Formula 1 - 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Berof
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Rata paranee kokoajan kun tulee lisää kumia radalle. Eli pito paranee. Lisäksi tänään vaikutti se, että tallit odotti mitä renkaita muut käyttää. Ja rajallinen määrä renkaita, kun huomenna niitä kuluukin aika monta settiä..
 
pehmeät renkaat on nopeasti kuluvat (eli huonot, paitsi lotukselle joka on kevyt renkaiden kulutukselle) joten kukaan ei halua ajaa kuin yhden nopean kierroksen (koska ne on samalla myös kisarenkaat, eli jos noi renkaat kestää 10 kierrosta, niin aika ajoissa käytit jo 3 kierrosta, eli 7 kierrosta jäljellä renkailla, mitä enemmän ajaa aika-ajokierroksia, sitä vähemmän kisaan on kierroksia jäljellä ennen ekaa renkaiden vaihtoa). Mitä pidemmälle sitä odottaa, sitä todennäköisemmäksi se menee että muut ajaa vain yhden kierroksen, eivätkä pysty enää parantaa aikaa. Vettel tiesi ettei voi voittaa aika-ajoa, joten otti keskikovat renkaat ja kävi niillä sunnuntai ajelemassa yhden puolikkaan kierroksen (jos kukaan muu ei olisi lähtenyt radalle tai osalta olisi jäänyt ajamatta kierros kokonaan, niin vettel olisi lähtenyt heitä korkeammalta sijalta vaikka ei saanut oikeaa kierrosaikaa, mutta ylitti kuitenkin lähtölinjan).
 
Toi q3:n viimetinkaan jättäminen on monen asian summa. Ensinnäkin halutaan säästää niitä renkaita eli ajetaan mahd. vähän. Tästä sitten seuraakin kyttäily eli katsellaan lähteekö ylipäätään kukaan radalle ja millä renkaalla. Vettelhän kävi heti laittamassa kellot käyntiin ja palas varikolle, jos muut eivät olis käyneet ajamassa niin vettel olisi ollut paalulla ja muut ilmeisemmin q2 järjestyksessä. (Tää q2 järjestys mutua). Radan radikaaliin paranemiseen tuossavaiheessa en enään usko koska autoja niin vähän radalla ja lyhyt aika. Toki jos radan pintaan tuppais laskeutumaan jotain pölyä tms niin sitten ekat autot toimisi baanan puhdistajina, mutta silloin rataa kierrettäis varmastikkin 10 auton voimin täys 10min ja välissä vaihdettais renkaat, että päästään sitten viimesillä minuuteilla vetämään se paras aika puhtaalla radalla ja polttoaineesta kevyellä autolla.

Huomisesta tulee kyllä jännä kisa. Mielenkiintosta nähdä pääseekö kimi ekalla vedolla huomattavasti pidemmälle kuin muut.
 
Olisko Vettel ollu automatic ykkönen vaikka ei ajanut sitä kierrostaan loppuun?
Koska jos noin on niin ihme ettei ne vikoista (q3) sijoista taistelevat tehny niin.

Aika-ajoahan alettiin rukkaamaan koska se meni tohon kyttäilyyn. Parhaimpina aikoina taisi olla'
kahtena päivänä tunti aikaa ja vain vikan päivän viimeinen vartti ajettiin.
Siistiä ostaa lippu aika-ajoihin ekalle päivälle ja tihuttaa -> kukaan ei aja metriäkään.
 
Toi q3:n viimetinkaan jättäminen on monen asian summa. Ensinnäkin halutaan säästää niitä renkaita eli ajetaan mahd. vähän. Tästä sitten seuraakin kyttäily eli katsellaan lähteekö ylipäätään kukaan radalle ja millä renkaalla.

Totta kai mennään radalle, mutta viime tinkaan. Miten se rengas kuluu enemmän jos ajat sen YHDEN nopean kierroksen heti q3:sen alussa tai lopussa? Vai ajaako joku sen takia sadasosan nopeammin lopussa, kun näkee alussa ajaneen pohjat? Vai sanooko sääntö, että radalla pitää olla myös aika-ajon loppuessa, tätä en tiedä.
 
Olisko Vettel ollu automatic ykkönen vaikka ei ajanut sitä kierrostaan loppuun?
Koska jos noin on niin ihme ettei ne vikoista (q3) sijoista taistelevat tehny niin.

Aika-ajoahan alettiin rukkaamaan koska se meni tohon kyttäilyyn. Parhaimpina aikoina taisi olla'
kahtena päivänä tunti aikaa ja vain vikan päivän viimeinen vartti ajettiin.
Siistiä ostaa lippu aika-ajoihin ekalle päivälle ja tihuttaa -> kukaan ei aja metriäkään.

Joo vettel olisi ollut 1 koska oli ylittänyt lähtöviivan. Tämä siis jos muut olisivat olleet varikolla koko 10 min ajan. Kai ne 6-10 sijoista taistelevat ajattelee että parempi kuitenkin käydä tekemässä yks kunnon kierros jos vaikka tulis hyvä aika tjsp. Toki muistaakseni jossain kisassa nähty myös, että ei ole lähdetty ollenkaan ajamaan aikaa q3 kun on ollut sellainen taktiikka ja kai uskottu että ei ole mahkuja hyville sijoille niin tyydytty sitten 10 paikkaan.

Totta kai mennään radalle, mutta viime tinkaan. Miten se rengas kuluu enemmän jos ajat sen YHDEN nopean kierroksen heti q3:sen alussa tai lopussa? Vai ajaako joku sen takia sadasosan nopeammin lopussa, kun näkee alussa ajaneen pohjat? Vai sanooko sääntö, että radalla pitää olla myös aika-ajon loppuessa, tätä en tiedä.

Eihän sillä kulumiseen ole merkitystä missä välissä sen kierroksen ajaa :D Toi on kai jotain psykologista sodan käyntiä. Tiedetään, että rengas kuluu tosi nopeaan ja siis halutaan ajaa paras aika vähillä kierroksilla. En tiedä paljonko on tuossa vaiheessa enään renkaita käytössä, mutta veikkaisin että 1 setti käyttämättömiä pehmeitä millä ajetaan q3 ja lähdetään kisaan. Tuolla odottamisella halutaan kai jotenkin salata sitä omaa rengasvalintaa ja myös sitä että kaikilla on vain 1 mahdollisuus ajaa se kierros. Toki ei varmaan muutenkaan tuossa vaiheessa ajettais kun se 1 veto, koska useampi kierros on sitten taas pois kisavauhdista ja käytetyllä ajaminen olisi aika-ajoa ajatellen taas hitaampi vaihtoehto.
 
Webber ensimmäisen kierroksen jälkeen varikolle. Aloitti pehmeillä ja alle vaihdettiin kovat "rengassääntöjen täyttämiseksi".
 
Mersulla kävi joku moka ilmeisesti... aika-ajoissa meni lujaa, mutta tossa ennen tuota peräänajokolaria molemmat Mersut hyytyivät ja menettivät helponnäköisesti sijoja!?
 
Vettel ajoi Webberin kylkeen. Webber keskeytti jonkin aikaa sen jälkeen, koska auto alkoi temppuilemaan ja takarengas irtosi.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vettel ajoi Webberin kylkeen. Webber keskeytti jonkin aikaa sen jälkeen, koska auto alkoi temppuilemaan ja takarengas irtosi.
Webber ajo Verengen kylkeen -> meni varikolle vaihtaan siipee ja pyöränpultti jäi kai löysälle ja pyörä irtos.

E. eka kyl katoin että red bullit koheltaa keskenään :D
 
Harmi juttu. Mikä on muuten paras lähde tämänkin tyylisiin uutisiin/tietoihin Maxin tv-lähetyksen ohella?

Mä kattelen sky sportsin streamia. 100x paremmat selostajat + sitten varikkotoimittajat ja kisassa ollaa mm. yhteydessä force indianin tallipäälikköön. Suomen selostajat vaan huutaa ja salo hokee samaa ''oijoijoi lukkojarrutus. Tosta tulee hirvee flat sopotti renkaaseen ja se täristää''. :D

E. Hyvä sija kimille. Harmi, että siipi otti damagee tosin alonso sai ajella aika rauhassa kärjessä. En usko että olis ollu mahkuja saavuttaa vaikka olis ollu ehjä siipi.
 
Räiskin etusiivestä puuttuu kilo romua eikä juurikaan vaikutusta ajettavuuteen/aikaan. Onkohan siipi-insinöörillä selittelyn paikka kisan jälkeen :D
 
Mä kattelen sky sportsin streamia. 100x paremmat selostajat + sitten varikkotoimittajat ja kisassa ollaa mm. yhteydessä force indianin tallipäälikköön. Suomen selostajat vaan huutaa ja salo hokee samaa ''oijoijoi lukkojarrutus. Tosta tulee hirvee flat sopotti renkaaseen ja se täristää''.

Eli vähän sama, kun sais jääkiekossa valita selostajaksi Mertarannan tai vaihtoehtoisesti jonkun joka oikeasti tietää lajista:)
 
varsinaiset ammattilaiset löytyy tähänkin lajiin varmaan pakkikselta.. eihän salo tiedä mistään mitään vaikka on ajanu itekin kilpaa tuolla.. :hyvä:

edit: Salo myös ens kisan tuomaristossa, ihan paska housu..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom