Fitness ja kehonrakennus eivät ole urheilulajeja?!?!!

Nyt haluan pientä apua teiltä kanssa sisaret ja veljet.. En tiedä onko tää nyt oikeassa paikassa, mutta haluan, että monet näkee tämän, jotka kisailee! Ootteko te kisailijat törmänny tollaiseen lauseeseen uranne aikana "et oo mikää urheilija, jos harrastat kehonrakennusta ja fitnestä." Perustelut siinä, että "ettehän te tee mitään lavalla, ku pullistelette ja seisotte, nii missä on se urheilusuoritus??". No oon tota kuullu useesti ja oon ottanu ton vitsillä ja sanonu "se urheilusuoritus ollaan tehty takana ja näyttö on siinä lavalla" Viimeinen tippa oli se,että siskon mies, joka on urheilijatoimittaja yhdessä suht laaja levikkeisessä lehdessä, meni sanomaan, kysyessäni, että miksei lehdessä ole paljoa tehty juttuja fitneksestä (tai siis ennemin body fitness,koska onhan fitneksessä 'urheilusuoritus' eli se vapaaohjelma ja muu ei siis ole enää urheilua) ja kehonrakennuksesta. Nii hän sanoi, ettei ne ole urheilulajeja ja eihän tekisi kehonrakennuksesta juttua, ku ne eivät ole puhtailla vesillä liikkeellä. Voimannosto ja painonnosto ovat taas hänen mielestä lajeja, koska kisoissa tehdään 'urheilusuoritus'. Koitin selittää ja sanoin, että mihin kehonrakennus ja fitness sit kuuluu. Hän sanoi, että viihteeseen!!!!! Ja kehtasi vielä verrata fitnesstä (ja erityisesti body fitnesstä) missikisoihin! Sitten näytti listan missä on kaikki urheilulajit eli sivun http://www.slu.fi/yhteystiedot/jasenjarjestot/lajit_a_sta_o_hon/ . Syrjitäänkö kenties näitä lajeja?? Siis mä luulin,että siskon mies sentään tajuaisi, koska on nähny mun tosissaan kovaan treenaan ja dieetillä melkein koko ajan oon juoksemassa. Mutta ei! Siis kyllä mä ymmärrän, että jotkut nevarit pitää tätä lajia epäurheilulajina, jotka eivät oo nähny ku kisat ja eivät ymmärrä lajia. Tais tulehtuu välit siskon miehen kanssa!

t. aloitteleva body fitness

Täytyykin muistaa sitten ensi maastavetotreenissä, että viihdettähän siinä tehdään.

On melkosen naurettavaa miten ihmiset suhtautuu kehoiluun ja kaikki se työ jää aina mielestä pois, koska on hyvä vetää roina mukaan keskusteluun.

Kehonrakennuskilpailut ovat outo sekoitus missikisoja ja balettia. :D Toki se varmasti kovaa hommaa on mutta en mitenkän kykene mieltämään kehonrakennusta urheiluksi. Siinä ei mitata suoritusta. Vieroksun kyllä muitakin arvostelulajeja niiden epämääräisyyden takia.

Mitäköhän missikisojen tuomaristo sanois, jos missikisoihin laitettais vaikka Marjo Krishi? Eli ymmärrette varmaa, että semmonen kroppa, mitä esim. Marjolla on, ei saada pelkällä syömättä olemisella ja meikkaamalla :D

Tottahan tuo on että se "suoritus" itse keharikisasta puuttuu tai on ainakin hyvin köykäinen.
Eikä se suuri yleisö varmasti aina osaa ajatella että itse kilpailu on vain murto-osa urheilijan kaudesta.

Näitä erittäin kyseenalaisia lajeja on paljon shakista ammuntaan ja rajan veto on mahdotonta tehdä yksikäsitteisesti. *editoin koska en osaakaan päättää mitä mieltä olen kehonrakennuksesta, kun lähdin vertailemaan itse harrastamiini lajeihin*

Totta joka sana.

Kauneuskilpailuja ne kaikki ovat, arvostelukriteerit vain poikkeavat toisistaan.

Liikunta ja urheilu eivät ole sama asia. Urheilusta tekee urheilua nimenomaan kilpailusuoritus, ei se, onko valmistautuminen hikistä ja rankkaa.

Ei ole ensimmäinen laji josta olisi käyty keskustelua että onko se urheilua vai ei. Johan se nyt on kumma, jos pitää välittää jonkun ulkopuolisen tahon määritelmästä siitä, onko se oma laji urheilua vai ei. Tulisiko parempi olo, jos jossain listassa komeilisi oman lajin nimi virallisesti urheiluksi luokiteltuna?

En itsekään pidä kehonrakennusta urheilulajina, mutta ei se estä minua arvostamasta vaikka Hulkkia enemmän kuin jotain jääkiekkoilijaa.

Siis mielestäni muut saavat sanoa mitä haluavat, mutta eri asia, jos joku läheinen tulee vetää urheilun maton tämän lajin alta. Tekemällä tästä viihdettä

Siis mielestäni muut saavat sanoa mitä haluavat, mutta eri asia, jos joku läheinen tulee vetää urheilun maton tämän lajin alta. Tekemällä tästä viihdettä

Sanoppa joku urheilulaji, joka ei olisi viihdettä?

Niin mutta siis tietysti katsojat pitävät tätä viihteenä. Mutta urheilijalle olisi aika ikävää ajatella "joo tässä minä vain viihdytän muita ja se on tämän lajin tarkoitus". Riippuu miltä kantilta katsoo

Kuten on aina sanottu, että Fitneksessä keho pitää saada urheilemalla...
Hyvännäköinen urheilullinen kroppa ei tee kenestäkään urheilijaa.

Eiköhän se ole laji kuin laji, niin se arvostus pitää lähteä itsestä?
Mitä vitun väliä sillä enää sitten on, jos itse arvostaa omaa tekemistään, eikä muut välitä?Tokihan tuntuu kivalta olla "arvostettu"

Jos haluaa taas jakaa nimmareita ja olla kuuluisa/arvostettu yms, niin eiköhän kannata valita joku muu laji kuin bodaus/fittness?varmasti helpompi tie kuin yrittää kalastaa arvostusta lajiin, jota harvat edes ymmärtää...

Niin, eihän satasen juoksukaan urheilua ole, eihän siinä hiki kerkiä tulemaan.

Aloituspostin listassa näytti olevan varsin kovia urheilulajeja, kuten mm. biljardi, ammunta, jokamiesluokka autoilu, kuumailmapallolentäminen, lennokkitoiminta, rock´n´roll, saappaanheitto, shakki, taloudellisuusajo ja tikanheitto.

Nuissa jos jossain katsotaan niitä fyysisen suorituskyvyn rajoja. Eiväthän kehionrakennus ja fitnes pääse rasittavuudessaan lähellekkään nuita huippu-urheilun muotoja.

Eiköhän se ole laji kuin laji, niin se arvostus pitää lähteä itsestä?
Mitä vitun väliä sillä enää sitten on, jos itse arvostaa omaa tekemistään, eikä muut välitä?Tokihan tuntuu kivalta olla "arvostettu"

Jos haluaa taas jakaa nimmareita ja olla kuuluisa/arvostettu yms, niin eiköhän kannata valita joku muu laji kuin bodaus/fittness?varmasti helpompi tie kuin yrittää kalastaa arvostusta lajiin, jota harvat edes ymmärtää...

No tietysti lähtee itsestään arvostus, mutta kyse ei ole arvostuksesta, vaa siitä, että mihin kategoriaan kehonrakennus kuuluu, jos ei urheiluun?

No jos kerran tiedät noin paljon, nii kerropas sitten urheilun määritelmä?

Urheileminen ja urheilulaji, tiettynä suorituksena ei ole sama asia.

No tietysti lähtee itsestään arvostus, mutta kyse ei ole arvostuksesta, vaa siitä, että mihin kategoriaan kehonrakennus kuuluu, jos ei urheiluun?

Kehonrakennus ja bodyfittness ovat kilpailusuorituksiltaan varmasti tavanpulliaisella verrattavissa kauneuskilpailuun yms, minusta siinä ei ole mitään outoa.

Ihmiset nyt vain ovat tottuneet näkemään aina varsinaisen "suorituksen" lajissa, kuin lajissa. Poseeraminen ei tavan ihmisten silmään sitä ole.

Normaali fittness taas vapaaohjelmineen varmasti on, ainakin minun tutuille, joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Tämänkin lajin arvostus on heidän silmissään luokkaa "aerobicciä isommilla lihaksilla, typerää".

Back
Ylös Bottom