Muaaah, jospa mäkin pistän lusikkana kovana formula-fanina (jos joku nyt sitä ei tiennyt ;)).
En kerkee nyt kokonaan threadia kahlata läpi, sorry boys, mutta tässä jotain omia mietteitä. Elikäs:
Mielenkiintosta:
- Ferrarin nousu (?) viime kauden vaisusta esityksestä
- Joko nyt Kimin kalusto on kuskin veroinen?
- Kuinkas Nicolla luistaa?
- Alanson ja Rellun taso?
Kovasti toivoisin Kimille nyt vihdoin vähän sitä tuuria ja kaluston kestävyyttä. Ihan liikaa on Räikkönen saanut kärsiä kalostan hajoilemisesta, millon mistäkin syystä. Tiä sitten onko syynä että McLaren yrittää kovasti, ehkä liikaakin, että "ylivirittää" konettaan ja kalustoaan niin että ei kestä.
Uskon että Mercedes tulee olemaan kova jos se tosiaan saa sen luotettavuuden kohdalleen. Joka tuntuu vaan kausi kauden jälkeen olenva brittitallin kompastuskivi.
Ferrarin viime kausi oli...hmm.. vaisu. Lopulta puheenaiheet ja mestariehdokkaat olivat jossain aivan muualla kun Maranellon orin ja "Schummelin" harteilla. Ite en todellakaan ole mikään Ferrari saatikaan Schumi-fani. Taannoin oli jopa @anti-schumacher.zzn.com mailiosoitekin, jota ahkerasti käytiin. Mutta täytyy kyllä sanoa että toivon että Ferrari nousee viime kauden tuloksista. Mieluusti näkisin kyllä akselilla Ferrari-McLaren-Williams-kovaa taistelua.
Schumacher on eittämättä paras kuski koko hela F1- tällä hetkellä, mutta täytyy sanoa että "alkaa ikä painaa ukkoa". Uskon että Schumi ajaa tänä kautena viimeisen kautensa, ja siirtyy eläkkeelle. Vaikka tiedon kovasti kiistääkin... Taas sehän ei sano yhtään mitään. :D.
Siirtyykö Kimi Ferrarille Schumacherin tilalle sitten 2007? Uskon niin! Ja toivon niin!
Massa taas on aika mysteeri viä mulle. Jätkä on lahjakas ajamaan, mutta suuret saappaat ovat täytettänä Ferrarilla. Mikä tulee olemaan Felipen rooli Ferrarin leivissä? Schumin apupoika eittämättä, mutta missä vedetään taas raja? On mielenkiintoista muutenkin, nähdä miten Ferrari ja säännöt taas pelaavat yhteen....
Williams. Lähinnä täss mua kiinnostaa mitens käy Nico Rosbergin? Pärjääkö hän odotusten veroisesti? Kovasti tunnutaan "puolisuomalaiselta" odotettavan suuria tekoja. Toki Ruuspäri, Ruuspäri, Ruuspäri on kova kuski ja asiaa hommansa. Mutta jotenkin tuntuu että ei välttämättä nyt ihan heti karkikahinohin nouse. Toki paljon riippuu kalostusta... Niinkuin voi olettaakin kun kyse on välineurheilusta.
Webber on myös luvaapa nuori kuski, josta on hieman vaikea sanoa juuta eikä jaata viä. Pitkä tiä on juniorilla viä edessään, mutta Williamsilla on hyvät mahdollisuudet menestymiseen. Ehkä tässä on ponnahduslauta todelliseen huippukahinoihin? Kuka tietää..
Renault. Alanso on hyvä, erittäin hyvä. Se on tullut todettua. Mutta jatkuuko hyvä putki? Oman tulkintani mukaan Rellun hyvä menestys ja sitä kautta mestaruudete eivät olleet kokonaan heidän itsensä ansioita, vaan mukana oli mm. Ferrarin epäonnistuminen ja Kimin kalustomurheet. Myös Montoya tuntui pelaavan kovasti McLarenilta pisteitä pois, todellakin muutamissa tempauksissa ei ollut järjen hiventä. Tiedä sitten mikä siinä oli...
Fisichella on ok kuski, mutta sitä keskikastia. On päässy hetkinä loistamaan, mutta yleensä pyörii siellä keskikastin kuskien kanssa. Aikanaan Fisiltä odotettiin paljonkin, mutta .... joskus odotukset jäävät lunastamatta.
Toyotan menestys on toistaiseksi ollut myös vaisun puoleista. Tallilla on huippubudjetti, joten rahasta ei pitäisi menestys jäädä kiinni. Mutta toistaiseksi näytöt ovat laihanlaiset. Ralf Schumacher ja Trulli ovat molemmat jo kokoneita kuskeja ja tekevät varmasti pätevän tiimin. Mihin se sitten riittää jää nähtäväksi. Toivoisin että Toyota näyttäisi todelliset kykynsä alkavalla kaudella, uskonkin niin. Ralf on kuitenkin Schumacher ja Williamsin ratissa äytti että todellakin pystyy kun kykynee.
-edit-
Rubens siirtyi Hondalle Buttonin pariksi. Mitenköhän brassi pärjää, alkaa ikää tälläkin hepulla olemaan, vaan suuret näytöt puuttuvat. Tottakai Ferrarilla pääsee lujaa, mutta entäs kun alla ei ole varsinaisen johtotiimin autoa. Button on jäänyt mulle pettymykseksi, kun hän alotteli ykkösissä odotin jannulta paljonkin, vaan aika vaisuksi on jäänyt. Uskoin pätkivän Montoyaakin, vaan eipä näin käynyt. Jeeeeeeeeeeeeeenson, näyttöjä pöytään!
Asiat ovat kuitenkin kaikilla monen jutun summa. Voittaakseen täytyy koko paketin toimia, ei pelkästään auton ja ajajan vaan koko lopputiimin. Täytyy muistaa että mekaanikot ja insinöörit yms. muu tiimihenkilökunta, rakentavat ja edistävät autoa. Kuski tekee vain sen ajamisen ja "viimeistelee" suorituksen. Varikkotaktikointi- ja työ joka tehdään stopin aikana tulee myös olemaan, jälleen kerran, aika ratkavassa roolissa. Ferrarin varikkotaktikointi on ollut aivan omaa luokkaansa, se on nähty. McLarenkin on saanut onnistumisia kuten Williams, mutta toistaiseksi ei ole viä Maranellon orhia voittanutta.
Ja hey! Muistakaa nyt että nää on sitten vaan mun tuntemuksia ja ajatuksia ja mutuiluja. Ei sen enempää. Mutta kun kerran tämmönen keskustelukin täällä on niin päätin kantaa korteni kekoon. Todella mielenkiinnolla katson sunnuntaina kisan ja kisaviikonlopun muutenkin, harmittaa että tuota MTV3+:aa ei itelläni (viä) ole. Mutta eiköhän tolla tavis-paketillakin kärryillä pysytä.
-edit-¨
Heittäkääs veikkauksia miten kääntyy suhteet tallin sisällä kuljettajille? Kumpi pätkii kumman? Jos miettii vaikka voittotilastoja ja paalupaikkoja, nopeita kierroksia. Kimi ehdottomasti pätkii Montoyan voitoissa jne.
Mutta PERKELE! Missä on Kyllönen??!?!?!? :D Mä ikävöin tätä tyyppiä. Nooo, tää jos mikä jakaa mielipiteet kahtia, ite tykkäsin Matin niin sydämellisistä hehkutuksista. Over and out.
P.S.
Sain Räikköseltä nimmarin ollessani duunissa!
. Kehystän sen seinälleni :D.