Flunssan jälkeen treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla usein kun tauon jälkeen treeniä aloittaa, ilmeisesti vastustuskyky laskee siitä rasituksesta ja hetken päästä on vähän lämpöä, vaikka ei räkää mistään tuppaakaan. Täsmälleen sama ilmiö iskee jos tekee paljon ylitöitä tai pitkää duunivuoroa, tai nukkuu pari yötä peräkkäin huonosti, vähän kuumeinen olo kurkussa ja keuhkoissa, pikkasen lämpöä ja vähän veto pois. Eli kyseessä ilmeisesti ylirasitus.

Mun kohdalla jos tässä kohti pitää tauon kun vähän sairastuu, sama kuvio ilmaantuu seuraavalla yrityksellä. Näin se meni mun 3kk treenitaukokin tuossa kevättalvella.

Sitten kun treenaa sitkeästi pari viikkoa tai yli niin lämpö häviää ja homma kulkee.

Nimim. aloitti kesän jälkeen hurjilla 50-60kg sarjapainoilla penkkipunnerrusta kolmen vuoden treenailun jälkeen, oman painon pudottua +10kg sitten viime talven, nyt suunta kovaa vauhtia takaisin ylöspäin enkä taatusti pidä vapaaehtoisesti taukoa vaikka välillä onkin meinannut pitää vähän lämpöä jne kun on tehnyt pitkää duunivuoroa ja treenannut.

Nyt alkaa olla oma flunssa hoidettu :kippis1: . Pikaisisa paranemisia muillekin ja muistakaahan syödä kunnolla, vaikka tiedän että se flunssa ei kauheesti motivoi. Itse pidin tiukan linja syömisistä, ja nyt oon tod. tyytyväinen siitä.

turre101 sanoi:
Mulla usein kun tauon jälkeen treeniä aloittaa, ilmeisesti vastustuskyky laskee siitä rasituksesta ja hetken päästä on vähän lämpöä, vaikka ei räkää mistään tuppaakaan. Täsmälleen sama ilmiö iskee jos tekee paljon ylitöitä tai pitkää duunivuoroa, tai nukkuu pari yötä peräkkäin huonosti, vähän kuumeinen olo kurkussa ja keuhkoissa, pikkasen lämpöä ja vähän veto pois. Eli kyseessä ilmeisesti ylirasitus.

Itsellä sama homma mutta minulla on sellainen kipu nielussa. Mistä tämä johtuu? Pystyisikö tätä ehkäisemään millään? Esim. hieman suuremmalla kalorimäärällä? Itse saan hieman blokattua tuota flunssaa lisäämällä allergia lääkitystä.
En tiedä että on tämä väittämä ihan puuta,heinää mutta tälläisen teorian olen kuullut. Että kun aloittaa treenaamisen niin valkosolut joilla on tekemistä vastustuskyvyn kanssa menee aluksi tuohon treenin aiheuttamiin vaurioiden korjaamiseen ja sen takia sitä altistuu hieman flunsalle. Käytännösssä sama tilanne kuin stressissä?
Voisiko joku täsmentää?

En mä valkosoluista tiedä mutta stressireaktionhan se treeni kropassa aiheuttaa, toisaalta se laskee vastustuskykyä mutta toisaalta muistelisin kuulleeni että samainen stressireaktio myös nostaa sitä jollain tavalla...?

En tiedä, mutta se on mielestäni päivänselvää että huonot unet, runsas työnteko tai treenaaminen kaikki erikseen tai yhdessä etenkin altistavat sairastumisille.

Mulla ei oikeaa flunssaa oo ollu aikoihin, mulle tulee aina hitunen lämpöä ja vähän sellainen "närästyksen" oloinen tunne, eli vähän kuumottaa keuhkoissa ja noin. Eli sairastumisen rajamailla tms...

Joka tapauksessa, oon todennut että ihan pienistä ei treeniä kannata lopettaa.

Kun olin talvella 3kk kipeänä niin lääkäritkin totesivat mua aikansa tutkittuaan että mee salille siitä perhana, vaikka oli lämpöä lähemmäs 38C. :hyper: Silloin oli toki tutkittu ettei ollut mitään tulehdusta tms., muutenhan riskinä olis sydänlihaksen tulehdus tms....

Tervettä järkeä mun mielestäni, jos on veto niin pois ettei jaksa treenata, ei treenata. Jos on kuumetta niin että väsyttää ja huippaa niin ei tietenkään treenata. Jos on varvas kipeä ettei voi kyykätä, ei kyykätä. Ei sen kummempaa.

Jos kerran aivastaa niin ei siitä treenitaukoa kannata alottaa.

turre101 sanoi:
Jos kerran aivastaa niin ei siitä treenitaukoa kannata alottaa.

Joo, ei todellakaan. Mutta kyllä sen itse yleensä aika selvästi huomaa, milloin ei ole mitään asiaa puntille. Antaa vaan rehdisti itselleen luvan pitää taukoa sen sairauden ajan -> ei stressiä, parantuu nopeammin ja muutenkin parempi mieli. Itellä onnistu toi psyykkaaminen jotenkuten, tossa kun olin kipeenä... tosin paremminkin ois voinut mennä.

sammyx sanoi:
Jep jep, helvetin flunssa-aalto iskee juuri silloin, kun on parin kuukauden tauon jälkeen saanut taas treenin kulkemaan. Nyt on parina aamuna ollut kurkku pirun kipeänä, joka mulla ainakin yleensä edeltää tuota kuumeilu- ja räkätautia.

Täysin sama juttu mulla. Just piti saada kunnon treenaukset käyntiin, niin eikö jostain joku saatanan virus päätä tulla vierailulle.

Kohmelo sanoi:
Nyt alkaa olla oma flunssa hoidettu :kippis1: . Pikaisisa paranemisia muillekin ja muistakaahan syödä kunnolla, vaikka tiedän että se flunssa ei kauheesti motivoi. Itse pidin tiukan linja syömisistä, ja nyt oon tod. tyytyväinen siitä.

Musta tuntuu, että flunssasena on helpompi hallita esimerkiksi makean ja rasvasen ruuan himoa. Ei ole kuin kerran tehnyt makeaa mieli ja se on vähän se :)

turre101 sanoi:
Kun olin talvella 3kk kipeänä niin lääkäritkin totesivat mua aikansa tutkittuaan että mee salille siitä perhana, vaikka oli lämpöä lähemmäs 38C. :hyper: Silloin oli toki tutkittu ettei ollut mitään tulehdusta tms., muutenhan riskinä olis sydänlihaksen tulehdus tms....

Tervettä järkeä mun mielestäni, jos on veto niin pois ettei jaksa treenata, ei treenata. Jos on kuumetta niin että väsyttää ja huippaa niin ei tietenkään treenata. Jos on varvas kipeä ettei voi kyykätä, ei kyykätä. Ei sen kummempaa.

38C.!? Älä nyt innosta hulluja aloittelijoita joilla motivaatio 300%ssa. :D

Tuo loppu on järkipuhetta!

Hee, tulokset laski ton em. sairastelun seurauksena, mutta mittasin huvikseen pohkeen ja hauberin ympärysmitan, nyt kun olin taudin jälkeen käynyt pari kertaa puntilla. Oli aika yllätys, kun molempiin oli tullu sentti lisää. Edellisen kerran mittasin tosin joskus kuukaus sitten, mutta oli silti positiivinen ylläri. Tuli taas lisämotivaatiota treeniin. Eli sairastakaa rauhassa ja syökää hyvin, tauko tekee vaan terää. (Toivottavasti noi mun lisäsentit ei muuten oo pelkkää läskiä...?)

Täälläkin podetaan flunssaa. Nelisen päivää tätä on jo ollut, eilen luulin että vähän helpottattaisi mutta tänään on taas ihan kohtuu paska olo. Eniten vituttaa tosiaan treenitauko. Hyvä puoli on se, että kouluun ei ole mitään asiaa :)
:offtopic: Kuinka kauan sitä voi olla treenaamatta, ennenkuin lihas alkaa kadota. Muistelisin, ainakin Halme sanoi, että kaksi viikkoa on pisin aika mitä voi pitää taukoa. Mulla on vielä dietti päällä, en lopettanut sitä flunssan takia, vaikuttaako se jotenkin. Jalat ja selän sekä hauiksen mä ehdin onneksi treenata viime viikolla, mutta viimeisistä rinta-ojentaja-olkapää treeneistä alkaa olla aikaa jo kohta kaksi viikkoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Antzu sanoi:
Hee, tulokset laski ton em. sairastelun seurauksena, mutta mittasin huvikseen pohkeen ja hauberin ympärysmitan, nyt kun olin taudin jälkeen käynyt pari kertaa puntilla. Oli aika yllätys, kun molempiin oli tullu sentti lisää. Edellisen kerran mittasin tosin joskus kuukaus sitten, mutta oli silti positiivinen ylläri. Tuli taas lisämotivaatiota treeniin. Eli sairastakaa rauhassa ja syökää hyvin, tauko tekee vaan terää. (Toivottavasti noi mun lisäsentit ei muuten oo pelkkää läskiä...?)

Minäkin huomasin saman jutun. En ole käsiä tehnyt kahteen viikkoon, mutta hauis on silti kasvanut sentin. Reidetkin jäivät kerran väliin ja silti kasvaneet sen sentin.

Sukulaku sanoi:
Minäkin huomasin saman jutun. En ole käsiä tehnyt kahteen viikkoon, mutta hauis on silti kasvanut sentin. Reidetkin jäivät kerran väliin ja silti kasvaneet sen sentin.

Jotain kertynyttä nestettä tms...(?)

turre101 sanoi:
Jotain kertynyttä nestettä tms...(?)

En tiedä mistä johtuu. Voihan tuo olla pelkkää läskiäkin, mutta ainakaan ei olla kutistuttu:)

No niin nyt on sitten saatu kertaalleen kaikki lihasryhmät läpi ekaa kertaa moniin kuukausiin!.. Että on hieno tunne:) (mitä nyt jokapaikka juntturassa! Heikotus ja väsymys voinee sitten johtuakin antibiooteista..)

Flunssaa kiroan minäkin. Viikon ajan tässä on sairasteltu, eikä olo ole vieläkään kehuttava. Sain siihen kaupan päälle korvatulehduksen... Kohta on antibioottikuuri syöty, mutta todella epävarmalta näyttää ensi viikon treenit. Pelkään että menee toinenkin viikko toipuessa...

Oli kyllä kiva treenata rintaa parin kuukauden jälkeen kunnolla. Oli kipeä 9 päivää:D

Maanantaina tuli ekat oireet, tiistaina kävin penkkaamassa ja tänään ois pitäny lähtee jalkoja veivaamaan, taitaa jäädä välistä vaikka kuumetta ei olekkaan. Räkää vuotaa niin saatanasti, on kyllä nyt vähän fifti-sixti että pitäiskö sittenkin lähtee ku ei oo kuumetta :itku:
Ja just ku ois pitäny lähtee ottamaan maksimeja :wall:

flunssa

Pirun sitkeä flunssa on meikäläistä vaivannut viimeisen pari viikkoa ja treenit on tietysti kärsineet (9 päivän totaalinen tauko). Nyt on muutaman päivän ollut suht. hyvä olo ja kuumetta ei ole ollut, joten ajattelin, että josko viimeistään huomenna uskaltaisi mennä salille kokeilemaan... Sellaista täysin parantumista on turha alkaa odottamaan, kun omalla kohdalla tiedän, että pientä flunssaa voi huonolla tuurilla olla koko talven, jos ei viime kesänä tehty nenäleikkaus (nenä onteloiden "laajennus") toimi oletetulla tavalla... se jää nähtäväksi. Pitää toivoa parasta.

Suositut

Back
Ylös Bottom