Excel taulukoita missään?

Onko olemassa valmiita taulukoita exceliin joissa olisi helppo laskea ruokavaliosta saadut kalorit? Siis osaan varmaan sellaisen itsekin rakentaa jos tietäisi minkälaiseen muotoon se olisi hyvä tehdä, eli miten helppokäyttöisin. Antakaa linkkejä jos tiedätte, kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teet sellaisen taulukon, jossa lukee vasemalta oikealle: ensin ruoka-aineen nimi, seuraavaan soluun syötetään sitten grammamäärä, sitten seuraavassa solussa kaava =X*(Y/100), jossa X kyseisen tuotteen kalorit per 100g ja Y sen grammamäärä-solun tunniste, sitten seuraavassa kaava =X*(Y/100)*4,062, jossa X proteiinin määrä(vakio 4,062 on kerroin, joka muuttaa proteiinigrammat kaloreiksi) ja Y sama kuin edellisessä solussa eli grammamäärä-solun tunniste sitten vielä teet saman seuraaviin soluihin hiilareille ja rasvalle. (hiilareilla tuo kerroin on sama kuin proteiinilla ja rasvalla noin 8,841)

nyt sinulla on siis kuuden solun vaakarivi: ruoka-aine, grammamäärä, kalorit, proteiinit, hiilarit ja rasvat. teet tällaisen vaakarivin jokaisesta käyttämästäsi elintarvikkeesta sitä mukaan kun niitä syöt ja kopioit sitten kaikki vaakarivit yhteen excel-tiedostoon, josta sitten copy-pastella on helppo tehdä jokaiselle päivälle oma excel-tiedosto.

sitten vaan summaat jokaisen päivän kohdalla kalorimäärä, proteiini, hiilari ja rasvasarakkeet yhteen. ja sitten laitat sen summasolun alle vielä solun, joka jakaa tämän kyseisen makroravinteen kalorit kokonaiskaloreilla ja kertoo sadalla.

nyt sinun ei sitten tarvitse kuin syöttää joka päivä soluihin grammamäärät ja kone laskee kokonaiskalorit ja niiden jakautumisen. jos syöt joka päivä melko lailla samoja ruokia, niin silloin ei tarvitse edes copy pastetella hirveästi, kun kopioit vaan edellisen päivän taulukon ja syötät uudet grammamäärät.

saattaa ehkä kuulostaa hankalalta, mutta ei sitä kuitenkaan ole sitten kun suurin osa syötävistä kamoista löytyy jo valmiina taulukosta. kaiken suuhunpantavan punnitseminen on se hankalampi juttu, mutta eipä sekään kovin hankalaa ole.

Itse pysyn syömisistäni perillä tätä hyödyntämällä. Tuo taulukko on naurettavan helppokäyttöinen ja noihin ruoka-ainelistoihin voi näppärästi vaihtaa ja lisäillä omat vakiomättönsä.

Kiitokset ko. taulukosta voinee osoittaa sille avuliaalle sielulle, jonka ansiosta aikoinaan bongasin tuon karppaus.infon keskustelufoorumista.

joo eli ihan sama taulukko vähän pidemmälle vietynä. pitääkin kyhätä tuohon omaankin taulukkoon tuo valikkosysteemi. kuidun laskemisen olen huomannut aika turhaksi, ja noi grammamäärät muuttaa mieluummin energiamääriksi suoraan. itse olen harkinnut lisäksi taulukkoa, joka erottelee erilaisia rasvalaatuja. enkä kyllä näe, mitä hyötyä on erotella erilaisia ruokaryhmiä tuolla tavalla kuin tuossa taulukossa. hiilihydraatti on hiilihydraatti tuli se sitten leivästä tai banaanista.

joo eli ihan sama taulukko vähän pidemmälle vietynä. pitääkin kyhätä tuohon omaankin taulukkoon tuo valikkosysteemi. kuidun laskemisen olen huomannut aika turhaksi, ja noi grammamäärät muuttaa mieluummin energiamääriksi suoraan. itse olen harkinnut lisäksi taulukkoa, joka erottelee erilaisia rasvalaatuja. enkä kyllä näe, mitä hyötyä on erotella erilaisia ruokaryhmiä tuolla tavalla kuin tuossa taulukossa. hiilihydraatti on hiilihydraatti tuli se sitten leivästä tai banaanista.
Eipä noilla kuitumäärillä tai ruokien ryhmittäin järjestämisellä juuri merkitystä olekaan, mutta itse oon Excelin käytössä niin tupelo, etten ole uskaltanut ruveta harrastamaan mitään tuotekehittelyä. Joku nokkela voisi tietysti päästää sisäisen insinöörinsä irti ja antaa rohkaisevan persepotkun taulukkoevoluutiolle.

Miten tuohon taulukkoon saa lisätty lisää ruokia :nolo:
Nyt oletan röyhkeästi, että tarkoitat tuota samaista taulukkoa, jota itse mainostin, joten ohjeistan lisäyksen teon siihen: Taulukon ollessa auki Excelissä rullaa näkymän oikeaan reunaan. Sieltä löytyy eri ruoka-ainerymittäin listoja pöperöistä. Noista valmiista listoista voi poistaa "Tyhjennä sisältö"-komennolla turhat pois ja laittaa tilalle käyttökelpoisemmat ruuat yksinkertaisesti kirjoittamalla samalle riville syömingin nimen perään oikeisiin sarakkeisiin proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, kalorit ja kuidut per 100g kyseistä töhnää.

Veikkaan, että suurin ja ainoa ongelma sulla oli petollisesti tuolla äkkioikealla piilottelevien lisäyslistojen löytymisen kanssa. Kun selviää sinne saakka, niin enää ei tosiaan tarvitse kuin vakoilla Finelistä tai ruokapakkauksista hitusen infoa ja ruveta naputtelemaan tietoja ylös.

Joku nokkela voisi tietysti päästää sisäisen insinöörinsä irti ja antaa rohkaisevan persepotkun taulukkoevoluutiolle.

Enpä tiedä mitään sisäisestä insinööristä tai nokkeluudesta.
Mutta tässä nyt tuli taas hieman päivitettyä tuota itse tehtyä taulukkosysteemiä, kiitos tämän threadin.

Tuossa omassa värkkäyksessä on eroteltuna aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja välipalat. Ja onhan siinä paljon muutakin turhaa ja ehkä vähemmän tarpeellista. Voin sen koittaa heittää jossain vaiheessa nettiin niin pääsevät sitten paremmin Exceliä osaavat nauramaan. Ja voihan tuossa olla enemmänkin jotain virheitä jotka saavat naaman hymyn partaalle.

No taitaa olla ikuisuusprojekti joka kehittyy tai jättää kehittymättä.

Pistän linkillä kunhan keksin minne tuon tuikkasen jaettavaksi.

edit:
Tässä linkki

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom