FNF: Helsinki Fight Night 14.6.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näiden keskustelujen pohjalta käy sääliksi Karhuherraa. On se kumma kun "hc mma fanit" ei jaksa edes fightsportin nettisivuja lukea. Varmaan twitteristä kuullutkaan...

Ei tartte meikää sääliä, ihmiset lukevat ja kuuntelevat juttuja sitten kun tekee tarpeeksi hyvää työtä. Sääli mieluummin niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että mikään töllöstä katsottu urheilu olisi parempaa viihdettä kuin paikan päällä aistittu. Jokaisessa urheilulajissa ja ottelussa on omanlaisensa intensiteetti, kilpailemisen ydin. Oli kyse sitten Suomi-vaparista tai divarifutiksesta, se intensiteetti läheltä koettuna on parasta, mitä urheilua voi sivustaseuraajalle tarjota.

En usko (potentiaalisenkaan) asiakkaan syyllistämiseen, mutta faktahan se on, että laadukkaiden kotimaisten kamppailuiltojen suurin ongelma on perusyleisön saaminen paikalle. Vaparin osalta näemmä myös lajiniilojen kiinnostuksen herättäminen (toisaalta samalla se on suuri hyödyntämätön voimavara). Kuluttajien ohella suurin opettelemisen aihe tässä on toki tapahtumajärjestäjillä - monellakin tapaa. Valitettavasti FB-peukutukset ja FightSportin uutiset eivät vielä takaa mitään, maksavien asiakkaiden hankkiminen on kovaa hommaa monella sektorilla. Asianosaisten kanssa jatkan aiheesta mieluusti toisaalla.

Mutta jos vielä jatketaan sitä osallistumismotivaation etsintää, UFC-puristien kannattaa tässä kesän hiljaisuudessa katsella Sherdogista takautuvasti, millaisia nimiä suomalaisilloissa on näkynyt vaikka ihan viime vuosina. Jos jätetään sivuun ilmeiset esimerkit Niinimäen viimeisistä kotimaan matseista, äkkiseltään tulee mieleen vaikkapa Piotr Hallmann ja Nico Musoke - ilolla seuraa ukkojen otteita UFC-kehissä, kun on nähnyt herrat näyttämässä osaamistaan näillä main. Entuudestaan UFC:stä ukkoja alkaa näkyä useammin täällä heti, kun järjestäjillä on hauista rahdata heitä tänne. Viime viikonlopulta voi povata, että Hämäläisen niputtaneesta Dagestanin ukosta (joo, sieltä on jotain ihan kelvollisia äijiä tullut muitakin) kuullaan vielä.

Ja miettikää mikä henkinen pääoma on nettininjallekin, jos voi sanoa nähneensä vaikkapa Alexander Gustafssonin ekat pro-matsit - siis Suomessa.

Ei tartte meikää sääliä, ihmiset lukevat ja kuuntelevat juttuja sitten kun tekee tarpeeksi hyvää työtä. Sääli mieluummin niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että mikään töllöstä katsottu urheilu olisi parempaa viihdettä kuin paikan päällä aistittu. Jokaisessa urheilulajissa ja ottelussa on omanlaisensa intensiteetti, kilpailemisen ydin. Oli kyse sitten Suomi-vaparista tai divarifutiksesta, se intensiteetti läheltä koettuna on parasta, mitä urheilua voi sivustaseuraajalle tarjota.

Tästä olen toista mieltä. Olet varmasti kiertänyt enemmän tapahtumia kuin minä, mutta melkein kaikissa urheilutapahtumissa riittää elukoita joka lähtöön. Olen huomannut tämän jopa salikisoissa. Nykyään TV-teknologia on melko korkealla tasolla ja mieluummin otat kotias pari hyvää tyyppiä kattomaan iltaa ja nautit pari kylmää, samalla kun innostut kavereiden kanssa ku tyypit lyö toisiaan tai kaivaa jujia niinku elämä ois loppumassa. Toki on oma fiilis olla paikan päällä, mutta siinäkin on paskaa mukana.

Näiden keskustelujen pohjalta käy sääliksi Karhuherraa. On se kumma kun "hc mma fanit" ei jaksa edes fightsportin nettisivuja lukea. Varmaan twitteristä kuullutkaan...

