Demos, luulenpa olet oikeassa tässä asiassa. Myönnän erehtyneeni. Hieman perusteluja, jos sallitaan..
Psykoanalysoin tässä samalla omaa toimintaani.
Ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa bannataan myös aminohapot, rasvahapot ja kaikki muu kätevä. Ja koska ylempänä linkitettyä Guardiania kai on uskominen (ja miksi ei olisi?), niin lopulta kaikki luontaistuotteet on tarkoitus kieltää tai ainakin äärimmäisesti hankaloittaa niiden myyntiä.
Noin sanoin vuonna 2004 kun viimeeksi tulin asiaa miettineeksi, mutta kun katson tuota mainitsemaani Guardianin-lehden tekstiä, niin ei siellä kyllä enää mainittu mitään aminohapoista. Olenko minä erehtynyt jo tuolloin vai onko Guardianin toimittaja huomannut itse oman erehtyneisyytensä ja editoinut tekstiä jälkeenpäin? Kyseisen artikkelin editointihistoriamerkinnöissä näyttää olevan, että sitä tosiaan on editoitu pari päivää julkaisunsa jälkeen, mutta päivämääräksi näyttää asettuneen minun viestiäni pari viikkoa aiempi ajankohta. Miksiköhän silti tunnen suurta varmuutta sen suhteen, että siinä artikkelissa oli mainittu nuo aminohapotkin, mutta nyt siinä ei mainita niistä mitään? Jehna sentäs.
http://observer.guardian.co.uk/magazine/story/0,11913,1157031,00.html
Aiemmin antamani painoarvo Guardianille oli vaikuttamassa nykyhetkenkin ajatteluuni. Vai voisikohan olla käynyt niin, että olen jo tuolloin tehnyt oman tulkintani Guardianista lukemastani, vaikka siinä ei tuolloinkaan mainittu sanaa aminohappo kertaakaan ja ajan kuluessa on syntynyt jonkinlainen "false memery", valemuisto? Pidän tätä mahdollisena.
Toinen asiaan vaikuttavaa tekijä oli "melko äskettäin ollut" EU:n laajuinen kemikaalihässäkkä eli käytettyjen kemikaalien rekisteröintiprosessi, joka aiheutti suurta säpinää ja viime tinkaan ilmoittautumisia yrityksiltä, jotka erilaisten kemikaalien kanssa pelmaavat. Jos niinkin suuri muutos voidaan tehdä, joka siis aiheuttaa moista kuhinaa, niin mikseipä myös ravitsemuspuolella voisi tapahtua samanlaista laajalti vaikuttavaa selkiyttämistä?
Pienemmässä mittakaavassa samaa selkiyttämistä on tapahtunut esim. suureksi kasvaneiden yrityksien ja virastojen tittelikäytäntöjen ja vastuualueiden selkiyttämisessä.
Kolmas vaikuttava tekijä, joka johtui siitä, että pyrin sekä sisäistämään liian paljon lukemastani yhdellä kertaa ja samalla olin edelleen aiempien valemuistojen orientoima, sekä pidin teoriassa nippa nappa mahdollisena, että niinkin radikaali tempaus kuin aminohappojen poistuminen markkinoilta, olisi mahdollisten tapahtuminen rajoissa.
Kuitenkin, tuollahan tuo sanotaan direktiivissä ihan suoraan:
(8) Erityissäännökset, jotka koskevat ravintolisien ainesosina käytettäviä muita ravintoaineita kuin vitamiineja ja kivennäisaineita tai muita aineita, joilla on ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus, olisi annettava myöhemmin, kun niitä koskevia riittäviä ja asianmukaisia tieteellisiä tietoja on saatavilla.
Tänään kun tuon direktiivin luin uudemman kerran, niin tuo kohta pompsahti sieltä esiin oikein selkeästi, enkä enää kokenut asiassa olevan mitään ihmeellistä tai mitään mistä olisi tarpeen olla huolestunut.
Mitä opin tänään:
- valemuistot, bad
- liikaa kuivaa tekstiä kerralla, bad
- todennäköisyyksillä ajattelu, mielellään > 1%
- lääkitys, ei tarvittu, uni riitti
- EU, hyvä asia