Formula1 - Kausi 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kerranki kisa, joka ei ollut pelkkää peräkkäinajelua. Kimiltäki hyvää settiä, paitsi se keskimmäinen setti jolla tuli turpaan ja pahasti. Rosbergi ois saanu kyllä pysyä radalla, ois hauska tietää mihin mies pystyy jos kalusto kestää.

Ja maikköliki sai maistaa vähän omaa lääkettään.:whip:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on mielenkiintoista nähdä, että kestääkö Kimin auton motti seuraavan kisan. Jos auto on noin nopea, niin Kimillä ei pitäs olla vaikeuksia olla joka kisassa palkintopallilla. Saatas edes kunnon kisoja ja taistelua Alonson ja Kimin välillä, niin olis hyvä. MM tittelin saaminen voi tosiaan olla hyvinkin vaikeeta.
 
Oli hieno kisa ja todella mahtavaa oli olla oikein paikanpäällä kattomassa. Iso porukka suomalaisia ja päästiin oikein telkkariinkin perskules. heheh. Hemmetisti oli kaikkea oheistapahtumaa ja ei kyllä jäänyt viimeseks Albert Parkin reissuks meikäläiselle. Kimi huudettiin/hurrattiin kakkoseks ja ollaan ihan tyytyväisiä. Nyt täytyy jatkaa juhlintaa... :D
 
Perkele. Ois varmaan pitäny herätä kattomaan kisoja. Ajattelin, että se on kuitenkin taas samaa peräkkäinajoa.
 
Jeesh, paskemminkin olis voinu mennä. Kuten Kimi itekin sano ni hyvä tulos, ongelmiin nähden. Alonso menee kovaa Rellullaan, ja kyllä McLarenin vauhti riittäis, kun vaan perkele suotais yks ongelmaton viikonloppu... ehkä ens kisassa :rolleyes:.

Buttonin vauhti on mulle ollut kyl positiivinen ylläri, nyt hyvän alkukisan jälkeen se katos jonnekin ja koko mies jäi ihan kärjen vauhdista. Mutta silti, mukavaa että "nappulakin" saa alleen kalustoa jolla voi ajella hyviä kisoja.

Massa on tehnyt musta täyden flopin. Jätkä saa pestin Ferrarilla ja ajelee kisat päin seiniä kirjaimellisesti. Mahtaa orhin porukoita vituttaa että ottivat Felipen talliinsa... mahtais hotsittaa omistaa Kimi tai Nico :rolleyes:. Schumacherinkin ollut ihmeen vaisu. Kerran kolmonen, anto jo toiveita "Ferrarin paluusta" mutta toista kieltä puhu taas tämä viikonloppu. Schummelin aika siirtyä eläkkeelle?

Mutta tosiaan, itse kisa oli oikein viihdyttävää seurattavaa. Paljon tapahtumia. Näyttäviä ohituksia, kolareita ja "pusuja", neljä kertaa peräti SC radalle. Mutta aina se Alonso sai vaan kiskottua sitä eroa, vaikka turva-auton tullessa radalle se hupeni. On se vaan ni toimiva paketti tuo Renault+Alonso, tommoseen McLareninkin pitäis pystyä. Tuntuu aina vaan olevan Mäkin kompastuskivi toi luotettavuus. Tekisivät sille asialle jotain vihdoin ja viimein! Ei Kimikään tommosta pelleilyä jaksa kauaa kattoa. Jos meinaavat herran pitää tallissa ni ..... varmaan olis ottajia. Tosin Häkkinen neuvoi Räikköstä pysymään McLarenilla. Olihan Häkänkin aikoina vaikketa ja lopussa kiitos seiso. Tiä sitten... Vai pitäiskö sanoa "mene ja tiedä" :D.
 
ZannaZ sanoi:
Tuntuu aina vaan olevan Mäkin kompastuskivi toi luotettavuus. Tekisivät sille asialle jotain vihdoin ja viimein! Ei Kimikään tommosta pelleilyä jaksa kauaa kattoa. Jos meinaavat herran pitää tallissa ni ..... varmaan olis ottajia. Tosin Häkkinen neuvoi Räikköstä pysymään McLarenilla. Olihan Häkänkin aikoina vaikketa ja lopussa kiitos seiso. Tiä sitten... Vai pitäiskö sanoa "mene ja tiedä" :D.
Onhan se McLaren tällä kaudella ollut yllättävän luotettava, kertaakaan ei ole kisa keskeytynyt tekniseen ongelmaan ilman kuljettajan syytä. Tässä kisassa ne ongelmat oli kuljettajien syytä: Montoya myönsi hajottaneensa autonsa jossain pienessä ulosajossa ja Räikkönen taas tuhosi itse renkaansa (jonka aiheuttama tärinä pilasi etusiiven) lukkojarrutuksessa Buttonia ohittaessaan.
 
PunttiOskari sanoi:
Onhan se McLaren tällä kaudella ollut yllättävän luotettava, kertaakaan ei ole kisa keskeytynyt tekniseen ongelmaan ilman kuljettajan syytä. Tässä kisassa ne ongelmat oli kuljettajien syytä: Montoya myönsi hajottaneensa autonsa jossain pienessä ulosajossa ja Räikkönen taas tuhosi itse renkaansa (jonka aiheuttama tärinä pilasi etusiiven) lukkojarrutuksessa Buttonia ohittaessaan.

On se kuitenkin luotettavuus ongelma, jos ripustukset pettää normaali ajossa.

No joo ymmärrän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä, ei ole kisassa esim. Kimin motti vielä hajoillut tai vastaavaa. Toivotaan hyvää "onnea" tuleviin kisoihin (ja aika-ajoihin).
 
Schumi teki sen sitten taas kerran. Näinköhän tämä mies tekee taas tuloaan terävimpään kärkeen. Ferrari on iskussa!

Alonso viides jä Räikkönen kahdeksas. Vähän vaikuttaa, että ei Kimi pärjää tänä vuonna, Alonsolla vauhtia riittää eikä epäonnesta ole tietoakaan... Veikkaan taas kerran, että Alonsolla pitää olla epäonnea, mikäli Kimi meinaa päästä ruutulipulle ennen Ovieron ohjusta.

Lähtöjärjestys kopioituna MTV3-nettisivuilta.

San Marinon GP:n lähtöjärjestys:
1. Michael Schumacher Ferrari
2. Jenson Button Honda
3. Rubens Barrichello Honda
4. Felipe Massa Ferrari
5. Fernando Alonso Renault
6. Ralf Schumacher Toyota
7. Juan Pablo Montoya McLaren
8. Kimi Räikkönen McLaren
9. Jarno Trulli Toyota
10. Mark Webber Williams
11. Giancarlo Fisichella Renault
12. Jacques Villeneuve BMW
13. Nico Rosberg Williams
14. David Coulthard Red Bull
15. Nick Heidfeld BMW
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso
17. Christian Klien Red Bull
18. Scott Speed Toro Rosso
19. Tiago Monteiro MF1
20. Christijan Albers MF1
21. Takuma Sato Super Aguri
22. Yuji Ide Super Aguri
 
Eipä sitten Mersu kestänyt Monacon rääkkiä - kiertokanki kurkisti ruhtinaskunnan ulkoilmaa. :thumbs: :jahas:

Tänä vuonna ei sitten ainakaan juhlisteta Kimin mestaruutta, mutta kenties tulevaisuudessa... Alonson voisi jo julistaa mestariksi, aivan uskomatonta ylivoimaa. Kimi alkaa jo varmaan sovittelemaan kotonaan punaista ajohaalaria ylleen. :D
 
Oli kyllä mielenkiintoinen gp ainakin siihen kun Kimin auto syttyi tuleen. Mersu on kestänyt tänä vuonna ihan kiitettävästi ja nytkään ei kyse ollut moottoririkosta. Lämmöt vaan nousi vähän korkeelle ja piuhat suli/paloi.

Alonson ylivoima on jotain käsittämätöntä. Tuntuu ettei se tekee koskaan virheitä ja autoon ei ikinä tule mitään vikaa. Vähän sama juttu kuin Ferrarilla aikoinaan. Jos Ferrariin tuli jotain ongelmaa niin aina oli kyse Barrichellon autosta, ei ikinä Schumin.

Olisi muuten todella mielenkiintoista nähdä Kimi ja Alonso Mäkkärillä ens vuonna. Selviäisi sekin kumpi on oikeasti nopeampi näistä kavereista.
 
trebla sanoi:
Olisi muuten todella mielenkiintoista nähdä Kimi ja Alonso Mäkkärillä ens vuonna. Selviäisi sekin kumpi on oikeasti nopeampi näistä kavereista.

En sitten tiedä voidaanko silloinkaan ihan täysin päätellä kumpi kuskeista on nopeampi. Auton suunnittelulla, säädöillä ja renkailla on käsittääkseni melko suuri merkitys kuljettajien väliseen nopeuteen. Ja tarkoitan tilannetta tallien sisällä.

Muistaakseni viime vuonna oli puhetta siitä, että Renaultilla Alonso saa ykköskuskina valita kisaviikonloppuina tallin käyttöön haluamansa renkaat. Tämä taas tarkoittaa sitä, että Fernando voi säätää auton täsmälleen haluamakseen, kun taas Fisichella joutuu tekemään säädöt tallikaverinsa valitsemien renkaiden perusteella. Alonso tykkää ajaa aliohjautuvalla autolla (näin olen ymmärtänyt) ja on aivan lirissä, kun perä luistelee. Tiedä sitten millaisella autolla Fisico ajaa parhaiten. Kaikkea hänen potentiaaliastaan tuskin on nähty Renaultilla?

Samanlainen tilanne oli Häkkisen aikaan McLarenilla. Mika valitsi itselleen sopivat renkaat, sääti auton yliohjaavaksi, kun taas Coulthard ajoi paremmin aliohjaavalla autolla. Auton puskiessa David kykeni haastamaan Mikan tasapäisesti. Nämä seikat selittävät kenties osan Häkän ylivoimasta skotin suhteen, mutta ovat toki vain osa kokonaisuutta.

Ilmeisesti yleensä mennään ykköskuskin mukaan autoa rakennettaessa. Siitä johtuen, jos kuskien ajotyylit poikkeavat toisistaan paljon, on vaikeaa saada molemmista kuljettajista aivan kaikkea irti. Luulisi, että tallin kannalta olisi parasta, jos sekä ykkösen että kakkosen ajotyylit olisivat samankaltaiset.

Kimi ymmärtääkseni ajaa mieluumin yli- kuin aliohjaavalla autolla. Jos Kimi ja Fernando ajaisivat samassa tallissa kumpi saisi valita renkaat? Kumpaa silmällä pitäen auto rakennettaisiin? Vai onnistuisiko McLaren tekemään jonkinlaisen kompromissin näiden kahden välillä?
 
Oldrich sanoi:
Kimi ymmärtääkseni ajaa mieluumin yli- kuin aliohjaavalla autolla. Jos Kimi ja Fernando ajaisivat samassa tallissa kumpi saisi valita renkaat? Kumpaa silmällä pitäen auto rakennettaisiin? Vai onnistuisiko McLaren tekemään jonkinlaisen kompromissin näiden kahden välillä?

Eikös sitä kuitenkin saa valita molempiin autoihin erilaiset renkaat? Käsittääkseni sitä ei ole kielletty säännöissä. F1.comissa oli seuraavaa kerrottu lyhyesti rengassäännöstä: " Over a Grand Prix weekend, each driver may use up to seven sets of dry-weather, four sets of wet-weather and three sets of extreme-weather tyres. In practice, drivers may use dry-weather tyres of different specifications, or compounds. However, ahead of qualifying they must select one specification to use for the remainder of the event. Tyre changes during the race are allowed"
Tuossa ei ainakaan puhuta tiimikohtaisesta valitsemisesta mitään. Tosin voihan semmoinenkin tarkennus jossain kohtaa olla.

Nyt kuitenkin kun ensi kaudella käytetään vain siltakiven renkaita, niin olisi ihan hyvä peliliike FIA:lta jäädyttää renkaiden kehitys kokonaan x-päivämäärästä eteenpäin. Sen jälkeen ajettaain kaikki testit, ja kisat samanlaisilla renkailla. Ja joka tallille toimitettaisiin täysin samanlaiset renkaat, kisoihin ja testeihin.
Eipähän tarvitsisi ainakaan spekuloida sillä saako joku talli etu siitä, kun on käyttänyt siltakiveä viimeiset vuodet.
 
repe82 sanoi:
Eikös sitä kuitenkin saa valita molempiin autoihin erilaiset renkaat? Käsittääkseni sitä ei ole kielletty säännöissä.

Olet oikeassa. Tänä vuonna kuljettajilla näyttää olevan enemmän valinnanvaraa renkaiden suhteen kuin viime kaudella, jolloin tallien piti valita joko pehmeä tai kova rengasseos viikonlopun ajaksi.

F1.comista:"The 'softness' or 'hardness' of rubber compounds is varied for each race according to the known characteristics of the track. Two different compounds will be offered to each team at the start of the weekend, and once the team has chosen either 'soft' or 'hard' it is required to run those tyres throughout the race."


repe82 sanoi:
Nyt kuitenkin kun ensi kaudella käytetään vain siltakiven renkaita, niin olisi ihan hyvä peliliike FIA:lta jäädyttää renkaiden kehitys kokonaan x-päivämäärästä eteenpäin. Sen jälkeen ajettaain kaikki testit, ja kisat samanlaisilla renkailla. Ja joka tallille toimitettaisiin täysin samanlaiset renkaat, kisoihin ja testeihin. Eipähän tarvitsisi ainakaan spekuloida sillä saako joku talli etu siitä, kun on käyttänyt siltakiveä viimeiset vuodet.

Samaa mieltä. Olisi mielenkiintoista nähdä tallien todellinen suoritukyky toisiinsa verrattuna, ja samalla loppuisi kaikki turha rengasspekulointi.
 
Montoyan "potkut"?

Herätellääs tätä vähän henkiin kun on taas F1-viikonloppu.

