trebla sanoi:
Olisi muuten todella mielenkiintoista nähdä Kimi ja Alonso Mäkkärillä ens vuonna. Selviäisi sekin kumpi on oikeasti nopeampi näistä kavereista.
En sitten tiedä voidaanko silloinkaan ihan täysin päätellä kumpi kuskeista on nopeampi. Auton suunnittelulla, säädöillä ja renkailla on käsittääkseni melko suuri merkitys kuljettajien väliseen nopeuteen. Ja tarkoitan tilannetta tallien sisällä.
Muistaakseni viime vuonna oli puhetta siitä, että Renaultilla Alonso saa ykköskuskina valita kisaviikonloppuina tallin käyttöön haluamansa renkaat. Tämä taas tarkoittaa sitä, että Fernando voi säätää auton täsmälleen haluamakseen, kun taas Fisichella joutuu tekemään säädöt tallikaverinsa valitsemien renkaiden perusteella. Alonso tykkää ajaa aliohjautuvalla autolla (näin olen ymmärtänyt) ja on aivan lirissä, kun perä luistelee. Tiedä sitten millaisella autolla Fisico ajaa parhaiten. Kaikkea hänen potentiaaliastaan tuskin on nähty Renaultilla?
Samanlainen tilanne oli Häkkisen aikaan McLarenilla. Mika valitsi itselleen sopivat renkaat, sääti auton yliohjaavaksi, kun taas Coulthard ajoi paremmin aliohjaavalla autolla. Auton puskiessa David kykeni haastamaan Mikan tasapäisesti. Nämä seikat selittävät kenties osan Häkän ylivoimasta skotin suhteen, mutta ovat toki vain osa kokonaisuutta.
Ilmeisesti yleensä mennään ykköskuskin mukaan autoa rakennettaessa. Siitä johtuen, jos kuskien ajotyylit poikkeavat toisistaan paljon, on vaikeaa saada molemmista kuljettajista aivan kaikkea irti. Luulisi, että tallin kannalta olisi parasta, jos sekä ykkösen että kakkosen ajotyylit olisivat samankaltaiset.
Kimi ymmärtääkseni ajaa mieluumin yli- kuin aliohjaavalla autolla. Jos Kimi ja Fernando ajaisivat samassa tallissa kumpi saisi valita renkaat? Kumpaa silmällä pitäen auto rakennettaisiin? Vai onnistuisiko McLaren tekemään jonkinlaisen kompromissin näiden kahden välillä?