Forkut kasvuun?!

Raskaat hammer-ote hauiskäännöt on itellä kasvattanu forkkuja hyvin. Reilu 1cm lisää tuohon forkun tyveen 2kk aikana kun on ottanut raskaat hammerit mukaan. Toki huomioitava että lähtötaso forkuissa oli surkea.

IM BACK. 10 vuotta meni,

Aloitin saliharjoittelun uudestaan n. 10 vuoden tauon jälkeen(59kg->86kg). Tulosta on tullut kiitettävästi, mutta forkuissa ei tapahdu mitään.

Lyhyesti: Forkut ei kasva. Trenaan forkkuja välipäivinä käsipuristimella 3x Max ja siihen päälle tankorullaus 5kg painolla 3xmax. Tätä nyt grindattu 5kk.
Luin, että kireät lihaskalvot voi olla syypää. Ostin lihashuoltovasaran, jolla olen treenin jälkeen antanut runtua forkuille kunnolla. Kuinka paljon runtua forkuille uskaltaa antaa lihashuoltovasaralla ettei tee tuhoja? Jos ei kpulja, niin antaa vaan mennä?

Lihasmassaltaan olen muuten tyytyväinen ja kehitystä tapahtu huomattavasti.
Kokeilen vielä hauiskääntöä tangolla myötäotteella, jollaan saan vähän käsivarren muita lihasryhmiä aktivoitua.

Olenko missannut jotain? Vinkit kelpaa!

IM BACK. 10 vuotta meni,

Aloitin saliharjoittelun uudestaan n. 10 vuoden tauon jälkeen(59kg->86kg). Tulosta on tullut kiitettävästi, mutta forkuissa ei tapahdu mitään.

Lyhyesti: Forkut ei kasva. Trenaan forkkuja välipäivinä käsipuristimella 3x Max ja siihen päälle tankorullaus 5kg painolla 3xmax. Tätä nyt grindattu 5kk.
Luin, että kireät lihaskalvot voi olla syypää. Ostin lihashuoltovasaran, jolla olen treenin jälkeen antanut runtua forkuille kunnolla. Kuinka paljon runtua forkuille uskaltaa antaa lihashuoltovasaralla ettei tee tuhoja? Jos ei kpulja, niin antaa vaan mennä?

Kokeilen vielä hauiskääntöä tangolla myötäotteella, jollaan saan vähän käsivarren muita lihasryhmiä aktivoitua.

Forkut on sitkeä lihasryhmä. Ne ei kuitenkaan vaadi mitään monimutkaista treeniä, vaan simppeli treeni niille kelpaa.

View: https://youtu.be/yEBXzQTfmu8

Vaihda tuo seisten pyramidi yhden käden kääntöön taljassa ja tee liike supistuksessa yli kuten kädenvääntäjä. Progressiivisesti painoa ylös ja kaikki failureen. Yksi tärkeä pointti on tehdä toistot hallitusti rauhassa supistaen.

Treenaat niitä herkästi liikaa jos välipäivinä vielä veivaat noita sen lisäksi mitä ne treenissä saa rasitusta. Teet mieluummin treenissä ihan oikeaa treeniä niillekin. Toi puristin + tankorullaus ei oikein kerro mitään, koska siinä lukee toistomääränä vain max. Paljonko ne toistot oikeasti on? Voi nimittäin olla liian kevyttä siitä huolimatta, että teet failureen.

Kireät lihaskalvot ei estä lihasta kasvamasta. Jos estäisi, niin ei ne lihakset kasvaisi roinallakaan.

IM BACK. 10 vuotta meni,

Gripperit ja rullaus eivät ole varsinaisia lihasmassan kasvatus liikkeitä. Menevät enempi näppivoiman puolelle. Varsinkin jos käytössä perus gripperi, vastus on aika olematon. Kestovoima treeniksi menee. Kokeile varsinaisia massaliikkeitä. Rannekäännöt kumminkin päin kunnon kiloilla. Vaikkapa 8-12 toistoa. Brachioradialis ( olkavärttinäluulihas) muodostaa forkun suurimman lihasmassan. Eli forkun ylä/ulko osan paksu lihas. Sitä kasvatetaan erityisesti hammerkäännöllä. Myös hauis myötäotteella toimii. Itse treenaan forkut joskus muina kuin hauis ja selkäpäivinä. Saa kovan tehon ja isommat kilot kun ovat tuoreena. Minusta myös forkku treenissä pitää yrittää kasvattaa kiloja. Tuskin on tehoa jos hinkkaa tyhjällä tangolla haba treenin päälle 2 x 15 sarjat 10 vuoden ajan😃 Kannattaa myös muistaa että forkut ovat paljon geeneistä kiinni. Mutta kyllä niiden silti pitää kasvaa ainakin vähän, jos muutkin lihakset kasvavat.

Mun ääni myös rannekäännöille mutta tekisin 20 toiston sarjan ensin vastaotteella, sit painoja veks ja myötäotteella.
Failureen ja peukaloilla kääntämällä vähän yli siitä niin ei tarvi kun yhden sarjan/liike.
Tää oli jonkun 70luvun tyypin ohje, en muista kenen.
Sillon ajateltiin että forkut ja pohkeet tarttee pidempiä sarjoja, ei ne ihan väärässä olleet.
Tuli nuorempana tehtyä ja vaik 20toistolla niin täs liikkees voimat kasvaa ainakin itsellä paremmin kuin vaikkapa tekemällä 6-8.

Back
Ylös Bottom