Mitäs mieltä Pakkislaiset ovat Montoyan "potkuista" McLarenilta?

Ite oon tyytyväinen et kolumbialainen läks, liian tulinen ja kuumapäinen, tekee tyhmiä virheitä ja mm. Kimi on saanut kärsiä liian paljon. Viime kaudella tuntu joskus et Juan pelaa pisteitä enemmän Renaultin kun oman tallinsa piikkiin.

On vähän semmonen kutina että talli tais kyllästyä ja antaa kenkää. Tietenkään mediaan ei semmosta viestä anneta vaan kierrellään ja kaarrellaan ja selitetään perheenlisäyksestä ja että "elämässä paljon tekemistä". Toisaalta Montoya siirtyy Nascariin ja takasin Amerikan mantereella, jossa tuntuu viihtyvänkin.

Oli miten oli musta hyvä päätös :thumbs:. De la Rosa on symppis ja oon tykännyt aina. On nopea kuski - uskon että tulee olemaan hyväksi McLarenille ja Kimille tallikaverina. Muut mielipiteitä?

P.S. Mielessä on turhankin selvästi mm. viime kisaviikonlopun tapahtumat kun Montya päätti pamauttaa tyylikkäästi Räikkösen perään ja heittää molemmat ulos kisasta... EI NÄIN!
 
No oli jo aikakin noille Montoijan fuduille. Mies ei oo tehnyt hirveesti mitään hyödyllistä McLarenilla, paitsi kolaroinut sujuvasti Kimittäjän kanssa. De La Rosa on hyvä kuski, hienoa, että se saa nyt mahdollisuuden olla McLarenin kisakuskina!
 
hyvä, että Montoya vihdoin ja viimein sai ne "potkut" Loppukaudesta sen verra, että Shumi tulee ja hoitaa koko potin itselleen.
 
Kyllähän tuo Montoya joutikin jo pois säheltämästä. Heppu taitaa olla pikkasen liian kuumaverinen F1-sarjaan... Huvittaa vain noissa uutisissa asian kierteleminen ja kaarteleminen, niinkuin ZannaZ asiasta mainitsikin. Veikkaan, että McLarenin johto antoi yksinkertaisesti fudut kolumbialaiselle.
 
Eikai tässä ole tällä kaudella enää muuta odotettavaa, kuin se, että mihin talliin kimi vaihtaa ensi kaudeksi...

Rellu tai Ferrarihan se luultavasti on. Maikkelin päätös jatkaa tai olla jatkamatta toki vaikuttaa päätökseen. Jos olisin kimi, niin menisin luultavasti rellulle. Kukaanhan ei osaa sanoa, että kenellä on paras auto kimille tarjota ensikaudella, joten täytyy mutuilla.
 
Renaultillahan on huhuttu tehtaan vetäytymistä F1-sarjasta, mitään varmaahan ei ole sanottu mutta mietityttää kovasti tuo Alonson siirto?

Delarosaa on pidetty aina lupaavana kuskina, nyt 35-v eikä ole päässyt todistamaan kykyjään kuin jollain arrowseilla tmv. hännänhuipuilla. Joten nyt näytön paikka jos meinaa saada hyvän paikan DTM:stä parin vuoden päästä. Itse veikkaisin että Lewis Hamilton pääsee rattiin kokeilumielessä ja kokemuksen keräämisen kannalta parin kisan ajaksi. Ja loput kauden kisat ajaa taas Delarosa.

Montoyalla on vielä räväkämpi ajotyyli kuin Räikkösellä, tykkää puskevasta autosta. Motivaation loppumisen on kyllä nähnyt ja sen ymmärtää, kun Kimi viime kaudella käytännössä tuhosi Juan Pablon uran. Ja Kimiä ja Montoyaa erottaa yksi asia: Kimi sai aina autostaan kaiken irti, toisin kuin tämä kolumbialainen joka ajautui aina vaikeuksiin kun auton tasapaino ei ollut kunnossa. Kun kaikki oli ok, pystyi jopa haastamaan räikkösen mutta aika harvoin kuitenkaan. Uskon että sopeutuu hyvin Nascariin, siellä kontaktit ja kolarit kuuluvat lajiin.

"Katsonut kaikki kisat vuodesta 1997"
 
Ja itse toivon (ja uskon) että Kimi siirtyy Ferrarille. Paljon on kiinni Schumin jatkosta, itse uskon että lopettaa tämän kauden päätteeksi.

Mikä yhdistää Fisichellaa, Montoyaa, Trullia, Barrichelloa, Coulthardia ja Irvineä?? Kaikkia näitä on pidetty huippulahjakkaina kuskeina, joiden ura on tuhoutunut nopeamman tallikaverin vuoksi. (Schumi, Kimi, Alonso ja Häkkinen)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom