Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Välillä tuntuu, että tästähän saadaan vielä polvi ja seuraava päivä onki sitten taas tuskaa. Toi paine on kyllä ylivoimasesti kivuliain tällä hetkellä. En oikein tiedä pitäiskös tästä huolimatta yrittää liikkua (kepeillä) mahd. paljon vai pitää vaan kiltisti jalkaa ylöspäin..

Kuulostaa niin tutulta, mutta huomasin saman kun Kooma, että mitä enemmän jaksaa liikutella koipea, sitä paremmalta tuntuu.
Varsinkin se liike missä mä makasin mahallani sängyllä, ja koukistin polvea taaksepäin ja takaisin, eka kerran se ei kyllä nytkähtänytkään, ennenkun avitin vähän toisella jalalla, varovasti tietty, pikkuhiljaa jalka alkoi nousta, ja samalla paine polvessa helpotti, täytyy tietysti muistaa pitää se koukistettava polvi suorassa linjassa.

Mä oon päässy jo kokeilemaan kuntopyörää parina päivänä(3vk leikkauksesta) kyllä tekee hyvää, vaikka polvi hivenen kipeytyykin, niinkuin muistakin uusista treeniliikkeistä, mutta paine on loppunut ja turvotuskin helpottanut, jääpussi kyllä tuntuu vieläkin olevan yksi parhaista kamuistani tällähetkellä.
Jahah, täytynee lähtee hoippumaan tasapainolaudalle.....

sama edessä

Vähän vajaa kolmen viikon päästä leikataan toi eturistiside. Katotaan samalla, että täytyykö takaristisidekin operoida.

Kauanko on kestänyt, että on päässyt kävelemään kunnolla. Siis portaita alaspäin jne.?

Edellisestä reisilihaksen kiinnitysoperaatiosta on vieläkin muistona ruikula jalka. Eli seuraavan leikkauksen jälkeen tilanne on luultavasti keskimääräistä heikompi. Mutta antaahan tuo suuntaa miten muilla on paraneminen edistynyt.

9 päivää uusintaleikkauksesta. Kävely on kunnossa mutta muutamassa sekunnissa paine iski ikävästi. Ei siis voi käydä vielä missään. Vasta tänään on paine hellittänyt lyhyillä matkoilla. Tilalle on tullu pieni pistävä kipu jalkaa jumpatessa.

Mä kävin pari kertaa lymfaterapiassa polveni kanssa. Siinä hellästi hierotaan jotta lähtis nesteet liikkeelle. Menin heti kun sain ne niitit pois jalasta ja koko tunnin sitä jalkaa hierottiin. Viikon päästä menin uusiksi. Tuntui auttavan. Tosin ei tiedä mikä johtui siitä luonnollisesta parantumisesta ja mikä sitten oli tuon lymfan ansiota?

Päivitystä + kysymys..

Tikit poistettiin maanantaina ja turvotus alkaa mukavasti poistumaan. Välillä kävely tuntuu (ainakin minusta) ihan normaalilta, keppien tukemana. Mutta nyt on tullut alemman haavan alapuolelle inhottavaa kipua jumppaillessa. Muutenkin polveen on tullut enemmän "kipu-kohtauksia" kuin aikaisemmin..

XXL kirjoitti myös pienestä pistävästä kivusta jumpatessa..eli tämä on ilmeisesti ihan normaalia? Onko muilla ollut vastaavia..?

Ensi maanantaina ekaan fysioon, niin saadaan kuulla varmaan tarkemmin missä mennään polven kanssa..

Kyllä mullakin polvi kipeytyy jumpatessa, ja jumpan jälkeen iskee oikein särky, vaikka kuinka jääpussin laittaa. Mä olenkin popsinu ihan kiltisti Buranaa vielä jumppapäivinä(joka toinen).
Mulla vielä turpoo ne tähystysreikien kohdat ihan pienestäkin, vaikka onkin jo 4½vk operoinnista.
Eilen tein jo 45min. "kävely" lenkin ulkona, ilman suurempia kipuja ja tänään menin eka kerran rappuset oikein alaspäin eli myös kipeä jalka ensin, kyllä hirvitti kieltämättä, mutta toistakymmentä rappua meni.::)

Eilen tein jo 45min. "kävely" lenkin ulkona, ilman suurempia kipuja ja tänään menin eka kerran rappuset oikein alaspäin eli myös kipeä jalka ensin, kyllä hirvitti kieltämättä, mutta toistakymmentä rappua meni.::)
??? Mulla ainakin täytyy mennä juuri kipeällä jalalla ensin. Toisinpäin kivuliasta.
Pistävä kipu lähtenyt suurimmaksi osaksi. Hieman polvi naskuu mutta saattaa johtua jäljellä olevasta turvotuksesta. Keppejä en käyttänyt kuin viisi päivää leikkauksesta.

Tikit poistettiin maanantaina ja turvotus alkaa mukavasti poistumaan. Välillä kävely tuntuu (ainakin minusta) ihan normaalilta, keppien tukemana. Mutta nyt on tullut alemman haavan alapuolelle inhottavaa kipua jumppaillessa. Muutenkin polveen on tullut enemmän "kipu-kohtauksia" kuin aikaisemmin..

XXL kirjoitti myös pienestä pistävästä kivusta jumpatessa..eli tämä on ilmeisesti ihan normaalia? Onko muilla ollut vastaavia..?

Pian 3 viikkoa leikkauksesta (oper. 6.2) ja köpöttely alkaa onnistua ilman keppejä. Ulos lähtiessä keppi tulee mukaan varmuuden vuoksi.
Köpöttely alkaa muistuttamaan kävelyä päivä päivältä enemmän... :)

Kun vähänkin enemmän polven kanssa touhuilee, niin kipeäksi se tulee.
Myös jumpatessä tulee ajoittain kipuja, mutta lääkärin mukaan ihan normaalia.

Pian 3 viikkoa leikkauksesta (oper. 6.2) ja köpöttely alkaa onnistua ilman keppejä. Ulos lähtiessä keppi tulee mukaan varmuuden vuoksi.
Köpöttely alkaa muistuttamaan kävelyä päivä päivältä enemmän... :)

Kun vähänkin enemmän polven kanssa touhuilee, niin kipeäksi se tulee.
Myös jumpatessä tulee ajoittain kipuja, mutta lääkärin mukaan ihan normaalia.
Missä sairaalassa leikattiin? Sama päivä.

Mä en ole keppiä käyttänyt. Pyrin kävelemään hitaasti mutta normaalisti. Viihteelläkin käynyt parina viikonloppuna. Kyllähän se kulkeminen aina tuntuu.

Uusintaleikkauksesta viisastuneena sanonkin että ei se toipumisnopeus vaan lopputulos.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missä sairaalassa leikattiin? Sama päivä.

Mä en ole keppiä käyttänyt. Pyrin kävelemään hitaasti mutta normaalisti. Viihteelläkin käynyt parina viikonloppuna. Kyllähän se kulkeminen aina tuntuu.

Uusintaleikkauksesta viisastuneena sanonkin että ei se toipumisnopeus vaan lopputulos.

Turun Mehiläisessä leikattiin, kymmenisen tuntia siellä vierähti (07-17).

2 ensimmäistä viikkoa oli aika tuskaa turvotuksen tähden. Jalka oli kuin ratatukki, yhtä paksu ja jäykkä. :D
Aamutoimien jälkeen pakkasesta kylmäpussit ja sohvalle jalka kohti kattoa.
Puolisen minuuttia voi olla kerrallaan ylhäällä ennen kuin paine sääressä aikoi nousta sen verran epämiellyttäväksi, että piti laittaa jalka takaisin koholle.
Nilkkajumppa auttoi laskemaan painetta, vaikka tuntui ikävältä...

Viime viikolla oli ensimmäinen lääkärin kontrollikäynti ja kuulemma näyttää hyvältä.
Eilen kävin fys.terapeutilla ensimmäistä kertaa. Jalka ojentuu riittävästi ja koukistuu sen verran, että saa kiivetä kuntopyörän selkään :hyper:
Myös portaita saa ja pitää kävellä (ilman keppejä) kunhan pitää huolta, että liikeradat ovat luonnollisia (ei ontumista).

On ollut kiva lukea muiden kokemuksista, esim. jalka oli "mielenkiintoisen" värinen ja se olisi voinut säikäyttää, jollei olisi osannut värejä odottaa.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. :thumbs:

Turun Mehiläisessä leikattiin, kymmenisen tuntia siellä vierähti (07-17).

2 ensimmäistä viikkoa oli aika tuskaa turvotuksen tähden. Jalka oli kuin ratatukki, yhtä paksu ja jäykkä. :D
Aamutoimien jälkeen pakkasesta kylmäpussit ja sohvalle jalka kohti kattoa.
Puolisen minuuttia voi olla kerrallaan ylhäällä ennen kuin paine sääressä aikoi nousta sen verran epämiellyttäväksi, että piti laittaa jalka takaisin koholle.
Nilkkajumppa auttoi laskemaan painetta, vaikka tuntui ikävältä...

Viime viikolla oli ensimmäinen lääkärin kontrollikäynti ja kuulemma näyttää hyvältä.
Eilen kävin fys.terapeutilla ensimmäistä kertaa. Jalka ojentuu riittävästi ja koukistuu sen verran, että saa kiivetä kuntopyörän selkään :hyper:
Myös portaita saa ja pitää kävellä (ilman keppejä) kunhan pitää huolta, että liikeradat ovat luonnollisia (ei ontumista).

On ollut kiva lukea muiden kokemuksista, esim. jalka oli "mielenkiintoisen" värinen ja se olisi voinut säikäyttää, jollei olisi osannut värejä odottaa.
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. :thumbs:
Sairaalaa myöten identtinen tarina, tosin Helsingissä.

Jalka kumma kyllä taipuu täydellisesti eteen ja taakse toisin kuin ensimmäisellä kerralla. Uusintaleikkaus aiheutti pienen motivaation puutteen fysioterapiassa aluksi mutta nyt taas jaksaa.

Eniten harmittaa kun jää lautailut ja muut talviharrasteet koko vuodelta. Mitähän sitä viikon tuntureilla tekisi? Reissu on kuitenkin varma.

Mulla polvi operoitu päivä teidän (Santtu7 & XXL) jälkeen Espoossa. Samat sanat voi heittää oikeestaan täältäkin..eka vko tuskaa paineen takia, mutta siitä onki lähteny, hitaasti mutta varmasti, hyvin käyntiin. Kuntofillarin selkään sais mennä, mutta ei siitä vielä oikeen meinannu mitään tulla ja ajattelin siirtää fillarointia vielä vähän eteenpäin. Jalka kun koukistuu vasta vähä vajaa 100astetta...

Tehtiinkö teillä kierukoille mitään? Mulla poistettiin sisäpuolelta kokonaan kierukka, kun sen verran tohjona oli..onkohan tällä mitään vaikutusta kuntoutukseen / kuntoutumiseen?

Ulkona olen käyttäny keppejä vielä, kun on niin liukasta ollu. Ens pe ois Snoopin keikka areenalla ja fysiot. suositteli keppejä mukaan..saas nähä..? :rolleyes:

JES...pakko laittaa taas väliaikatietoa ;) Kuntofillari vallotettu, vaikkakin vain viideks minuutiks..mutta kuitenkin. Onpas mielenkiintosta, miten tässä vaiheessa viiden minuutin kuntofillari-session jälkeen on jo voittaja olo..:rolleyes:

Kuntofillarin selkään sais mennä, mutta ei siitä vielä oikeen meinannu mitään tulla ja ajattelin siirtää fillarointia vielä vähän eteenpäin. Jalka kun koukistuu vasta vähä vajaa 100astetta...

Hiljaa hyvä tulee, ei sitä kannata väkisin hypätä fillarin selkään.
Itelläkin hieman pakottaa (paineen tunnetta) polvea kun se koukistuu, mutta polkeminen onnistuu ilman lantion keikutusta. 15 min riittää saamaa oikean reiden hapoille, terve jalka ei ole moksiskaan.
Jalkakyykky ilman painoja puolestaa tuntuu kohtuu ikävältä, saa olla tarkkana ettei ala siirtämään painoa terveen jalan puolelle. Fys. terapeutti sanoi yleisohjeena, että saa tehdä niin paljon kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Tehtiinkö teillä kierukoille mitään? Mulla poistettiin sisäpuolelta kokonaan kierukka, kun sen verran tohjona oli..onkohan tällä mitään vaikutusta kuntoutukseen / kuntoutumiseen?

