat liput olivat lähes pelkästään Suomen ja Ferrarin lippuja :D

Eipä tuolla kisaa kovin hyvin pystynyt seuraamaan mutta V8:ien ulina rokkas kympillä :kuola: . Yllättävän isoja eroja oli äänissä eri moottorien välillä: Honda oli erittäin puhtaan kuuloinen kun taas BMW piti kiihdytyksissä älytöntä rätinää.

Voi hyvinkin olla, että kuulit luistoneston rahinan. Ei liity moottorin ääneen mitenkään.

Tässä esimerkki tuosta äänestä, kuuluu luonnollisesti hitaissa mutkissa, koska silloin sitä luistonestoa eniten tarvitaan http://www.youtube.com/watch?v=KNtqdGPv7fk
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pääsin katsomaan Melbournen kisan paikan päällä ja hienoa oli! :rock: Suomalaisia oli paljon paikalla ja katsomoissa olevat liput olivat lähes pelkästään Suomen ja Ferrarin lippuja :D

Eipä tuolla kisaa kovin hyvin pystynyt seuraamaan mutta V8:ien ulina rokkas kympillä :kuola: . Yllättävän isoja eroja oli äänissä eri moottorien välillä: Honda oli erittäin puhtaan kuuloinen kun taas BMW piti kiihdytyksissä älytöntä rätinää.
Kävin itse kurkkimassa yhden kisan viime vuonna ja täytyy sanoa, että aika paljon mieluummin kattelen sen mäyäkoira vieressä omalta sohvalta. Paikan päällä katsominen on siellä "pakko kokea kerran"-listalla, mutta ei enempää. Äänet ja F1:n kiihdytys on kyllä uskomatonta, minkä kokee kunnolla vain radan varrelta. Itse kilpailun seuraaminenhan on sitten perseestä kun ei muutaman kierroksen jälkeen tahdo olla hajua tilanteesta eikä näe radasta kuin 20%.
 
Liittyy nimenomaan moottoriin, luistonesto on ohjelma moottorinohjausboxissa.

Jep, vähän tyhmästi kirjoitin. Tarkoitin, että ei ole koneen "luontanen" ääni, vaan luistoneston aiheuttama.

Eli jos kuumallakaan tallilla ei olis luistonestoa, niin moottorit kuulostas käytännössä samalta (tai sitä pätkimistä ei olis).
 
Kävin itse kurkkimassa yhden kisan viime vuonna ja täytyy sanoa, että aika paljon mieluummin kattelen sen mäyäkoira vieressä omalta sohvalta. Paikan päällä katsominen on siellä "pakko kokea kerran"-listalla, mutta ei enempää. Äänet ja F1:n kiihdytys on kyllä uskomatonta, minkä kokee kunnolla vain radan varrelta. Itse kilpailun seuraaminenhan on sitten perseestä kun ei muutaman kierroksen jälkeen tahdo olla hajua tilanteesta eikä näe radasta kuin 20%.
Tää riippuu sitten täysin paikasta. Montrealissa ainakin jumbotroneilta näki tilanteet kuin himassa, selostus tuli FM radiosta ja PA systeemeistä, ja päälle sitten oikeiden autojen THX tehosteet mistä ainakin itselle oli isoin shokki ne jarrut. Istuttiin neulansilmässä mihin tultiin liki kolmeasataa ja aika-ajossa alkoi levyt loistaa 100m lätkän jälkeen. Paras analogia on scifileffoista kun alukset siirtyy warp drivesta impulssikoneelle. Aivan tajutonta. Mutta asiasta sen verran että ainakin itse menisin uudestaan ja kunhan poika on sopivan ikäinen niin Eau Rougessa vois olla hyvä paikka katsoa.

EDIT: ja Räikkösestä sen verran vielä että uskokaa nyt ihmiset vihdoinkin että se on ihan eri planeetalta kuin noi muut kuskit ehkä Schumi senioria lukuunottamatta. En itsekään pitänyt jätkää oikein minään ennenkuin livenä näin nuo vapaat harjoituksetkin Montrealissa miehen ekalla kaudella. Räikkönen oli elämänsä ekaa kertaa tuolla ja niillä oli Sauberissa jotain häikkää joten eka kierros tuli radalla vasta kun muut oli kiertäneet puolisen tuntia. Sauber ei ollut mikään maailman paras auto eikä Kimi siis ollut siis ajanut radalla IKINÄ. Paria kuskia lukuunottamatta kaikki muut oli ajaneet jo jonkun aikaa. Montrealista sen verran että siellä on muutama sokea mutka, pari aika kinkkistä jarrutusta ja betoniseinät todella lähellä rataa joka puolella.

Kimi ajoi kolmanneksi nopeimman ajan ekalla täydellä kierroksellaan (siihenastisista).

Koko yleisö katsoi sitä tulostaulua että WTF? Samana vuonna teki saman Monacossa, kysyi vielä varikolta lähtiessään kisainssiltä, että pitiks tunnelissa nostaa vai voiko sen ajaa kaasu auki. "Täysillä" sanoi inssi ja Kimi oli taas ekalla kierroksellaan senhetkisen viiden parhaan joukossa.

Heikille propsit siitä että on päässyt ykkösiin mutta on ihan eri laji ajaa jossain Paul Ricardilla tai Barcelonassa kovia aikoja kun linjoja saa päivän tuunata rauhassa kuntoon. Melbournessa homma on aivan eri kun jarrumerkin pienestäkin missauksesta seuraa pusu sinne aitoihin ja siinä oli se viikonloppu sitten.
 
Ne oli kaudet 2002 ja 2004 kun Kimin auto oli jatkuvasti paskana. Kaudella 2002 tuli 10 keskeytystä joista 8 tekniseen vikaan. Kausi 2004 ei ollut paljon kummoisempi 8:lla keskeytyksellä joista 7 tuli tekniikan pettäessä.
Ei se viime kaudenkaan auto kovin kummoinen ollut. Tän kauden alussa kun Kimiltä kysyttiin että onko McLaren kova tänä vuonna niin mies vaan nauroi että joka toinen vuosi niiden autot on tavannut mennä aika lujaa joten luultavasti :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom