"Finnmatkat kokeilee lomalentoja, joilla osa koneesta on varattu yli 12-vuotiaille"

Laadukkaat nappikuulokkeet :thumbs: Niin se on ihan sama missä on ja ketä siinä ympärillä pörrää kun ei kuitenkaan kuule mitään. Mä kuuntelen musiikkia aina julkisissa, koska mua ei vituta mikään muun niin paljon kun joutua kuuntelemaan muiden ihmisten turhanpäiväistä löpinää (lapsien huutamisesta puhumattakaan).

Ja itse aiheeseen, en ole vielä koskaan törmännyt huutavaan lapseen lentokoneessa. Kaikkialla muualla kylläkin. Ja onhan se toki ärsyttävää, ja näen joka kerta punaista kun sellaiseen jossakin törmään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taas lasten tapauksessa logiikan lait tekevät poikkeuksia. Väsynyt ihminen ei halua riehua oli se sitten lapsi tai aikuinen. Väsynyt haluaa levätä. Jos väsymys ja ärtyneisyys esiintyvät samaan aikaan, niin se ei tarkoita, että ärtymys johtuu väsymyksestä, todennäköisimmin ne kummatkin johtuvat samoista tekijöistä. Yksi ilmeinen vaihtoehto on ruokavalio, joka saa verensokerin laskuun. Jos oikeasti väsynyt haluaa riehua, niin hänellä on silloin suurempi motivaatio riehumiseen kuin virkeällä, joten sitä suuremmalla syyllä vika on vanhemmissa. Väsymystä ei tarvitse kouluttaa pois, vaan käytöstavat pitää kouluttaa lapseen, niin ettei lapsi halua niitä rikkoa.

Aina kun lapsi tekee jotain, niin syy on lapsessa. Syy siihen, miksi syy on lapsessa on monesti lapsen vanhemmassa. Vanhemmassa ei voi olla syytä, jos sitä ei ensin ole lapsessa. Kausaalisuus ei tee mitään poikkeuksia syy ja seuraus -ketjussa lasten vuoksi. Tekosyiden keksimisestä ja logiikaan puutteesta muuten tunnistaa huonot vanhemmat.

Ei se väsymys varmaan 700 kilometrin + lentomatkan jälkeen kouluttamalla parane. Mutta kuten Timba sanoi, eihän sitä lasta käy syyttäminen.

En mä väsymystä lähdekään kouluttamaan, vaan tarkoitin sitä, että monilla on aina kauhea kiire johonkin, ettei ehdi pysähtyä komentamaan/kouluttamaan lapsia, vaikka tarvetta olisi. Se on huipputehokasta sanoa lapselle, että me emme liiku mihinkään ennen kuin sinä osaat olla nätisti. Se vaan voi joskus viedä aikaa. Olen joskus odottanut suojatien edessä lapsen kanssa runsaan 20 minuuttia, kun tämä ei suostunut menemään suojatien yli kävellen, vaan yritti säntäillä mihin sattui. Sitten se lopulta luovutti ja käveli yli.

No itse en kyllä omieni kanssa vielä tällaiseen lähtisi. Vanhemman kanssa (6 vuotta) nippanappa, mutta en vielä meidän nelivuotiaan kanssa. Ei ne yksinkertaisesti jaksa. Lapsi haluaa leikkiä, juosta, riekkua jne. Jos se joutuu oleen tyyliin 20 h lähes paikallaa niin aivan varmaan se sen energiansa purkaa jotenkin.

Vanhempien itsensä pitää miettiä missä kohtaa omat lapset on sen ikäisiä että koulutuksen puolesta voi pitkälle reissulle lähteä. Suoraan vaan ns. nollatasosta kaukomatkalle, ei hyvä idea mun mielestäni.

Mutta kukin tekee kuten haluaa.

Mutta jos se lapsi saa siellä kulkuvälineessä huutaa ja mellastaa ilman komentamista, niin vika on vanhemmissa oli sitten lyhyt tai pitkä matka. Sille taas ei voi mitään, ettei ne lapset tottele ajatusta, eikä varsinkaan väsyneenä suoria komentojakaan. Ei osaa aikuisetkaan käyttäytyä, ei etenkään kun on vauhtilientä matkassa.

Kyllä esim. reisteilymatkoilla aina on ollut ne oikeat haitat niistä muutamasta jotka koko matkan olleen +3 promillen kännissä. Ei niinkään siitä jos joku lapsi vähän itkasee.

Mutta yhdyn kyllä siihen että lentokone on vihonviimeinen purkki matkustaa niin että siitä mitenkään saisi mukavaa. Ehkä siksi mulle riittääkin että lähtis vuoden päästä johonkin korkeintaan Espanjaan. Sinne voi jo ottaa lapsetkin mukaan.

Tuo lento Pariisiin vie alle 3 tuntia. Automatka 6,5 tuntia (Ranskassa nopeusrajoitukset 110-130km/h ja hyvälaatuista moottoritietä). Lapset tottuneita pitkiinkin ajomatkoihin (kuluneen vuoden aikana olen ajanut PK-seutu-Joensuu -väliä monta kertaa). Lentokentällä etsittiin nurkkaus, jossa ei ollut muita ihmisiä, ja siellä lapset sai purkaa paineita juoksemalla ja riehumalla ilman, että kukaan häiriintyi. Lähdettiin ajamaan aamulla klo 8, lentokentällä 14.30. Lentokoneeseen mentiin klo 19 ja siitä 3 tunnin päästä Suomessa. Kokonaisuudessaan matka meni ihan hyvin, mutta vielä vaatii tuunaamista, että seuraava reissu menisi vielä paremmin :)

Matkustaminen on raskasta ja se vie veronsa. Tässä reissussa opittiin taas paljon (ei ole nimittäin ensimmäinen laatuaan). Seuraavalla kerralla otetaan luotijuna, vaikka tuleekin kalliimmaksi. Saa aikuiset levätä, ei tarvi stressaa ruuhkaa (menomatkalla meni Pariisissa 5 tuntia ruuhkiin, kun yksi iso moottoritie oli suljettu) ja lapset saa liikkua junassa. Auto vuokrataan vasta perillä. Paluumatkan kanssa pitää vähän sumplia, että josko viettäisi yön Pariisissa hotellissa tms. Täytyy vähän kattella ja suunnitella (ja laskea mihin rahat riittää :D ).

Minä aion pykäistä tästä reissusta matkatarinan tuolle reissupuolelle, kunhan kerkeän.

Taas lasten tapauksessa logiikan lait tekevät poikkeuksia. Väsynyt ihminen ei halua riehua oli se sitten lapsi tai aikuinen. Väsynyt haluaa levätä. Jos väsymys ja ärtyneisyys esiintyvät samaan aikaan, niin se ei tarkoita, että ärtymys johtuu väsymyksestä, todennäköisimmin ne kummatkin johtuvat samoista tekijöistä. Yksi ilmeinen vaihtoehto on ruokavalio, joka saa verensokerin laskuun. Jos oikeasti väsynyt haluaa riehua, niin hänellä on silloin suurempi motivaatio riehumiseen kuin virkeällä, joten sitä suuremmalla syyllä vika on vanhemmissa. Väsymystä ei tarvitse kouluttaa pois, vaan käytöstavat pitää kouluttaa lapseen, niin ettei lapsi halua niitä rikkoa.

Aina kun lapsi tekee jotain, niin syy on lapsessa. Syy siihen, miksi syy on lapsessa on monesti lapsen vanhemmassa. Vanhemmassa ei voi olla syytä, jos sitä ei ensin ole lapsessa. Kausaalisuus ei tee mitään poikkeuksia syy ja seuraus -ketjussa lasten vuoksi. Tekosyiden keksimisestä ja logiikaan puutteesta muuten tunnistaa huonot vanhemmat.

Sä oot ihan pihalla :D Nimenomaan väsyneet (=rasittuneet, ei uneliaat) lapset riehuvat ja ovat levottomia. Niinhän ne aikuisetkin usein käyttäytyy. Lisäksi aikuisilla on enemmän taitoja hallita omaa käyttäytymistään, toisin kuin lapsilla, jotka toimivat hetken mielijohteesta ja usein ilman järkeä.

Minä en omasta mielestäni ole huono vanhempi. En tosin ole mikään priimavanhempikaan. Paljon pitää harjoitella itsekin ja opetella. Tarkkaavaisuushäiriö verottaa johdonmukaisuudesta ja sinnikkyydestä, mutta eiköhän sitä pikkuhiljaa kehity itsekin, kun tahtoa on. Olen saanut kehuja ihmisiltä, kuinka lapsillani on hyvät käytöstavat, joten en kasvatuksessani ihan metsässäkään ole. Kesän alussa yksi tuntematon tuli kehumaan mun toimintatapaa, kun lapsi vetäs uhmaraivarit kaupassa.

Tässähän sitä oppii samalla kun kasvattaa. Vaikka olisi kuinka paljon teoriatietoa ja lastenhoitokokemusta niin totuus yllättää jokaisen. Se vaan on ihan eri asia olla 24/7 vastuussa lapsistaan ja heidän olemisestaan.

Sulla kyllä Hippa rautaiset hermot jos tuolla kokoonpanolla heität tuollaisia reissuja. Mutta tuo maininta luotijunasta Ranskassa kuulostaa kyllä järkevälle. Siinä nimittäin meikäläisellä palaa eniten hermot jos ruuhkat on kovat ja matkustajat aivan levottomia. Ennemmin siellä junassa niin voi keskittyä niihin lapsiin. Kuskin kun on keskityttävä siihen liikenteeseen, ei sillä ole mahdollisuutta seurustella lasten kanssa, tai sitten päätyy ennenpitkää otsikoihin ikävämmässä valossa.

Mutta meillä ainakin pojat tuntuu rakastavan reissuja. Vaikka ei niiden kanssa ollakkaan käyty Ruottinlaivaa pidemmällä. Pari kertaa oltu viikon asuntoautoreissulla ja taas pitäs kolmen viikon päästä lähteä. Kyllä se pieni muistutus siitä, että reissut vähenee jos ei autossa olla riehumatta, tuntuu auttavan. Ei ne niinkään tietenkään siitä autossa istumiseta nauti, harvapa nauttii, vaan siitä että siellä toisessa päässä on sitten huvipuistoa tai mummolaa tai mökkeilyä tai jotain kivaa. Miten se lapsi tän oppisi jos ei matkalle pääsisi ja siellä koulutettaisi?

Ymmärrän kyllä että ilman lapsia lomalle lähtevä ei halua kuunnella mitään huutamista ja riehumista. Mutta lapset on osa elämää ja jos ei kestä niiden ääniä niin kannattaa tosiaan harkita niitä kunnon kuulokkeita ja hyvää musaa. Kannattaa myös harkita matkustavansa sellaisessa muodossa että näitä häiriöitä ei ole tai sitten lähteä vaikka korpimökille jossa ei ole yhtään ketään muutakaan häirittemässä.

Onhan se täälläkin mainittu, että joitain härittee na lapset ja joitain häirittee kun joku mölisee päissään. Jotain häirittee kun vieressä oleva matkustaja kuorsaa ja jotain häirittee kun joku haisee hielle ja ja ja ja ja.

Sellasta matkustustapaa ette löydä jossa ei jou häiritte. No ehkä sitten jos on paalua vuokrata itselle suihkari...

Sulla kyllä Hippa rautaiset hermot jos tuolla kokoonpanolla heität tuollaisia reissuja. Mutta tuo maininta luotijunasta Ranskassa kuulostaa kyllä järkevälle. Siinä nimittäin meikäläisellä palaa eniten hermot jos ruuhkat on kovat ja matkustajat aivan levottomia. Ennemmin siellä junassa niin voi keskittyä niihin lapsiin. Kuskin kun on keskityttävä siihen liikenteeseen, ei sillä ole mahdollisuutta seurustella lasten kanssa, tai sitten päätyy ennenpitkää otsikoihin ikävämmässä valossa.

En mä yksin ollut :) Meitä oli 3 siskosta ja jokaisella 2 lasta. Mun lapset 2- ja 3v, toisella siskolla on 9kk kaksoset ja toisella 7v adhd ja 9v autismin kirjo (virallisesti diagnosoidut). Mä voisin kyllä yksinänikin noiden omieni kanssa reissata. Me tykätään olla liikkeessä enkä mä jaksa oikein stressata mistään. Molemmilla siskoilla rupesi menemään hermo kotimatkalla, mutta minä olin edelleen lomafiiliksissä :) Voisin ottaa uudenkin reissun heti perään, mutta nyt taas säästetään rahaa seuraavaa kesää varten.

Noista reissailuista tuli mieleen, että juhannuspäivän aamu on lentokoneella matkustaessa ihana päivä, koska lennot on puolityhjiä. Meilläkin oli menomatkalla käytössä kaksi ylimääräistä penkkiriviä, kun tilaa oli niin paljon. Siinä voi jo hiukan puhua matkustusmukavuudesta.

Joo en nyt viittis kuitenkaan jäädä vain yhteen maahan oleskelemaan, kun lapsi on syntynyt. Samallalailla meillä kyllä meinataan matkustaa ipanankin kanssa. Ja jos miehen kanssa lähdettäs kahdestaan matkalle niin voishan tommosella lentää.

Meillä lapsi lensi ekaa kertaa nyt kun oli 1½v. Nousut ja laskut oli ihan perseestä, kun sai hirveet raivarit siitä vöihin laittamisesta. Siinä oli ihan sama, vaikka olis päällänsä seisonut ja yrittäny viihdyttää neitiä. Muuten lentäminen oli mukavaa ja ipanallakin tekemistä, kunhan vana kamoja on mukana millä touhuta. Eniten lennolla alkoi ärsyttämään, kun yks brittinainen siinä laskun aikana alko sössöttämään et voisinko saada lapsen hiljakeksi. Omat hermot kireenä, kun joutuu väkisin lasta pitämään kiinni, kun lapsi riehuu, huutaa, raivoaa...meinas tulla pari valittua sanaa ja lapsi kaupan päälle kyseiselle naiselle. Meillä kyllä kielletään jos lapsi potkii edessä olijaa yms häiritsevää, mutta esim tuollasessa tilanteessa meidän lapseen ei ainakaan tehoa yhtikäs mikään. Siinä on vaan itselläkin kestettävä se ja pitää lapsesta kiinni.

Väsynyt ihminen ei halua riehua oli se sitten lapsi tai aikuinen. Väsynyt haluaa levätä. Jos väsymys ja ärtyneisyys esiintyvät samaan aikaan, niin se ei tarkoita, että ärtymys johtuu väsymyksestä, todennäköisimmin ne kummatkin johtuvat samoista tekijöistä. Yksi ilmeinen vaihtoehto on ruokavalio, joka saa verensokerin laskuun.

Hahhahhaa.. Nyt kyllä vähän oiotaan mutkia.

Tervetuloa katsomaan 1v 1kk tytön showta ennen nukkumaanmenoa. Se on väsyneenä monesti sellaista eestaas koheltamista että heikompaa hirvittää. Sit yhtäkkiä tipahtaa ja käy nukkumaan. Tämä on siis hyväntuulista touhuilua mutta voin vaan kuvitella minkälaiseksi se muuttuisi jos lapsi olisi siinä vaiheessa vöissä tai vyötettäisiin kiinni.

On kyllä erittäin erikoinen ajatus sekin että matkustelu pitäisi lopettaa vuosien ajaksi siksi että on pieniä lapsia. Ei tule tapahtumaan, nyt jo on kauhea polte päästä reissuun. Mun mielestä tällainen lapseton mahdollisuus on tervetullut lisä valikoimaan ja saattaisin valita itsekin matkustaessani ilman lapsia. En silti käy tuomitsemaan lapsien kanssa matkustavia vaikka lapset meteliä pitäisivätkin.

Jos tämmöselle palvelulle on kysyntää, niin ei siinä ole mitään ihmeellistä että se tarjotaan. Mä en ymmärrä tätä huutelua syrjinnästä ja ahdasmielisyydestä; lasten hankinta on vapaaehtoista ja oma valinta, yhtä suuri oikeus sulla on olla erossa lapsista jos haluat. Piste.

Jos tämmöselle palvelulle on kysyntää, niin ei siinä ole mitään ihmeellistä että se tarjotaan. Mä en ymmärrä tätä huutelua syrjinnästä ja ahdasmielisyydestä; lasten hankinta on vapaaehtoista ja oma valinta, yhtä suuri oikeus sulla on olla erossa lapsista jos haluat. Piste.

Tää nyt on niin tätä. Miksi palvuntarjoaja ei sitten saa muutenkin mainostaa että nämä lennot on tarkoitettu vain vaaleatukkaisille ja sinisilmäisille? Miksi se on syrjintää?

Mun mielestä voisi kuka tahansa tarjota millaisia matkoja haluaa ja asiakas sitten ostaa tai on ostamatta. Jos on kysyntää niin pitäisi saada olla tarjontaakin ilman mitään syrjintälätinöitä.

Tää nyt on niin tätä. Miksi palvuntarjoaja ei sitten saa muutenkin mainostaa että nämä lennot on tarkoitettu vain vaaleatukkaisille ja sinisilmäisille? Miksi se on syrjintää?

Johtunee pitkälti tästä historiasta, mitä pallolla on tapahtunut valkoisten tekemänä viime vuosituhannen viimeisellä kahdella vuosisadalla.

Mutta ikärasismia ei ole vielä kriminalisoitu, käsittääkseni :D

Mulla on lentokoneessa aina mukana korvatulpat, vastaäänikuulokkeet ja kaiken varalta puhelimessa white noise generator (brown noise on muuten ihan helvetin hyvä liikenteen melun blokkaamiseen, jos joutuu nukkumaan tiuhaan liikennöidyn kadun vieressä). Tuosta yhdistelmästä ei ole kyllä yksikään kerubi saanut ääntään kuulumaan läpi. Tietty jos joku potkii selkänojaa, niin ei paljon auta.

Muuten eivät lapset koneessa juuri häiritse, mutta melkein periaatteesta vituttaa, kun jotkut rikkaat ostavat koko perheelle bisnesluokkaan liput. Kerran katselin hieman pitkään ennen duunimatkaa jenkkilään, että onpa reilua tuoda tuollainen poppoo tänne, missä ihmiset (tai no yleensä tietty firmat) maksavat maltaita, jotta saisivat nukuttua lennon aikana. Osasivat tosin käyttäytyä.

Eipä ole kauheasti lapset lentokoneissa häirinneet, mutta muuten ajattelemattomat ja röyhkeät ihmiset kylläkin. Esim. tuota penkin potkimista joku lapsi joskus harrasti, mutta siitä huomauttamalla tajusi lopettaa. Toki tuollaisenkin valveutunut vanhempi huomaisi itse ja ymmärtäisi, että se todellakin tuntuu siellä etummaisen penkin selkänojassa. Sitten jos tuollaista jatkuvaa potkimista harrastaa joku aikuinen, niin se ei kyllä yhtään vähennä sitä ketutusta ja jossain vaiheessa on vain pakko huomauttaa, vaikka ei sitä ihan pienistä kehtaisi ruveta aikuista ihmistä neuvomaan. Kuten täällä on moni maininnut, niin kunnon kuulokkeet ja musiikki auttavat todella paljon ja helpottavat muutenkin sitä sihinää ja kohinaa.

Olen katsellut tätä debattia molemmilta puolilta. Tenava oli kahden vanha kun muutettiin USAan ja oli jo siihen mennessä käynyt Kanarialla ja manner-Euroopassa. Emme ikinä rajoittaneet matkailua lapsen takia, vaikka huusi korviaan laskeutuessa ja livisti tuolien alle konttaamaan kun oltiin ilmassa. Näin jälkikäteen tuota hankalan matkustamisen aikaa ei kuitenkaan montaa vuotta kestänyt. Kuusivuotiaasta on poitsu lentänyt myös yksin isovanhempiensa luokse.

Nyt on itkupotkuraivarit on omalla jälkikasvulla jo muinaishistoriaa, mutta kyllä mun käy lähinnä niitä vanhempia sääliksi joiden kersat koneessa räyhää. Itsellä on noise cancelling kuppiluurit korvilla - kuuntelen joko puhelimesta musaa, pelaan iPadilla tai katson leffoja joko lentoyhtiön tai pädin valikoimista. Lentokoneiden omista leffasysteemeistä ei yleensä saa niillä heidän omilla kuulokkeilla äänestä mitään tolkkua, mutta äänentoisto on ihan OK kun saa suodatettua moottoriäänet pois laadukkailla vastaääniluureilla - omissa tuli noissa lentokoneadapterikin mukana. Jos lennän yöllä, mulla on suojat silmillä, tulpat korvissa ja viltti päällä.

Eli: ei hirveästi tuota vaivaa paeta muiden matkustajien touhuja omaan kuplaan, jossa lentomatkan voi tehdä juuri niin mukavaksi kuin mitä istuma-asento antaa myöten. Jos vaivaa ei viitsi nähdä, on siellä koneessa vittumaista istua vaikkei lennolla olisi yhtään lapsimatkustajaa.

Mun mielestä voisi kuka tahansa tarjota millaisia matkoja haluaa ja asiakas sitten ostaa tai on ostamatta. Jos on kysyntää niin pitäisi saada olla tarjontaakin ilman mitään syrjintälätinöitä.

Tarkotin että jos halutaan olla erossa lapsista niin lapsiperheet vetää hirveät herneet. Komppaan sua tosta kysynnästä, kysyntään pitää vastata tarjonnalla ja turha siinä on ruveta toisten jupisemaan. Käyttäköön jokainen niitä palveluita mitkä itelleen parhaiten sopii

Tuli tänään elokuvissa mieleen, että pitäisi olla erikseen näytökset joihin ei pääse vammaiset ja muut ääneen naureskelijat. Perkele!

Lensin eilen 2-3 tunnin lennon ja edessä oli noin 1 vuotias äitinsä kanssa. Ei kuulunut mitään häiriötä, penska vain nukkui nousut ja laskut. Jotkut ne osaa. Onneksi en ole lentänyt pitkää matkaa parkujan vieressä, vielä.

Tarkotin että jos halutaan olla erossa lapsista niin lapsiperheet vetää hirveät herneet. Komppaan sua tosta kysynnästä, kysyntään pitää vastata tarjonnalla ja turha siinä on ruveta toisten jupisemaan. Käyttäköön jokainen niitä palveluita mitkä itelleen parhaiten sopii

Missä niitä herneitä muuten on vedelty? Jossan vauvalehden foorumilla? Täällä ei ainakaan. Enemmänkin tuntuu olleen niitä jotka työntäisi lapset koneesta pihalle, vaikka enempi on saanut lukea että se parkuminen on häirinnyt kaupassa kuin lentokoneessa.

Itsellä kaksi lasta ja vituttaa se parkuminen aina, oli se sitten oma tai jonkun muun.

Lensin eilen 2-3 tunnin lennon ja edessä oli noin 1 vuotias äitinsä kanssa. Ei kuulunut mitään häiriötä, penska vain nukkui nousut ja laskut. Jotkut ne osaa. Onneksi en ole lentänyt pitkää matkaa parkujan vieressä, vielä.

Kuka osaa? Mitä osaa? Nukkuminen ei ole osaamiskysymys.

Olen itse niin kauhea vanhempi, että jos lapsille saisi antaa rauhottavaa/unettavaa lääkettä niin antaisin satavarmastu lentojen ajaksi :D

Mielestäni asianmukainen idea. Normaalisti ei itkevät lapset lentokoneessa/julkisissa haittaa, koska silloin laitan vaan musiikkia / leffaa kovemmalle. Pahinta on silti nämä aikuiset ketkä eivät katso lastensa perään tai eivät vain yksinkertaisesti välitä. Tästä esimerkkinä, kun olin 8-10h lennolla tukholmasta jenkkeihin, mun takana oli lapsiperhe ja lapset potkivat mun selkänojaa alusta alkaen. Sanoin näille ruotsalaisille vanhemmille, että voisitteko tehdä asialle jotain, mihin he lähinnä kohauttelivat olkapäitään vaikka kyllä ymmärsivät englantia. Tätä sitten kesti sen koko lentomatkan ajan. Välillä saattoi just ja just olla 30min ilman potkimista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom