FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Jep. Öljynä sitten ilmeisesti jotain oliiviöljyä tms?

ja vielä sen verran historiasta, että n. vuosi sitten alotin salitouhut ja ruokavalion vahtaamista. On tässä keritty jo kaikki atkinsit yms. koluta läpi muutamaankin otteeseen. painoa oli 102kg vuosi sitten, ja nyt tuo 85, josta alaspäin en tunnu pääsevän millään (tosin tänään salilla pääsin tuon maagisen 85 alapuolelle, 84,7!!) :)

kajakki sanoi:
Aamiainen
-Heraproteiini (Fast Hera80) 35g
-Kaurahiutaleet, tavalliset 40 g
-Maito, rasvaton 4dl
Itse en ottaisi tuota maitoa. Jos laitat nuo maidot tuohon puuron tekemiseen niin kannataa mielummin tehdä puuro veteen säästät kaloreita. Sillä tuossa on jo 4x33 kaloria eli 132 kaloria yhteensä ja suurin osa energiasta tulee hiilarista. Tuo kannattaa vaihtaa näkki leipään tai johonkin muuhun. Itse söisin miellummin kaksi Vaasan maukas näkkileipää jossa on 45 kaloria per näkkileipä ja 3 grammaa kuitua. :rock:
(En muista tuota ihan tarkasti tuon näkkileivän nimeä kokoneemmat voivat sanoa sen leivän nimen..)

Ajattelin kyllä sekottaa protskut ja maidon sekaisin, vähän niinkuin aamiaisjuoma (ja tietysti monivitamiiniporetta myös:))

Ja eikai tuosta 2000kcal tarvitse hirveästi enää pudotella kaloreita pois? kuitenkin peruskulutukseni taitaa olla jotain 2500 luokkaa.. ja vielä sali erikseen.

kajakki sanoi:
Jep. Öljynä sitten ilmeisesti jotain oliiviöljyä tms?

ja vielä sen verran historiasta, että n. vuosi sitten alotin salitouhut ja ruokavalion vahtaamista. On tässä keritty jo kaikki atkinsit yms. koluta läpi muutamaankin otteeseen. painoa oli 102kg vuosi sitten, ja nyt tuo 85, josta alaspäin en tunnu pääsevän millään (tosin tänään salilla pääsin tuon maagisen 85 alapuolelle, 84,7!!) :)

Hyvän määrän olet jo fläsää poltellut. Oletko siis koko ajan ollut dieetillä? Jos olet, niin olisi ehkä syytä nostaa vähäksi aikaa kaloreita ylläpidon puolelle ja jopa plussalle, jotta aineenvaihdunta ehtii palautumaan normaaliksi ja sitten taas tiputtaa kalorit miinukselle.

Ja öljyksi esim. oliiviöljyä tai vaikka rypsäriä.

kokoaikaa en suinkaan ole dieetannut, vaan tässä vuoden aikana vähitellen ruoka-aines ruoka-aineelta parempaan ja terveellisempään suuntaan:)

ihan oikealla ja suunnitellulla ruokavaliolla olen oikeastaan ollut vain alkutalvesta normaalilla ja keväällä/alkukesällä vhh dieetillä. Kesällä buustasin aineenvaihduntaa luultavasti ihan tarpeeksi makkara/pitsa/kalja yhdistelmällä. onneks sentään siitä ei tullu tapaa vaan taas innolla laihempaan elämään (paino on siis siitä mihin se alkukesän jälkeen jäi, eli 85kg)

Tämmöinen kysymys heräsi minulle. Minkä ikäisenä voi jo periaateessa aloittaa tekemään jalkakyykkyä? Itse en ole koskaan tehnyt kyykkyä, mutta haluaisin ottaa sen treeniin mukaan ja tekisin kyykkyni smithissä sillä siinä on helppo tehdä. Mihin kohtaan jalkaa ottaa takakyykky entä etukyykky, voisiko joku laittaa nuo liikeet videoina, että oppisin. Itse en ole maailman paras googleri.. :jahas:

NGV sanoi:
Tämmöinen kysymys heräsi minulle. Minkä ikäisenä voi jo periaateessa aloittaa tekemään jalkakyykkyä? Itse en ole koskaan tehnyt kyykkyä, mutta haluaisin ottaa sen treeniin mukaan ja tekisin kyykkyni smithissä sillä siinä on helppo tehdä. Mihin kohtaan jalkaa ottaa takakyykky entä etukyykky, voisiko joku laittaa nuo liikeet videoina, että oppisin. Itse en ole maailman paras googleri.. :jahas:

Ei tuohon mitään ikärajaa ole, maksimiykköset ja muutenki kovat lyhkäset sarjat kannattaa jättää siihen ikään kun kasvut on kasvettu (pituudessa siis). Eli panostat alussa tekniikkaa, mielellään joku kokeneempi katsomaan ja pidät ne toistot siellä 10 paikkeilla ja kyykkäät vain rohkeasti.

Ja nuo videot ei todellakaan ole se paras ratkaisu, vaan se kokeneempi kaveri salilla. Jos et muuten kehtaa kysyä, niin kerro millä salilla treenaat, eiköhän joku pakkislainen treenaa samalla salilla ja auta sua ihan kädestä pitäen.

Täytyis saada vähän lisää kaloreita syötyä, että vois hyvällä säkällä sitä lihastakin tulla. Tänään söin tälläisen ruuan/välipalan: 2dl (100g) makaronia, tonnikalaa sekaan ja purkki maitorahkaa. Taitaa tulla noin +500kcal ja ~40g proteiinia. Miltä tommonen kuulostaa? Olis nopee tehdä useamminkin.

rku sanoi:
Täytyis saada vähän lisää kaloreita syötyä, että vois hyvällä säkällä sitä lihastakin tulla. Tänään söin tälläisen ruuan/välipalan: 2dl (100g) makaronia, tonnikalaa sekaan ja purkki maitorahkaa. Taitaa tulla noin +500kcal ja ~40g proteiinia. Miltä tommonen kuulostaa? Olis nopee tehdä useamminkin.

hyvä setti,itse vedin tänään muuten samanlaisen paitsi että rahkan tilalla raejuustoa

Terve vaan kaikille!

Olen siis aloittelija ja olen käynyt n. 2kk salilla. Sali on kirkon/seurakunnan ja se on pieni eikä siellä ole valtavasti laitteita.

Olen nyt vääntänyt itselleni 2-jakoisen treeniohjelman, josta tosin puuttuu vielä jalat, joten mitä jalkaliikkeitä voisin tehdä kun käytössäni salilla on: penkki, levytankoja, käsipainoja ja taljalaite? Voisiko joku kertoa tai laittaa linkkiä kuviin tai videoihin noista jalkaliikkeistä?

Aikatauluni vuoksi voin käydä salilla ti, to ja pe. Ohjelmani on seuraavanlainen, kertokaa ihmeessä parannusehdotuksia!

Päivä1: Rinta, olkapäät, ojentajat

Penkki tangolla 3x8
Vinopenkki tanko/kp 3x8
Vipunostot makuulla 3x12
Vipunostot sivuille 3x12
Vipunostot taakse 3x12
Pystypunnerrus tangolla 2x10
Kohautukset/pystysoutu (kumpi onkaan, sama liike?) 3x10
Ranskalainen punnerrus tangolla 2x10
Ojentajat ylätaljassa 2x10

Päivä2: Hauikset, selkä, vatsat

Hauikset tangolla 3x10
Hauikset kp hammer tai norm. 3x10
Ylätalja leveä (eteen/taakse, onko väliä?) 3x10
Ylätalja v-systeemi 3x10
Alatalja 2x10
Kulmasoutu tangolla 3x10
Vatsat 2x30 (sarjamäärä ja liike hiukan auki)

Syön kyllä reilusti, juon palkkarin (n.70g,ok?) treenin jälkeen ja otan ennen nukkumaanmenoa maustamatonta heraa 30g. Nam! :)
Mitat ovat 170cm, 66kg, 18v. Massaa olisi siis tarkoitus saada, ruokavaliosta olen lukenut jo paljon täältä ja yritän syödä parhaani mukaan.

Kiitos etukäteen!

Timba79 sanoi:
Ei tuohon mitään ikärajaa ole, maksimiykköset ja muutenki kovat lyhkäset sarjat kannattaa jättää siihen ikään kun kasvut on kasvettu (pituudessa siis). Eli panostat alussa tekniikkaa, mielellään joku kokeneempi katsomaan ja pidät ne toistot siellä 10 paikkeilla ja kyykkäät vain rohkeasti.

Ja nuo videot ei todellakaan ole se paras ratkaisu, vaan se kokeneempi kaveri salilla. Jos et muuten kehtaa kysyä, niin kerro millä salilla treenaat, eiköhän joku pakkislainen treenaa samalla salilla ja auta sua ihan kädestä pitäen.
Treenailen Vapaudenkadun Gym1 salilla. Olisi todella hieno homma jos joku voisi auttaa, apu on aina tarpeen.. :)

Ensimmäiseksi kiitoksia pakkiksen porukalle avusta aloittaessani tän välillä kohtuuttomalta tuntuvan urakan. Heti alkuun sain täältä hyviä vinkkejä (kiitti Timba79, Cockton + muut :rock: ) miten aloitella ”vanha tuttu” (off-kautta takana n.6v :rolleyes: ) harrastus ja laihduttaminen uudestaan.
Vähän taustoja:
Laihdutuskuureja takana epämääräinen määrä joissa aina sama tulos- paino on palannut takas alkulukemiin ja välillä vähän ylikin. Ei auttanut pitkät kävelylenkit tai epämääräiset punttireenit :curs: . Okei se siittä vuodatuksesta.
Tän hetken tilanne (tehokasta reeniä takana 1,5kk, alussa pari viikkoa kevyttä totuttelua eli ”aloittelija” viä ollaan):
- Puntti kulkee, reenipainot nousee tasasesti (ollaan kohta samoissa painoissa kun 20v sitten :lol2: )
- Paino n. -9kg
- Vyötärönympärys -7cm joten hyvässä vauhdissa ollaan.

Mutta oisko tossa viälä jotain viilattavaa??

Laitan tähän ton ohjelman ja safkat salipäivältä / lepopäivältä, arvostelkaa vapaasti

Ma.
n.06:00 prodedrinksu, vitamiinit ja kalaöljyt naamariin
n.07:00 salille
kiertäjäkalvosin jumppaa 2 sarjaa
penkki 2 x lämppärisarjaa + 2 x 6 / vinopenkki 1 x lämpp. + 2 x 8
(vaihtelee reenikerroittain kumpi tehdään ensin)
viparit kp taakse / viparit kp sivulle 1 x lämp. + 2 x 8
(vaihtelee reenikerroittain kumpi tehdään )
pystysoutu taljalla 3 x 8
penkki kapea ote / ojentajapunnerrus taljassa 3 x 8
(vaihtelee reenikerroittain kumpi tehdään)
prässi 2 x lämpp. 3 x 8
reisi ojennus reisipenkissä 3 x 8
vatsa rutistukset 3 x 15-20
kuntopyörää 20min
n.08:20 palkkarit huiviin
n. 09:30 välipala: esim. 1prk. tunaa öljyssä tai 200g kinkkua ja 1siivu kokojyvä ruisleipää
n. 11:30 lounas duunin ruokalassa: salaatti 200-300g pari ruisleipää josku vähän tunaa tai makrillia- mitä nyt sattuu salaattipöydässä oleen
n. 15:00 välipala: kinkkua 200g / 1prk. tunaa öljyssä
n. 18:00 päivällinen: kalkkunaa 120g. / kanaa 200g / seitä 200g / poronkäristystä 200g / kirjolohta 200g ym. salaattia jälkkäriksi mehukeittoa + vehnäleseitä 20g
n. 21:00 prodedrinksu + rypsäriä jos rasvoista uupuu

Ti.
Safkat muuten samanlaisia mutta aamun prodedrinksut vaihdetaan kaurapuuroon ja siihen protujauhoja sekaan. Palkkari jää tietysty kans pois
Lepopäivä

Ke.
Safkat samat kuin maanantaita
Reenit:
Alatalja / kulmasoutu alataljassa 2 x lämpp. + 3 x 6
Ylätalja / ”selkäkone” (semmoinen Davidin hässäkkä) 1 x lämpp. + 3 x 8
SJMV 3 x lämpp + 3 x 6
Reisikoukistus reisipenkissä 1 x lämpp. + 3 x 8
Hauiskääntö vinotanko / kp. / keskitetty kp. 1x lämpp. + 3 x 8
(vaihtelee reenikerroittain mikä tehdään)
Hauiskääntö myötäote / rannekääntö 1 x lämpp. + 2 x 15
Kohautukset 1 x lämpp. + 2 x 15

To.
Safkat, kato tiistai
Välipäivä

Pe.
Safkat ja sali samat kun maanantaina

La.
Kävelylenkki (jos keli sallii) tyhjällä pakilla 55-65min.
Safkat samat kuin muinakin lepopäivinä

Su.
Lepopäivä
Safkat samat kuin muinakin lepopäivinä

Ma.
Kato keskiviikko.

Eli tommosella on nyt menty. Rahkan ja raejuuston puuttuminen johtuu laktoosi-intoleranssista joka on sen verta paha, että myös Hyla-kamoista tulee paljon syötynä oireita, maitojuomaa tulee vedettyä 0.5-1.0 l/vrk. Noi safkat ei nyt joka päivä ole ihan noin orjallisia, kyllä ne vaihtelee enemmän. pääpiirteittäin noissa kuitenkin yritetään pysyä. Noilla safkoilla tulee makrojakaumaksi grammoina about:

Salipäivä Lepopäivä
Protu n.240g n.200g
Hiilarit n.120g n.100g,
Rasvat n.70g n.50-60
kcal n.2000 n.1600-1800

Eli otan avoimin mielin vastaan arvosteluja, kyselyjä mielipiteitä jopa vit…ja :hyper: .

Mitä pitäis muuttaa jos / kun reeni ”jäsähtää”?? Tiedän että noi kokonaiskalorit kuulostaa tosi pieniltä, mutta eikö ne kannata kuitenkin tossa pitää kun homma kulkee?? Toi fläsän poistaminen on kyllä nyt etusijalla, rupes jo haittaan terveyttä!! Veriarvot pers…tä, verenpaine koholla. ym.
KIITOS, kun jaksoit lukea tän vuodatuksen loppuun :worship: !!

Jormax sanoi:
Mitä pitäis muuttaa jos / kun reeni ”jäsähtää”?? Tiedän että noi kokonaiskalorit kuulostaa tosi pieniltä, mutta eikö ne kannata kuitenkin tossa pitää kun homma kulkee?? Toi fläsän poistaminen on kyllä nyt etusijalla, rupes jo haittaan terveyttä!! Veriarvot pers…tä, verenpaine koholla. ym.
KIITOS, kun jaksoit lukea tän vuodatuksen loppuun :worship: !!

Onhan nuo kalorit aika alhaiset, mutta sulla on tuota ikääkin jo vähän enemmän, joten ei se aineenvaihduntakaan ole ihan sama mitä se on 20 vuotiaalla. Ja mitään älytöntä määrää aerbista tuossa ei ole ja jos työsi on kevyttä, niin voi olla ihan hyväkin määrä noin.

Ja kannattaa ottaa kerta viikkoon tai kerta kahteenviikkoon pieni tanakkauspäivä jolloin vetää vähän reilummin kaloreita. Ei välttämättä kannata mitään sikamaista mässäilyä harrastaa, vaan hyvistä lähteistä reilusti enemmän ruokaa. Tuo pitää aineenvaihdunnan vilkkaana ja jaksaa myös treenata.

Treeniohjelmas senverran, että jalat jää aikalailla paitsioon tuossa.

Timba79 sanoi:
Onhan nuo kalorit aika alhaiset, mutta sulla on tuota ikääkin jo vähän enemmän, joten ei se aineenvaihduntakaan ole ihan sama mitä se on 20 vuotiaalla. Ja mitään älytöntä määrää aerbista tuossa ei ole ja jos työsi on kevyttä, niin voi olla ihan hyväkin määrä noin.

Ja kannattaa ottaa kerta viikkoon tai kerta kahteenviikkoon pieni tanakkauspäivä jolloin vetää vähän reilummin kaloreita. Ei välttämättä kannata mitään sikamaista mässäilyä harrastaa, vaan hyvistä lähteistä reilusti enemmän ruokaa. Tuo pitää aineenvaihdunnan vilkkaana ja jaksaa myös treenata.

Treeniohjelmas senverran, että jalat jää aikalailla paitsioon tuossa.

No joo ikää tosiaan on :wanha:
Mut njyt hjei hjymmärrä?? Jalat paitsioon? Etureidet toisella kertaa ja takareidet toisella kertaa pohkeet... :eek: Perskeles jäi pois tosta samalta päivältä kun noi takareidetkin vedetään. Elikkäs prässillä 1 x lämpp. ja 3 x 15
Ja etureisien perään toi fillari. No kyykky ei salilla missä käyn, niin onnaa kun ei ole telineitä joten toi vaihtelu jää aika pieneks.
Joo joskus tuleekin hieman sorruttua viikonloppusin, varsinkin kun tulee tehtyä tota pakkikselta bongattua kebabbia :kuola:
Kiitti tuesta, koitetaan pysyy nuorempien perässä :curs:

Jormax sanoi:
No joo ikää tosiaan on :wanha:
Mut njyt hjei hjymmärrä?? Jalat paitsioon? Etureidet toisella kertaa ja takareidet toisella kertaa pohkeet... :eek: Perskeles jäi pois tosta samalta päivältä kun noi takareidetkin vedetään. Elikkäs prässillä 1 x lämpp. ja 3 x 15
Ja etureisien perään toi fillari. No kyykky ei salilla missä käyn, niin onnaa kun ei ole telineitä joten toi vaihtelu jää aika pieneks.
Joo joskus tuleekin hieman sorruttua viikonloppusin, varsinkin kun tulee tehtyä tota pakkikselta bongattua kebabbia :kuola:
Kiitti tuesta, koitetaan pysyy nuorempien perässä :curs:

Sorry, mun moka tuo jalkahomma, sekoilin kun luin tota viestiäsi, eli unohda se kokonaan.

Itselläni on ongelmana enää tuo ruokavalio. Eikä siinä oikeastaan mitään muuta, mutta ongelma on ajassa. Eli olen töissä tällä hetkellä ja aamulla olen yleensä syönyt tuollaisen ---> mehukeitto, kaurahiutale, maitorahkasekoituksen. jossa noin 4dl mehukeittoa, 2-3dl kaurahiutaleita ja 250g rahkaa. No kaikki hyvin vielä. Sitten päästään töihin ja kello on 8.00. Klo 9.00 on tauko. Jolloin syön yleensä voileivän jossa on salaattia ja broilerisuikale:david: Klo 11.00 on ruokatauko jolloin syön jotain aivan tavallista ruokaa aimo annoksen, jonka jälkeen olenkin sitten aivan ähky. No seuraava tauko on klo 14.00 jolloin syön jälleen voileivän. Sitten kello lyö neljä ja pääsen lähtemään. Menen salille, pumppaan siellä vähän alle tunnin kuten jostain täältä luin että massaohjelmassa kannattaisi tehdä alle tuntiin. Noh sitten noin kello 17.15 kun treeni on ohi juon fastin massa protskun. Ja kun kello on noin kuusi olen kotona. Syön taas normaalin ruoka-annoksen josta tulen täyteen. Sitten aika kuluu ja noin yhdeksän maissa alan tehdä jotain iltapalaa. Yleensä tuo sama kuin aamupala. Tätä olen tässä nyt muutaman kuukauden väsännyt, mutta eipä ole kiloja tullut mihinkään. Eli jokin ilmeisesti mättää. Missä? Sitä en tiedä. Olen kaksijakoisella treenaillut ja joka toinen päivä käynyt salilla. Välillä kyllä tuntuu siltä että olisi lihakset kasvaneet, mutta kun käy vaa'alla niin sama vanha 61-62kg se näyttää...:nolo: :wall:

Niin ja salilla olen käynyt reilut kaksi vuotta, mutta viimeisen vuoden aikana on tullut enemmän säännölliseksi ja tavoitteena on ollut massan lisääminen. Noh kai pitää jotain sitten vielä keksiä. Vitamiineja olen nyt noin kuukauden verran hankkinut 100% tyrnimehusta. Ainakin piristää todella positiivisesti aamulla kun ottaa huikan.

Noh jos jollakulla on jotain vinkkejä tai vaivautuu edes lukaisemaan tämän niin olisi mukavaa. Etten turhaan vuodata tänne ongelmiani! :D

mietin tässä että tuleeko tossa protskua välttämättä tarpeeksi...kun työpaikkaruokailut ei välttämättä ole kaikkein protskupitoisempia...että jos heittäisit purkillisen raejuustoa siihen lautasen reunalle niin auttasko se asiaa...onko sulla viikkoisin muuta kulutusta lisäävää aktiviteettia?
ootko koittanu kalorilaskurilla laskea paljon sä saat kaloreita ja protskuja?
kun noi ruokailut näyttää ihan hyvältä,mutta voihan se olla että syöt vieläkin liian vähän kulutukseen nähden.karua :D

EDIT mulla on jo 10 postii tähänkin threadiin...toivottavasti jossain on ollu ees jotain järkeä..

Enpä minäkään tuohon muuta keksi kuin nuo mitä Alec sanoi. Ja varsinkin tuo muun liikunnan määrä kiinnostaisi, sillä jos sitä on runsaasti niin sitten vain lisää kaloreita, ei siinä muukaan auta.

Kannattaisi ehkä ottaa vielä proteiini+rypsäri juomat mukaan ruokavalioon, saa kätevästi hyviä kaloreita.

No muuta liikuntaa saan oikeastaan vain töissä. Mutta ei sitäkään mitään liikaa. Autokorihommia teen. Ja siinä välillä jotain hetkellistä raskasta hommaa. Mutta siihen se sitten jää. Raejuusto olisi varmaan ihan hyvä mukaan töihin, mutta ei siitäkään niitä kaloreita hirmuisesti saa. Noh pitää yrittää säätää jotain ja sinnitellä.

Genie sanoi:
No muuta liikuntaa saan oikeastaan vain töissä. Mutta ei sitäkään mitään liikaa. Autokorihommia teen. Ja siinä välillä jotain hetkellistä raskasta hommaa. Mutta siihen se sitten jää. Raejuusto olisi varmaan ihan hyvä mukaan töihin, mutta ei siitäkään niitä kaloreita hirmuisesti saa. Noh pitää yrittää säätää jotain ja sinnitellä.

Osta jotain proteiinijauhoa ja tee siitä välipalajuoma joko maitoon tai rypsäriin, saa nopeasti ja helposti hyvän määrän kaloreita.

Back
Ylös Bottom