Ei ollut (onneksi) mitään muuta mennyt, tosin polvilumpion sisäpuolisella pinnalla oli ruston kulumaa.
Kaipa sillä kierukan poistolla jotain vaikutusta on (jotkin liikkeet voi olla kiellettyjä, tai jotain. En tiedä, joten on paha kommentoida).
Lääkäri ja fys.terapeutti sanoi kummatkin samaa eli toipuminen & kuntouttaminen on aina yksilöllistä ja vaihtelut yksilöiden välillä voi olla suuriakin.

Ulkona olen käyttäny keppejä vielä, kun on niin liukasta ollu. Ens pe ois Snoopin keikka areenalla ja fysiot. suositteli keppejä mukaan..saas nähä..? :rolleyes:

Kepit ulkona mukana täälläkin. On sen verran luikasta ja terapeutti varoitti erityisesti liukastumisesta.

Jaa-a, itse varmaankin ottaisin kepin mukaan, riippuu tietysti päivän fiiliksestä.
Ainakin portaiden kulkeminen olisi aavistuksen verran helpompaa, jos polvi sattuu ärtymään...

Tällä viikolla pitääkin käydä uusimassa salikortti, ainakin treenimotivaatiota riittää...:whip:

Kuntoutuksesta .. Eli molemmat polvet leikelty (Mehiläinen Helsinki, vasen -03 ja oikea -06). Sen minkä näin jälkikäteen olen huomannut niin nuo pienet liikkeet eli tasapainoilu laudalla, tennispallolla kuvioiden pyörittelyt ym. liikkeet on erittäin tärkeitä vaikkakin turhauttavia. Noilla kun saadaan sitä "älyä" sinne polveen eli koordinaatiot kohdalleen.

Kävin viime viikolla lautailemassa viikon verran Alpeilla (10kk leikkauksesta) ja polvi toimii kyllä, mutta kipeytyi loppu viikosta ja laskiessa tunsi, että polvi hiukan hakee missä mennään. Eli ne fysioterapeutin sanat, että tee niitä koordinaatioharjotteita ei ole turhaa puhetta... Minä kun pääsin salille ni aloin runttaamaan voimaa jalkaan ja tennispallot ja tasapainolaudat jäi nurkkaan.

Tsemiä kuntoutukseen ... sitä tässä itsekin vielä tehdään.

Kuinkas paljon teidän leikkaukset ovat maksaneet, jotka ovat käyneet yksityisellä? Mulla maksoi 5.5ke, joka oli musta aika paljon.

Entä kuinka nopeasti/usein teillä on ollut jälkitarkastus/jälkikäynti lääkärillä.
Mulla jälkkäri 7 viikkoa puukosta, joka on aika pitkä aika. Olis nimittäin kiva
kuulla vähän aikaisemmin, että missä mennään. Tietty on toi fyssari, joka
osaa sanoa jotain sekin, mut olis ehkä kiva kuulla myös tohtoriltakin jotain...

Kuinkas paljon teidän leikkaukset ovat maksaneet, jotka ovat käyneet yksityisellä? Mulla maksoi 5.5ke, joka oli musta aika paljon.

Entä kuinka nopeasti/usein teillä on ollut jälkitarkastus/jälkikäynti lääkärillä.
Mulla jälkkäri 7 viikkoa puukosta, joka on aika pitkä aika. Olis nimittäin kiva
kuulla vähän aikaisemmin, että missä mennään. Tietty on toi fyssari, joka
osaa sanoa jotain sekin, mut olis ehkä kiva kuulla myös tohtoriltakin jotain...

Kuulostaa 7vkoa aika pitkältä ajalta leikkauksen jälkeen ...

Minul leikkaus noin 3800 ekee + 10 fysikaalista n. 800 ekua (vakuutus makso niin en tiedä tarkkaa summaa).

Eka lääkärikäynti 2vkon jälkeen (tarkastus+tikit pois) ja seuraava 6vkon jälkeen, sit fysioterapeutin käynnit 3vkon,7 vkon ja 11 vkon kohdal mis käytiin jumppaliikkeet seuraavalle jaksolle.
11 vkon ja 6kk jälkeen oli myös testit fysioterapeutil mis katsottiin acl:n "venymät" testipenkis ja voima ja pompputestit eri liikkein.

Tämä kaava meni molempien polvien kohdalla samalla tavalla ...

Täällä yksi revennyt eturistiside lisää.

Reilu kuukausi sitten meni lentopallossa. Hypyn alastulossa polvilumpio muljahti. Tuntui tosi ällöttävältä mutta ei edes sattunut vaikka olen tosi kipuherkkä. Polvi ei parantunut kunnolla joten kävin yksityislääkärillä ja magneettikuvissa. Totaali ACL-repeämä. Tuli kyllä itku kun kuulin.

Leikkaus on huomenna iltapäivällä ja parin tunnin päästä pitäisi kotiin päästä. Alkaa paniikkitunnelma pikkuhiljaa nousta.
Kuullun niihin ihmisiin joiden nenän pää on valkoinen pelkästä veren näkemisestä. Onneksi operaatio tehdään nukutuksella. Katselin Kalle Palanderin leikkauksen tai oikeastaan kuuntelin ja välillä vaan uskalsin vilkuilla videota. Aika huimaa oli se poran ääni. Huh huh!

Saan varata jalalle heti kun kivulta kykenen. Keppejäkään ei tarvitsisi käyttää sisällä. Aloititteko jalan ojennuksen ja koukistuksen heti leikkauspäivänä?

Saitteko automaattisesti tulehduskipulääkkeitä vai pitikö niitä ruikuttaa?

Leikkaus maksaa noin 4000€. Tähän mennessä on koipeen mennyt rahaa noin 600€. Vakuutusyhtiö korvaa toivottavasti osan. Olin sen verran hölmö että ajattelin että liiton ottama vakuutus riittää. "Eihän mulle mitään voi sattua"-tyylillä. Nyt on vertailtu eri vakuutusyhtiöiden tapaturmavakuutuksia ja harkinnassa on vielä mistä firmasta vakuutus otetaan.

Täällä yksi revennyt eturistiside lisää.

Reilu kuukausi sitten meni lentopallossa. Hypyn alastulossa polvilumpio muljahti. Tuntui tosi ällöttävältä mutta ei edes sattunut vaikka olen tosi kipuherkkä. Polvi ei parantunut kunnolla joten kävin yksityislääkärillä ja magneettikuvissa. Totaali ACL-repeämä. Tuli kyllä itku kun kuulin.

Leikkaus on huomenna iltapäivällä ja parin tunnin päästä pitäisi kotiin päästä. Alkaa paniikkitunnelma pikkuhiljaa nousta.
Kuullun niihin ihmisiin joiden nenän pää on valkoinen pelkästä veren näkemisestä. Onneksi operaatio tehdään nukutuksella. Katselin Kalle Palanderin leikkauksen tai oikeastaan kuuntelin ja välillä vaan uskalsin vilkuilla videota. Aika huimaa oli se poran ääni. Huh huh!

Saan varata jalalle heti kun kivulta kykenen. Keppejäkään ei tarvitsisi käyttää sisällä. Aloititteko jalan ojennuksen ja koukistuksen heti leikkauspäivänä?

Saitteko automaattisesti tulehduskipulääkkeitä vai pitikö niitä ruikuttaa?

Leikkaus maksaa noin 4000€. Tähän mennessä on koipeen mennyt rahaa noin 600€. Vakuutusyhtiö korvaa toivottavasti osan. Olin sen verran hölmö että ajattelin että liiton ottama vakuutus riittää. "Eihän mulle mitään voi sattua"-tyylillä. Nyt on vertailtu eri vakuutusyhtiöiden tapaturmavakuutuksia ja harkinnassa on vielä mistä firmasta vakuutus otetaan.

Joo kyllähän se lumpiokin siinä varmasti liikahtaa,mutta eturistisiteesi katketessa jalkasi (reisi-ja sääriluu)on päässyt vaan vääntymään.Eipäilyttää että kuikahan monelta esim.tossa polvilumpio muljahti ketjussa on oikeasti mennyt eturistiside poikki,mut eivät vaan raukat tajua sitä.Suomessa monet ns.ortopeditkään eivät ymmärrä asioista hölkäsen pöläystä.

Back
Ylös Bottom