Ehkä se Fightsport juuri ja juuri top10:een mahtuu niistä mma-saiteista joille klikkaan, mutta ymmärrät varmaan, että tällaiselle fanille, joka seuraa isoimpia mma-saitteja tunteja päivässä Fightsportin kaltainen sivusto ei välttämättä tarjoa paljoa (varsinkaan, kun ei ole paljoa kiinnostusta edelleenkään siihen kotimaiseen vapaaotteluun). Siinä vaiheessa, kun ne jotkut itseäni kiinnostavat mma-uutiset saapuu Fightsportiin ovat ne minulle lähes aina jo vanhaa tietoa ja hyvin pelkistetysti uutisoituja. Toisin sanoen en koe, että minulla on mitään syytä klikata tällaiselle saitille vain siksi, että satun olemaan suomalainen.

Taso heikkoa... ei kiinnosta suomivapari yms yms....

Mitä vittua?

Esimerkkinä Valamaa vs Vänttinen oli kyllä niin kovan luokan sota ja "kansainväliset standardit" täyttävä että en usko ikinä saavani vastaavaa fiilistä television välityksellä vaikka olisi mikä ufc dream card kyseessä. Toki jos ei ole ikinä viitsinyt raahautua katsomaan rakastamaansa lajia paikanpäälle niin eihän sitä voi tietää...

Joillekkin on näköjään tärkeämpää se ufc:n ympärillä pyörivä kauniit ja rohkeat Joe Roganin kertojaäänellä kuin itse vapaaottelu ja suomalainen urheilu.

Jos joku ei suomivaparista tykkää niin ei väkisin. Ärsyttää nämä jotka ei jaksa edes yhtä kertaa tulla paikalle vaan mutu tuntumalla luulevat tietäväsä, että se on paskaa. Oikeesti käykää edes kerran katsomassa. Kukaan ei ole niin köyhä etteikö se muutama kymppi irtoisi jos kerran lajista pitää. Vapari on vaan niin helvetin hienoa livenä katsoa.

Jos joku ei suomivaparista tykkää niin ei väkisin. Ärsyttää nämä jotka ei jaksa edes yhtä kertaa tulla paikalle vaan mutu tuntumalla luulevat tietäväsä, että se on paskaa. Oikeesti käykää edes kerran katsomassa. Kukaan ei ole niin köyhä etteikö se muutama kymppi irtoisi jos kerran lajista pitää. Vapari on vaan niin helvetin hienoa livenä katsoa.

Mitä telkkarista tullu seurattua,ni suomivapari on monesti paljon jännempää seurata.ufc tuuttaa nykyään ihan kelvottomia kortteja.

Aiemmin puhuttiin, että miten sais enemmän lajiin vihkiytymättömiä paikalle niin tuli mieleen ettei kukaan suomalainen organisaatio ole kokeillut bannerimainontaa. Okei bannerimainonta maksaa pirusti jonkun sanoman kautta mutta miten olisi Googlen Adwords mainonta display hakuverkostossa ja sinne lyödä bannereita. Hinta on huomattavasti inhimillisempi ja näkyvyyttä ainakin tulee todella paljon. Siinä kohtaa ku on bannerit kohdillaan jonkun houkuttelevan tarjouksen kera ja mainos näkyy iltalehdessä yms. niin luulis jonkun lajiin ei niin paljon perehtyneenkin vähäsen kiinnostuvan.

Pitäisi saada valtamedia puhumaan suomivaparista. Ihmettelen, että ennen isoa eventti ei ole mitään mainintaa maikkarin tai ylen urheilulähetyksissa.

Ylimääräiset tauot on kyllä perseestä ja sen takia tanssit pitääkin mahdollisesti poistaa. Mitä itse matsien tempoon tulee, niin en mä nyt menisi sanomaan, että vapaaottelumatsit yleisesti ottaen on sen nopeatempoisempi kuin thaikkumatsitkaan. Vaparissa näkee katsojan silmissä paljon "matossa nyhjäämistä", mitä ei kovin nopeatempoiseksi voi sanoa.

Lisäksi thainyrkkeilymatsissa 5 * 3 minuuttia, 2 minuutin taukoineen toimii hyvin mikäli ottelu on hyvä. Kyllä mä olisin mielellään katsonut esimerkiksi Deo vs. Sanny ottelua pitempääkin. Eikä sekään ole poissuljettu etteikö noita 3 * 3 min. thainyrkkeilyotteluita voi järjestää minuutin tauoilla samassa illassa.

En tiedä käytännössä yhtään thainyrkkeilijää, joka ottelisi mielummin potkunyrkkeilysäännöillä kuin thainyrkkeilysäännöillä. Eikä musta lähiottelu ja kyynärpäät ole kovin huono juttu hyvässä ottelussa. Nissihän rupeaa järjestämään K1- ja vaparimatseja, joten hyvä että nekin tulee tarjontaan. Toivottavasti noihin matseihin löytyy potkunyrkkeilijöitä.
Nykyvaparissa tuota matossa nyhjäämistä näkee enää hyvin harvoin, koska varsinkin yksi SVOL:n kehätuomari huutaa ensimmäisen ÄKSÖN!:in aikalailla samantien kun ottelu menee mattoon ja nostaa kaverit ylös, vaikka siihen ei olisi mitään syytä. Lehtereille eksynyt peruskatsoja on varmaan jo vapaaottelun suosion lisäännyttyä sen verran sivistynyt lajin kiemuroista, että matto-ottelemisenkin päälle ymmärretään. Välillähän tulee jopa taputuksia, kun toinen ottelija tekee ohituksen tai kampeaa itsensä kasan alta päälle.

Itse koen nuo 2 min erätauot rasittavina. Kaikissa muissa isoissa kehälajeissa erätauko on minuutin, ja senkin takia tapahtuman meininki lässähtää thaikun aikana. Samalla kun poistaa alkutanssit, niin thaikkuvingutus erien aikana saa myös lähteä. Ei kestä kuunnella. Hyvä matsi on toki hyvä matsi, olivat säännöt sitten melkein mitkä tahansa, kuten illan kahdessa täyden ajan kestäneessä thaikkuottelussa nähtiin. Mutta parantamisen varaakin on, ja StandUpWar, 3x3 K1 ja Lucky Punch -tyylinen henkimaailman puolen karsiminen ovat olleet aika toimivia ratkaisuja.

Tuota MT-miesten melko ehdotonta MT-sääntöjen suosimista en ole ikinä ymmärtänyt. Jos saa lyödä ja potkia täysillä, niin Suomen kehissä pitäisi kyllä pystyä pistämään porukkaa nippuun melkein säännöillä kuin säännöillä, varsinkin jos sen voi tehdä ison yleisön edessä ja saada siitä ehkä jopa vähän rahallista korvausta. Aktiiviottelijan pitäisi saada vuodessa kasaan (ilman loukkaantumisia) toistakymmentä matsia, ja yksiin pystyottelusääntöihin keskittymällä se jää aika monelta tekemättä. Pätee niin potku- kuin thainyrkkeilijöihinkin.

Joillekkin on näköjään tärkeämpää se ufc:n ympärillä pyörivä kauniit ja rohkeat Joe Roganin kertojaäänellä kuin itse vapaaottelu ja suomalainen urheilu.
Eikai nyt kenellekään tullut yllätyksenä, että foorumien kovimmat ninjat kuten M>B, eivät ole kovin hyvin perillä vapaaottelusta? Se nyt on selvää, että käytännön tietämys rajoittuu korkeintaan pariin peruskurssitreeniin, mutta usein lajia ei ole koskaan edes nähty livenä.

Tästä olen toista mieltä. Olet varmasti kiertänyt enemmän tapahtumia kuin minä, mutta melkein kaikissa urheilutapahtumissa riittää elukoita joka lähtöön. Olen huomannut tämän jopa salikisoissa. Nykyään TV-teknologia on melko korkealla tasolla ja mieluummin otat kotias pari hyvää tyyppiä kattomaan iltaa ja nautit pari kylmää, samalla kun innostut kavereiden kanssa ku tyypit lyö toisiaan tai kaivaa jujia niinku elämä ois loppumassa. Toki on oma fiilis olla paikan päällä, mutta siinäkin on paskaa mukana.

Täsmennetään sen verran, että toki mainitsemasi skenaario on sekin varsin mainio urheilun seuraamiseen. Etenkin UFC on tv-tuotantona niin hyvää tasoa, että siitä on helppoa nauttia kotisohvalla. Mutta paikan päällä pystyy aistimaan niin paljon enemmän - mitä lähempänä sen paremmin. Totta kai paikalla on jokaisessa suomalaisessa urheilutapahtumassa perinteikäs "tapa se naapuri" -urpo ja muuta nihkeyttä, mutta harvoin se elämä täydellistä on kisastudiossakaan. Itse katson mieluusti huippu-urheilua töllöstä aina kun ehtii, silti viihdyin paremmin lämpimässä kesäillassa katsomassa keskinkertaista Suomi-futista kuin kotona töllöttämässä MM-futista. Ja jos palataan tarkemmin aiheeseen, Suomi-vaparin tasoon vetoaminen on aivan turhaa. Olen nähnyt tänä vuonna livenäkin huonompia UFC-matseja kuin lauantaina Pasilassa. Ero on puitteissa ja kuorrutuksessa, mutta paha väittää vastaan, jos kotiin jäänyttä kuluttajaa "ei kiinnosta".

- - - Updated - - -

Pitäisi saada valtamedia puhumaan suomivaparista. Ihmettelen, että ennen isoa eventti ei ole mitään mainintaa maikkarin tai ylen urheilulähetyksissa.

Tämäkään ei tapahdu toivomalla tai narisemalla. Vaatii samanlaista kovaa työtä kuin tapahtuman markkinointi uudelle yleisölle - itse asiassa kyse on kirjaimellisesti samasta työstä. Suomessa on hyvin vähän lajeja ja urheilijoita, jotka voivat luottaa edes perustasolla siihen, että heidät huomioidaan mediassa ilman omia ponnisteluja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse koen nuo 2 min erätauot rasittavina. Kaikissa muissa isoissa kehälajeissa erätauko on minuutin, ja senkin takia tapahtuman meininki lässähtää thaikun aikana. Samalla kun poistaa alkutanssit, niin thaikkuvingutus erien aikana saa myös lähteä. Ei kestä kuunnella. Hyvä matsi on toki hyvä matsi, olivat säännöt sitten melkein mitkä tahansa, kuten illan kahdessa täyden ajan kestäneessä thaikkuottelussa nähtiin. Mutta parantamisen varaakin on, ja StandUpWar, 3x3 K1 ja Lucky Punch -tyylinen henkimaailman puolen karsiminen ovat olleet aika toimivia ratkaisuja.

Tuota MT-miesten melko ehdotonta MT-sääntöjen suosimista en ole ikinä ymmärtänyt. Jos saa lyödä ja potkia täysillä, niin Suomen kehissä pitäisi kyllä pystyä pistämään porukkaa nippuun melkein säännöillä kuin säännöillä, varsinkin jos sen voi tehdä ison yleisön edessä ja saada siitä ehkä jopa vähän rahallista korvausta. Aktiiviottelijan pitäisi saada vuodessa kasaan (ilman loukkaantumisia) toistakymmentä matsia, ja yksiin pystyottelusääntöihin keskittymällä se jää aika monelta tekemättä. Pätee niin potku- kuin thainyrkkeilijöihinkin.
Noista kahden minuutin erätauoista ollaan montaa mieltä. Siinä on huonot puolensa, mutta toisaalta taas matsin jokaisesta erästä tulee nopeatempoisia, kun kaverit saavat levätä tarpeeksi erätauolla. Mua nuo pitemmät tauot eivät ole haitanneet yhtään, oikeastaan päinvastoin.

Mikäli sä treenaat jotain lajia, niin eikö se ole luonnollista, että halutaan otella niillä säännöillä? Samalla periaatteella voisi kritisoida vapaaottelijoita etteivät ottele enemmän pystylajeissa. Toki muissakin lajeissa kannattaa otella, mutta kyllä mäkin suosin mielummin sitä lajia mitä treenaan. Ei tuollaisia MT-miehiä nyt niin paljon ole, jotka ei muissa lajeissa ehdottamasti ottele.

Musta on hyvä, että on tarjontaa jokaiselle eri lajille. Ei niitä tarvitse sekoitella sen enempää keskenään.

PS. Mä ostan sulle thaikkuvingutuksen CD:n joululahjaksi, niin pääset tutustumaan sihen syvällisemmin. :)

PS1. Mä tykkään vaparista, potkunyrkkeilystä ja thainyrkkeilystä. Luonnollisesti katson mielummin viimeistä, kun sitä harrastan.

voisko joku linkata vaikka Päivi Räsäselle jotain verisii tyrmäyksiä niin saadaan vapaaottelu A-Talk aiheeks :D siitä kunnon kohu ja vääntö julkisuudessa ja seuraavat eventit on pullollaan porukkaa :D

voisko joku linkata vaikka Päivi Räsäselle jotain verisii tyrmäyksiä niin saadaan vapaaottelu A-Talk aiheeks :D siitä kunnon kohu ja vääntö julkisuudessa ja seuraavat eventit on pullollaan porukkaa :D
Tämä tapahtui jo vuonna 1998. Ilman Päivi Räsästä toki. :)

