Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä taitaa olla tällänen McDavid. On ollu itelle ainakin ihan loistava. Leikkauksen jälkeen, mulle ainakin, sanottiin, että mielellään mahd. paljon ilman tukea. Näin pääsee nämä tukevat lihakset vahvistumaan nopeammin. Toki on lajeja, missä metalli-vahvisteinen tuki on ehdoton..
Lääkäri sanoi että mm. toi McDavidin tuki on yhtä tyhjän kanssa. Pitäisi olla sellainen yli tonnin tuki että on oikeaa merkitystä.

Ennen leikkausta ei kannata muutenkaan harrastaa hypi-pompi -lajeja. Kävely onnistuu ilman mitään kummempaa tukea. Salilla polvi kannattaa sitoa ennen suoritusta.

Ehdottomasti kannattaa hankkia metalli-/hiilikuituvahvisteinen tuki, joka oikeasti estää sivuille taipumiset ja yliojennukset. Pelkät neopreenituet on syytä unohtaa, kun ne lähinnä vain luovat tunteen lisätuesta.
Merkeistä ainakin rehband, bauerfeind ja donjoy ovat laadukkaita.
(En malta olla mainostamatta edellisellä sivulla olevaa linkkiä, kun en ole vielä löytänyt turhaksi jääneelle polvituelleni ostajaa..)
Tuo tuki on vain kyllä oikeaan jalkaan, itsellä meni vasen:(
Korvaavatko vakuutusyhtiöt polvitukea, jos menee ostamaan ominpäin? Ilman lääkärin määräystä siis.

Tuo tuki on vain kyllä oikeaan jalkaan, itsellä meni vasen:(
Korvaavatko vakuutusyhtiöt polvitukea, jos menee ostamaan ominpäin? Ilman lääkärin määräystä siis.

Uskoisin et korvaa jos saat lääkärin suosituksen tuen käyttöön. Yhtiön ehdoist tietty riippuu jonkun verran.

Tuen käytöstä olen sitä mieltä et en käyttäisi jos et nyt henkisenä tukena halua käyttää.

Itsel molemmat polvet leikattu (2002 ja 2006) ja jälkimmäisen kanssa treenailin salilla kuukauden ilman tukea ennen leikkausta. 6 kk leikkauksen jälkeen kun aloitin urheilun en käyttänyt tukea kummankaan leikkauksen jälkeen vaikka aristeli hiukan.

Kävin keskustelun lääkärin kanssa (Mehiläinen, 2002) kun eka polven puolvuotis tarkastus oli et pitäskö ostaa tuki urheilua varten niin lääkäri kysyi et miksi ... "Jos et terveessä polvessa käytä niin miksi käyttäisit leikatussa joka on kuntoutetttu". Ja mainitsi vielä, että ei ole vielä kehitetty (v.2002)sellaista tukea joka estäisi polven sivuttais väännön ja näin eturistisiteen katkeamisen. Sivuttaistukea tuki voi antaa, mutta jos äkillinen vääntö niin ei ne metalli/hiilikuitu palat paljon auta.

Kyseinen lääkäri on leikannut muuten usean huippu-urheilijankin polven ....

Sen verran tohon tuki ja korvausasiaan vastaisin, että mulla on polvessa sivusiteen repeämä ja toisella puolella pieni murtuma ja lääkärin ohje hoidoksi oli polvituki. If vakuutusyhtiö ei kuitenkaan sitä suostunut korvaamaan vaikka magneettikuvauksen korvasikin. No tuki itsessään maksoi 120€ alennuksella.

Vakuutusyhtiö ei maksa yhtään mitään ilman erillistä lääkärin selvitystä.

Esim. lääkärin lähete magneettikuvaan ei riitä, pitää olla vielä erillinen tarkempi selvitys syistä joka toimitetaan vakuutusyhtiöön.

Kiitos neuvoista kaikille. Jätän tuon tuen ostamatta ja käytän salilla treeneissä, jossa polvi rasittuu, polvisidettä. Kunhan tuon nyt saisi joskus kuntoon. Hiukka ankea kesä tulossa, kun ei voi edes palloa potkia. Mutta sehän on vain yksi kesä. Ensikesänä uudella ja ehommalla polvella sitten:)

Ortopedi sano mulle ettei leikkauksella saa polvesta tukevampaa je että monet urheilijat urheilee ilman eturistisidettä..??! Polveni on kuitenkin melko löysä ja nopealiikkeiset lajit saa melkeinpä unohtaa tällä polvella... Nyt sitten kärsin löysästä polvesta prkl!

Ortopedi sano mulle ettei leikkauksella saa polvesta tukevampaa je että monet urheilijat urheilee ilman eturistisidettä..??! Polveni on kuitenkin melko löysä ja nopealiikkeiset lajit saa melkeinpä unohtaa tällä polvella... Nyt sitten kärsin löysästä polvesta prkl!
Kannattaa varmaan kysyä toiselta lääkäriltä mielipidettä.

Kannattaa varmaan kysyä toiselta lääkäriltä mielipidettä.

Mulla ainakin petti polvi alta nopeissa liikkeissä kun eturistiside oli katki. Vaikka kävin puntilla ja treenailin jalkoja niin jalasta josta ristisiteet oli katki lihakset oli paljon pienemmät syystä että tiedostamattani tein työt toisella jalalla (kyykyt, jalkaprässi ym molemmilla jaloilla tehtävät liikkeet.) Ja ristiside kerkes olemaan katki 5kk ennen leikkausta. Lihasepätasapaino heijastui muuhun toimintaan alaselkäkipujen muodossa. Et mä kyllä kehottaisin taistelemaan ton leikkauksen puolesta ja vaihtamaan lääkäriä. Mulla leikkauksesta kulunut vuosi ja leikattu jalka on hyvässä kuosissa, mutta ei kuitenkaan yhtä vahva vielä kuin toi leikkaamaton. Lihasepätasapaino ei vissiin korjaannu ihan hetkessä.

Kirjotellaas jotain. Eturistiside pamahti armeijassa 28.3 muistaakseni. Tarpeeks ku tappeli niin sai jopa lähetteen leikkaukseen, julkiselle puolelle.:rolleyes: Ja nyt sitte 28.8 polvi leikattiin ortopedi J.Kalskeen toimesta, ihan mainio heppu.

Leikkauksesta siis vajaa viikko, polvi ja sääri ainaki ihan keltasena ja pohje kosketusherkkänä. En jostain syystä teidä mistä siirrännäinen on otettu. polvessa kaks tähystysreikää ja kaks 5cm vekkiä. Etureiden uloin osa on 15cm polven yläpuolelta ihan saatanan kipuherkkä ja kramppaa ku jalkaa loitontaa toisesta?

Kipulääkkeitä en oo syöny ja kävely menee lähinnä kepeillä svengaillen kipeetä jalkaa ollenkaan hyödyntämättä. Jalalla voi kyllä kävellä hyvin vaikka ilman keppejä mutta polveen tulee kauhea paineen tunne ja turvotus.

Polvi ojentuu ihan suoraks ja koukistuu 90+ astetta jos vaan löhöää rentona. Seisaaltaan ei suju ollenkaan.

Piti vaan kirjotella jotain ku toipuvan aika on pitkä.. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mistäköhän postimyynnistä ne ortopedin paperit on tilattu... Tai sitten sillä on erilainen käsitys urheilijoista. Vaikka en mitään harrastaisikaan, niin olisin halunnut leikkauksen. Kyllä siitä vaan tukevampi tulee! Ihan sama onko yksityisellä vai kunnallisella, kyllä katkennut eturistiside pitää korjata. Varsinkin nuorella ihmisellä.

pucker: Mulla meni eturistiside 8 vuotta sitten eikä sitä voitu korjata silloin koska pituuskasvu oli tosiaan kesken.. Urheilin kyllä monta vuotta ilman ristisidettä mutta jalkaan ei voinut luottaa 100% ja kyykkyyn meneminen ym. oli hankalaa, kaikenlaista hyppäämistä piti välttää.. Sitten vuosia eteenpäin satutin polveni reeneissä ja lääkäri sanoi että leikkaus voitaisiin tehdä. Polveen tehtiin uusi ristiside keväällä 2006 ja nyt alkaa olemaan kunnossa. Kuntoutuksessa kesti ainakin mulla melko kauan.. Suosittelen leikkausta, sillä nyt polvi on varma ja siihen voi luottaa, on todellakin vahvempi kuin ilman ristisidettä! Leikkaus ei ole välttämätön, mutta jos urheilee niin se kannattaa. Sohvaperuna pärjää mainiosti ilmankin :D

Vois täs iteki kirjotella jotai juttuu ja liittyy tähän keskusteluu mukaa:

Tosiaaki itelläni sattu lumilautailles kolhu 1,5 vuotta sitte ja siinä sitten katkes luultavammin tää eturistiside, mutta jatkoin elämää puolkuntosena ja ihmettellen ennen ku vaivauduin lääkäriin joka epäili juuri eturistisiteen olevan vaurioitunut jollain tavalla ja määräsi röntgeniin ja ortopedille. Seuraavaksi 2kk:n päästä ortopedillä käydessäni hän sanoi, että kierukka olisi mahdollisesti sökönä ja eturistiside täysin ehjänä. Siinä seurauksena määrättiin sitten tähystykseen, johon pääsin vasta 14.8.07, eli tasan 3 viikkoa sitten käväsin tähystyksessä. Siellä tosin todettiin kierukoiden olevan kunnossa, mutta eturistiside on löysä, mutta ei kuitenkaan poikki vain osittainen repeämä, joten sille ei sitten tehty mitään(seurataan tilaa, jos vaivaa, rakennetaan uudestaan ACL) tähystyksessä siis poistettiin vain plica ja putsattiin ja jotain pientä hapsuuntumaa oli myös..

Polvi ei täs kuitenkaa oo tahton parantuu millää taval, muljahtelee jatkuvast alta eikä mistää asioimisest tuu mitää ,ainoostaa selällää makaaminen tuntuu suhteellisen hyvält ku ei muljahtele. Kipuki ihan sietämätöntä. Päätin mennä sitte yksityiselle ortopedille, joka totesi polven olevan selvästi löysä ja eturistisiteen olevan poikki. Hän sanoi ACL:n kiinnittyneen jo "väärään paikkaan" koska tapauksesta on jo sen verta kauan. Ja tämä on juuri hämäävä tapaus. Tässä nyt sit ootellaa ACL:n uusiks laittamis operaatioo ja et vakuutus mahdollisest korvais leikkauksen yksityisel sektoril. Toivotaa et pääsis mahd. pian.

Kellää kokemuksii, et ACL ois kiinnittyn heikost jo johki muualle tai jotain tämänkaltaista?

Kävin yksityisellä näyttämässä polveeni ja se sano että ehdottomasti tarvii leikata koska oon nuori ja harrastan urheilua.. Yksityisellä maksais n3000€ kuulemma. Pisti lähetteen keskusairaalaan... saa nähdä miten nopeesti ne sen kattoo..? Tarvii varmaan soitella perään!:D

Joo, sain sitten lentopallossa eturistisiteen + polven sisäsivusiteen paskaksi. Operaatio vasta 9.10. eli 1kk päästä onnettomuudesta. Hermot menee venatessa ja seinät kaatuu päälle! Kuinka jumpata, altaaseen vai mitä? Neuvoja.. pliiz!

Lentopallossa meni mullakin eturistiside poikki ja sisäsivun side repesi. Leikattiin kuukauden päästä haaverista eli 8.3.2007

Minä en jumppaillut yhtään hajonneen polven kanssa vaikka olisi ehkä kannattanut. Reisilihas meni ihan onnettomaksi läskikasaksi. Kukaan lääkäri ei kyllä käskenyt jumppaamaan eikä kieltänytkään.

Suosittelisin että edes jotain pientä tekisit reisilihaksen eteen..

Eturistiside korjataan jos liikuntaa meinaa vielä harrastaa. Ei mun iästä mitään huomautettu vaikka himpun yli 40 mittarissa.

No, itsekin olin sellaiset 30v, eli aika vanha, mutta riittävän liikkuva kakka korjattavaksi :D

Itse sain sellaisen ohjeen että treeniksi ennen leikkausta piiitkiä sarjoja yksi jalka kerrallaan: tavoitteeksi jotain 40 toistoa suunnilleen 20-40% (terveen jalan) yhden toiston maksimista. Saatanallista touhua muuten, ja tästä olenkin jo tässä threadissa ehtinyt marista. Tämä siis eturistisiteen ja rustovaurioiden yhdistelmälle.

Mutta eipä tuo kuukauden odottelu paha ole, ehtii turvotus laskea ja lopputulos on - ainakin periaatteessa - parempi kuin heti leikattuna. Siitä sitten kannattaa olla tarkkana, että pääsee asiamukaiseen kuntoutukseen.

Itellä nyt 4 viikkoa leikkauksesta..(vain ristisiteen totaali-repeämä) kävelen kai jo suht hyvin, pientä painotusta toiselle jalalle oli kävellessä. Ilman keppejä olen siis taistellut nyt viikon verran. Fysioterapeutti antoi kyllä hyvät vinkit miten sain oikeastaan heti sen kävelyn parannettua. Muutoin fysio kehui tänään, että lihakset on voimistunu hyvin. ojennuksessa ihan pieni vaje, mutta se johtuu tod. näk. kuulemma tosta pienestä turvotuksesta.. Mita usein porukka on alkanu käymään fysiolla, kun mulle fysio antoi heti lääjäpäin aikoja. kerran pari viikossa! aattelin että soitan sinne ja karsin kyllä näin alussa max kerran viikkoon ennenku on parin viikon kuluttua se eka jälkitarkastus. siellä sitten varmaan lekuri antaa lähetteet jatkofysioille, kun ei vielä leikkauksen jälkeen mitään antanu..

Back
Ylös Bottom