- Liittynyt
- 7.1.2004
- Viestejä
- 176
Hyvä kirjoitus, poimin tuolta pari kohtaa.
Tuo olisi erinomainen ratkaisu. Se ei kuormittaisi ottelijaa liikaa ja antaisi järjestäjälle tiedon siitä, keitä ottelijoita kannattaa fanipohjan valossa ottaa kortille useamminkin. Nykyteknologialla tuota ei luulisi olevan vaikeaa järjestää. Perinteinen osa palkkiosta lippuina -systeemi on ollut ihan ok, mutta se on ottelijan kannalta työläs ja epävarma. Omassa seurassa esimerkiksi moni ostaa liput aivan viimetingassa ja sitten jää ottelijan hommaksi toimittaa lippuja kavereilleen vielä otteluiltana. Lippupalvelun kautta tapahtuva provisiopalkkaus olisi helppo keino lisätä myös ottelijan halukkuutta näkyä mediassa.
Juuri näin. Ymmärrän sen, että järjestäjä voi "velvoittaa" ottelijan osallistumaan ilmaiseksi muutamiin haastatteluihin yms. mutta toki tavallaan ylimääräisen tapahtumakohtaisen markkinoinnin pitäisi näkyä ottelijan tilipussissa. Yleinen näkyvyyden lisääntyminen tietenkin näkyy välillisesti sponssirahoissa, mutta vain mikäli sitä näkyvyyttä osataan käyttää hyväksi. Jos FB-ryhmässä on tuhat jäsentä tai twitterissä tuhat seuraajaa, mutta sponsseihin ei oteta yhteyttä, on tuo näkyvyys urheilijan kannalta turhaa.
Oli muuten mielettömän hienoa, että Valamaa vs Vänttinen -matsissa oli se yksittäisen sponsorin lahjoittama stipendi. Tällaisia tempauksia pitäisi olla useammin. Tuon matsin ennakkonäkyvyys ja painoarvo olivat siis saaneet mainostajat heräämään. Kuinka komeaa olisi se, että isoissa otteluilloissa mainostajat/sponsorit voisivat lahjoittaa hilloa tiettyjen matsien voittajille tai sitten suuren maailman tyylisesti submission of the night -palkintoja? Olen tuota parille kaupalliselle toimijalle ehdottanutkin, mutta vielä ei ole kukaan idealle lämmennyt. Mikä promootio ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön sponsoreiden lahjoittamat ottelubonukset? Ideaa saa vapaasti käyttää.
Hatunnosto vielä tuolle kirjekuoren lahjoittajalle, vaikka stipendiä ei Turkuun saatukaan.
)Totta kai ottelijalle pitää maksaa joku peruspalkkio, mutta sen lisäksi ottelijalla tulee olla vastuuta ja kykyä vaikuttaa omaan palkkaansa.
Ilman ottelijan panosta promoamiseen tapahtuman järjestäjä myy puolet lipuista 50€ hintaan tapahtumaan, jonka yleisökapasiteetti on 2000 paikkaa, eli järjestäjä saa 1000x50€ = 50 000€. Jos ottelijan kanssa olisi tehty sopimus, että jokaisesta hänen kauttaan myydystä lipusta hän saa itse 5€. Sopimus voi olla vaikkapa verkkokaupasta tilatulla lipulla alennuskoodi ”OTTELIJA ESIMERKKI”, jolla fani saakin lipun tapahtumaan hintaan 45€, eli hänen kannattaa ostaa lippu fanittamansa ottelijan koodilla.
Tuo olisi erinomainen ratkaisu. Se ei kuormittaisi ottelijaa liikaa ja antaisi järjestäjälle tiedon siitä, keitä ottelijoita kannattaa fanipohjan valossa ottaa kortille useamminkin. Nykyteknologialla tuota ei luulisi olevan vaikeaa järjestää. Perinteinen osa palkkiosta lippuina -systeemi on ollut ihan ok, mutta se on ottelijan kannalta työläs ja epävarma. Omassa seurassa esimerkiksi moni ostaa liput aivan viimetingassa ja sitten jää ottelijan hommaksi toimittaa lippuja kavereilleen vielä otteluiltana. Lippupalvelun kautta tapahtuva provisiopalkkaus olisi helppo keino lisätä myös ottelijan halukkuutta näkyä mediassa.
)Nyt ottelijalla on jokin syy promota tapahtumaa. Tämän tyyppinen palkkiojärjestelmä kannustaisi kamppailijaa brändäämään itseään ja uskon että se tekisi hyvää lajitietoisuudelle koko maassa. Ainakin itse ottelijana olisin aika kärkkäänä soittelemassa otteluviikolla radio-ohjelmiin ja aamutelkkariin ja ruinaamassa ruutuaikaa. Aika moni ”suomistara” tälläkin hetkellä pystyisi myymään sata lippua.
Juuri näin. Ymmärrän sen, että järjestäjä voi "velvoittaa" ottelijan osallistumaan ilmaiseksi muutamiin haastatteluihin yms. mutta toki tavallaan ylimääräisen tapahtumakohtaisen markkinoinnin pitäisi näkyä ottelijan tilipussissa. Yleinen näkyvyyden lisääntyminen tietenkin näkyy välillisesti sponssirahoissa, mutta vain mikäli sitä näkyvyyttä osataan käyttää hyväksi. Jos FB-ryhmässä on tuhat jäsentä tai twitterissä tuhat seuraajaa, mutta sponsseihin ei oteta yhteyttä, on tuo näkyvyys urheilijan kannalta turhaa.
Oli muuten mielettömän hienoa, että Valamaa vs Vänttinen -matsissa oli se yksittäisen sponsorin lahjoittama stipendi. Tällaisia tempauksia pitäisi olla useammin. Tuon matsin ennakkonäkyvyys ja painoarvo olivat siis saaneet mainostajat heräämään. Kuinka komeaa olisi se, että isoissa otteluilloissa mainostajat/sponsorit voisivat lahjoittaa hilloa tiettyjen matsien voittajille tai sitten suuren maailman tyylisesti submission of the night -palkintoja? Olen tuota parille kaupalliselle toimijalle ehdottanutkin, mutta vielä ei ole kukaan idealle lämmennyt. Mikä promootio ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön sponsoreiden lahjoittamat ottelubonukset? Ideaa saa vapaasti käyttää.
Hatunnosto vielä tuolle kirjekuoren lahjoittajalle, vaikka stipendiä ei Turkuun saatukaan.