Jos ei jaksaa paikanpäälle saapua niin tukekaa jollain tavalla suomalaista vapaaottelua. Ihan vaikka twitterissä seuraamalla tai facebooksissa tykkäämällä. Toi on melkein noloa, että Niinimäellä on vain 2000 seuraajaa twitterissä. Toni Taurulla joka on ehdottomasti suomivaparin eliittiä on 154!! seuraajaa. WTF? Taurun Cage Warriors depyytin on jaksanut katsoa youtubesta alle 2000 ihmistä joista tod.näk suurinosa ruotsalaisen vastustajan faneja.

Ei mopolla moottoritielle.

Ärsyttää kun porukka vinkuu täällä että ei käy katsojia sun muuta paskaa ja järjestäjille tulee takkiin jne. urheilijoilla ei ole varaa treenata täys päiväsesti ja pitäs tukee suomivaparia ja muuta. Ite todellakin katon mielummin UFCtä telkasta ja vielä mielummin käyn sitten paikan päällä jossain salikisoissa missä oman oman salin Paavo ottelee naapurisalin Samia vastaan ja siinä sivussa pääsee itsekin mähisee jos siltä tuntuu. Tuen suomivaparia mielummin tukemmalla harraste/junnu toimintaa. Laitan sata kertaa mielummin 10egee johonkin salikisojen pääsymaksuun ja toisen mokoman kahviin sämpylään sun muuhun ku tuplaten enemmän johkin wannabe semipro juttuun mikä on niin väkisin luotu ku olla ja siellä vedetään ristiin thaikkua ja vaparia ja kaikkee siltä väliltä. Kaiken lisäks tapout paitaset karvanaamat huutelee tapa se ja naapuri huutoja ni ei kiitos. Tää IMMAF juttu oli ehkä paras juttu mitä suomalaiselle vapaaottelulle käynyt. Toivottavasti nää järjestäjät ei vaan yritä koittaa rupee rahastaa tällä kun väsyneet B ammatilais ottelut loppu. Eka pitää saada amatööri puoli kondikseen ennen kun ruvetaan ees miettii mitään isompia ammattilaismegatapahtumia.

No mutta kyllähän KLIKKLAKBAU jo tolla tavalla tukee huomattavasti enempi tukee suomalaista vapaaottelua kuin nämä "UFC-Nörtit". Salikisoja muuten sais olla enemppi, muutaman vuos sitten niitä olikin aika hyvin mutta ovat vähentyneet. Mitä tulee näihin Näihin "teennäisiin" iltoihin niin kyllähän niillekkin on tilausta ihan ottelijan urakehityksenkin kannalta. Vittumaista se olisi loikata salikisoista suoraan isoon häkkiin, Siinä kohtaa vois oktaakoni tärinät olla semikovat. Kyllä suomessa mun mielestä on tilausta ihan kaiken tasoisille vapari-illoille, aina salikisoista CAGE tasosiiin promootioihin. Ei suomalainen vapaaottelu ja vapaaottelijat nousuun lähde jos tuijotetaan UFC:tä ja jätetään oma skene paitsioon. Toki jos ei vittuakaan kiinnosta kattoa suomalisia UFC ja Maulerin ja Sonnenit saa pelkästään mielen kihelmöimään niin sitten ei toki tarvii käydä. Eikä nyt mitä tahansa paskaa tarvii sietää, mutta paskastakin antaa sitten rakentavaa palutetta.

johkin wannabe semipro juttuun mikä on niin väkisin luotu ku olla ja siellä vedetään ristiin thaikkua ja vaparia ja kaikkee siltä väliltä.

Just... Ihan jaksoit rekisteröityä tämän takia? Montaakos ammattilasi vapaaotteluiltaa olet käynyt katsomassa? Ei ole helppoa promoottoreilla kun joidenkin asenne on tämä.

Suomessa asenne on aina se, että "Väärin järjestetty ja väärät ottelijat". Varsinkin kun ei ollut suomalaisille mikään riemujuhla tuloksien suhteen.
Jos ei menestytä, niin kaikki on päin persettä. Vanha laulu.

Suositut

Back
Ylös Bottom