Finreactorin ylläpitäjille syytteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonny
  • Aloitettu Aloitettu
minkälaista "oikeutta" on se että tuomitaan vain osa tekijöistä, ja se että ei uskalleta tuomita jos on ns. ennakkotapaus josta saattaisi seurata useampi käsittely?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tommonen 10000€ säästö jo ala olemaan melkoinen rahallinen hyöty. näin siis mun mielestäni.

No ei se jamppa ole downloadaamisen jälkeen yhtään sen rikkaampi, joten tuskin hyöty kovin suuri on. Tietenkin riippuu hieman miten asiaa ajattelee. 10000e ei ole säästynyt kun sitä ei olisi alunperin käytettykään softan ostamiseen. Jos joku antaa meikälle Ferrarin niin otan toki vastaan sen, mutta en siltikään ole säästänyt miljoonaa kun en olisi alunperinkään summaa autoon sijoittanut. Koko juttu onkin semmoinen nice-to-have, jos saan niin otan mutta muuten antaa olla.

Ehkä vähän vaarallista kuitenkin verrata softaa ja oikeaa fyysistä omaisuuttaa. Jälkimmäistä kun ei voi kopioida ja se on siten aina suoraan pois joltain. Itse voisin tiputella netistä jonkun softan ja sitten poistaa sen koneeltani. Olisin rikkonut lakia mutta kukaan ei oikeastaan ole kärsinyt. Ellei sitten väitetä että olisin korvausvastuussa tuotteen hinnasta, jos nääs kuitenkin olisin ostanut softan kapuasta ja heti polttanut avaamattoman paketin takassa.

minkälaista "oikeutta" on se että tuomitaan vain osa tekijöistä, ja se että ei uskalleta tuomita jos on ns. ennakkotapaus josta saattaisi seurata useampi käsittely?

Ei kaikkia syyllisiä voi syyttää. Oikeuteen jouduttaisiin rahtaamaan satoja tuhansia ihmisiä. Yhteiskunta ei kestä semmoista. Parempi että syytetään muutamaa ja sitten hymistellään kaffekuppi sormissa. Varmaan on oikeuden tuomarillakin hyllyssään pari serkkupojan tuomaa viron piraattia. Mutta sehän on ihan eri juttu.

No ei se jamppa ole downloadaamisen jälkeen yhtään sen rikkaampi, joten tuskin hyöty kovin suuri on. Tietenkin riippuu hieman miten asiaa ajattelee. 10000e ei ole säästynyt kun sitä ei olisi alunperin käytettykään softan ostamiseen. Jos joku antaa meikälle Ferrarin niin otan toki vastaan sen, mutta en siltikään ole säästänyt miljoonaa kun en olisi alunperinkään summaa autoon sijoittanut. Koko juttu onkin semmoinen nice-to-have, jos saan niin otan mutta muuten antaa olla.
Mutta silti koka kerta jaat tuota "nice-to-have, jos saan niin otan mutta muuten antaa olla" ohjelmaasi eteenpäin kun imutat muita ohjelmia mitä et koskaan tarvitsisi.

Tossa vippi sätissä yksi sanoi, että katsoo noin 200 elokuvaa vuodessa ja ei tosiaankaan katsoisi niinpaljon jos joutuisi kaikista maksamaan. Waretusta tehdään myös vain sen takia kun se on mahdollista. Eli aika piittaamatonta menoa se on.

Onpa taas ketjuun mahtunut paljon jeesustelua. Käsi ylös, joka voi rehellisesti sanoa ettei ole ikinä warettanut mitään. Mike, nouseeko käsi? Onko kaikki fotarit koneella laillisia versioita?

Kiireitä ehtinyt tänne kirjoittelemaan, mutta pakko osallistua nyt keskusteluun kun on aikaa...

Omia pointteja:

- 24/1 mbit yhteydellä ei kyllä kukaan tee yhtään mitään muuta kuin warettaa, tai jättää downstreamistaan sitten 80-90% täysin hyödyntämättä... ja yhteyshän ei mihinkään servujen tms hostaamiseen kykene onnettomalla upstreamillaan... eri asia olisi jos puhuisi 10/10 / 100/100 yhteyksistä joita voisi käyttää johonkin muuhun järkeväänkin toimintaan.

