"Finnmatkat kokeilee lomalentoja, joilla osa koneesta on varattu yli 12-vuotiaille"

Juomia kuulemma ei saa edes viedä enää lentokoneeseen, koska terroristit voivat jotain nestemäistä räjähdysainetta...

Ja ihan hyvä, että juomista kontrolloidaan, kun huomattava osa suomalaisista känniääliöistä on jo lähtöselvityksessä jo aika tuiskeessa ja osa sankareista ei pääse edes lennolle sen takia. Sitten ne tuiskeessa selvinpäin näytelleet ovat aika sekaisin jos lennolla tarjotaan väkeviä.

Lennolla on hyvä jos tarjoillaan väkeviä, sit kattoo leffoi kännissä jee.

No noi nesterajoitukset on syvältä mutta kaikkea nestettähän kontroloidaaan nykyään...yks keino salakuljettaa nesteet olis jäädyttää juomat, tosin en tiedä mikä on vaikka 40% vodkan jäätymispiste? Vaikka eihän toikaan ole ongelma kun taxfreestä saa pullon messiin jos haluaa. Olen kuitenkin sitä mieltä että on aika turha nipottaa alkoholin juomisesta. Sen avulla pitkät lennotkin ovat ihan siedättäviä. Paljon enemmän alkolista on hyötyä kuin haittaa. Viimeksi kun reissasin Thaimaahan niin olin juomatta lennoilla ja oli melkein ihme etten delannut siellä koneessa. No erehdyksistä oppii. Pullo viinaa messiin seuraavalla kerralla!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä oli vastamelukuullokkeet viimeksi 10h lennolla. Nauratti vaan, kun joku mukula yritti huutaa siinä lähettyvillä :) Eikä kuulu se vittumainen huminakaan koneessa..

No noi nesterajoitukset on syvältä mutta kaikkea nestettähän kontroloidaaan nykyään...yks keino salakuljettaa nesteet olis jäädyttää juomat, tosin en tiedä mikä on vaikka 40% vodkan jäätymispiste? Vaikka eihän toikaan ole ongelma kun taxfreestä saa pullon messiin jos haluaa. Olen kuitenkin sitä mieltä että on aika turha nipottaa alkoholin juomisesta. Sen avulla pitkät lennotkin ovat ihan siedättäviä. Paljon enemmän alkolista on hyötyä kuin haittaa. Viimeksi kun reissasin Thaimaahan niin olin juomatta lennoilla ja oli melkein ihme etten delannut siellä koneessa. No erehdyksistä oppii. Pullo viinaa messiin seuraavalla kerralla!

Mitään jäädytettyä ei saa viedä matkustamoon.

Aika hauska, kun niin monia vihastuttaa ne muiden kitisevät ja rääkyvät lapset. Mulle on ihan sama kuka rääkyy ja kitisee, kaikki raivostuttaa. Ne omat ehkä eniten. Siis voi jeesus kristus mä vihaan omien lasten kitinää. Onneksi ne ei ihan mahdottoman paljon kitise julkisesti. Osaavat olla reippaita ja tsempata. Mukana reissulla myöskin värikyniä, vihkoja, läppäri (jossa leffoja) ja karkkia lahjomiseen. Meni lento ihan hyvin. Siskon hiukan autistinen tytär 9v tosin veti nousussa paniikkikohtauksen ja rupesi kirkumaan, että se kuolee. No onneksi sillä on aika hiljainen ääni huutaessakin.

Ymmärrän täysin nämä lapsettomat lomakohteet yms. Sellaiseen itsekin haluaisin, jos reissaisin ilman lapsia.

Sen sijaan mua ärsyttää nämä ihme stereotypiat. Itse en ole ikinä käynyt pakettimatkalla. Nytkin lähdettiin lentokoneella Pariisiin, sieltä autolla 700km Lounais-Ranskaan vuokrataloon, jossa oltiin viikko ja sitten toinen viikko toisessa talossa sisämaassa. Ollaan ajeltu eri kohteisiin, käyty meren rannalla, järven rannalla ja eilenkin lähdettiin ex tempore 300km päähän Pyreneiden juurelle käymään. Meitä ei todellakaan kiinnosta mitkään Bamse-klubit ja nauravat nakit, vaan on ihana kulkea täällä, missä ei niin paljon turisteja pörräile. Lapset ovat nauttineet tosi paljon. Me tehdään reissuilla sellaisia juttuja, mitä ei Suomessa voi tehdä. Mukana on 9kk kaksoset, kaksi uhmaikäistä 2 ja 3 sekä yksi adhd 7v (jolla on onneksi lääkitys) ja autismin kirjo 9v. Ihan jees on mennyt. Lentokoneessa on aika raskasta, kun on ahdasta, mutta elossa on selvitty ja on ollut ihana olla.

Niin ja kukaan vanhempi ei halua, että oma läpsi itkee, rääkyy, tappelee, kakkaa housuun/vaippaan lentokoneessa, mutta ikävä kyllä asiat ei aina mene niin kuin haluaa. Sitä kutsutaan elämäksi.

Mua ihmetyttää yleensä ottaen stereotypiat. Eikö ole muita kuin minä josta toisinaan on tosi jees olla pakettimatkalla ja toisinaan omatoimimatkalla. Ihme yksisilmäisyyttä, kaikenlaisissa reissaus tavoissa on puolensa :)

Mua ihmetyttää yleensä ottaen stereotypiat. Eikö ole muita kuin minä josta toisinaan on tosi jees olla pakettimatkalla ja toisinaan omatoimimatkalla. Ihme yksisilmäisyyttä, kaikenlaisissa reissaus tavoissa on puolensa :)

Just tästä asiasta keskustelin siskon kanssa ja totesin, että joku Bamse-lomailu voisi olla ihan kivakin, kun ymmärtääkseni noihin sisältyy jonkin verran lapsenvahtitoimintaakin :) Niin ja on mukavan huoletonta lomailla paikassa, joka on lapsiystävällinen eli sopii lapsille jo suunnittelun puolesta.

Pakettimatka on ihan jees jos haluaa pitkälle lyhyeksi aikaan. Tulee nimittäin äkkilähdöllä yleensä paljon halvemmaksi.
Pitemmäksi aikaa jos menee niin tulee mentyä aina omatoimisesti.
Pakettimatkalla ei tarvitse siellä hotellialueella kyyhöttää kokoaika ellei halua.

Oltiin joskus 95- pakettimatkalla San Antoniossa, Ibizan saarella ja lentokentältä mentiin keskustaan bussilla ja palattiin lentokentälle bussilla.
Siinä oli meidän 'yhteistyö' matkanjärjestäjän kanssa :D

Muutoin kierreltiin ja häröiltiin 3 kaverusta ihan omia reittejämme...

Matkustettiin juuri kotiin lentokoneella. Nuorempi lapseni riehui minkä kerkesi. Vanhemman kanssa jouduin vähän vääntää, kun se koko ajan laittoi jalkoja edessä olevan penkin selkään. Oppi se sitten olemaan laittamatta, kun suutuin, tiuskin ja pidin sen jaloista kiinni. Pienempi taas voi hitsi vie. Se hyppi ja pomppi ja kiipesi ja näpelöi. Aikani uhkailtuani laitoin sen valjailla kiinni siihen penkkiin. Aikansa se siinä kiukkuraivosi, mutta sitten istui melko nätisti. Ongelmaksi jäi se, että ylettyi kuitenkin leikkimään tarjottimella. Seuraavalle lennolle tulee mukaan jeesusteippi, jolla teippaan ne kapiset tarjottimet kiinni niin, ettei lapset saa niitä irti.

Mutta tosiaan eipä siinä paljoa voi mitään tehdä, kun lento on täynnä ja lapsi riehuu. Ei sen suutakaan voi väkisin sulkea. Lapsella ikää siis 2v ja uhmaikä on aika pahana.

Ja kyllä, on pakko matkustaa. Isovanhempani ovat iäkkäitä ja asuvat ulkomailla (heidän kotimaansa). Jos haluan heitä nähdä ja antaa lapsilleni mahdollisuuden tutustua isoisovanhempiinsa niin sitten se vaan on lennettävä. Jos olisi varaa niin matkustaisin tosi mielelläni roadtrippinä tai junan lastenvaunussa, mutta ikävä kyllä lentokoneella matkustaminen on edullisinta.

Lapsen kanssa reissatessa mennään lapsiystävällisiin paikkoihin. Saan erityistä mielihyvää siitä, kun viereisen pöydän muksu rääkyy eikä vanhemmilla ole mitään auktoriteettia, ja oma poika (3v) käyttäytyy kuten ravintolassa kuuluu. Ja jos ei käyttäydy, viimeinen asia mitä mä teen on se että pilaan muiden ihmisten ravintolaillan jäämällä sen muksun kanssa sinne. Ehkä raflaillat on mulle sitten vaan liian spessuja.

Kahdestaan emännän kanssa reissatessa mennään helvetin kauaksi lapsiystävällisistä paikoista. Vika ei ole niissä lapsissa, vaan niiden vanhemmissa.

Joku vertasi lasten kasvattamista koiraan. Hieman ehkä ontuva vertaus, mutta sen verran siinä on perää, että jos ei auktoriteetti riitä olemaan koiralle johtaja, ei se riitä myöskään lapselle. Koira on huomattavasti yksinkertaisempi ja ennalta ennustettavampi otus.

Jokainen voi tuolla koiran ulkoiluttajia katsoessa todeta, kuinka helvetin monella johtajuus on ihan päin helvettiä. Siitä sitten laskemaan kuinka monella niistä on lapsia ja vetämään johtopäätökset.

Terveisin perheenisä jolta jatkuvasti ihmetellään että miten muksu ja koira voi olla niin hyvin ruodussa. Täysin laillisin keinoin, ilman väkivaltaa tai mitään muutakaan arveluttavaa. Ihan puhtaalla maalaisjärjellä. Jaksan aina kummastella tätä, että loppupeleissä näin yksinkertaisia asioita ei hanskata yhtään mitenkään, vaikka löytyy vuosikausien korkeakoulututkinnot.

Otetaan ne toisetkin huomioon, niin nekin ottavat meidät. Jos mulla olisi sellainen tilanne, että muksu olisi lennolla kipeä ja rääkyisi sen takia, tiedostaisin sen, että kanssa matkustajia vituttaa ihan varmasti vähintään yhtä paljon kuin muakin, ja kävisin reilusti kertomassa, että pahoittelut, mutta muksu on kipeä ja rääkyy sen takia.

Eräs tähän liittyvä esimerkki löytyy lähipiiristä, jossa ala-asteen viimeisillä luokilla olevat veljekset ovat vitun kranttuja ruokapöydässä. Siis eivät allergisia, vaan eivät vaan suostu syömään kun eivät tykkää. Vanhemmat tekevät pahimmillaan itselleen yhtä safkaa, toiselle pojalle toista ja toiselle pojalle kolmatta safkaa. Mä oon varmaan ihan paska faija, kun mä teen tasan yhden ruoan, ja jos ei maistu niin olkoon syömättä. Kummasti lapsi oppi pirun nopeasti, että sitä syödään mitä eteen tuodaan kun nälkä yllätti.

edit. ja käyttäytyminen julkisilla paikoilla koskee kaikkia paikkoja, ja niissä käyttäydytään samalla tavalla. Täten myöskään joka mestaan mennessä ei tartte erikseen harjoitella, miten niissä käyttäydytään.

Kyllä vain huutavat lapset mukaan lennoille - nimittäin köytettyinä koneen siipiin kiinni.

Voi helvetti että on rakentavaa keskustelua taas. Samalla sitten apinan lailla käyttäytyvät 27 vuotiaat pasit voi työntää lastiluukusta pihalle...ilman laskuvarjoa!

Eikö se jo mene jakeluun, että jos se muksu ei ole kipeä, niin sen huutaminen ja koheltaminen johtuu 99% varmuudella niistä vanhemmista. Nämä pasit 27 vuotta on usein niitä vanhempia. Eli kattokaa nyt jokainen peiliin ensin!

Ja sen lapsen kanssa matkustelua voi harjoitella ihan kotimaassa ja omalla autolla. Se on helppo ajaa tiensivuun ja lukea pennuille lakia jos ei siellä takapenkillä osata käyttäytyä. kun se alkaa sujumaan, voi vähän matkustella bussilla ja junalla ja sitten vasta niille pidemmille lennoille. Lennonkin voi yrittää valita niin että se lähtee illlalla, jolloin lapsi hyvin todennäköisesti nukkuu suurimman osan ajasta.

Eilen muuten ajeltiin taas Porista Jyväskylään. Pojat oli väsyneitä hääreissun jälkeen. Paluumatka meinasi taas välillä mennä totaali härdelliksi. Potkivat penkkejä ja tappelivat. Pari kertaa auto tiensivuun ja sellanen sopivan kovalla äänellä tapahtunut keskustelu että miten siellä autossa käyttäydyttiinkään ja jos pikkuherrat mielii elokuussa Powerparkkiin, niin pitäisi sitten se loppumatka sujua vähän eri tyylillä. Toisen kerran jälkeen rupesi meneen jakeluun ja lopulta rauhoittuivat sitten ihan nukkumiseen asti. Mutta jos ne ois vaan antanut riehua, niin sitten ne ois riehuneet varmasti koko matkan. En mä siedä niiden riehumista edes omassa autossa. Tiedän että siellä on tylsää, mutta elämä ei aina ole helppoa ja kivaa.

Lentokonematkailu on aina enemmän tai vähemmän perseestä. Vihaan jo niitä lentokenttiä, liikaa ihmisiä.

Tablet-pc on ihan must lentäessä, pelien ja leffojen parissa aika menee kivuttomammin luurit korvilla. Silti, perseestä! :D

Eikö se jo mene jakeluun, että jos se muksu ei ole kipeä, niin sen huutaminen ja koheltaminen johtuu 99% varmuudella niistä vanhemmista. Nämä pasit 27 vuotta on usein niitä vanhempia. Eli kattokaa nyt jokainen peiliin ensin!

Ennen tuomitsemista voi myös miettiä laajempaa perspektiiviä. Tulomatka meillä meni niin, että eka oli lento ja sitten vasta automatka (700km). Lapset istuivat koneessa nätisti, piirtelivät, juttelivat ja katsoivat telkkua. Paluumatkalla oli ensiksi auto ja sitten lentokone. Automatka meni nätisti, oltiin tosi ylpeitä lapsista. Ajettiin se 700km yhdellä lyhyellä tauolla, koska aikataulu oli tiukka ja aamulla lähtö myöhästyi. Lentokentällä oli aikaa jaloitella, juoksennella ja syödä, mutta lapset olivat sen verran väsyneitä ja levottomia pitkän matkan jälkeen, että se näkyi lentokoneessa. Omien lasten levottomuus ja toisen riehuminen johtui väsymyksestä. Ei kurin tai kasvatuksen puutteesta.

Onneksi ehtii ensi kesää varten harjoitella ja lapset onneksi kasvaa ja kehittyy. Minä en ole kovin hyvä kurinpitäjä. Pitää harjoitella itsekin. Olen tiukka ja tehokas silloin, kun sitä olen, mutta liian usein menee lasten örveltäminen vaan ihan ohi enkä edes huomaa. Onneksi näin yleensä kotona. Meillä alkaakin tässä nyt koirakoulu, kun pitää saada arki kuntoon ennen kuin alkaa taas päiväkoti ja työ. Siinäpä hommaa itselle ja lapsille loppukesäksi :D

Siinä on oppia kaikille vanhemmille, että kannattaa kaikenlaisen matkan tekoon varata sen verran aikaa, että on aikaa pysähtyä kouluttamaan lapsia. Jos lapset tajuaa sen, että vanhemmilla on kiire eivätkä ehdi kouluttaa niin ne repii siitä kyllä kaiken irti.

huutaminen ja koheltaminen johtuu 99% varmuudella niistä vanhemmista.

Ajettiin se 700km yhdellä lyhyellä tauolla, koska aikataulu oli tiukka ja aamulla lähtö myöhästyi. Lentokentällä oli aikaa jaloitella, juoksennella ja syödä, mutta lapset olivat sen verran väsyneitä ja levottomia pitkän matkan jälkeen, että se näkyi lentokoneessa. Omien lasten levottomuus ja toisen riehuminen johtui väsymyksestä. Ei kurin tai kasvatuksen puutteesta.

...

Siinä on oppia kaikille vanhemmille, että kannattaa kaikenlaisen matkan tekoon varata sen verran aikaa, että on aikaa pysähtyä kouluttamaan lapsia.

Ei se väsymys varmaan 700 kilometrin + lentomatkan jälkeen kouluttamalla parane. Mutta kuten Timba sanoi, eihän sitä lasta käy syyttäminen.

Ei se väsymys varmaan 700 kilometrin + lentomatkan jälkeen kouluttamalla parane. Mutta kuten Timba sanoi, eihän sitä lasta käy syyttäminen.

No itse en kyllä omieni kanssa vielä tällaiseen lähtisi. Vanhemman kanssa (6 vuotta) nippanappa, mutta en vielä meidän nelivuotiaan kanssa. Ei ne yksinkertaisesti jaksa. Lapsi haluaa leikkiä, juosta, riekkua jne. Jos se joutuu oleen tyyliin 20 h lähes paikallaa niin aivan varmaan se sen energiansa purkaa jotenkin.

Vanhempien itsensä pitää miettiä missä kohtaa omat lapset on sen ikäisiä että koulutuksen puolesta voi pitkälle reissulle lähteä. Suoraan vaan ns. nollatasosta kaukomatkalle, ei hyvä idea mun mielestäni.

Mutta kukin tekee kuten haluaa.

Mutta jos se lapsi saa siellä kulkuvälineessä huutaa ja mellastaa ilman komentamista, niin vika on vanhemmissa oli sitten lyhyt tai pitkä matka. Sille taas ei voi mitään, ettei ne lapset tottele ajatusta, eikä varsinkaan väsyneenä suoria komentojakaan. Ei osaa aikuisetkaan käyttäytyä, ei etenkään kun on vauhtilientä matkassa.

Kyllä esim. reisteilymatkoilla aina on ollut ne oikeat haitat niistä muutamasta jotka koko matkan olleen +3 promillen kännissä. Ei niinkään siitä jos joku lapsi vähän itkasee.

Mutta yhdyn kyllä siihen että lentokone on vihonviimeinen purkki matkustaa niin että siitä mitenkään saisi mukavaa. Ehkä siksi mulle riittääkin että lähtis vuoden päästä johonkin korkeintaan Espanjaan. Sinne voi jo ottaa lapsetkin mukaan.

Tiedä nyt tuosta sitten. Eivät perähikiän peräkammarinpojat örinälennollaan saa samaa infernaalista vitutusta aikaan kuin lasten kitinä ja huuto. Harvemmin ne kuitenkaan ihan toukkien käyttämissä desibeliluokissa liikkuvat, vaikka paskaa läppää heittäisivätkin. Kannatettava juttu tuollainen lapsivapaa lomailu ihmisille joita ei pentujen ininä nappaa.

Niin juu ja meilläkin on siis vajaa kaksivuotias. Em. seikka ei saa minua sympatiseeraamaan lasten huutelua tai lapsia yhtään sen enempää. Edelleen tekee mieli karjaista kauppareissulla vieraille ulvojille "painu sinä paskahousu siitä helvettiin!!" ja työntää tuntematon touko pakastealtaaseen kalapuikkojen seuraksi.
Bad ass..:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom