Vähäsen vanha keskustelu, mutta toivottavasti joku on viel täällä vastaamassa kysymyksiin. Elikkä olen ollut paikallisessa apteekissa kesätöissä useaan otteeseen, ja olen todella pitänyt niistä töistä mitä he ovat laittaneet minut tekemään. Myöskin kun olen kattonut muiden työntekijöiden työskentelyä, kuten provisorin ja farmaseutin työskentelyä, on todella tuntunut sellaselta tyältä mitä kuvittelen että voisin tehdä tulevaisuudessa. Nyt ainoa homma mikä minua huolestuttais on farmasian opiskelu ja kuinka vaikeaa se on. Nyt olisi muutama kysymys kysyttävänä, ja varmaankin joihinkin näihin kysymyksiin on jo vastattu aiemmissa viesteissä, mutta jotenki nyt iskee se OCD et pitää kysyä näitä kysymyksiä ite ja vähä omassa muodossa.
Voiko opiskella suoraan proviisoriksi, vai pitääkö ensin opiskella farmasutiksi ja siitä sitten proviisoriksi? Jos jää farmaseutiksi joksikin aikaa, onko myöhemmin mahdollisuus päivittää proviisoriksi? Jos haluaa menestyä opinnoissa hyvin, pitäisikö lukiossa ottaa pitkä matikka, pitkä kemia, pitkä fysiikka, pitkä bilsa jne. vai pärjääkö ilman noita hyvin? Ja opiskellaanko siellä vielä noita yleissivistäviä asioita kuten englantia, ruotsia, äikkää, hissaa jne. vai onko nuo sitten pelkästään farmasiaan keskittyvien aineiden opiskelua? Jos noita yleissivistäviä aineita on, kuinka paljin ne vaikuttavat läpipääsemiseen? Noin niinkuin yleensäkin, kuinka vaikeaa nuo opinnot ovat? Onko tälläisella keskiverto oppilaalla mitään mahdollisuuksia päästä opinnoista läpi, vai pitääkö olla joku fy/ke ihmelapsi jotta pärjää? Entä millaista on opiskelijan arki? Onko opinnot suhteellisen helppoja koska osa asioista mitä siellä opiskellaan on käyty jo lukiossa läpi ja on siksi helppoa, vai pitääkö siellä olla joka kokeessa tosi skarppina ja alottaa jo viikkoja ennen koetta tosissaan lukemaan?
Sitten vielä noista palkoista. Olen lukenut että farmaseutin palkka on yleensä n. 3000€ ja proviisorin palkka n. 4000-5000€, mutta en ole vielä kuullut näitä palkka summia sen jälkeen kun niistä on otettu verot pois. Ja eikö tässä nyt niin ollut, että mitä pitempään on ollut ammatissa, sitä enemmän palkkaa saa?
Tossa olis nyt nuo kysymykset mitä nyt näin alkuun tuli mieleen. Olen kyllä aika varma, että keksin kyllä vielä paljon lisää kysymyksiä, mutta nämä riittää nyt toistaiseksi. Anteeksi jos jotkut kysymykset olivat hieman epäselviä. Koko teksti kuulosti paljon paremmalta päässäni. Kirjoitin tämän viestin jo kerran, mutta sivusto ei antanut minun julkaista sitä jostain syystä, joten piti kirjoittaa uudestaan, joten olen aika varma että missasin kyllä nyt jonkun kysymyksen :D Ja ennen kuin ketään huomauttaa, kyllä, olen erittäin tietämätön näistä asioista, siksi kysynkin näin paljon kysymyksiä
Siinä nyt tais olla kaikki mitä mul on sanottavaa. Jos joku näistä asioista kokenut voisi vastata näihin kysymyksiin yksinkertaisilla vastauksilla, se olisi mukavaa!
Kiitos lukemisesta!