- Miten finreactor jutussa on päätetty, että ketä syytetään ja ketä ei? Puhuttu suurimmista ja ensijakajista, onko raja vedetty esim. että yli 500 gb uppineita syytetään mutta 499 gb uppineita ei enään syytetäkkään. Täysin älytöntä omasta mielestä jos näin tehdään, vaikka oikeusjuttu olisikin älytön prosessi mutta silti.

- Aveja toistavat soittimet yms. ovat myös omasta mielestä suoraan waretukseen liittyviä, voisin myös kuvitella että suosituissa mp3 soittimissa valtaosa musiikista ei ole hankittu laillisista lähteistä.

Onpa taas ketjuun mahtunut paljon jeesustelua. Käsi ylös, joka voi rehellisesti sanoa ettei ole ikinä warettanut mitään. Mike, nouseeko käsi? Onko kaikki fotarit koneella laillisia versioita?
Miten jonkun Miken fotari liittyy järjestäytyneeseen wareserverien ylläpitoon?

Miten finreactor jutussa on päätetty, että ketä syytetään ja ketä ei? Puhuttu suurimmista ja ensijakajista, onko raja vedetty esim. että yli 500 gb uppineita syytetään mutta 499 gb uppineita ei enään syytetäkkään. Täysin älytöntä omasta mielestä jos näin tehdään, vaikka oikeusjuttu olisikin älytön prosessi mutta silti.

Eiköhän luku ole vedetty hatusta ihan sen perusteella, että montako jamppaa halutaan laittaa syytteeseen. Kaikkia pikkuwarettajia ei voi syttää, koska taitaisivat oikeudenkäyntiajat venyä kohtuullisen pitkiksi jos vaikkapa 10 000:lle kaverille luettaisiin syytteet samasta jutusta =)

Jossain vaiheessa oli jossain tutkimus siitä että itseasiassa aika pieni porukka jakaa suurimman osan vertaisverkoissa liikkuvasta tavarasta, ja tähän porukkaan kannattaakin iskeä kiinni. Ja saadaanhan sillä aina parempi pelote kun voidaan uutisoida aivan helvetin isoista korvauksista, vaikka niitä tulisi vain muutamille =)

Nuorempana koneella oli suht paljon waretavaraa, mutta tällä hetkellä kaikki on laillisesti hankittuna. Tunnen siis syvää moraalista ylivertaisuutta teihin taviskuolevaisiin verrattuna.

Paksi, kuka täällä on jeesustellut?

Noin yleisesti ottaen vaan kuulostaa aika oudolta, että halutaan kovaa tuomiota sellaisen palvelun ylläpitäjille, joiden palveluita (tai muita vastaavia) itsekkin käytetään. Eli jos itse waretat, olet itsekkin syyllistynyt rikokseen ja olet samalla menettänyt oikeutesi syylistää kyseisten palveluiden tarjoajia.

Tämä nyt oli minun vaatimaton mielipiteeni.

no minä en ole finreactoria, piratebayta tai mitään muutakaan ikinä käyttänyt, joten voin jeesustella vapaasti :) saunan taakse vaan ne ylläpitäjät :D

ihan vakavasti, kyllä tohon warestamiseen pitäis joku roti saada, vaikkakin sitten laittamalla tuo porukka maksamaan älyttömiä korvaussummia. hillitsee ehkä uusien serverien pystyttämistä. toivottavasti.
samalla kuitenkin vituttaa mm. Teoston, RIAAn yms. pelleily, ja kaikenmaailman lainsäädännöt jotka hankaloittaa ainoastaan normaalin kuluttajan elämää... silloin ollaan jo pahasti metsässä jos säädetään lakeja mikä estää varmuuskopioinnin omaan käyttöön, tai tallenteen kopioimisen esim. lähipiirissä.
vähän kaksipiippuinen juttu.

no minä en ole finreactoria, piratebayta tai mitään muutakaan ikinä käyttänyt, joten voin jeesustella vapaasti :) saunan taakse vaan ne ylläpitäjät :D

ihan vakavasti, kyllä tohon warestamiseen pitäis joku roti saada, vaikkakin sitten laittamalla tuo porukka maksamaan älyttömiä korvaussummia. hillitsee ehkä uusien serverien pystyttämistä. toivottavasti.
samalla kuitenkin vituttaa mm. Teoston, RIAAn yms. pelleily, ja kaikenmaailman lainsäädännöt jotka hankaloittaa ainoastaan normaalin kuluttajan elämää... silloin ollaan jo pahasti metsässä jos säädetään lakeja mikä estää varmuuskopioinnin omaan käyttöön, tai tallenteen kopioimisen esim. lähipiirissä.
vähän kaksipiippuinen juttu.
Mä olen netin kautta kyllä varastanut, joten sinänsä en ole oikeutettu jeesustelemaan pelien osalta, mutta musiikin ja leffojen kyllä. Tosin nykyään ei sellaista musiikkia niin paljon tehdäkään etteikö mulla olisi ollut varaa niitä harvoja hyviä levyjä ostaa.

Jos koko ware-ilmiötä tarkastellaan varsinkin musiikiin, ja jollain tasolla myös leffojen osalta, niin kyllähän tuottajafirmat etujärjestöineen ovat nuo laittomat "markkinat" itse luoneet. Osin typeryyttään ja osin ahneuttaan.

Levy-yhtiöthän ovat vaatineet esim. Applea nostamaan ITunesin kappaleiden hintoja, koska ne ovat muka liian halpoja. Onhan se toki kamalaa, jos kyettäisiin todistamaan, että musiikkia voidaan myydä kannattavasti netin kautta laillisesti. Siinähän voi paljastua, että levy-yhtiöt ovat tähän asti kiskoneet sikahintoja paskoista levyistä, joilla on kaksi hyvää biisiä. Toki nuo iTunes-biisitkin voisi olla parempia monelta kannalta.

Toinen pahemmalta, että näyttää se, että kuluttajat pakotetaan jatkossa ostamaan sama tuote moneen kertaan. Pahimmillaan pitäisi ostaa cd-levy ja sen lisäksi vielä mp3-tiedosto soitinta varten. Tai, jos ostat leffan niin et saisi muokata sitä niin, että se näykyisi eri laitteilla, vaan joudut ostamaan niille toisen kopion.

Ikävä tosiasia on, että ainakin tällähetkellä rehellisyydestä saa paskan käteen. Joku Starforce-suojaus on peleissä aika tehokas, mutta silloin lataaja ei vain voi peliä pelata, mistä ei koskaan mitään maksanutkaan. Aika usein kuitenkin peli ei toimi silloinkaan, vaikka sen olisi laillisesti hankkinut.

Noin yleisesti ottaen vaan kuulostaa aika oudolta, että halutaan kovaa tuomiota sellaisen palvelun ylläpitäjille, joiden palveluita (tai muita vastaavia) itsekkin käytetään. Eli jos itse waretat, olet itsekkin syyllistynyt rikokseen ja olet samalla menettänyt oikeutesi syylistää kyseisten palveluiden tarjoajia.

Tämä nyt oli minun vaatimaton mielipiteeni.

Mun mielestä se, että itse on tehnyt jotain väärää, ei estä kritisoimasta muiden tekoja.
Vaikka olen itse ladannut laitonta kamaa netistä, ei kai se tarkoita sitä, etten voisi haluta kovia tuomioita palvelun ylläpitäjille, jotka ovat mahdollistaneet toimintani? Vaikka kritiikkini olisikin jonkun mielestä tekopyhältä henkilöltä peräisin on se silti aiheellista tässä tapauksessa.

Vaikka en itse osaa tehdä hyvää musiikkia, voin silti arvostella mielestäni huonoja biisejä.

Siinähän voi paljastua, että levy-yhtiöt ovat tähän asti kiskoneet sikahintoja paskoista levyistä, joilla on kaksi hyvää biisiä.
Ja kuka määrittelee sitten mikä on paska levy ja mikä ei? Toisen korvaan ne voivat kuulostaa hyviltä. Kaikkine prosesseineen uskoisin, että kun kyse on liiketoiminnasta, niin levyjen hinnat ovat juuri niin alhaalla kuin vain voivat olla.

Ja kuka määrittelee sitten mikä on paska levy ja mikä ei? Toisen korvaan ne voivat kuulostaa hyviltä. Kaikkine prosesseineen uskoisin, että kun kyse on liiketoiminnasta, niin levyjen hinnat ovat juuri niin alhaalla kuin vain voivat olla.

Tuolla mä tarkoitin sitä, että mulla ei ole ollut ainakaan sen takia paineita ladata musiikkia laittomasti, koska mulla on ollut varaa ostaa ne muutama omasta mielestä ostamisen arvoinen levyä. Edit: totta kai varmasti löytyy paljon musiikkia mikä on muiden mielestä hyvää eikä tarkoitus ollut mitenkään haukkua muiden musamakua. Oma on vain varmaan aika kriittinen.

Mitä tulee levyjen tuotantokustannuksiin niin ne varmaan on aika alhaalla. Ja itsekin ostan kyllä ihan fyysisen levy, jos se on todella hyvä. Mikäli netistä laillisesti ostettava musiikki olisi saatavilla vähän fiksummin niin ostaisin myös yksittäisiä kappaleita paljon enemmän.

Ja se olikin se pointti, että tarjoamalla musiikkia monipuolisesti sähköisessä muodossa päästäisiin/päästään paljon pienempiin kustannuksiin. Mutta jostain syystä levy-yhtiöt pitävät esim. Applen toimintaa usein lähes rikollisena, koska myyvät musiikkia "liian halvalla".

Ja taitaa olla levy-yhtiöiden oma osuus kakusta lähes suurin mitä tulee cd-levyn kuluttajahintaan.

Vaikka olen itse ladannut laitonta kamaa netistä, ei kai se tarkoita sitä, etten voisi haluta kovia tuomioita palvelun ylläpitäjille, jotka ovat mahdollistaneet toimintani?

Nosta syyte pahoja serverisetiä vastaan, kun ovat tehneet sinustakin rikollisen :hyper: Ainoa rikoshan mitä sinä teit, oli vain että halusit waresoftaa, etsit sitä, menit sivuile, etsit ja klikkasit linkkiä, downloadasit tavaran ja samalla jaoit sitä muile...niin ja tietenkin käyttelit sitä. Mutta kaikkihan on sen syytä joka sen linkin sinne pisti. Rattijuoppokin voisi haastaa oikeuteen viinatehtaan ja autotehtaan, mitäs mahdollistivat hänen rikoksensa.

Siis voihan torrentteina jakaa ihan laillista matskua.

No shit????!!!?!11 enpäs tiennytkään. Siis niiq mä luulin et torrentteina voi jakaa vaan laitonta tavaraa.

Mainitse yksikin tunnettu torrent-trackeri jonka sisältö muodostuu linkeistä pääosin tekijänoikeussuojaamattomaan materiaaliin?

Mutta kaikkihan on sen syytä joka sen linkin sinne pisti. Rattijuoppokin voisi haastaa oikeuteen viinatehtaan ja autotehtaan, mitäs mahdollistivat hänen rikoksensa.
Kun sen viinatehtaan perimmäinen tarkoitus ei ole saada ihmisiä ajamaan kännissä.

Samalla tapaa nämä himassaan useaa palvelinta ylläpitävät mahdollistavat tiedostoen laittoman jaon päätoiminteenaan ilman mitään muuta tarkoitusta ja tasan tarkkaan tietävät rikkovansa lakia.

Jos tämä nyt oli viittaus Finreactoriin, niin pitää hieman korjata. Nämä syytetyt eivät pitäneet mitään warepalvelimia kotonaan, vaan FR-tracker oli Hollannissa sijaitsevalla vuokrapalvelimella. Tällä palvelimella ei siis sijainnut mitään laittomia tiedostoja, vaan ainoastaan "osoitetiedot". Linkit eivät olleet ylläpitäjien laittamia, vaan kenen tahansa rekisteröityneen käyttäjän.
Trackerin omistajaksi voitaneen luokitella yksi henkilö, joka hoisi vuokrauksen. Mitään yritystä tai yhdistystä ei ollut olemassa, eikä kukaan syytetyistä päätoimisesti "mahdollistanut waretusta", vaan ovat ihan tavallisia opiskelijoita ja työssä käyviä.
4-5 pääylläpitäjän lisäksi nuo loput olivat lähinnä moderaattoreja.

Lopuksi vielä uskallan väittää, että ennen tuota bustausta mukana olleet nimenomaan ajattelivat, että trackerin ylläpidossa ei ole mitään laitonta.

Back
Ylös Bottom